Min häst vägrar gå in...

Sv: Min häst vägrar gå in...

Syran instemer hellt humiopati är bra tästadet !!! :D

Det är väl kemi i allra högsta grad!
Precis som allt man tillför kroppen utifrån som är tänkt att påverka den.

Jag tror på homeopati till viss del, speciellt på djur som inte "vet" vad placeboeffekt är, men det får ju finnas någon rim och reson i det hela också för att det ska vara trovärdigt.

Inte ens homeopater (de jag varit i kontakt med åtminstone) ger vilka medel som helst för vilka problem som helst, det finns ju alltid någon slags tanke bakom det hela.

Så VAD är det för fel på din häst som gör att han beter sig som han gör?

Nja homeopati är inte kemi, rent matematiskt så har man konstaterat att man ska ha tur om en homepatmedicin innehåller annat än vatten. Tar man en droppe av något och spär det tillräckligt mycket finns det ingenting kvar.

Om man nu bortser från diskussionen om homeopti i sig fungerar eller inte generellt så kan jag inte se rimligheten i att någon medicin som inte drogar hästen lugn och apatisk kan hjälpa mot olydnad. Möjligen kan det ha en placeboeffekt att ägaren blir mer självsäker och lyckas utifrån det.

Såg inte att man av konstruktionsskäl tar in fåren sist.

Men vad säger att hästen inte hellre är ute, får eller inte får?

LIA

Så man ska acceptera att hästen inte gillar att gå till en viss plats och anpassa sig efter detta? Jag tycker nog hästar som trivs ute ska får vara ute mycket men det hindrar inte att man kan behöva ta dem någonstans de inte vill.

Jag tror att i alla fall hovslagare uppskattar om hästen står någonstans ljust, torrt och dragfritt. ;)

Så man ska acceptera att hästen inte gillar att gå till en viss plats och anpassa sig efter detta? Jag tycker nog hästar som trivs ute ska får vara ute mycket men det hindrar inte att man kan behöva ta dem någonstans de inte vill.
Jag har min syn på hästar (djur) vilken inte stämmer med din, jag vet. Svår att förklara för dom som har en annan.

Generellt, om en häst plötsligt ändrar beteende eller (till synes) oförklarligt beter sig konstigt, så finns det alltid en förklaring. Ur hästens synvinkel en självklar sådan. Min uppfattning är att jag vill ta reda på orsaken och påverka den, så att hästen agerar på sätt som jag vill och ber om. Dvs, jag vill ha hästen med mig, inte tvinga den med olika medel, t ex som skrivs i tråden.

Visst ska hästen knalla med dit man vill gå med den, men det ska alltså ske med en häst som är med på noterna. Min syn på det, alltså.

I TS fall ville jag dels veta varför hästen inte fick vara ute, om det är vad den vill, dels väcka tanken på alternativ. För konstigt nog har dom åsikter om saker och ting! :o

Majoriteten(?) på Bukefalos verkar mycket angelägna att ha sina hästar instängda för dom kan ju frysa etc, men mindre intresserade av alla signaler hästarna ger om vantrivsel med det instängda. Fast det är kanske en annan tråd ...

LIA

Jag har min syn på hästar (djur) vilken inte stämmer med din, jag vet. Svår att förklara för dom som har en annan.
Jo jag har noterat att du tycker allt jag skriver är fel. Angående förklara så är det nog inga problem, problemet är att någonstans tycks folk tro att "om jag bara förklarar bra nog så kommer alla att hålla med" och så fortsätter de tills man är sårig i ögonen och inte sjutton håller man med mer för det.

Generellt, om en häst plötsligt ändrar beteende eller (till synes) oförklarligt beter sig konstigt, så finns det alltid en förklaring. Ur hästens synvinkel en självklar sådan. Min uppfattning är att jag vill ta reda på orsaken och påverka den, så att hästen agerar på sätt som jag vill och ber om. Dvs, jag vill ha hästen med mig, inte tvinga den med olika medel, t ex som skrivs i tråden.

Givetvis ska man försöka gissa vad som ställer till det, men såvida man inte är tankeläsare eller man var med när det gick snett så är det gissningar. Särskilt mycket tvång kan jag dock inte utläsa att folk föreslår. Ditt förslag var förövrigt knappast att lösa problemet utan att gömma det.

Visst ska hästen knalla med dit man vill gå med den, men det ska alltså ske med en häst som är med på noterna. Min syn på det, alltså.
Alltså hur ska du ha det, nyss tyckte du att hästen kunde få gå ute?

I TS fall ville jag dels veta varför hästen inte fick vara ute, om det är vad den vill, dels väcka tanken på alternativ. För konstigt nog har dom åsikter om saker och ting! :o

Jasså då har jag totalt missuppfattat dig, det får dig mest bara att framstå som löjlig eller möjligen fanatisk att lösa ett problem med att hästen inte vill gå in med att bygga en lösdrift. Och du är nog den enda på hela Buke som tycker det är konstigt att hästar har åsikter om saker och ting.

Majoriteten(?) på Bukefalos verkar mycket angelägna att ha sina hästar instängda för dom kan ju frysa etc, men mindre intresserade av alla signaler hästarna ger om vantrivsel med det instängda. Fast det är kanske en annan tråd ...

Och vad i hela friden har detta med saken att göra? Tråden handlar knappast om antalet timmars utevistelse och definitivt inte om täckning.

Ja men nu är det så att han är ute mer än 12 timmar om dygnet och går in så glatt att han nästen sprang över mig påvägen in igår så:laugh:

Jag konstaterade att vi har olika syn på hästar. Du tycker jag har fel och struntar i vad jag anför som argument, istället väljer du att "missuppfatta" allting jag skriver. Var ser du t ex att jag sagt något om att bygga lösdrift?
Det hade varit oändligt mycket intressantare att diskutera hästen beteenden än bemöta dina insinuationer på personnivå.

Jag har ett förslag för att slippa ifrån framtida ständiga tjafs och "missuppfattningar". Du ger f*n i att kommentera mina inlägg och jag ger f*n i att kommentera dina. Deal?

LIA

Jag föreslår Naturlig Hästhantering, gå in på Sven Forsströms hemsida Länk borttagen, enligt bukefalos regler /moderator
Han har räddat mig från "problem" hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Men du tog ju faktiskt upp frågan om inte hästen trivs bättre ute och därför ska få gå ute = lösdrift krävs?

Sen är det väl lite kasta sten i glashus angående argumentationstekniken så det hoppas jag du kan släppa.

Precis, om man föreslår att man inte ska ta in hästen utan låta den vara ute så är det i mina ögon det samma som att föreslå lösdrift. Det går ju inte ens att tänja på reglerna och låta hästen vara ute när det är fint väder och ta in den vid dåligt väder eller om den inte känns fräsch.

kl

Det var ju jag som tog för givet att om man skall följa Lias råd och ha hästen ute, som hon skrev och rådde om, så måste man bygga en utedrift.

Lia kanske trodde att en sådan redan fanns...eller inte.
Det lär vi väl inte få reda på då hur man än vänder det så blir det fel.

Frågan är sedan, hur man genom att följa ett sånt råd, kan lösa problemet med att ha in hästen då hovslagare eller veterinär kommer.

Blir ju svårt att argumentera typ. -Näää.. du får sko ute därför att min häst vill inte gå in. Men vi jobbar på det..

I mina öron låter det lika jobbigt som att gå med hästen i 5 mil bara för att den inte har lust att kliva på ett släp..
AM

Skulle det lösa problemet om att hästen inte ville in i stallet?

Låter dyrare att bygga en utedrift än att lära en häst att gå dit man vill..eller?

AM

Han är allmänt trotsig, men lurad är jag inte, 2 homeopater som säger samma sak.. då måste det ju vara sant eller hur.

Ja, för homeopati är ju en etablerad sanning;)

Jag tänker för det första att du förstorar upp det hela: hästen ville sedan igår inte gå in i stallet. Nej, och mitt dominanta sto ville inte heller det när jag skulle leda in henne genom en ytterdörr som jag inte tidigare använt, från ljuset och in i det mörka stallet. På henne fungerade det att tända lampan i stallet.
Eller att gå in den vanliga dörren.

Jag tänker att du nog ska jobba på kommunikation/ledarskap med hästen, istället för att behandla den med medel, det må sedan vara homeopatiska medel (som tack vare utspädningen åtminstone torde vara harmlösa) eller veterinärmedicinska.

Vad gäller homeopati - med din inställning att "jag diskuterar inte med dem som inte tror" så blir ju positionerna tämligen låsta.
Jag diskuterar gärna med både dem som tror och inte tror på homeopati. Jag tror åtminstone på placebo-effekten vilket kan förklara effekt av både skolmedicin och homeopati.
Hästen torde inte reagera på placebo-effekten (som har med förväntningar att göra) men du gör det förmodligen och kan väl då förhoppningsvis slappna av i situationen vilket kanske i sin tur påverkar hästens beteende.

Lycka till!

Kan ni inte bara inse att mitt problem är löst?

Tack för alla svar:). Men nu funkar allt bra!

Till TS.
Min varmblodsvalack har varit likadan. Skillanden är att han blir hänsynslös, tvekar inte en sekund på att sparka till mig :grin: Funkade inte ens med godis.

Jag vet inte vad han har i sitt bagage, men vår relation är nu följande att vi möts på halva vägen. Nåja, det hör ju inte till ämnet.

Min häst (och hans flock) är inte de sorters hästar som går in frivilligt, det är endast hungern som hägrar. Därför får de mindre mat på eftermiddagen än vad de normalt skulle fått. På så vis går de in utan tvekan - för mat är ju förbannat gott :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 164
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar