Min kanin ramlar..

H

Hiyamugi

Så, min kanin har de senaste två månaderna uppfört sig väldigt konstigt, hon ramlar väldigt lätt, de räcker att man stöter till henne lite.. Men det som oroar mig mest är när hon tvättar sig och sånt, hon ramlar lixom inte på sidan utan på rygg! Sen ligger hon där och sprattlar och försöker komma upp men kan inte! När hon inte orkar mer ligger hon bara där som om hon vore död.. Så jag är jätterädd för att lämna henne ensam nu! Hon har haft problem med ett bakben och ibland så verkar de som hon inte har någon kraft i frambenen. Jag tror inte hon har brutit något iallafall. Hon är 4 år. Jag lyckades fånga de på bild, men dock är bilderna väldigt suddiga för jag hade bråttom att hjälpa henne upp.
Någon som vet vad de är för fel med henne? Jag är väldigt orolig.. :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min kanin ramlar..

Om du nu är så orolig, varför åker du inte till vet med den? Det borde du nog gjort för länge sedan :crazy:

Jag tror att hon har skadat ryggen, antingen brutit den eller fått nerver i kläm. Åk till en vet omedelbart.

Kan man typ ta bort en tråd eller typ redigera inlägget högst upp? Skulle iallafall vilja ta bort bilden om de gick. :P

Det låter inte bra alls.
Jag tycker du bör åka iväg med kaninen till
veterinären och kolla upp henne.
Som de andra skrivit, det kan vara problem med ryggen, hjärnan etc.
Förhoppningsvis något som går att laga :)
Är hon försäkrad?

Hoppas hon blir bättre lilla skruttan.

Menar du att din kanin har varit så här i två månader utan att du varit i kontakt med veterinär? Ring bums i morgon bitti!

Har hon varit dålig i två hela månader och ni har skitit i att ta henne till en veterinär? Och på det sen helt skamlöst visar upp en bild på en uppenbart sjuk kanin på ett forum där det faktiskt finns riktiga djurvänner som kan ta illa upp av synen och tanken på vad hon fått gå igenom? Ibland blir jag fan mörkrädd.

hade en kanin som hade liknande symtom, eller den hade ingen känsel i bakbenen. dessutom började den tvätta sig så den tvättade bort all päls. vi trodde de va stress, då detta skedde i samband med en flytt.

tyvärr hade denna kanin canser som troligitvis satt sig på hjärnan vilket ledde till att den blev förlamand.

Vad det en är så behöver hon akut veterinärvård.

Bruten rygg tror jag inte att det är.
Har själv haft en hane som i en olycka bröt ryggen och han kunde inte sitta överhuvudtaget, noll styrsel i bakkroppen och benen släpades bakom när han försökte ta sig fram.
Så troligen är det något som satt sig på hjärnan.
Dock är jag extremt tveksam till att det går att göra någonting åt, mer än att avsluta lidandet. :(

kl
Förmodligen kommer inte TS och berättar hur det gått med kaninen.

Jag tycker man bör tänka till lite innan man skriver otrevliga svar till någon som ber om råd.
Vi vet inget alls om TS är 8 år, 16 år, 35 eller 100.
Kanske är det en unge på 10 år som i sin förtvivlan skriver ett inlägg för att h*n är orolig över sin kanin som inte betett sig som den ska den senaste tiden.

Jag vet själv när jag var liten, och inte hade samma insikt om djur, att katter tog man inte till veterinären för vård utan för avlivning. Försäkring för smådjur fanns inte en tanke på.. :crazy: :(

Jag tror det stjälper mer än hjälper om hundra hungriga bukefalister hoppar på och skriker om veterinärvård, med bakomliggande tanke att TS är en hemsk människa som inte tar hand om sitt djur. Resultatet blir mer än ofta att TS försvinner, och mår dåligt, och djuret får vi aldrig veta hur det gick för.

Om det är ett barn som postat tråden så är det faktiskt föräldrarna som har det yttersta ansvaret för djuret, och då blir det nog bättre för kaninen om man försöker råda TS hur h*n kan påverka sina föräldrar för att djuret ska få vård...

Håller med dig. Men sen är jag en kallhjärtad männska som faktist ÄTER mina kaniner.

kl
Förmodligen kommer inte TS och berättar hur det gått med kaninen.

Jag tycker man bör tänka till lite innan man skriver otrevliga svar till någon som ber om råd.
Vi vet inget alls om TS är 8 år, 16 år, 35 eller 100.
Kanske är det en unge på 10 år som i sin förtvivlan skriver ett inlägg för att h*n är orolig över sin kanin som inte betett sig som den ska den senaste tiden.

Jag vet själv när jag var liten, och inte hade samma insikt om djur, att katter tog man inte till veterinären för vård utan för avlivning. Försäkring för smådjur fanns inte en tanke på.. :crazy: :(

Jag tror det stjälper mer än hjälper om hundra hungriga bukefalister hoppar på och skriker om veterinärvård, med bakomliggande tanke att TS är en hemsk människa som inte tar hand om sitt djur. Resultatet blir mer än ofta att TS försvinner, och mår dåligt, och djuret får vi aldrig veta hur det gick för.

Om det är ett barn som postat tråden så är det faktiskt föräldrarna som har det yttersta ansvaret för djuret, och då blir det nog bättre för kaninen om man försöker råda TS hur h*n kan påverka sina föräldrar för att djuret ska få vård...

Med tanke på att jag är en av dom som lite subtilt (....) försökte få in i mitt tidigare inlägg att TS är en "hemsk människa" (det var dina ord) så känner jag mig manad att svara.

Det har gått två hela månader. Två månader! 60 dagar. Ett par dagar, kanske någon vecka hade helt klart varit förlåtligt, man kanske tänker att det är något tillfälligt som läker ut, men att gå två månader med ett djur som faller omkull i tid och otid är det inte, varesig man är 10 eller 35. Det har funnits så mycket tid att kontakta en vet. eller säga till sina föräldrar om det nu är så att TS är 10 (vilket jag betvivlar, dels med det skrivsättet och dels med vad som står i profilen). Har man låtit ett djur gå sjukt i två månader och sen skriver i ett forum att man "tror att inget är brutet" (men inte har kollat upp det) och därtill lägger ut en bild som visar att man haft sinnesnärvaro nog att springa och hämta en kamera och knäppa ett foto medan kaninen ligger på rygg och försöker ta sig upp så förtjänar man gott den känga man får. Vi är heller inte 100 som skrivit något hårt, vi är väl bara två- tre? H*n har fått råd av en hel hög innan ("ring vet!" eller "det kan vara det här och det här"), så att h*n även får något som visar att det där beteendet inte är OK känns som att det kan vara på sin plats innan det händer djur nummer 2.

Med tanke på att jag är en av dom som lite subtilt (....) försökte få in i mitt tidigare inlägg att TS är en "hemsk människa" (det var dina ord) så känner jag mig manad att svara.

Det har gått två hela månader. Två månader! 60 dagar. Ett par dagar, kanske någon vecka hade helt klart varit förlåtligt, man kanske tänker att det är något tillfälligt som läker ut, men att gå två månader med ett djur som faller omkull i tid och otid är det inte, varesig man är 10 eller 35. Det har funnits så mycket tid att kontakta en vet. eller säga till sina föräldrar om det nu är så att TS är 10 (vilket jag betvivlar, dels med det skrivsättet och dels med vad som står i profilen). Har man låtit ett djur gå sjukt i två månader och sen skriver i ett forum att man "tror att inget är brutet" (men inte har kollat upp det) och därtill lägger ut en bild som visar att man haft sinnesnärvaro nog att springa och hämta en kamera och knäppa ett foto medan kaninen ligger på rygg och försöker ta sig upp så förtjänar man gott den känga man får. Vi är heller inte 100 som skrivit något hårt, vi är väl bara två- tre? H*n har fått råd av en hel hög innan ("ring vet!" eller "det kan vara det här och det här"), så att h*n även får något som visar att det där beteendet inte är OK känns som att det kan vara på sin plats innan det händer djur nummer 2.

Jag håller med dig om att det är hemskt att ett djur får lida så länge. Det är absolut fördjävligt.
Hur gammal TS är ser jag inte, bara små bilder och jag har hemskt svårt för att bedöma ålder. Hur som så har iallafall TS föräldrar det huvudsakliga ansvaret för djuret tills hon blir myndig.

I mitt inlägg så tänkte jag inte enbart på den här tråden, utan sådana här trådar överlag, jag kanske skulle ha startat en ny tråd där vi kunde ha diskuterat detta. Fel och otydligt av mig.

Det är svårt att formulera..men.. Om man ser något sådant här på ett forum, där ett djur uppenbarligen mår riktigt dåligt men trådskaparen inte har tagit den till veterinären. HUR påverkar man trådskaparen på ett positivt sätt så att denne förstår att det enda rätta är att stoppa djurets lidande (med avlivning eller behandling)?

För vi växer ju alla upp med olika syn på djur och djurs värde. För vissa är det självklart att man ringer direkt till veterinären om hamstern verkar lite hängig medans andra väntar tills den självdör.
När man är ung, så präglas man ofta av föräldrarnas synsätt tills man själv bildar sig en egen uppfattning om hur man bör agera, tycka och tänka.
I vissa människors ögon är det alltså inget fel med att låta ett djur lida, så jag skulle vilja veta hur man på bästa sätt ska få den människan att se till djurets bästa och se till att djuret slipper lida. -Utan att bli påhoppad och ignorera allt och tycka "jävla bukefalister att hoppa på en" (som vi sett så många gånger helst i hästtrådarna)..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 912
Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV