Min hund har börjat skälla när hon är själv..

L

Lionheart

Har en 4-årig blandistik som varit ensamhetstränad sen tidig ålder och aldrig haft några problem att vara själv. Jag har haft god kontakt med grannar om saken och det har alltid varit samma: Om någon ringer på dörren eller det är väldigt konstiga ljud i trappuppgången kan hon skälla till, men inte mer än så.

I torsdags berättade en granne att min hund skäller på dagarna, vilket jag finner oerhört konstigt då jag är hemma hela dagarna men hör henne aldrig skälla. En kväll hade hon tydligen skällt i en kvart (!!!!!), men vid den tidpunkten var ingen hemma. Denna information kom som en väldigt stor chock för mig. Hon skällde mer än vanligt när vi flyttade hit för snart 3 månader sedan, men det gick ju över efter ett par veckor..

Inatt hade jag fått en lapp från störningsjouren! För att en människa ska ringa störningsjouren antar jag att hon inte bara skällt till, utan verkligen stört någon! Tiden talar väl för sig själv (ca 00:37) och självklart ska inte en hund skälla då, men hon måste ju fört ett himla liv för att någon ska ringa dom? Det finns en svag aning om att en tvättstuge-dispyt kan ligga bakom detta, men jag måste i vilket fall hantera händelsen utefter att hon faktiskt skäller..

Har någon tips på hur jag kan gå tillväga? Hon är inte ensam mycket, bor hemma hos min mamma som är hemma på kvällarna när jag jobbar. Ibland åker hon dock på kvällen så att vovven får vara själv ca 4 timmar. Hon har leksaker, tuggben, stimuleras väl etc... Hjälp :o

Sv: Min hund har börjat skälla när hon är själv..

Du har ingen typ av inspelningsapparat som du kan använda när hon är ensam, för att se om hon verkligen skäller?

Du har ingen typ av inspelningsapparat som du kan använda när hon är ensam, för att se om hon verkligen skäller?

Där sa du någonting!! Jag har ingen men man borde kunna använda datorn eller köpa mig en.. Tack för tipset!!

När någon ringer störningsjouren, kommer inte dom då ut och kontrollerar? För det tycker man väl att dom måste göra? Då borde ju dom kunna intyga att din hund skällde... Om den inte gjorde det borde dom ju inte ens sättit en lapp till dig för då kan man ju ringa dom på vem som helst man inte gillar och säga att det lät från lägenheten innan dom kom! Men jag vet inte hur det funkar med dom där, jag bara försöker tänka fram något du kan motargumentera med ifall din hund inte skällde!

När någon ringer störningsjouren, kommer inte dom då ut och kontrollerar? För det tycker man väl att dom måste göra? Då borde ju dom kunna intyga att din hund skällde... Om den inte gjorde det borde dom ju inte ens sättit en lapp till dig för då kan man ju ringa dom på vem som helst man inte gillar och säga att det lät från lägenheten innan dom kom! Men jag vet inte hur det funkar med dom där, jag bara försöker tänka fram något du kan motargumentera med ifall din hund inte skällde!

Nu är ju förvisso inte tråden startad för att ta reda på om hon skällde eller inte :confused: Som jag skrev kommer jag hantera situationen utefter att hon gjort detta. Vad jag mest undrade över är ju hur jag ska få henne att sluta :p Att hon skällde när dom ringde på dörren betvivlar jag inte. Och att hon fortsatte vara på sin vakt när dom stod kvar utanför dörren är trovärdigt. Vad jag funderar på är skällandet som fick någon granne att ringa.

Jag tycker ju det låter knepigt ändå, om nu du har haft en öppen dialog om hunden och skällandet med dina grannar innan, och så helt plötsligt ringer någon störningsjouren? Varför pratar de inte med dig om det först då, funderar ju jag på..?

Det finns ju antiskällhalsband om det är så, men de kostar ju och funkar inte på alla... Annars kan ju vissa hundar bli mindre vaktiga om de har en mindre yta att vara på, t.ex stänga in henne i ett visst rum när hon är ensam, alternativt bur (osäker på vad lagen säger om detta nu, men några timmar om det lugnar hunden tycker jag personligen är helt okej, beroende på hundens och burens storlek då).

Men kan du inte fråga dina grannar om de hört nåt, och om det blivit värre? Då kanske du kan få reda på vem det var som ringde och varför, hur illa det var liksom... Sen funderar jag också på vad det bor för andra människor i din trappuppgång? Med tanke på att det var natten mellan lördag och söndag, kan det ha varit festande folk som förde oväsen och triggade igång henne?

Jag tycker ju det låter knepigt ändå, om nu du har haft en öppen dialog om hunden och skällandet med dina grannar innan, och så helt plötsligt ringer någon störningsjouren? Varför pratar de inte med dig om det först då, funderar ju jag på..?

Det finns ju antiskällhalsband om det är så, men de kostar ju och funkar inte på alla... Annars kan ju vissa hundar bli mindre vaktiga om de har en mindre yta att vara på, t.ex stänga in henne i ett visst rum när hon är ensam, alternativt bur (osäker på vad lagen säger om detta nu, men några timmar om det lugnar hunden tycker jag personligen är helt okej, beroende på hundens och burens storlek då).

Men kan du inte fråga dina grannar om de hört nåt, och om det blivit värre? Då kanske du kan få reda på vem det var som ringde och varför, hur illa det var liksom... Sen funderar jag också på vad det bor för andra människor i din trappuppgång? Med tanke på att det var natten mellan lördag och söndag, kan det ha varit festande folk som förde oväsen och triggade igång henne?

Jo jag kan ju ändå trots allt inte låta bli att fundera på om det ligger något skumt bakom dethär.. Det hela känns så väldigt konstigt, och även vänner som känner vovven blir mycket förvånade över det hela. Detta hjälper mig inte heller särskilt mycket när jag i skrivande stund desperat letar efter lägenhet, folk kommer ju tro att min hund sitter och skäller som en idiot.. Menmen, dom lär aldrig berätta vem som ringde samtalet, men jag ska göra en liten undersökning med grannarna här, vill bara få bekräftat att hon faktiskt har skällt så mycket! I denna trappuppgången bor det några snett under oss som jag kan tänka mig kanske har fest då och då, men jag hörde ingenting som talar för det varken innan jag åkte eller när jag kom hem..

Jag har lite svårt för skällhalsband, har fått höra av mer än en bekant att dom kan råka spruta även när hunden inte skäller. Min tös har ett otroligt "will-to-plese" och tar åt sig ganska starkt av tillsägelser och korrigeringar. Om hon då får tillsägelser och korrigeringar när hon inte ens vet vad hon gör för fel.. Är jag hemma när hon skäller säger jag åt henne att vara tyst, då tystnar hon. Kanske en "öppen linje" till lägenheten och ett skällhalsband med dosa som varar 2 mil.. :angel: Det med litet utrymme var bra, ska ha henne i sovrummet när hon är själv framöver. Där både hör och hörs hon mindre iaf. Begränsa utrymme och prata med grannar får bli steg nummer 1... Tack!! :laugh:

webcam kostar ca 200 kronor och är perfekt för att spela in hunden

Då förstår jag att du inte vill ha sånt halsband! Jag har aldrig testat det själv, känner ingen som har heller så kan inte säga något om det så. Men det låter ju inte som nån bra lösning i alla fall.

Men begränsat utrymme brukar ju som sagt kunna funka för många. Och om hon dessutom hör mindre, och det hörs mindre ut, från sovrummet så låter ju det som ett väldigt bra alternativ att testa. Kan dock vara idé att testa att stänga in henne där några gånger när du är hemma och se så hon inte reagerar på nåt annat sätt och börjar skälla för att du är hemsk och stänger ute henne från resten av lägenheten. ;)

Sen kan det ibland hjälpa för vissa att ha en radio på, så det inte är helt tyst utan ändå lite ljud inne i lägenheten.

Nu har jag prata med 2 av grannarna, dom 2 som bor på samma våning. Dom har hört henne skälla, verkar finnas en röd tråd i hennes skällande. Kvällstid, runt 22.30. Inget som har stört dom förvisso, men dom har ändå lagt märke till det. Ena grannen som vi pratat med sa nu att det inte alls var dagtid som hon menade, så det verkar ha blivit någon miss i kommunikationen. Dom hörde henne skälla i lördags, dock är det ingen som hörde henne skälla innan störningsjouren var här. Som jag förstod det så kollade dom i trappuppgången när hon skällde, och då stod störningsjouren utanför. Men innan dess är det ingen som kan minnas sig ha hört någonting. Däremot hade ena grannen hört ganska högljudda fotsteg från våningen ovanför i samband med hennes skällande någon gång, så vi funderar lite på om det kanske hörs upp dit mer än till dom på samma våning? Jag var där uppe men ingen på den våningen var hemma. Fick iaf reda på att hon och en annan hund i en annan trappuppgång har "pratat", alltså skällt åt varandra. Ja en radio kan införskaffas också, eller kanske tv:n igång när man åker hemifrån... Många bra tips här, tack!! :D

Jag med, men jag upplever att en lös kamera är lättare att rikta osv.

Fast riktningen har väl mindre betydelse när det är ljudet som ska spelas in. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 222
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 721
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 101
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 963
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka