Min hund lyssnar INTE längre, morrar..

L

lie

Jag har en 7 årig goldentik som är världens snällaste hund.. Lite olydlig ibland men mest mot de andra i familjen, hon har för det mesta lyssnat på mig. Tills nu!
Två dagar i rad, som hon inte har lyssnat på mig när jag vill att hon ska gå in i huset. När jag säger hopp in, så vet hon mycket väl att hon ska gå in. Men nu när jag säger det så lägger hon sig platt på marken. Det har hon gjort någon enstaka gång ibland men då har det bara varit att dutta till henne där bak så har hon gått in.. Men nu när jag gör så, så morrar hon och drar upp överläppen.. Det ser riktigt läskigt ut. Och skulle jag fortfarande duttat till henne med foten så hade hon nog huggit mot mig. Jag tror inte att hon skulle bita mig men hon markerar tydligt.. Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG morrat mot mig tidigare:confused:
Och hon är så fruktansvärt långsint om jag skäller på henne, då skiter hon i mig totalt för några dagar, och ligger bara o tjurar.

Sv: Min hund lyssnar INTE längre, morrar..

Jag har en 7 årig goldentik som är världens snällaste hund.. Lite olydlig ibland men mest mot de andra i familjen, hon har för det mesta lyssnat på mig. Tills nu!
Två dagar i rad, som hon inte har lyssnat på mig när jag vill att hon ska gå in i huset. När jag säger hopp in, så vet hon mycket väl att hon ska gå in. Men nu när jag säger det så lägger hon sig platt på marken. Det har hon gjort någon enstaka gång ibland men då har det bara varit att dutta till henne där bak så har hon gått in.. Men nu när jag gör så, så morrar hon och drar upp överläppen.. Det ser riktigt läskigt ut. Och skulle jag fortfarande duttat till henne med foten så hade hon nog huggit mot mig. Jag tror inte att hon skulle bita mig men hon markerar tydligt.. Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG morrat mot mig tidigare:confused:
Och hon är så fruktansvärt långsint om jag skäller på henne, då skiter hon i mig totalt för några dagar, och ligger bara o tjurar.

Svårt o säga när man inte sett hennes beteende.
Lite gammal för att bara vara "dryg";)
Skulle gissa att hon nog har ont någonstans.

Ta henne till vet för en besiktning.....

Annars finns de kunnigt folk som oftast gärna hjälper till på brukshundsklubbarna...

Lycka till!!!

Om det inte handlar om att hon har ont eller är sjuk, skulle jag köra korv-knepet. Jag ger alltid godisbit när vi går in, just för att min gamla hund gjorde så. Hon fjantade iväg, och ville inte in samtidigt som mig. Det lättaste var att börja göra det positivt, så fram med korv varje gång. Detta underlättade all inkallning också.

Annars, koppla hunden innan ni går in, så vet du att du får med henne in, samt trycka in en korvbit samtidigt som vi går in.

Det beror kanske lite på vilken typ av hund man har, men att ryta i funkar inte på min. Hon fryser fast i det läget, och rör sig inte ur fläcken.

Det verkar som om hon har ont och är irriterad.Det kan i såfall bero på mycket. Tandvärk, ledbesvär, har hon varit snäll hela tiden innan, så låter det som att hon har ont. Hör med en veterinär.

Mitt råd blir också att kolla med veterinär. Det kan vara vad som helst.

Som de andra har sagt så kolla med veterinär. Vill bara tillägga att min golden också lägger sig ner när han inte vill gå in. Då brukar jag pussa honom på nosen och då går de så bra så!:rofl:

Din hund har inte ont det kan jag nästan garantera dig.Men vill du gå till vetrinären så gör du naturligtvis det.

Bara för att du har högsta rang ena dagen betyder inte att du alltid har det. Hundar kontrolerar alltid vem som är högst i hirakin. I bland så märker tyvärr inte människan de första signalerna för det och tar inte i tu med det då (kan vara en sån enkel sak somm vem så går ut genom dörren först alt. att hunden hoppar upp i en möbel som du normalt inte tillåter den till men som du endå råka låta den göra;)) och då kan det resultera i en skarpare efekt så som din hund ger.

Det ända du kan göra i ett sånt läge är att vara hel konsekvent i alla lägen. Ha koppel på hunden när ni är ute även om den är lös(vid tränings tillfället). Säg åt den att gå in och vid minsta tvekan från hundens sida så drar du med den i kopplet. När hunden är inne kan den få godis. INTE innan (altså inte locka in den)då belönar du ett oaceptabelt bettende. Åter upprepa några ggr om det behövs.
Kopplet är till för att du snabbt ska få tag i hunden samt för att den inte ska komma åt att nafsa dig och är ett utmärkt hjälpmedel i den här situationen. Tänk även efter på om det är fler situationer som hunden visa ett lite "smitigt" bettende och där du kanske varit lite för mänskligt tillåtande. En dominant hund visar helatiden för sina undersåtar vem som "har makten " och det är du som ska vara ledaren i er flock.

Senast ändrad av en moderator:

Din hund har inte ont det kan jag nästan garantera dig.Men vill du gå till vetrinären så gör du naturligtvis det.

.

Fast hur kan du garantera det? Plötslig ovilja att utföra rörelser hos en hund som tidigare varit "lydig" är annars ett rätt säkert tecken på att det kan röra sig om smärta. Det måste inte vara det, men det är alla gånger värt att kolla upp.

Jag undrar samma sak. Hur fan kan man garantera nåt utan att ens ha sett hunden?!?

Skrev NÄSTAN om ni är läskunniga. Och även att ett beök till vetrinären lämplig om man tror sig ha anleddning till det. Men det säger ju det sunda förnuftet.
Men eftersom att den är en hund det handlar om som lägger sig platt på marken och morrar JUST när den blir beordrad att gå in, så kan jag NÄSTAN garantera att hunden inte har ont och det är derför den gör det. Utan pga att den just inte vill gå in.
Hade den haft ont så hade den troligen slängt sig i backen och morra även i andra situationer.

Senast ändrad av en moderator:

Fast hur kan du garantera det? Plötslig ovilja att utföra rörelser hos en hund som tidigare varit "lydig" är annars ett rätt säkert tecken på att det kan röra sig om smärta. Det måste inte vara det, men det är alla gånger värt att kolla upp.

Det var ju inte riktigt plöttslig ovlija att utföra något som den tidigare gjort oklanderligt. Visst NU två dagar i rad, men som ts skriver "Det har hon gjort någon enstaka gång ibland men då har det bara varit att dutta till henne där bak så har hon gått in.. " Så Bettendet har visat sig förut...

Skrev NÄSTAN om ni är läskunniga. Och även att ett beök till vetrinären om man tror sig ha anleddning till det. Men det säger ju det sunda förnuftet.
Men eftersom att den är en hund det handlar om som lägger sig platt på marken och morrar JUST när den blir beordrad att gå in, så kan jag NÄSTAN garantera att hunden inte har ont och det är derför den gör det. Utan pga att den just inte vill gå in.
Hade den haft ont så hade den troligen slängt sig i backen och morra även i andra situationer.

Hundar kan få massa konstiga saker för sej när de har ont.
Jag har varit med om hundar som börjat jaga skuggor, morra mot lampor, gjort utfall mot andra hundar osv. och de har sedan visat sej att hundarna haft ont.

Jag är läskunnig. Jag läste ditt inlägg.

Jag förstår fortfarande inte hur du NÄSTAN kan garantera nånting i det här fallet.

Det var ju inte riktigt plöttslig ovlija att utföra något som den tidigare gjort oklanderligt. Visst NU två dagar i rad, men som ts skriver "Det har hon gjort någon enstaka gång ibland men då har det bara varit att dutta till henne där bak så har hon gått in.. " Så Bettendet har visat sig förut...

Jag förstår inte vad du vill mena med det du skriver ovan?

Om det tidigare varit en konflik/problem vid dörrenså kommer hunden ihåg det.
Att den sedan kommer en reaktion just där vid ex. smärta tycker jag inte är så konstigt.

Är väl medveten om det. Och naturligtvis ska man alltid förvissa sig om att man jobbar med ett friskt djur. Men i en sån har situaton så är det troligtvis inte så. Hade varit annorlunda om det varit fler sympom.

Är väl medveten om det. Och naturligtvis ska man alltid förvissa sig om att man jobbar med ett friskt djur. Men i en sån har situaton så är det troligtvis inte så. Hade varit annorlunda om det varit fler sympom.

Det håller jag inte med om.. Precis som att jag inte håller med om att hundar försöker klättra i rang eller att hundar ständigt måste visa sina "undersåtar" vem som bestämmer.

Vilken tur att Ts kan göra precis som hon vill. Först gå till vetrinären om hon vill det och om det inte hjälper föja nåt annat råd. Jag ger ju bara min synvinkel av situationen meddans ni ger eran. Nån av oss kan ha rätt en annan ha fel.

Det håller jag inte med om.. Precis som att jag inte håller med om att hundar försöker klättra i rang eller att hundar ständigt måste visa sina "undersåtar" vem som bestämmer.

Men så är det i alla fall. Fast kanske inte med så tydliga singaler att du uppfattar dem.

Du säger "hopp in" betyder det att hon måste hoppa eller är det bara något du säger?
Måste hon hoppa låter det troligt att vovven har ont.
Min förra hund blev döv och då kunde han också morra innan jag fattade vad det handlade om. Den vovven lärde jag teckenspråk och att reagera på vibrationer, jag stampade i backen innan han kom för långt bort då kollade han på mig och jag kunde ge tecken.
Är det bara i "in-situationen" vovven mopsar sig?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka