Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Jag kommer söka svar på mina frågor någon annanstans. Jag skrev att jag inte ville diskutera om jag skulle behålla valparna eller inte, ändå är det nästan det enda som diskuterats i denna tråden. Jag hade annat jag behövde hjälp med. Tack till er som försökt svara på mina frågor. Och till er andra: fortsätt gära diskussionen om hur trög jag är om jag inte tar bort eventuella valpar, men jag kommer inte att delta längre. Skriv gärna också nåt i stil med "nu när vi satte lite press på TS och ställde frågot hon inte ville svara på flyr hon". Skriv vad ni vill.

Ja, buke i ett nötskal, iallafall här på hund-forumet verkar det som. Starka åsikter och inte särskilt stor tolerans för sådant som inte enligt dem är rätt. Skojigt.

Lycka till med dina valpar!

Ja, buke i ett nötskal, iallafall här på hund-forumet verkar det som. Starka åsikter och inte särskilt stor tolerans för sådant som inte enligt dem är rätt. Skojigt.

Lycka till med dina valpar!

Åsikter eller inte... Men man kanske ska tänka på hunden!
Men det kanske inte är så viktigt för dig? Utan bättre man bara håller med så alla får de svar de vill ha....

Utan bättre man bara håller med så alla får de svar de vill ha....
Det var inte alls så jag menade, nivån på disskutionerna tycks vara mest för disskutionens skull flertalet gånger, inte för att hjälpa eller vägleda. Det är det jag stör mig på.

Jag kommenterade inte heller om hunden skall ha valparna eller inte utan lyckönskade henne bara kullen som hon kommer låta sin tik föda fram, helt uppenbarligen.

Senast ändrad:

Fast shar peien har väl betyyydligt många fler problem än en enda sjukdom (amyloidos) som inte går att förneka och i sig borde vara anledning nog att undra om en fortsatt avel är försvarbar eller ej.

En dödlig sjukdom är trist ja, men en kropp som ger begränsad livskvalitet i 10-15 år är banne mig ännu värre.

Att du i din tur då kritiserar avel på otestade hundar blir ju lite... ja komiskt nästan. Är det bättre att veta om och avla ändå än att inte testa mot det som inte syns och avla i ovetskap.
...och just pga dom problem som finns och pga att vissa saker som jag tycker är allvarliga inte ses som allvarliga hos andra uppfödare, så har jag valt att inte fortsätta med avel på rasen. Är det då fortfarande komiskt att jag tar avstånd från okontrollerad blandrasavel. Det ena rättfärdigar knappast det andra. Fast folk får ändå avla hur dom vill för det finns ingen lag mot det, bara dom kunde ta ansvar för det...men det är det blandrasuppfödare inte brukar göra tyvärr.

Pajkastning/påhopp etc. kallas det så fort majoriteten i en tråd inte svarar som ts vill..

Det är också buke i ett nötskal att överdramatisera :cool:

Nåja, TS ställer frågor och förklarar tydligt att hon inte kommer ge hunden en abortspruta.
Hon har fått höra att hon är en dålig hundägare för hon inte hade koll på hundens dolda löp, hon lät tiken leka med hane utan uppsikt, att de flesta bestämt att detta är en planerad bladisavel, att hon bara vill tjäna pengar och struntar helt i sin hund och när hon ger ett svar på varför hon inte vill ge abort spruta, så accepteras inte det heller..
Vad TS skriver spelar ingen roll.

DET är buke i ett nötskal, det finns inga gråzoner, utan det kommer en hel flock och talar om det rätta, enligt dem..
DET finnas bra och dåliga hundägare o så finns det Bukes samlade perfekta hundägare som aldrig felar eller gör misstag..

Är det ingen annan som finner det lite konstigt att tiken, som har så pass dolda löp att ägaren inte ens märker det, lyckats få fyra planerade kullar hos tidigare ägare. Hon lyckades ju tydligen både se löpen och pricka in höglöpen :confused:

Ja, jag tycker det låter lite väl märkligt faktiskt....

Nu tycker jag koncentrerar oss på att ge TS goda råd om den blivande valpningen istället.
Tiken är parad och möjligen dräktig.
TS har bestämt sig för att ev valpar ska födas, hon har förklarat varför hon inte vill ge AS-spruta, punkt
(ovasett vad vi tycker om det så har hon bestämt sig)

Så fram med goda råd istället!
För nog ska vi väl ändå kunna vara hjälpsamma inför fullbordat faktum?
Än att bara säga hela tiden vad vi tycker....
Vi har vid det här laget ältat det tillräckligt, tror nog TS är väl medvetten om vad de flesta här tänker om det
Låt oss nu visa att vi kan vara hjälpsama också

håller med dig.

Jag tror inte Ts kommer ändra sig om sina åsikter utan gör det som hon anser bäst och eftersom
det är väldigt svårt för er att påverka från internet är det kanske bättre att börja ge henne råd nu om hur
hon ska göra när kullen kommer osv. Så att situationen kan bli så bra som möjligt.

Nu tycker jag koncentrerar oss på att ge TS goda råd om den blivande valpningen istället.
Tiken är parad och möjligen dräktig.
TS har bestämt sig för att ev valpar ska födas, hon har förklarat varför hon inte vill ge AS-spruta, punkt
(ovasett vad vi tycker om det så har hon bestämt sig)

Så fram med goda råd istället!
För nog ska vi väl ändå kunna vara hjälpsamma inför fullbordat faktum?
Än att bara säga hela tiden vad vi tycker....
Vi har vid det här laget ältat det tillräckligt, tror nog TS är väl medvetten om vad de flesta här tänker om det
Låt oss nu visa att vi kan vara hjälpsama också

bra skrivet!

:rofl:

blev lite full i skratt när jag läste ditt inlägg, trodde alla perfekta hundägare var på ett annat forum (läs vovve ;) )

Har du kollat upp när din tik hade sina kullar, hur många valpar hon har fått, hur valpningarna gick osv.
Har du kollat så hon inte är snittad?

Jag tycker att du ska kontakta den som har haft henne som avelstik och ta reda på hur hon har fungerat vid valpningarna. Du behöver ju inte tala om att hon är parad, bara att du är intesserad av att veta...

Vill det sig illa så har hon haft extremt svåra valpningar, kanske hon till och med har blivit snittad en eller två gånger.

Det här anser jag vara prio ett för TS och jag är glad att det kom upp för jag hade inte ens tänkt tanken själv.

DET finnas bra och dåliga hundägare o så finns det Bukes samlade perfekta hundägare som aldrig felar eller gör misstag..

Sen finns det dom som säger att det finns de som tror de perfekta för de tycker man ska göra det bästa för hunden :angel:

Jag hade själv en tjuvparning för en tid sedan. Vad jag gjorde? Jo en abortspruta så klart.
Så visst gör alla fel ibland, men då får man ta konsekvenserna av det också.

Rent praktiskt, vad innebär det med framtida kullar att en tik blivit snittad? Om vi bortser från de raser som har en högre frekvens av snitt pga anatomiska orsaker som gör att de kan ha svårt att föda "riktigt".
En tik av normalt sund ras som är snittad och paras en andra gång, vad för svårigheter kan uppstå??

:laugh:

Sen undrar jag varför du inte själv ger ts några råd?
Eller vill du bara tala om hur andra är och hur buke är i ett nötskal? Pratar du även om dig själv då, eller menar du att alla är buke i ett nötskal, men inte du själv?
Så egentligen, hur ska man tolka ditt inlägg? Att du är den där perfekta men andra är i ett nötskal.

Ja, jag är så himla trött på folk som bara går in på en tråd för tala om hur folk är och skriver. Medans man själv inte är ett dugg bättre, eftersom man måste klaga på hur andra är.

Varför är du här om buke är som det är, dvs alla är i ett nötskal....

Sen undrar jag varför du inte själv ger ts några råd?
Eller vill du bara tala om hur andra är och hur buke är i ett nötskal? Pratar du även om dig själv då, eller menar du att alla är buke i ett nötskal, men inte du själv?
Så egentligen, hur ska man tolka ditt inlägg? Att du är den där perfekta men andra är i ett nötskal.

Ja, jag är så himla trött på folk som bara går in på en tråd för tala om hur folk är och skriver. Medans man själv inte är ett dugg bättre, eftersom man måste klaga på hur andra är.

Varför är du här om buke är som det är, dvs alla är i ett nötskal....

Jag ger inga råd för jag vet inget om hundavel, däremot är jag läskunnig o tycker tonen på Bukes hundforum mer liknar inbördes beundran än ett diskusionssforum och ges det möjlighet att få hackas så hackas det ordentligt.
Som t ex skriver TS upprepade gånger att det inte var planerad avel, ändå måste flera påpeka att de minsann tror det var planerat o TS vill bara tjäna pengar..

Det finns så många duktiga här på BukeHund och därför är det så trist att tonen är som den är!

Sen finns det dom som säger att det finns de som tror de perfekta för de tycker man ska göra det bästa för hunden :angel:

Jag hade själv en tjuvparning för en tid sedan. Vad jag gjorde? Jo en abortspruta så klart.
Så visst gör alla fel ibland, men då får man ta konsekvenserna av det också.

Det bästa för hunden är väl knappast att tala om att man tror det är planerad avel, hacka på saker som redan skett, ifrågasätta motiv och allt annat?

Att man tycker det bästa är abortspruta är väl en sak, TS säger att hon inte tänker ge en och har motiverat varför, så, då är väl frågan vad det bästa för hunden är då och sen råda utifrån det?

Jag ger inga råd för jag vet inget om hundavel, däremot är jag läskunnig o tycker tonen på Bukes hundforum mer liknar inbördes beundran än ett diskusionssforum och ges det möjlighet att få hackas så hackas det ordentligt.
Som t ex skriver TS upprepade gånger att det inte var planerad avel, ändå måste flera påpeka att de minsann tror det var planerat o TS vill bara tjäna pengar..

Det finns så många duktiga här på BukeHund och därför är det så trist att tonen är som den är!

Men du säger ju å ena sidan själv att du inte kan något om hundavel, då kanske du heller inte förstår varför folk reagerar så starkt och blir upprörda?

Det bästa för hunden är väl knappast att tala om att man tror det är planerad avel, hacka på saker som redan skett, ifrågasätta motiv och allt annat?

Helt sant, det är inte upp till någon att ifråga sätta hennes motiv eller hur det skedde, det skapar bara dålig stämning utan att föra diskussionen framåt!

Att man tycker det bästa är abortspruta är väl en sak, TS säger att hon inte tänker ge en och har motiverat varför, så, då är väl frågan vad det bästa för hunden är då och sen råda utifrån det?

Men herregud, driver du med oss eller är du seriös? Här kan du försvarar att någon låter sin personliga övertygelse påverka andras hälsa negativt?

De beslut vi fattar gällande våra djur får aldrig vara för våran egen skull, djurets välbefinnande måste, alltid, finnas i första rummet...!

Det kan vara det bästa för hunden, om man lyckas övertyga TS om att abortspruta är ett bättre alternativ (vilket de festa faktskt tycker, inte för att blandningen är konstig eller för att "man inte borde föda upp dessa valpar", utan för tikens skull eftersom att hon fått så pass många kullar och att valpning alltid innebär en risk)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 587
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 515
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer... 2
Svar
21
· Visningar
4 988
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka