Min laptop låter illa.

Riley

Trådstartare
Eller närmare bestämt så här.

Det kommer från vänstra sidan.
Ingen nedsatt prestanda eller dylikt, men det STÖR.

Den har gjort så här tidigare och då försvann det utan anledning efter ungefär en vecka.

Vad är det för fel och vad gör jag åt det?

Sv: Min laptop låter illa.

Vad är det för fel och vad gör jag åt det?
Med största sannolikhet är det en sliten kylfläkt du hör. Det är små prylar, små toleranser och billiga konstruktioner i sådana, och när bussningar eller glidlager börjar bli slitna så börjar delarna vibrera och så låter det precis sådär.
Det är inte ovanligt att det är som du beskriver, att symptomen kommer och går under en tid. Felet är inte akut förrän fläkten stannar, och det borde du upptäcka inte minst genom att datorn blor ovanligt tyst och ovanligt varm.
Normalt är det ingen enkel gör-det-själv uppgift att byta fläkt i en laptop, utan den får åka till doktorn. :crazy:

Ajdå.
Hur länge kan man räkna med att fläkten orkar hålla igång från och med att den börjat låta?
Dagar, veckor, månader?
Har garanterat inte råd att skicka iväg den på någon service förrän tidigast våren/försommaren, så den får gärna överleva några månader till. :crazy:

Haha, förlåt, men det där lät snarare som en motorsåg än en laptop :)

Du har ingen garanti kvar på den? :)

Ajdå.
Hur länge kan man räkna med att fläkten orkar hålla igång från och med att den börjat låta?
Dagar, veckor, månader?
Det kan säkert hålla tills i vår om du inte använder datorn ofta och länge, men du kan ju alltid ringa en datorverkstad och fråga om ett pris. Är det en hyfsat vanlig dator borde de kunna ge ett fast pris, fläkten i sig själv kan inte kosta mer än max nån hundring och om man skruvar med laptopar hela dagarna går det nog rätt fort att byta.

Den står tyvärr på 24/7. :angel:

Då får jag nog ta och ringa runt och kolla upp det, så länge det är billigare än att skicka iväg den till tillverkaren är det väl i alla fall ett alternativ.

Tack för svaren!

Min dators fläkt började låta som ett helvete, jag stängde av den direkt. Satte på den igen för att kolla om det fortfarande var likadant och då dog fläkten =( Är inne på lagning nu!

Så den kan säkert dö när som=/

Hur märker man om den lägger ner då?
Blir datorn "bara" extremt het eller kommer datorn helt enkelt kollapsa?

Den kommer bli betydligt segare och JÄTTEvarm skulle jag tro, det blir min när det kommit för mycket damm så den kyler dåligt så det borde vara samma när den lägger av.

(Och precis när jag skickat det förra inlägget fick jag en BSoD, ska jag tolka det som ett tecken? :angel:)

Då ska jag hålla utkik efter sådana symptom, vore ju inte så skoj om datorn fick för sig att brinna upp.
Tack för infon allihop!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 905
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 863
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar