Sv: Min häst vägrar gå in...
Absolut ingenting?
Men vad säger att hästen inte hellre är ute, får eller inte får?
LIA
Absolut ingenting?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
LIA
Absolut ingenting?
Det är väl kemi i allra högsta grad!
Precis som allt man tillför kroppen utifrån som är tänkt att påverka den.
Jag tror på homeopati till viss del, speciellt på djur som inte "vet" vad placeboeffekt är, men det får ju finnas någon rim och reson i det hela också för att det ska vara trovärdigt.
Inte ens homeopater (de jag varit i kontakt med åtminstone) ger vilka medel som helst för vilka problem som helst, det finns ju alltid någon slags tanke bakom det hela.
Så VAD är det för fel på din häst som gör att han beter sig som han gör?
Såg inte att man av konstruktionsskäl tar in fåren sist.
LIA
Jag har min syn på hästar (djur) vilken inte stämmer med din, jag vet. Svår att förklara för dom som har en annan.Så man ska acceptera att hästen inte gillar att gå till en viss plats och anpassa sig efter detta? Jag tycker nog hästar som trivs ute ska får vara ute mycket men det hindrar inte att man kan behöva ta dem någonstans de inte vill.
Jo jag har noterat att du tycker allt jag skriver är fel. Angående förklara så är det nog inga problem, problemet är att någonstans tycks folk tro att "om jag bara förklarar bra nog så kommer alla att hålla med" och så fortsätter de tills man är sårig i ögonen och inte sjutton håller man med mer för det.Jag har min syn på hästar (djur) vilken inte stämmer med din, jag vet. Svår att förklara för dom som har en annan.
Generellt, om en häst plötsligt ändrar beteende eller (till synes) oförklarligt beter sig konstigt, så finns det alltid en förklaring. Ur hästens synvinkel en självklar sådan. Min uppfattning är att jag vill ta reda på orsaken och påverka den, så att hästen agerar på sätt som jag vill och ber om. Dvs, jag vill ha hästen med mig, inte tvinga den med olika medel, t ex som skrivs i tråden.
Givetvis ska man försöka gissa vad som ställer till det, men såvida man inte är tankeläsare eller man var med när det gick snett så är det gissningar. Särskilt mycket tvång kan jag dock inte utläsa att folk föreslår. Ditt förslag var förövrigt knappast att lösa problemet utan att gömma det.
Alltså hur ska du ha det, nyss tyckte du att hästen kunde få gå ute?Visst ska hästen knalla med dit man vill gå med den, men det ska alltså ske med en häst som är med på noterna. Min syn på det, alltså.
I TS fall ville jag dels veta varför hästen inte fick vara ute, om det är vad den vill, dels väcka tanken på alternativ. För konstigt nog har dom åsikter om saker och ting!
Jasså då har jag totalt missuppfattat dig, det får dig mest bara att framstå som löjlig eller möjligen fanatisk att lösa ett problem med att hästen inte vill gå in med att bygga en lösdrift. Och du är nog den enda på hela Buke som tycker det är konstigt att hästar har åsikter om saker och ting.
Majoriteten(?) på Bukefalos verkar mycket angelägna att ha sina hästar instängda för dom kan ju frysa etc, men mindre intresserade av alla signaler hästarna ger om vantrivsel med det instängda. Fast det är kanske en annan tråd ...
Och vad i hela friden har detta med saken att göra? Tråden handlar knappast om antalet timmars utevistelse och definitivt inte om täckning.
Så man ska acceptera att hästen inte gillar att gå till en viss plats och anpassa sig efter detta? Jag tycker nog hästar som trivs ute ska får vara ute mycket men det hindrar inte att man kan behöva ta dem någonstans de inte vill.
Jag tror att i alla fall hovslagare uppskattar om hästen står någonstans ljust, torrt och dragfritt.
Skulle det lösa problemet om att hästen inte ville in i stallet?
Låter dyrare att bygga en utedrift än att lära en häst att gå dit man vill..eller?
AM
Han är allmänt trotsig, men lurad är jag inte, 2 homeopater som säger samma sak.. då måste det ju vara sant eller hur.
Det här är ett diskussionsforum. Du kan starta en tråd men inte styra den.