Min kolonilott

Gabbi

Trådstartare
Nu har jag varit och kollat ut en kolonilott igen. Den första jag valde sa föreningen att de ville asfaltera och göra parkeringsplats av
(så bra var den :-) )
Så nu har jag ansökt om att få hyra en ny, eller egentligen två nya. De ligger så att de gränsar till varandra och det kändes dumt att bara ta en. Jag längtar efter plats och yta, så även om jag inser att det blir mycket jobb har jag bett om att få 400 kvadrat. Dessa lotter passar mig bra då de gränsar till en allmänning så att min hund kan ligga och ta det lugnt utan att en massa människor springer förbi precis där hon ligger.

Lotten är ganska långsmal och plan, sluttar lite de sista metrarna. Det står en del bråte på den som jag kommer att få åka till tippen med (rutten redskapslåda, något lock i trä, en gammal slang under allt ogräs.)
Det finns en regntunna som verkar hel. Den antar jag att jag vill behålla?
Det finns också en kompost men den har ruttnat ihop helt, så den får jag bygga om på samma ställe. Kan passa på att ta jorden därifrån till något grönsaksland antar jag. Det finns ett ganska gammalt bord för att kunna stå rakryggad och pyssla med krukor och det behåller jag nog.

Det som redan nu verkar finnas på tomten:
Syrén
Rosor
Slånbär
Nypon
Majs(?)

Vad gäller lökar och så vet jag inte, inget har kommit upp över ogräs och gammalt sly ännu. Kanske visar sig tydligare när jag får bort det översta lagret.

Vad vill jag ha då?
-Potatis, minst två sorter.
-Squash låter kul och rekommenderades i ett annat inlägg här.
-Jordgubbar
-Smultron
-Hallon
-Nån lök
-Kanske bärbuskar

-Tulpaner
-Vårblommor
-Lupiner
-Luktärter
-Vallmo/ängsdel
-Solrosor
-Stockrosor

Just nu ligger det ett lager långväxt krafs, tillplattat över marken. Vad gör jag med detta? Räcker det med att klippa av och vända ner i marken eller måste allt dras upp med rötterna? I det andra kolonilottsinlägget pratades det om att lägga ut tidningar och sedan pallkragar, gör man det ovanpå nedklippt ogräs då?

Bilder kommer i nästa inlägg.

Sv: Min kolonilott

522095_4064622952847_951989861_n.jpg

Här kommer en bild för lite överblick.

64103_4064623272855_983229300_n.jpg

Denna är från andra hållet och lotten går ungefär ifrån där jag står och fotar (har lite buskar och träd i ryggen) och så ända fram till staketet. Till vänster syns gränspinnen och till höger grannens staket.

383071_4064623112851_1562067957_n.jpg

Det här är min sämsta sida, att jag inte vet vad allting är? Det här ser ju ut som något någon planterat någon gång. Vad är det?

383071_4064623112851_1562067957_n.jpg

Det här är min sämsta sida, att jag inte vet vad allting är? Det här ser ju ut som något någon planterat någon gång. Vad är det?

Min gissning är Solidago - dvs gullris. För inte sååå många år sedan en eftertraktad rabattväxt men numer mest ett besvärligt ogräs utmed vägar tex. Jag gillar det. Fin att göra buketter av!

Jag skulle sätta igång med att kratta och lägga i högar och sedan elda upp skiten :-)

I och med att du inte har en susning om vad som finns bland ogräsen så borde första åtgärden vara att göra marken bar. Då ser du var det växer upp något.

De vediga, i mina ögon döda stråna av gullriset, kan de tas bort och det kommer upp nytt, eller tänker just dessa vissna strån att grönska igen? I mina ögon känns det otroligt, men man vet aldrig.

Jag skulle sätta igång med att kratta och lägga i högar och sedan elda upp skiten :-)

I och med att du inte har en susning om vad som finns bland ogräsen så borde första åtgärden vara att göra marken bar. Då ser du var det växer upp något.

Ja, det ska jag göra så fort de säger att jag får plätten.

De vediga, i mina ögon döda stråna av gullriset, kan de tas bort och det kommer upp nytt, eller tänker just dessa vissna strån att grönska igen? I mina ögon känns det otroligt, men man vet aldrig.

Japp. Elda upp dem eller släng. De växer upp igen varje år.

En bekant har två långa häckar av dem. Hon eldar av dem om våren och till sensommaren blommar de överdådigt igen.

Det passar jättebra om det är gullris, för just där skulle det passa så bra att ha lite ängsblommor och inte hålla det hela så strikt.

Känner du någon med traktor och plog? Det kommer ju ta flera veckor att pölja upp det där med en jordfräs själv. Eller ännu värre med en spade.

Äsch då, vi kör igång och lessnar jag så får jag hitta en annan lösning. Jag lär ju inte behöva gå på gymmet samma vecka som jag gräver upp denna iallafall.

64101_4067983716864_801860819_n.jpg

Här har jag börjat rensa lite. Kan säga att de där rosenkvistarna/törnena som jag var så glad åt först, de gillar jag inte fullt lika mycket längre. Revorna är ju många meter!

526627_4067985516909_1213204813_n.jpg

Tre sådana här högar blev det till slut, och två uppgrävda "land" likt det på bilden. Funderar på att ovanpå jorden som syns lägga tidningar, pallkrage och så jord från den gamla komposten som finns. Eller komposterna rent av, det finns två. Nu är två tredjedelar av den skräpiga tomten upprensad. Kanske får jag mer ordning på det imorgon. Den bortre tomten är finare från början så den behöver inte riktigt lika mycket svordomar som den skräpiga hittills har krävt.

En vän till mig vill hävda att revorna är björnbär. Låter ju intressant.:up:

Inget grävande idag då det spöregnar, men jag har köpt 8 krukor med tête a tête som ska ut snarast möjligt.

Det verkar ju som att du inte har så bra koll på växter? Kan du fråga dem som har lotter intill vad som kommer att dyka upp på din mark? Annars är det ju så med både lökar (som du vill ha) och perenner att man inte ser mycket av dem så här års. Om du gräver för ihärdigt kanske du tar bort sånt som är fint eller någon annan vill ha (plantor är dyrt).

Björnbär låter för övrigt troligt, och är taggiga men goda :). Sätt upp ett stöd åt dem så att de kan bindas upp och inte ta för mycket av markutrymmet. Ha is i magen och vänta och se vad det blir för buskar, de flesta kan du beskära under JAS (juli, augusti, september) och de behöver friseras lite.

Lycka till med det roliga jobbet att fixa en trädgård.

Nja, både och. Jag jobbar med växter, men av en helt annan typ än dessa.
Jag tycker man ser ganska väl vad det kommer komma upp och inte här. Lökar har redan börjat komma upp i alla andra rabatter, så om det fanns spirande vårlökar här så skulle de ha synts redan.
Det som har växt tidigare år finns ju kvar på marken, visset, bland allt annan bös. Dessa lotter har troligtvis varit övergivna i flera år, så även det som är fint har spritt sig till förbannelse och finns överallt, så jag kommer få försöka ta tillbaka det till rimliga proportioner. Där jag ser att något är på väg väntar jag såklart, och jag kan absolut fråga grannen när jag ser denne. Hittills har jag inte sett en levande själ där nere.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka