Sv: Min idol: Honza Blaha
*delvis kl*
Definiera lydnad, jag ser hästar som vet vad husse ber om, och som med glädje gör det han ber om. Det är normalt för en häst/ett flockdjur att "följa" de andra, eget initiativ kan ta död på en..
Sedan är ju detta ihopklippt för att inspirera/imponera, om vi hade fått se "allt" så hade vi säkert sett en del egna initiativ. Tänker på Pignon vi såg i globen, han hade ett par yngre hästar som envisades med att strula med varann av och till, de gjorde ibland egna små grejer innan de rättade in sig i ledet som det var tänkt. Och jag tror faktiskt inte han korrigerade dem något då, det syntes att de visste vad de borde göra, men att de inte kunde behärska sig riktigt hela tiden bara
Sedan beror det ju på vad man ser i "eget initiativ".
Är det att hästen gör något på egen hand? Utan att ha blivit ombedd? Är inte det olydnad? Var går gränsen?
Jag kan se hästar som ställer frågor "får jag komma in nu?" men ändå "lyder" och fortsätter med det de "ska" tills de får svaret "ja, nu får du komma in". Där tycker jag att hästen visar både initiativ och lydnad. Men det är inte alltid lätt att se när hästen ställer frågor.
Skulle vara intressant att se exempel på hästar som tar eget initiativ, så som ni ser det, och som ni tycker saknas i den här filmen