Min julstjärna verkar vara odödlig?

Jen80

Trådstartare
Den är verkligen misshandlad till max, den har fått vatten väldigt oregelbundet (dvs, vissna snustorra blad..) och har hela vintern stått intill ett öppet fönster med både kyla och drag. Men den verkar vara en tapper sak, övervinner allt :D.

Den spottar ut nya blommor och blad hela tiden, vet inte riktigt hur stor den har tänkt bli. Så fort den tappar ett blad eller två (för att den inte fått vatten :angel: ) så dyker det fort upp ett par nya..

Så frågan är nu hur jag ska sköta den framöver, eftersom den har överlevt så här länge vill jag gärna lyckas hålla liv i den ett tag till! Jag har läst lite överallt att den ska stå mörkt i några veckor om man ska få den att leva till nästa jul, men behöver man verkligen det? Då dör den garanterat för då får den inte vatten på några veckor heller... Någon annan som råkat ut för det här och hur har ni i så fall gjort?

Den står i köksfönstret just nu, där det i princip aldrig är sol, fortfarande intill ett öppet fönster och står med andra ord ganska kallt.

Sv: Min julstjärna verkar vara odödlig?

Jag har mina julstärnor bara som en vanlig krukväxt, står i fönstret året om.
Jag har planterat om nån gång när krukan blivit för liten.

För att få dem att blomma igen ger jag mycket gödning en period, sen har jag hört att de ska ha ca 12 timmar ljust och 12 timmar mörkt för att de ska komma igång med blommning igen.

Julstjärnor gillar värme.. Då brukar de trivas bra.

Min äldsta julstjärna är 7 år gammal, den är som en liten buske.
Ganska fina växter tycker jag och lättskötta..

//Lena

Men vad pinsamt, jag har ju glömt bort min tråd i några månader. Eh, halvår :o.

Julstjärnan mådde finfint och blev STOR! Nästan 55 cm hög, grön, tät, spottade ut nya blad hela tiden och hur fin som helst :love:. Men den började bli lite ledsen för två veckor sen och trots att jag gjorde allt för att den skulle bli pigg igen fick igår inse att det inte gick. Min fina blomma :cry:. Jag tror den dog av hjärtesorg eftersom jag köpte två nya... Drygt ett år lyckades jag hålla liv i den! Jag som till och med tar död på kaktusar.

Jag har en fin buskig julstjärna som börjar få en fin stam, tror den är inne på sin 3e jul nu iaf, tyvärr inte röd - men fin ändå :D
Kanske ska kosta på den en ny kruka framöver!

:laugh:
De äär nog odödliga om de bara har kommit så långt! Men man ser ju många nedvissnade julstjärnor som bor i sin ursprungskruka och glöms bort att vattnas. Får de bara vatten verkar de kunna klara sig hur länge som helst! Har sett skitstora i små ynkliga krukor.:laugh:

Jag hade en julstjärna som överlevde år efter år (var dock ful som stryk). Till slut "glömde" jag ta in den en höst.....

Skicka hem den till mej så fixar jag den på max 2 veckor!

Min mor har jättegamla julstjärnor som blommar varje år.. Så ibland är dom tåliga dom små rackarna..

/Lavinia

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 109
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 535
Senast: eyz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar