Min häst vill inte gå in i stallet!

Lipan

Trådstartare
Jag har i veckan köpt min medryttarhäst och är alldeles överkycklig!
Men på senaste tiden har han börjat tjorva jättemycket när vi ska gå in i stallet. Dörren och passagen in till själva stallet är ganska smala, men han har stått i detta stall i 1 års tid, och jag har varit medryttare (haft honom på halvtid och vissa månader heltid) lika länge, och det har inte varit några problem tidigare.
Jag har frågat de andra tjejerna i stallet (5 st) om han kan ha fastnat, halkat osv, men icke.
Jag och tidigare ägaren pratade om detta och det kan eventuellt bero på att han haft för många skötare.

Men hur som helst, så är han supertjorvig att ta in i stallet när man är ensam. Han backar, slänger med huvudet, eller fryser fast och tar inte ett steg. Jag har försökt vända och rygga honom nästan ända fram (funkar ibland), muta honom med morötter och mat, han är ett riktigt matvrak, men då står han mest och sträcker på halsen. Jag har blivit arg (det funkar absolut inte) och jag har gullat hur mycket som helst.
Så fort man har någon annan person med sig, som tex går bakom honom, utan att röra i honom eller göra något annat, så går han in utan problem. Vilket är lite jobbigt eftersom att det är ett litet stall, och ibland är man där ensam.

Är det någon som varit med om något liknande, eller har bra tips på hur vi ska få bukt med problemet? :confused:

Annars är han en helt underbar häst, aldrig elak eller så.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Låter mer som om han testar dej. Min häst gör så ibland när man ska in i spolspiltan, och där räcker det med att någon går bakom honom, så traskar han in. Ett sätt som jag tycker funkar super, är att ta grimma och grimskaft, sätta på som vanligt, och sedan dra grimskaftet runt mulen, om du förstår vad jag menar. Sedan så ställer man sig framför hästen, drar, och så fort hästen bara tänker framåt, så släpper man efter. Har lärt min lilla pålle att gå in i transporten på det sättet, och en och annan häst in i spolspiltan. Tycker jag funkar utmärkt.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Parelli Natural Horsemanship.
Cirkling game är i princip som longering fast man flyttar ut den där man vill ha den genom att backa den och sedan peka och flytta framdelen åt det håll (m driving game) man vill ha hästen och stannar den genom att flytta undan bakdelen (m driving game) så att hästen är vänd mot dej.
Parellis sju lekar (med dom kan du göra allt m din häst och flytta alla kroppsdelar exakt vart du vill ha dom med ett minimum av ansträngning, i slutändan bara m blicken, och är hur lätt som helst) hittar du säkert mer om på NH-forumet. Annars kan jag PM:a dej!
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Mitt tips är att backa honom direkt när han tappar framåtbjudningen och när han sedan vill gå fram så ge eftergift och gå mot dörren. När han börjar protestera igen så backa. Var bestämd, konsekvent och ha framförallt tålamod så kommer han ge med sig. Var tydlig i ditt kroppsspråk, när ni går framåt så ska han VERKLIGEN gå fram annars backar ni och då ska han VERKLIGEN backa. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Jag skulle nog testa samma knep som jag tog till när min tjuriga nordis vägrade gå in i transporten....en handduk om huvudet...han blev spak som ett lamm och följde mig överallt...han vart helt enkelt tvungen att lita på mig...:)
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Ja, men det är ju en bra ide'.... Inte! Vaddå, ska du sätta på en handduk så fort hästen blir rädd för att gå nånstans tex lasta, förbi saker när du rider osv eller?
Det är ju bara att tvinga hästen att lita på dej istället för att visa sej värdig att följa...:crazy:
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Håller fullständigt med _Smulan_ att täcka huvudet är en fullständigt idiotisk idé. Det är omöjligt att säga hur hästen kommer att reagera, han kan lika gärna få panik, resa sig och slå över. Skapa inte fler problem än du redan har!
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Min häst kan testa om det går att larva sig vid stalldörren ibland. Då lappar jag till med grimskaftet bakom mig och driver på henne så hon inte får nåt val. Det är bara en test av ledarskapet, inget annat.
Var mer bestämd, antagligen tycker hästen inte att du är nåt att bry sig om så du får inge mer respekt.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Man märker ju hur hästen reagerar när du sträcker dej för att lägga upp ev handduk eller va man har.

Har lastat min förra häst så och vet andra som gjort så utan problem
En av dom va ett nipprigt fullblod som inte gjorde nåt när ögonen täcktes...

Så man kan faktiskt prova...
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Självklart är det så att olika hästar reagerar olika och vi har alla olika sätt att lösa problem men JAG anser inte att det är en bra metod. Dessutom finns det i mitt tycke inte någon orsak att göra det i Lipans fall eftersom det är så tydligt att det är en häst som inte riktigt tar sin ägare på allvar.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Visst finns det olika sätt.

Tyckte bara att du uttryckte dej lite väl starkt över någons ide´som JAG då inte tycker är "fullständigt idiotisk".
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Eftersom jag har sett mer än en häst slå över eftersom de blivit "blinda" så tycker jag att metoden är idiotiskt. Det var inte personligt menat mot den som skrev det och uppfattades det så ber jag om ursäkt. Vi får enas om att vara oense?
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Underligt, hästar vill ju oftast in till stallet då de vet att där väntas det mat. Om han får en god liten måltid varje gång han kommer in i stallet kanske han slutar?
Hur är er relation i övrigt? Testar han bara på detta sätt så tror jag det är en fix idé, annars bör du nog arbeta mer på ledarskapet.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Hur smalt är det då? Finns risk att den fastnar? Det kan ju ha varit nära och hästen är lite klaustrofobiskt lagd?

Jag har varit med om liknande då vi köpte vårt fullblodssto som stått bara i stora stall med höga breda dörrar. Hon tyckte vårt lilla stall (normalstort stall på landet:angel: ) var litet och eländigt och första tiden ville hon inte gå in gärna. Dörren var kanske 2.5 meter bred,(dubbeldörrar) och normalhög. Ingen annan häst hade reagerat så.

Vi fick första dagarna vara en som gick bakom och lirka henne bit för bit, och samtidigt driva på lite.
Efter mindre och mindre tvekan varje dag gick hon in, för att sen inte ha några problem alls.

Om det uppkommit efter en tid tror jag ändå det är något som gjort den rädd. Har dörren blåst igen i rumpan på hästen, eller i sidan, när den passerat, har den varit nära att fastna eller liknande? Jag tror inte det är testande hästar brukar vilja gå ini stallet.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Liknar min häst väldigt mkt:rofl: i mitt fall vet jag att det inte har att göra med om han får mat eller inte och det är inte heller för att ahn inte vill arbeta (tar bara in honom då, går på lösdrift). det kan hända både före och efter ridtur, när han vet att det är matdags etc.

Det viktigaste är att man inte gör det till en stor grej genom att bli arg. Ha tålamod. Anlägg lite tryck i grimman så att han förstår att han inte kan backa och vänta sedan ut honom. funkar jätte bra på min häst:D

Tänk också på att hästen inte ska uppfatta det som tvång, så fort den tar minsta lilla steg framåt, ge efter som beröm, sedan är det försent.
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Tack för alla svar!

Jag misstänker som ni att det är att han testar mig. Vilket kan kännas frustrerande efter att ha haft honom ett år, men men.
Grejen är ju den att på kvällen, när alla hästar tas in så går det hur bra som helst med honom, så jag tror inte att det är att han fastnat eller så, men man blir ju så orolig, särskilt som nybliven hästägare :smirk:
Hade lite svårt att vara mer bestämd först, eftersom att jag inte visste om han blivit rädd eller så, men nu vet jag att det bara är svammel.

Idag tog jag med mig dressyrspöet, och "longerade" in honom. Krävdes några försök, men det gick! Alltså, jag behövde bara visa det och hålla det bakom rumpan på honom, så gick han framåt istället för bakåt. Nöjd!
 
Sv: Min häst vill inte gå in i stallet!

Har en donna med lite lättare passagefobi... nuförtiden är hon sällan rädd, utan testar bara om hon inte har ngt bättre för sig att göra..
Hon måste få chans att fundera en stund då kommer hon oftast utan problem, bara hon får gå in på långt grimmskaft och man absolut inte tar i henne just när hon står i dörren.
Tjurar hon så får hon gå runt några varv på stallplanen innan man försöker igen....
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 374
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp