Min katt är mobbad!

D

DavidN

Hej,

Tyvärr är det så att min katt är mobbad på vår gata. Vår gata är nog den kattrikaste i Umeå och det finns i alla fall ett 10-tal katter nära oss. Vår katt är lite drygt två år gammal och detta har egentligen pågått sedan vi flyttade hit för ungefär ett år sedan.

När jag säger att han är mobbad så menar jag verkligen det. Vi har sett nästan alla katter i området hoppa på vår katt, helt oprovocerat. Flera gånger har vi kollat ut genom fönstret och sett att en annan katt kryper upp bakom honom och attackerar honom. Det konstiga är att de andra katterna aldrig hoppar på varandra, utan alla hoppar på just vår katt.

Senast igår när jag stod i dörren och kollade om han ville komma in satt han på trottoaren helt stilla på andra sidan gatan och helt plötsligt började han springa mot mig. Jag antog att han ville komma in, men så ser jag att en annan katt har tagit fart mot honom och sprungit i 20 meter för att få tag på honom. Som vanligt hör man de hjärtskärande oljuden från katten när han får tag i honom.

I september förra året gick det så illa att han fick två ordentliga sår (ett på bakbenet och ett på frambenet) så att vi fick sätta in drän och antibiotika (bild).

Detta fungerar inte längre. De andra katterna (det är framförallt en som är absolut värst) är på vår gård och tror sig äga hela gatan. Ibland när vår katt blir attackerad lägger han sig och rullar runt på rygg och tror att det är på lek men blir istället ordentligt tilltufsad.

Jag har läst runt här och sett liknande historier (om än inte lika dramatiska) om andra katter och det verkar främst vara kastrater som råkar ut för detta problem. Vår katt är kastrerad, men jag tycker att det bara måste finnas något man kan göra åt detta? Vår katt älskar att vara ute och han gillar att jaga allt från ekorrar till möss och han blir jätteledsen om han måste vara inne, så det känns inte som något alternativ.

Jag älskar katter och djur men jag blir så förbannad på den här situationen att jag får otroligt hatiska tankar mot de andra katterna i området som uppför sig såhär... Något måste man väl kunna göra åt saken? :cry:
 
Sv: Min katt är mobbad!

Enkelt. Håll honom inne! Bygg en kattgård eller gå ut med honom i koppel. ;)
Finns en lag som säger att man ska hålla sin katt under uppsyn när den vistas ute...
 
Sv: Min katt är mobbad!

Enkelt. Håll honom inne! Bygg en kattgård eller gå ut med honom i koppel. ;)
Finns en lag som säger att man ska hålla sin katt under uppsyn när den vistas ute...
Sådana här svar kan du gärna låta bli att posta. Ja, det finns en sådan lag, men det är ingen som följer den. Vi hyr en lägenhet på övre våningen i en villa, så vi äger inte gårdsplanen själva. Vi har provat att gå med honom i koppel och det tycker han inte om, och som jag nämnde tidigare är det inget alternativ att ha honom inne. Han älskar att vara ute i friheten och blir ledsen av att vara instängd. Det skulle ta bort mycket av hans livsglädje att stänga in honom.
 
Sv: Min katt är mobbad!

Sådana här svar kan du gärna låta bli att posta. Ja, det finns en sådan lag, men det är ingen som följer den. Vi hyr en lägenhet på övre våningen i en villa, så vi äger inte gårdsplanen själva. Vi har provat att gå med honom i koppel och det tycker han inte om, och som jag nämnde tidigare är det inget alternativ att ha honom inne. Han älskar att vara ute i friheten och blir ledsen av att vara instängd. Det skulle ta bort mycket av hans livsglädje att stänga in honom.

Finns massor av sätt man kan få en katt gilla att vara inne. Skaffa en kompis, klösträd, massor av leksaker och aktivering.

Ställer du en sån fråga, så kommer du få det svaret... Innerst inne vet du nog vad som behöver göras. :)
Om du föregår med gott exempel genom att följa lagen kanske fler och fler tar efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Min katt är mobbad!

Finns massor av sätt man kan få en katt gilla att vara inne. Skaffa en kompis, klösträd, massor av leksaker och aktivering.

Ställer du en sån fråga, så kommer du få det svaret... Innerst inne vet du nog vad som behöver göras. :)
Om du föregår med gott exempel genom att följa lagen kanske fler och fler tar efter.
En lägenhet har inte den mängd utrymme som vår katt vill ha. Vi har ett enormt klösträd och ett 30-tal leksaker (du förstår inte hur bortskämd vår katt är), men han vill vara ute, så enkelt är det.

Jag har föregått med gott exempel på sätt som att ID-märka honom och kastrera honom. Våra grannar har inga problem med att katten är ute, så jag frågar inte om dina moraliska åsikter om att följa lagar hit och dit som alla andra ändå skiter i. Faktum är att följa lagen skulle försämra kattens liv avsevärt, och det tycker inte jag att det är värt.

Sedan är det faktiskt så att vi har god uppsikt över honom. Vi kollar väldigt ofta till honom (och det är tack vare det vi har sett så mycket av det jag nämnde i mitt första inlägg), men som igår till exempel så trots att han bara var 15 meter bort från mig på andra sidan gatan så fanns det inget jag kunde göra trots att jag hade full uppsikt över honom när han blev påhoppad...
 
Sv: Min katt är mobbad!

Vilken jobbig situation!
Något jag funderar över är om de andra katterna som hoppar på honom också är kastrerade? Fertila katter har större revir än kastrerade och hyser en större territoriell aggression. Om så inte är fallet så skulle du kunna prata med grannarna och visa bilderna på såren och säga att det här fungerar inte, motivera dem att kastrera sina katter, det kan eventuellt minska aggressiviteten hos dem.
Men jag funderar också över att de bara hoppar på din katt, kan hända att han inte klarar av att läsa signalerna på ett bra sätt. Att han fortfarande rullar runt som att det vore lek efter att han varit med om så mycket tycker jag tyder på att något är "fel".
Om inte det går så skulle jag fakiskt flytta eller omplacera, som det är nu så är ju situationen ohållbar.

Fick en ganska oseriös tanke om att göra en rustning, kom att tänka på herdehundars tagghalsband för att avvärja vargattacker. :p
 
Sv: Min katt är mobbad!

Du har ju egentligen inget alternativ.
Antingen släpper du ut katten och han får stryk elelr så håller du honom kopplad.
 
Sv: Min katt är mobbad!

Vilken jobbig situation!
Något jag funderar över är om de andra katterna som hoppar på honom också är kastrerade? Fertila katter har större revir än kastrerade och hyser en större territoriell aggression. Om så inte är fallet så skulle du kunna prata med grannarna och visa bilderna på såren och säga att det här fungerar inte, motivera dem att kastrera sina katter, det kan eventuellt minska aggressiviteten hos dem.
Men jag funderar också över att de bara hoppar på din katt, kan hända att han inte klarar av att läsa signalerna på ett bra sätt. Att han fortfarande rullar runt som att det vore lek efter att han varit med om så mycket tycker jag tyder på att något är "fel".
Om inte det går så skulle jag fakiskt flytta eller omplacera, som det är nu så är ju situationen ohållbar.

Fick en ganska oseriös tanke om att göra en rustning, kom att tänka på herdehundars tagghalsband för att avvärja vargattacker. :p
Ja, jobbigt är det helt klart. Nu kommer vi flytta härifrån i september och förhoppningsvis har vi inte samma problem på nästa adress. Tänkte egentligen bara se om någon hade något knep som vi kunde använda oss av tills dess då det är värst på sommaren då alla katter är ute.

Jag har också misstänkt att de andra katterna kanske helt enkelt inte är kastrerade och att det är där problemet ligger. Har också funderat på liknande rustningar och det där var ju ingen dum idé egentligen.... ;)
 
Sv: Min katt är mobbad!

En lägenhet har inte den mängd utrymme som vår katt vill ha. Vi har ett enormt klösträd och ett 30-tal leksaker (du förstår inte hur bortskämd vår katt är), men han vill vara ute, så enkelt är det.

Jag har föregått med gott exempel på sätt som att ID-märka honom och kastrera honom. Våra grannar har inga problem med att katten är ute, så jag frågar inte om dina moraliska åsikter om att följa lagar hit och dit som alla andra ändå skiter i. Faktum är att följa lagen skulle försämra kattens liv avsevärt, och det tycker inte jag att det är värt.

Sedan är det faktiskt så att vi har god uppsikt över honom. Vi kollar väldigt ofta till honom (och det är tack vare det vi har sett så mycket av det jag nämnde i mitt första inlägg), men som igår till exempel så trots att han bara var 15 meter bort från mig på andra sidan gatan så fanns det inget jag kunde göra trots att jag hade full uppsikt över honom när han blev påhoppad...

För att jämföra har jag 3 innekatter i en tvåa på 65 kvm. ;) De trivs ypperligt och alla tre har någongång i sitt liv varit ute på ett eller annat sätt (mest kattgård). De har tillgång till balkongen men dit ut går de endast om jag är med eller om de får syn på nått roligt där ute. Så att göra om utekatter till innekatter är inte så värst svårt. Det blir dessutom lättare om man skaffar kompis till dem så de kan aktivera varandra. :)

Jättebra att ni ID-märkt och kastrerat. Men som Älgen sa - håll katten inne eller släpp ut och låt den få stryk. Krasst men sant.
 
Sv: Min katt är mobbad!

Fast det finns vissa individer som inte "tål" att göras om till innekatter, väldigt vanligt om man bor kvar på samma ställe där de alltid tidigare fått gå ut - om man flyttar till ett nytt ställe så har katterna lättare att acceptera ett inneliv då de inte fått in vanan att gå ut där. Därför fungerar det utmärkt för de flesta att ta med sina innekatter till landet om somrarna och de får gå ut när de vill men väl hemma igen nöjer de sig med innelivet.

Jag skulle dock hålla min katt inne om jag vore TS då det rör sig om så pass kort tid tills de ska flytta, eller ha ute i koppel - alltid bättre än inget.
 
Sv: Min katt är mobbad!

Till skillnad mot för hund så finns inget "strikt ägarnsvar" för kattägare.
Lagen säger typ...Kattägare ska hålla sin katt under sådan tillsyn att den inte kan orsakar skador på människor, djur eller egendom. Om kattens ägare varit oaktsam i sin tillsyn över katten kan han/hon bli ersättningsskyldig för skada som katten orsakat.

Alltså! Om du kan bevisa att en viss katt skadat din katt så kan du kräva ersättning av dennes ägare.
Som bevis krävs dock i stort sett alltid foto/film som skildrar själva "skadetillfället".

Så... Som flera redan skrivit så finns bara ett bra alternativ = Skaffa en rastgård och håll katten där och inne tills ni flyttat!

Jag vet flera katter som skadats så illa att de tvingats avlivas alternativ flytt hemifrån - och inte återvänt - pga ständig "mobbning" från andra katter!
Vilket för mej innebär att det inte är ett bra alternativ att "vänta och se" om katten kommer skadas igen eller ej...

/Swat
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 501
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp