Min idol: Honza Blaha

skuggi

Trådstartare
Mannen är magisk, man kan inte säga annat. Dagens ståpäls :love:

Vilken underbar kontakt han har med sina hästar, vilket underbart uttryck de har :love: och vilken natur han har att leka med dem i... jisses...

#vill flytta dit

http://youtu.be/K5ZmDkhqhW8

Var bara tvungen att dela den här... :bow:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Han kommer visst till sverige i slutet på året, tyvärr är det för långt för att ta med hästarna(ekonomiskt alltså) men jag ska helt klart med som fotfolk :love:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Det var Rebecca på Hällekis säteri som skrev om det på fb, tror att det var i december. Men hör med henne :)
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag älskar att se sånt här.
Jag såg JF Pignon i Globen på Stockholm Horse Show och tänke att sånt där vill jag göra om jag nån gång får ha egen häst.
Och man känner ju samma sak om Honza Blaha. Tror jag sett nån annan youtubevideo med han nån gång. Det är det här allt handlar om för mig. Sån där underbar kontakt vill jag ha med min häst.
Måste se om jag hittar nåt om när han ska hit. Hade gärna farit och sett.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag har lite svårt för "kadaver-kontrollen" han har över hästarna i vissa saker. Som när en häst ska hoppa över en annan häst som ligger ner.
Det ger en lite besk smak i munnen. Men många andra saker ser harmoniska och trevlig ut.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jo just det känns väldigt onödigt, men annars tycker jag det var mycket bra.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Kan tänka mig att mycket är till för ren show, dvs för att dra publik och folk ska tycka det är häftigt. Vi hästmänniskor blir kanske mer imponerade över en fin skänkelvikning från marken där hästen är helt lös medan icke-hästfolk nog tycker det är häftigare med lite andra grejer som vi andra kanske inte uppskattar lika mycket.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

*KL*

Jag ÄLSKAR Honza Blaha :love:

Jag brukar inte heller gilla att man använder andra djur som hinder eller rekvisita överhuvudtaget, men med Honza har jag överseende med det just för att hans hästar verkligen ser ut att må så himla bra och verkar älska både honom och det de gör. Honza och Stacey Westfall är mina stooora idoler vad gäller hästhantering :bow:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag har lite svårt för "kadaver-kontrollen" han har över hästarna i vissa saker. Som när en häst ska hoppa över en annan häst som ligger ner.
Det ger en lite besk smak i munnen. Men många andra saker ser harmoniska och trevlig ut.

Jag håller med, det är extrem lydnad. Om det ska föreställa frihet och samspel vore det roligt om hästarna någon gång fick ta ett initiativ också, men som lydnads- och dressyruppvisning är det förståss imponerande.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag håller också med. Han visar förvisso en imponerande kontroll över sina hästar, och de är oerhört lydiga.

Men jag ser det egentligen inte så mycket som samspel och kontakt, utan som just lydnad.

Jag tycker nog både att det är roligare att titta på och att det allmänt känns trevligare om det kommer lite fler initiativ från hästarna, även om det innebär att uppvisningen inte blir perfekt i varje moment.

Det känns underligt med hästar som inte kommer med några egna förslag, tycker jag.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

*delvis kl*

Definiera lydnad, jag ser hästar som vet vad husse ber om, och som med glädje gör det han ber om. Det är normalt för en häst/ett flockdjur att "följa" de andra, eget initiativ kan ta död på en.. :angel:

Sedan är ju detta ihopklippt för att inspirera/imponera, om vi hade fått se "allt" så hade vi säkert sett en del egna initiativ. Tänker på Pignon vi såg i globen, han hade ett par yngre hästar som envisades med att strula med varann av och till, de gjorde ibland egna små grejer innan de rättade in sig i ledet som det var tänkt. Och jag tror faktiskt inte han korrigerade dem något då, det syntes att de visste vad de borde göra, men att de inte kunde behärska sig riktigt hela tiden bara :love:

Sedan beror det ju på vad man ser i "eget initiativ".
Är det att hästen gör något på egen hand? Utan att ha blivit ombedd? Är inte det olydnad? Var går gränsen?
Jag kan se hästar som ställer frågor "får jag komma in nu?" men ändå "lyder" och fortsätter med det de "ska" tills de får svaret "ja, nu får du komma in". Där tycker jag att hästen visar både initiativ och lydnad. Men det är inte alltid lätt att se när hästen ställer frågor.

Skulle vara intressant att se exempel på hästar som tar eget initiativ, så som ni ser det, och som ni tycker saknas i den här filmen :idea:
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Skillnaden handlar väl mest om att jag helt enkelt inte riktigt kräver, eller tycker att det finns anledning att kräva, att hästen inte gör små egna saker mellan varven. Det är helt ok för mig att det är hästen och jag, och att hästen inte till 100% är min förlängda arm, utan en egen part i målet.

Jag tycker snarare att det är intressant att experimentera kring hur mycket "eget" man kan låta hästen ha kvar, än att experimentera i hur extrema saker man kan få den att göra av ren lydnad, såsom att hoppa över andra hästar.

Men visst, hästarna är väldigt lydiga, det har jag verkligen inte förnekat.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Filmen är bra.. såtillvida att man kan se att han tål att hästarna kliver in i hans "zon". att han interagerar med dem.

Det är ju annars ett TABU, även fast hästarna är väl/ normaluppfostrade.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Det är ju annars ett TABU, även fast hästarna är väl/ normaluppfostrade.

Är det tabu i din värld? Galet. Du kanske borde ändra på det där, att ha ett nära band till hästen är viktigt. Att låta sin häst få umgås med en är viktigt, tragiskt att du inte förstår det.
 
Sv: Min idol: Honza Blaha

Jag håller också med. Han visar förvisso en imponerande kontroll över sina hästar, och de är oerhört lydiga.

Men jag ser det egentligen inte så mycket som samspel och kontakt, utan som just lydnad.

Kan man ens få en sådan lydnad och tilltro utan samspelet och kontakten? Att tvinga fram saker och ting hos hästar är egentligen inte svårt, det svåra är ju att få hästen att själv vilja göra allt för än frivilligt och positivt. Att tex rida och kräva utan utrustning kräver endå sin kontakt, att rida ihop en häst och kräva saker med utrustningen är egentligen inte svårt.

Jag tycker övht inom ridvärlden att samspel med hästarna är väldigt dåligt, för mycket slit och drag och ryck hit och dit bara för att få hästen dit man vill. Att se sånt här där hästen faktiskt ser ut att uppskatta och tycka det är roligt med träningen oavsett vad det är för träning är väldigt upplyftande. För även markträningen är ju träning precis som ridningen är.

Hur ser det ut inom vanlig hantering när man har ett bra samspel? Vad är skillnaden? Är det att han inte använder någon utrustning som gör att hästarna verkar för lydiga eller vad man ska säga?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 444
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp