Min idol: Honza Blaha

Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag har lite svårt för "kadaver-kontrollen" han har över hästarna i vissa saker. Som när en häst ska hoppa över en annan häst som ligger ner.
Det ger en lite besk smak i munnen. Men många andra saker ser harmoniska och trevlig ut.

Är det egentligen mera "kadaver-kontroll" än vad man har när det gäller ridningen och annan träning med hästaran? I våran hage skuttar hästarna lätt över varandra om någon ligger och sover och är ivägen, sålänge hästarna har förtroende för varandra och för föraren så tycker inte jag det är så mycket värre än all annan träning man har med hästarna.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Kan man ens få en sådan lydnad och tilltro utan samspelet och kontakten?

Jag tror tyvärr inte att våra prestationer med våra hästar idag, avslöjar särskilt mycket om hur vi gjorde igår för att komma dit. Prestationsnivån säger inte ensam särskilt mycket vare sig om hästens välfärd eller om kvaliteten på relationen mellan häst och människa sett över tid.

Är det att han inte använder någon utrustning som gör att hästarna verkar för lydiga eller vad man ska säga?

Nej, jag tror tvärtom att de flesta - både de som rider vanligt med vanlig utrustning och de som rider utan minsta pinne i handen - överskattar betydelsen av utrustning. Det betyder så klart inte att en person som är van vid att ha utrustning, rakt av skulle klara sig lika bra om man tog bort utrustningen, eller vice versa, men det har ju med vanor och inlärt signalspråk och sådant att göra.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Är det tabu i din värld? Galet. Du kanske borde ändra på det där, att ha ett nära band till hästen är viktigt. Att låta sin häst få umgås med en är viktigt, tragiskt att du inte förstår det.
:rofl::rofl:
Nej men för NH-utövarna.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Är det tabu i din värld? Galet. Du kanske borde ändra på det där, att ha ett nära band till hästen är viktigt. Att låta sin häst få umgås med en är viktigt, tragiskt att du inte förstår det.

Nej, Axel tror att det är alla "NH-människor" som tycker att det är förbjudet att hästen kommer in i ens zon... :crazy:

Det är ju stor skillnad på HUR de gör det, varför liksom. Är det för att söka trygghet så vill man ju jobba med att hästen ska känna sig trygg även på avstånd. Är det för att pocka på uppmärksamhet så är ju det bra, men då får man lära hästen att den även kan ställa frågor på avstånd. Det är väl bara de som trycker upp sig för att försöka flytta på en som man får ta tag i på ett lite annat sätt.
Men oavsett så är ju grunden att man vill att hästen ska vilja vara med en, och då måste den ju vara välkommen in i ens zon också.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Honza Blaha var med under Göteborgs Horseshow o jag fick se han flera gånger bakom det hela. Hur han hanterade sina hästar. Han var helt underbar o stod o gosade o myste med dom. Han var väldigt noga med sina hästar som han hade med.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Honza Blaha var med under Göteborgs Horseshow o jag fick se han flera gånger bakom det hela. Hur han hanterade sina hästar. Han var helt underbar o stod o gosade o myste med dom. Han var väldigt noga med sina hästar som han hade med.

Åh.. *aaavis* längtar tills han kommer till Sverige igen, vill också se på nära håll :love:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Filmen är bra.. såtillvida att man kan se att han tål att hästarna kliver in i hans "zon". att han interagerar med dem.

Det är ju annars ett TABU, även fast hästarna är väl/ normaluppfostrade.

Men det är ju så att den egna "zonen" inte är en fix punkt på ex 0,9 meter. Den varierar ju med hur bra man känner motparten och hur mycket motparten accepterar. Jag kan krama personer jag känner väl, men inte människor jag inte känner så bra. Det är likadant med hästarna. Mina hästar får gärna komma till mig, vilket de också gör, men inte på mig.

Sommarhagen som är avskild från en av vallarna med en stengärdsgård med en öppning i änden på långsidan. När vallen är huggen öppnar jag för efterbete på vallen. Jag släpper inte på hela vallen utan flyttar stängslet några meter varje dag så de kan beta. Vallen är c:a 100 meter bred och c:a 250 m lång.

Varje dag när jag flyttar stängslet kommer de från naturbetet för att beta av det jag släpper till. ibland hinner jag komma ut på stycket innan de sett mig. Då kommer alla 15 springande runt öppningen och jag börjar springa. Kan försäkra att det är en skön känsla att springa mitt i en flock på 15 hästar ( 6 valacker och 9 st hingstar) utan att de kommer åt mig eller inkräktar min rörelsefrihet. Jag kan lova att "zonen" är väldigt kort då men aldrig på minus, d.v.s. att de går/springer på mig. Det räcker att jag höjer rösten så ökar de avståndet. Jag har alltid fritt i rörelseriktningen.
Skulle givetvis inte göra det med hästar som inte känner mig.

*KL*
För övrigt anser jag att hästar som gör vad vi vill de ska göra, av egen fri vilja är glada och harmoniska hästar.Åtminstone gladare än de flesta hästar som går med inspänningstyglar och skarpa hjälpmedel.
Min erfarenhet är att mina hästar tycker det är kul att jobba och hitta på saker, annars hade de inte kommit när jag ropar på dem i hagen och står ibland kvar i utsläppet när vi inte jobbat i den utsträckning vi brukar.
Jobbar man med hästar endast på stora ytor så de har alternativet att gå iväg så kan det inte bli ett tvång. Då måste du ha kontakt med hästen annars går de iväg.

Lite tankar från
Rolle :D
IpL
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

För övrigt anser jag att hästar som gör vad vi vill de ska göra, av egen fri vilja är glada och harmoniska hästar.Åtminstone gladare än de flesta hästar som går med inspänningstyglar och skarpa hjälpmedel.
Min erfarenhet är att mina hästar tycker det är kul att jobba och hitta på saker, annars hade de inte kommit när jag ropar på dem i hagen och står ibland kvar i utsläppet när vi inte jobbat i den utsträckning vi brukar.
Jobbar man med hästar endast på stora ytor så de har alternativet att gå iväg så kan det inte bli ett tvång. Då måste du ha kontakt med hästen annars går de iväg.

Lite tankar från
Rolle :D
IpL

+1 på den :bow:

(härligt det låter med flocken :love:)
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Nej, Axel tror att det är alla "NH-människor" som tycker att det är förbjudet att hästen kommer in i ens zon... :crazy:

Jo jag vet, jag tar bara ingenting som den säger på allvar eftersom den inte vet någonting om nånting och bara svamlar om konstiga saker som inte har med saken ens att göra. Den försöker provocera vilket den inte lyckas med längre för det börjar bara bli löjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag tror tyvärr inte att våra prestationer med våra hästar idag, avslöjar särskilt mycket om hur vi gjorde igår för att komma dit. Prestationsnivån säger inte ensam särskilt mycket vare sig om hästens välfärd eller om kvaliteten på relationen mellan häst och människa sett över tid.
Jag tycker det är väldigt sällan man ser ett samspel övht i ridning oavsett, därför undrar jag vad det är att ha ett samspel om inte det är vad det är i den filmen? Hur ser ett samspel ut?
Nej, jag tror tvärtom att de flesta - både de som rider vanligt med vanlig utrustning och de som rider utan minsta pinne i handen - överskattar betydelsen av utrustning. Det betyder så klart inte att en person som är van vid att ha utrustning, rakt av skulle klara sig lika bra om man tog bort utrustningen, eller vice versa, men det har ju med vanor och inlärt signalspråk och sådant att göra.

Problemet med utrustning är att man förlitar sig helt och hållet på den ofta, man rider och korrigerar hästen med hjälp av utrustningen och ramar in hästen så som man vill ha den oavsett egentligen vad hästen har för åsikt i det hela.

Det är otroligt sällan om inte aldrig som jag sett någon rida med utrustning som inte har korrigerat hästen med den, som inte har format till hästen med utrustningen. Med andra ord ser jag också otroligt sällan ett samspel mellan ryttare och häst övht.

Man kan ju även ha ett bra samspel även om man inte kan rida bra, det handlar ju inte om ridningen i sig utan att hästen oftast gör saker och ting pga utrustningen. Alltså att skilja på vad hästen tror den måste göra och vad hästen faktiskt av egen fri vilja gör är väldigt svårt att avgöra om man inte själv är med i relationen och vet om hur den fungerar.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag tycker det är väldigt sällan man ser ett samspel övht i ridning oavsett, därför undrar jag vad det är att ha ett samspel om inte det är vad det är i den filmen? Hur ser ett samspel ut?

Jag vet inte, jag vet inte ens om det existerar. Det är delvis därför jag reagerar på de här tvärsäkra påståendena om "samspel" och "kontakt" och allt vad det är. Hästumgänget är ju en gång för alla i väldigt hög grad på människans villkor.

Det i filmen skulle jag kalla lydnad och kontroll, avancerad sådan eftersom han lyckas kontrollera flera hästar med precision samtidigt.

Problemet med utrustning är att man förlitar sig helt och hållet på den ofta, man rider och korrigerar hästen med hjälp av utrustningen och ramar in hästen så som man vill ha den oavsett egentligen vad hästen har för åsikt i det hela.

Där bekräftar du ju vad jag säger - både de som använder vanlig utrustning och de som inte gör det, verkar se just frågan om utrustning som väldigt avgörande.

Det är otroligt sällan om inte aldrig som jag sett någon rida med utrustning som inte har korrigerat hästen med den, som inte har format till hästen med utrustningen.

Varför skulle det vara en helt annan sak att tex korrigera hästen med utrustningen än att göra det med pinnen, kroppspråket eller rösten?

Alltså att skilja på vad hästen tror den måste göra och vad hästen faktiskt av egen fri vilja gör är väldigt svårt att avgöra om man inte själv är med i relationen och vet om hur den fungerar.

Jag skulle säga att det är väldigt svårt även när man är med i relationen/situationen och tycker sig veta hur hästen fungerar.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag vet inte, jag vet inte ens om det existerar. Det är delvis därför jag reagerar på de här tvärsäkra påståendena om "samspel" och "kontakt" och allt vad det är. Hästumgänget är ju en gång för alla i väldigt hög grad på människans villkor.
Umgänget med hästar är väl egentligen helt på människans villkor lite oavsett hur man vill se det. Då får man gå på hur det ser ut, jag vet ganska säkert när det inte ser harmoniskt ut iallafall.

Det i filmen skulle jag kalla lydnad och kontroll, avancerad sådan eftersom han lyckas kontrollera flera hästar med precision samtidigt.
Absolut lydnad och stor kontroll, frågan är ju om man kan få med sig hästar på det sättet utan att först ha en väldigt bra kontakt på andra plan än bara lydnad. Jag vet många otroligt lydiga hästar som sticker när dom får första bästa chansen men sen när dom hanteras med grimma osv är otroligt lydiga.

Nu vet jag att för Honza tar det ett par år att få hästarna dit han har dom nu, har för mig att han sagt det i någon intervju, så det är ju heller inte något påtvingat på det sättet som mycket annan träning med hästar är.
Varför skulle det vara en helt annan sak att tex korrigera hästen med utrustningen än att göra det med pinnen, kroppspråket eller rösten?
Jag brukar alltid tänka att den viktigaste utrustningen man måste kunna kontrollera är sin egen kropp och psyke, det räcker väldigt långt till att få hästen dit man vill. Det jag menar är att om man inte rider med utrustning tex och hästen går ur formen eller drar iväg eller inte vill svänga osv så kan man inte dra tag i en tygel och tvinga fram en form på det sättet utan det krävs mera ärligt samarbete med hästen. Att använda utrustning är väl helt okej men man måste vara otroligt noga med att inte använda den fel. Jag brukar med jämna mellanrum rida utan för att se hur mycket koll jag faktiskt har. Är det så att allt skiter sig och hästen inte lyssnar alls, då bör man se över hanteringen och ridningen och se varför hästen lyssnar bra med den på och inte utan.
Jag skulle säga att det är väldigt svårt även när man är med i relationen/situationen och tycker sig veta hur hästen fungerar.
Jo det är svårt att veta vad hästen gör för att den vill det och vad hästen gör för att den har lärt sig det och är lydig. Då får man helt enkelt bara hoppas att det man gör är rätt och sålänge hästen ser harmonisk och glad och positiv ut så får man väl anta att man gör något rätt iallafall.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Just sådär känner jag för utrustningen, särskilt huvudlag och tyglar.
Jag har liksom i ryggmärgen att man svänger med tygeln, så har jag en tygel att använda så gör jag det. Visst försöker jag använda "sits och vikthjälper" men jag har inte på allvar "kommit åt" min sits och dess inverkan förrän jag började rida utan tygel.
Nu går det framåt med stormsteg med hjälp av vår underbara dressyrtränare :love:

Hon tyckte att det var en utmaning att hjälpa mig med ridningen när jag envisas med att rida utan tygel, men det har gått toppen faktiskt. Jag upptäcker hela tiden nya saker i min fysiska kontaktyta med hästen :bump:

Och tro det eller ej, men hästen går i utmärkt form även helt utan inverkan från tygel :bow:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

*kl*
Jag tycker inte det känns så seriöst att använda en halt häst i en sådan här reklamfilm. (Fuxen i inledningen)
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Herregud, du har rätt. Jag tyckte bara att den hade en underlig galopp, men kollade nu och ser ju att den är halt. I traven ser man också det distinkta nickandet med huvudet, även när man inte ser fuxens benrörelser. Väldigt obehagligt, tycker jag.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Just sådär känner jag för utrustningen, särskilt huvudlag och tyglar.
Jag har liksom i ryggmärgen att man svänger med tygeln, så har jag en tygel att använda så gör jag det. Visst försöker jag använda "sits och vikthjälper" men jag har inte på allvar "kommit åt" min sits och dess inverkan förrän jag började rida utan tygel.
Nu går det framåt med stormsteg med hjälp av vår underbara dressyrtränare :love:

Hon tyckte att det var en utmaning att hjälpa mig med ridningen när jag envisas med att rida utan tygel, men det har gått toppen faktiskt. Jag upptäcker hela tiden nya saker i min fysiska kontaktyta med hästen :bump:

Och tro det eller ej, men hästen går i utmärkt form även helt utan inverkan från tygel :bow:
Om man har ridit för tränare kontinueligt så svänger man inte med tygeln.

Vad är utmärkt form? För formen o balansen på hästen så är tyglarna ett hjälpmedel för hästen- När den får upp en klump på ryggen.

I princip har alla de konster folk blir impade av först lärts in med normal utrustning, men det fattar inte alla.

att rida en häst för låg o lång som ett tåg som ryttaren på din film- är INTE bra för frambenen.
Det gäller bara att lära sig rida med en lätt hand o sen får den att bära sig över ryggen. Rider man sakta o markbundet som i Pleasure funkar det, ,men t o m där ska hästen våra vågrät i sin överlinje o inte framåttippad.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 444
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp