Min idol: Honza Blaha

Sv: Min idol: Honza Blaha

Om man har ridit för tränare kontinueligt så svänger man inte med tygeln.

Vad är utmärkt form? För formen o balansen på hästen så är tyglarna ett hjälpmedel för hästen- När den får upp en klump på ryggen.

I princip har alla de konster folk blir impade av först lärts in med normal utrustning, men det fattar inte alla.

Tyglar och utrustning är en hjälp enbart för att ryttaren inte är kunnig nog att rida ihop en häst utan dom. Hästen är inte i behov av utrutsning om ryttaren har balansen och den inverkan på hästen att den får fram samlingen ändå.

Det är enormt få som kan få en häst till samling utan hjälp av utrustningen, hästen kan samla sig utan problem med ryttaren på sig sålänge det är en såpass kunnig och balanserad ryttare.

Sen är det väl självklart att dom flesta lär in hjälper och allt med viss utrustning i början för att succesivt ta bort den efter hand som häst och människa lär känna varandra och litar på varandra.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Du kanske inte vet vad samling är.

Det är när den böjer sina bakre ledgångar o går som i uppförsbacke.

inte att den går sakta eller trippar fram. Det är en häst som kan röra sig med lätthet i sin framdel i trav o galopp samt dessutom kan utföra svåra rörelser.

En samlad häst är energisk o vågar bjuda framåt- stor energi. Inte en som vet precis vad som händer om den inte sätter sig på haserna.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Du kanske inte vet vad samling är.

Det är när den böjer sina bakre ledgångar o går som i uppförsbacke.
Du behöver inte upplysa mig, dressyrryttare som jag är som tränar väldigt aktivt dressyr.
inte att den går sakta eller trippar fram. Det är en häst som kan röra sig med lätthet i sin framdel i trav o galopp samt dessutom kan utföra svåra rörelser.
Vem är det som sagt att man måste enbart rida så bara för att man inte har utrustning? Det finns dom som kan samla hästen utan problem utan någon utrustning. Alla måste börja någonstans och man är inte proffs från början. Och nej, att rida så som den red på filmen jämt och ständigt är inte bra, form måste varieras för att hästen ska hålla. Men som sagt, man måste börja någonstans och det är inte säkert männskan på filmen kan rida hästen samlat ens med utrustning.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Du kanske inte vet vad samling är.

Det är när den böjer sina bakre ledgångar o går som i uppförsbacke.

inte att den går sakta eller trippar fram. Det är en häst som kan röra sig med lätthet i sin framdel i trav o galopp samt dessutom kan utföra svåra rörelser.

En samlad häst är energisk o vågar bjuda framåt- stor energi. Inte en som vet precis vad som händer om den inte sätter sig på haserna.

Se honza rida sin häst gaston.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Det ändå som gjorde ont i mig där vad näst hästen snurrade på tre ben. Har en häst som har dåliga framben så ser bara hur det ilar i det belastade frambenet.

Verkligen en kadavertränad häst utan mentalitet, fuxen som springer från människa 1 till människa två :devil:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jo, kan jag hålla med om. Men han rider otroligt bra.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Är det egentligen mera "kadaver-kontroll" än vad man har när det gäller ridningen och annan träning med hästaran? I våran hage skuttar hästarna lätt över varandra om någon ligger och sover och är ivägen, sålänge hästarna har förtroende för varandra och för föraren så tycker inte jag det är så mycket värre än all annan träning man har med hästarna.



Ursäkta - men hoppar hästarna i hagen över varandra? Om det ligger en individ ned så kan det alltså komma en annan och hoppa över denne? Hur liten hage har ni?

Detta låter väldigt märkligt - i meningen, detta har jag aldrig någonsin varken sett eller hört talas om. Hästen i frihet visar respekt, de hoppar verkligen inte över en liggande flockmedlem... En häst antingen går runt, eller säger flytta dig.

Däremot kan de ju leka, slåss, och hålla på. Fölis stod och drog i manen på min när han låg ned. Men det var kanske mer sådant du menade?
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Ursäkta - men hoppar hästarna i hagen över varandra? Om det ligger en individ ned så kan det alltså komma en annan och hoppa över denne? Hur liten hage har ni?
Vi har en väldigt stor hage, och ja, ligger hästarna ivägen i ligghallens öppning tex så ja, då kliver vissa över dom andra, främst unghästarna som gör det. Och nej, vi har ingen liten ligghall och den har flera öppningar så det finns ingen risk att någon blir trängd.
En häst antingen går runt, eller säger flytta dig.
Ja, dom äldre hästarna gör så, antingen går ut en annan öppning eller om det är en häst i lägre rang så flyttar dom på den som ligger ner. Annars är dom väldigt nära varandra vissa av dom och ligger mer eller mindre på varandra ibland.

Självklart går dom runt om hästarna ligger och sover mitt i hagen, då flyttar dom varken på varandra eller går på varandra. Sålänge dom inte vill leka.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

421717_253544378063237_101841893233487_544557_1522314786_n_198579637.jpg


Tydligen :rofl:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

:D Bäbisar får se till att lära sig bättre helt enkelt. Detta är ju vara en liten batting, kan man inte vänta sig något socialt vett av. :p
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA&feature=related

Även där är det fina exempel på att det faktiskt går att rida samlat även utan träns eller andra huvudlag eller utrustning.

Problemet är att det är ingen ide alls att visa sånt för dom som inte vill se för dom ser inte iallafall.
Återigen är det inte samlat. den GÅR med raka bakben. inte ens trav o inte heller passage, men kanske för de som inte vet hur det ska vara- okunnighet :D.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Tänkte bara tillägga att jag tränar likadant som han gör med sina hästar, dock på betydligt mindre ytor. Skulle jag prata för högt (med mitt kroppsspråk) eller säga något de upplever obegripligt går de ifrån mig. Då är det min uppgift att stanna upp och låta dem komma tillbaka till mig igen, när de tycker att jag är intressant igen. (Detta sker oftast så fort jag stannat upp i det jag hållit på med)
Denna möjlighet skulle hästarna inte ha med någon form av utrustning..

Kan också tillägga att om man tar bort all utrustning och hjälpmedel och endast studerar hästen och rannsakar ditt eget kroppsspråk lär du dig något enormt utöver det vanliga om hur en man kommunicerar med en häst.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Vill också lägga till en sak då jag såg axel nämna "I princip har alla de konster folk blir impade av först lärts in med normal utrustning, men det fattar inte alla." och "En samlad häst är energisk o vågar bjuda framåt- stor energi. Inte en som vet precis vad som händer om den inte sätter sig på haserna."

Mina hästar går samlat när vi hittar balas och harmoni. Det händer såklart inte ofta och då bara några steg. Men det är där allting börjar. Och skulle nog vilja påstå att om min häst aldrig hade varit "samlad" med träns. Vet inte riktigt om jag vill kalla det samling då det snarare har varit att (som Hempfling säger något i stil med) gasa med handbromsen uppe. Ser inget positivt att man tvingar hästen fram på sin framdel och in i ett tryck där den finner balans. För när hästen väl är lärd, eller inkörd, att "bjuda" sin energi framåt och den inte har någon tygel eller inspänning (som man lyfter upp hästen på vid longering) hur ska den då balansera upp sig?
Har jobbat i ett år nu för att få hästen att kunna stabilisera upp sig själv och hitta sin egen form, utan att totalt tappa balansen och bli rädd varje gång man linar eller rider henne. Men jag ser ju tyvärr fortfarande alla andra hästar i min omgivning som rids på "fel" vis (Enligt min uppfattning) och alltså har samma problem med balansen när man släpper tyglarna eller låter de linas lösa.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Ojdå, råkade skicka meddelandet innan det var färdigt.

"En samlad häst är energisk o vågar bjuda framåt- stor energi. Inte en som vet precis vad som händer om den inte sätter sig på haserna."
Tänkte tillägga att enda anledningen till att min häst sätter sig på hasorna är för att hon vet att hon får godis när hon stannar :p
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Herregud, du har rätt. Jag tyckte bara att den hade en underlig galopp, men kollade nu och ser ju att den är halt. I traven ser man också det distinkta nickandet med huvudet, även när man inte ser fuxens benrörelser. Väldigt obehagligt, tycker jag.

Jag såg inte heller det där först :(
Nu brukar han ju inte halta, hästen alltså. Dumt att låta honom vara med på filmen helt klart.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Om man har ridit för tränare kontinueligt så svänger man inte med tygeln.
Ja, men nu hade jag inte det. Jag har ridit på ridskola och sedan alltför många år utan tränare. Så för mig har det blivit en ryggmärgsgrej att använda tygeln så snart jag inte får till det med övriga hjälper.
Vad är utmärkt form? För formen o balansen på hästen så är tyglarna ett hjälpmedel för hästen- När den får upp en klump på ryggen.
En utmärkt form är då hästen bär sig i balans med buren rygg. Vi har en bit kvar till perfekt form, med mer samling, och det jobbar vi på. Utan tyglar. Och det går faktiskt fint, även om man får tänka till lite.

I princip har alla de konster folk blir impade av först lärts in med normal utrustning, men det fattar inte alla.
Your point?

att rida en häst för låg o lång som ett tåg som ryttaren på din film- är INTE bra för frambenen.
Det gäller bara att lära sig rida med en lätt hand o sen får den att bära sig över ryggen. Rider man sakta o markbundet som i Pleasure funkar det, ,men t o m där ska hästen våra vågrät i sin överlinje o inte framåttippad.

Nu vet varken du eller jag hur han rider hästen till vardags, nu var det hans relation till hästarna som imponerar mest på mig :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 444
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp