Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Så ser verkligen inte alla det!

4 kullar är mycket, men det är absolut inte för många. Enligt SKKs regler får man ta 5 st kullar på sin tik. Så TS gör ingenting fel i att hon tar en kull på sin tik. Att tiken är 6 år ser jag heller inte som ett problem. Visst, hade det varit första gången så hade det varit en annan sak med en så liten ras, men nu har tiken redan haft flera kullar.

Det jag reagerar emot är att TS uppenbarligen har en anledning till att skaffa dessa valpar, men verkar ljuga om det. Det är mycket i historian som inte håller, tex att man inte har någon koll på när ens tik löper. Det brukar märkas på andra sätt om man är lite lyhörd. Samma sak med varför man låter en hane och en tik "leka" tillsammans utan uppsikt.

Jag har parat massor med chihuahaor och jag lovar att det är få som klarar det helt galant på egen hand. Det pippas både här och där innan de liksom hittar rätt hål och får till det. Att TS kompis hane, som dessutom är oerfaren, skulle slinka in den sådär lite snyggt utan att det märks av ägarna är faktiskt väldigt orimligt att tro. De har högst troligen hållit på en stund innan de har fått till det, varpå TS borde ha märkt någonting. Om ingenting så undrar man ju när ens hundar försvinner och man inte hör ett ljud ifrån dem!

Jag håller med Princessfeminist i det mesta som skrivs.

Sen när det gäller priserna på hundar. Någon skrev att de hade köpt en renrasig hund för 8000:-. Ja, det stämmer säkert. Men det är få papillon eller chihuahua som säljs för de priserna idagens läge! Idag säljs blandraser för det priset!

Jag visste inte att hon löpte. Hade jag vetat hade jag stått för det. Att de fick "leka" utan att vi hade koll är enligt mig inget konstigt dåde brukar göra det. JAg och min kompis satt vid datorn och när jag vänder mig om är hundarna under soffbordet och han har stoppat in den. De juckade inte så jag trodde inte att de gjort nåt men han satt fast.

Vilken anledning anser du att jag har att skaffa dessa valpar som fått mig att planera parningen?

Så ser verkligen inte alla det!

4 kullar är mycket, men det är absolut inte för många. Enligt SKKs regler får man ta 5 st kullar på sin tik. Så TS gör ingenting fel i att hon tar en kull på sin tik. Att tiken är 6 år ser jag heller inte som ett problem. Visst, hade det varit första gången så hade det varit en annan sak med en så liten ras, men nu har tiken redan haft flera kullar.

Det jag reagerar emot är att TS uppenbarligen har en anledning till att skaffa dessa valpar, men verkar ljuga om det. Det är mycket i historian som inte håller, tex att man inte har någon koll på när ens tik löper. Det brukar märkas på andra sätt om man är lite lyhörd. Samma sak med varför man låter en hane och en tik "leka" tillsammans utan uppsikt.

Jag har parat massor med chihuahaor och jag lovar att det är få som klarar det helt galant på egen hand. Det pippas både här och där innan de liksom hittar rätt hål och får till det. Att TS kompis hane, som dessutom är oerfaren, skulle slinka in den sådär lite snyggt utan att det märks av ägarna är faktiskt väldigt orimligt att tro. De har högst troligen hållit på en stund innan de har fått till det, varpå TS borde ha märkt någonting. Om ingenting så undrar man ju när ens hundar försvinner och man inte hör ett ljud ifrån dem!

Jag håller med Princessfeminist i det mesta som skrivs.

Sen när det gäller priserna på hundar. Någon skrev att de hade köpt en renrasig hund för 8000:-. Ja, det stämmer säkert. Men det är få papillon eller chihuahua som säljs för de priserna idagens läge! Idag säljs blandraser för det priset!

JAG personligen tycker att fyra kullar är mkt i allafall. Själv skulle jag kanske möjligen ta två kullar på en och samma tik, ev tre på en RIKTIGT bra avelstik.
och vad jag fått ut av texten här som folk skrivit så verka jag inte ensam om att tycka att det är många kullar OAVSETT vad skk anser som okej.

Vilken anledning anser du att jag har att skaffa dessa valpar som fått mig att planera parningen?

Jag tror du helt enkelt bara är valpsugen inget annat.
KL. Privata hundmottagningsveterinären har fullt med desperata tjäna pengar på blandisvalps människor hos sig, de får nämligen inte sålt och inte in de stålar de hade tänkt sig.

Jag säger det igen: jag hade INTE planerat att de skulle para sig.

* liten hund + liten hund.
Renrasiga valpar är väl desto populärare an blandraser även om det är två små raser som parat sig? Om jag skulle planera att para min til hade jag valp en hane av sanna ras.

Nu vet jag inte på vilka villkor du tagit över hunden, men många uppfödare omplacerar inte sina trotjänare för att de skall få fler kullar någon annanstans. Jag ser därför att du har skäl att undvika en registreringsbar kull. Dessutom är det ofta mer lukrativt med blandraser.

*Chihuahuans stjärnstatus.
Är helt enkelt inget jag bryr mig om.

Det kan hända, men jag tycker att det är lite väl "co-incidentional"...

*ovilja att bespara min hund lidande.
Jag tror ite att det passar alla hundar att få många kullar men det är väldigt individuellet och dukan inte säga att just min hund kommer att lida av det. Jag tycker inte att hon är så gammal. Rasen är känd för att bli äldigt gammal så sex år är ingen ålder precis.

Jag reagerade inte så mycket på åldern, utan på det faktum att hon haft en kull om året. Det borde kunna räcka med fyra kullar.

* Möjlighet att tjäna pengar.
Hur mycket pengar tror DU att jag kommer att tjäna? Ägaren till hanhunden ska ha pengar, jag ska betala ultraljud, vaccinationer,avmaskningar chippning, ta ledigt från jobbet. Och om man kollar på hur många valpar hon fått innan skulle JAG GISSA att det blir kanske två valpar. Hur mycket vinst tror du att jag kommer göra?

Ramona har fött upp chihuahua-kullar och kan meddela hur mycket man tjänar. Tala om hur mycket du kommer att begära för valparna och hon kan göra en riktigt fin uträkning för dig.

Flera reg.avgifter slipper du och valparna betingar ett högt värde och hanen kostar nästan ingenting, så självklart kan du göra en hacka.

Jag lägger egentligen ingen värdering i det, folk får tjäna pengar på det de vill, jag reagerar mest på att hunden borde slippa denna kull.

Fö instämmer jag med Ramona, oerfarna småhundar brukar inte vara så lätt att få att para "rätt". Viss assistans är ofta nödvändig. :grin:

Senast ändrad:

Nu har jag läst hela tråden.
Vad jag inte förstår är: om man nu tror att det borde vara löp på gång eller att hunden har tyst löp, håller man då inte stenkoll på den, framförallt om den umgås med hanar?

Sedan håller jag med om att tiken borde få slippa en 5e kull. Bara för att SKK säger att man får ta 5 kullar på sin tik betyder det inte att det är bra. Jag själv skulle aldrig ta mer än 2 kullar på en tik, möjligtvis, eventuellt, om avkommorna från första två kullarna blev kanonsuperbra, att jag skulle ta en 3e kull.
Jag har fortfarande inte läst någon förklaring på varför du är emot abortsprutor, vilket faktiskt är en väldigt intressant fråga.

Senast ändrad:

Jag har fortfarande inte läst någon förklaring på varför du är emot abortsprutor, vilket faktiskt är en väldigt intressant fråga.

Håller med, hade vi fått svar på den frågan hade TS sluppit mycket.
Tycker den frågan är intressant att få svar på
Själv kan jag inte räkna ut varför
Men har TS ett bra skäl så kan åtminstone jag acceptera det

Nu har jag läst hela tråden.
Vad jag inte förstår är: om man nu tror att det borde vara löp på gång eller att hunden har tyst löp, håller man då inte stenkoll på den, framförallt om den umgås med hanar?

Sedan håller jag med om att tiken borde få slippa en 5e kull. Bara för att SKK säger att man får ta 5 kullar på sin tik betyder det inte att det är bra. Jag själv skulle aldrig ta mer än 2 kullar på en tik, möjligtvis, eventuellt, om avkommorna från första två kullarna blev kanonsuperbra, att jag skulle ta en 3e kull.

precis min åsikt och som jag oxå tidigare skrev :laugh:

Fast nu var det sprutor med läkemedel vi snackade om. Tyckte du att det var fyndigt att flinka in med det svar du gav ?

Jag vill inte ge henne en abortspruta pga att jag helt enkelt (till stor del) är emot aborter. Det har delvis med min religion att göra och det är inget jag vill diskutera här, vi har redan kommit för långt ifrån det jag från början ville diskutera.

Har du kollat upp när din tik hade sina kullar, hur många valpar hon har fått, hur valpningarna gick osv.
Har du kollat så hon inte är snittad?

Jag tycker att du ska kontakta den som har haft henne som avelstik och ta reda på hur hon har fungerat vid valpningarna. Du behöver ju inte tala om att hon är parad, bara att du är intesserad av att veta...

Vill det sig illa så har hon haft extremt svåra valpningar, kanske hon till och med har blivit snittad en eller två gånger.

JAG skulle inte betala för en tjuvparning - däremot bör din väninna vara med och dela på utgifterna om det skulle bli komplikationer under dräktigheten eller vid valpningen!

Om din väninna tar betalt för parningen så har hon accepterat att det inte var en tjuvparning och då bryter hon mot SKKs Grundregler och kan råka illa ut hos SKK. Hon blir också ganska bortgjord bland chihuahuaägarna/uppfödarna om det kommer ut att hon är delaktig i blandrasavel.

då kan man fråga sig varför TS inte kan få svar på sina frågor utan att det ska dras till ytterligheterna hela tiden tills tråden inte ens handlar om ursprungsämnet ? Jag tycker denna tråd urartade till pajkastning och nästan förföljelse. Asså, kolla upp i hunddatan in i minsta detalj bara för att briljera att ni minsan vet det eller det om hennes hund ? Så jävla lågt.

Du kanske skulle svara den/de som kollat i hunddata o inte mig?
pajkastning har jag då inte sett någon.

Jag vill inte ge henne en abortspruta pga att jag helt enkelt (till stor del) är emot aborter. Det har delvis med min religion att göra och det är inget jag vill diskutera här, vi har redan kommit för långt ifrån det jag från början ville diskutera.
Fast ärligt talat, det är stor skillnad på att abortera ett människofoster och valpar!!

Jag kan förstå din tankegång, abort kan anses som mord när det gäller människor då vårat samhälle förbjuder oss att döda varandra. Men med djur är det en helt annan sak. Vi som människor står över djuren och bestämmer över dem i många och mycket. Det innebär också att vi avlivar djur som mår dåligt. Hade du inte avlivat din tik ifall hon var jättesjuk och aldrig mer skulle bli bättre?

Berätta gärna vilka.
Det råder lite delade meningar om den saken, men livmoderinflammation är inte helt ovanligt. Många anser att det är lite motsägelsefullt, då Azilin används för att behandla en livmoderinflammation. Azilin är ju det medlet som man använder för att abortera foster hos tiken.

Att tikar som har fått en abortspruta har en förhöjd risk att få livmoderinflammation är ingen nyhet, men vad det beror på är en helt annan femma kanske.

Jag vet att det är samma medel, har dock inte hört att det skulle vara förhöjd risk med detta medel, dock var det ju väldigt vanligt förr.
Mest ville jag att viktigpettern skulle svara.

mvh

Hååleer med, dessutom anser jag att det är åt det fanatiska hållet att pådyvla sin tro på andra o ännu värre om man lpter den styra sina djurs väl o ve.
Jag har en god vän som är utövande Katolik, hennes då 17 åriga dotter bleb med barn som hon inte ville/kunde behålla.
Det var ett hårt slag för min vän men ändå hjälpte hon dottern o var med under ingreppet. Kunde altså bortse från sig själv o sin tro för att kunna hjälpa sin dotter genom en svår situation.

mvh

Så du anser att dina känslomässiga behov är viktigare än din hunds, och eventuella valpars, fysiska hälsa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 323
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 586
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 515
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer... 2
Svar
21
· Visningar
4 988
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka