Min kattunge går inte upp i vikt längre

M

Makimakac

Jag är lite orolig för min hona Lisa på sex månader. Hon kom till mig när hon var 11 veckor, kvinnan som jag hämtade Lisa ifrån sa att hon hade avmaskat kattungar men att jag kan göra det också. Då avmaskade jag Lisa med Axilur men jag tänkte inte på att byta all sand vid avmaskningen. Då Lisa var ca 4,5 månader misstänkte jag att hon hade maskar och gav henne Drontal. Då bytte jag all sand, rengjorde lådan väldigt och en dag senare såg jag 2 döda spolmaskar i avföringen. Efter det gick Lisa upp i vikt 300 gram på en vecka och jag blev mycket glad. För att var på säkra sidan avmaskade jag henne med Banmith två veckor senare eftersom risken att hon skulle ha bandmask inte finns då har Lisa alltid varit innekatt. Men nu har Lisa slutat gå upp i vikt :confused: , hon väger 2,4 kg konstant och då undrar jag om det kan vara så att hon har mask igen. Jag har en katt till, Felix som inte är syskon med Lisa som är två veckor yngre än Lisa och han går upp i vikt ca 200 gr per vecka! Han väger nu 3,7 kg. Båda katter får Hills kattungefoder, fri tillgång och Mjau burkmat på kvällen, ibland får dom även dom små Gourme burkar eller Sheba, plus att Lisa får Catman VitaBe, 2 st per dag. Vad tror ni, varför går inte Lisa upp i vikt? Maskar igen? Här får ni se bild på Lisa, hon är en liten katt.

PICT0396.jpg
 
Sv: Min kattunge går inte upp i vikt längre

Är hon i dålig kondition? Viktuppgång säger inte så mycket... Hon skulle kunna vara "färdigvuxen" nu, och kommer inte göra några större viktuppgångar mer, utan mer bredda sig och få en lite vuxnare kropp all eftersom. 2,4 kg är inte en exeptionellt låg vikt på en liten honkatt, och ibland tar de pauser i tillväxten.

Min hona (som nu är 1,5 år) vägde 2,7-2,8 från ett halvårs ålder till nu. Efter kullen har hon breddat sig lite, och väger nu strax över 3 (den extra vikten hade förmodligen kommit ändå men tagit lite längre tid på sig om vi istället för att para hade kastrerat henne)

Min uppfattning är att honorna ofta växer till innan löp, och sedan tar ett uppehåll i växandet under tiden innan första löpet, sedan kan de växa lite till.

Så länge katten känns bra i hullet och ser fräsch ut är det inget att bekymra sig för.
 
Sv: Min kattunge går inte upp i vikt längre

Hej, tack för svaret, då ska jag inte oroa mig så mycket för att Lisa ser bra ut tror jag, en fräsch ;) och liten katt är hon. Jag får nöja mig med att ha en stor katt (Felix lär bli stor) och en liten katt - Lisa. :smirk:
 
Sv: Min kattunge går inte upp i vikt längre

Min är också sådär liten och nätt och lägger inte på sig nämnvärt vad man än trycker i henne, vissa katter är bara så. :) Hon är dock i god kondition och frisk och kry.

Det enda man får passa lite på med såna katter är att när de är sjuka kan de verkligen rasa i vikt; det kändes som att halva katten försvann bara på några dagar när hon fick kattpest. Dock kom hon så småningom upp till vad som verkar vara hennes "trivselvikt", så hon är inte helt hopplös att göda. ;)
 
Sv: Min kattunge går inte upp i vikt längre

Jag tycker att du ska avmaska henne igen, det skadar inte och det kan hjälpa. Öka hennes mat lite grann om dagen och se till så hon får bra med sömn och motion :) Lycka till ;)
 
Sv: Min kattunge går inte upp i vikt längre

Det är absolut inte lämpligt att avmaska när det inte behövs. Redan nu finns risker för resistenta parasiter, och för varje någon använder avmaskningsmedel ökar den risken, för alla. Medicin är något man använder när det behövs, inte för att man känner för det!
Kul den dagen inget av våra preparat hjälper längre, man bedriver ingen forskning för att ta fram nya kan jag upplysa om...
 
Sv: Min kattunge går inte upp i vikt längre

Sassy skrev:
Det är absolut inte lämpligt att avmaska när det inte behövs. Redan nu finns risker för resistenta parasiter, och för varje någon använder avmaskningsmedel ökar den risken, för alla. Medicin är något man använder när det behövs, inte för att man känner för det!
Kul den dagen inget av våra preparat hjälper längre, man bedriver ingen forskning för att ta fram nya kan jag upplysa om...






Instämmer med detta. Tror inte Lisa behöver avmaskas igen nu. Min lilla honkatt var också en sån där liten nätt katt ända tills hon var ett år. Sen satte hon igång att växa till sig och väger idag 3,4 kilo. En annan liten hona vi haft i snart 10 år blev en liten minikatt, också en padda som din, och har aldrig vägt över 2,5 kilo. Så om din lilla tjej ser frisk och fin ut i hullet, är glad och pigg så behöver du inte oroa dig. Hon är kanske en sån där liten dockekatt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 505
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
961
Senast: Novienna
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 975
Senast: Speedway
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp