Min häst vägrar gå in...

Sv: Min häst vägrar gå in...

Jag ville ha hjälp inte kritik för att jag tror på natur medicin och inte skolmedicinen så skriv nåt tips som kan hjälpa mig istället det vore till mer hjälp!

Du beskrev från början ett ganska solklart hanteringsproblem, inte att hästen var i behov av (någon form av) medicinsk hjälp.

Jag upplevde det som att hästen fått ett litet övertag och testar sina gränser.
Jag skulle hålla kvar om han stretar emot, och släppa efter absolut direkt när han lättar på trycket framåt, även om det är millimeter det handlar om och även om han samtidigt backar.
Vem är mest envis liksom. Konsekvens och fötterna på jorden.

Hoppas det ordnar sej vad problemet egentligen än är.

Hej!
Jag har själv basjkirer och har haft i flera år. Jag upplever dem som väldigt lättlärda, om din häst har prövat en gång att inte gå in i stallet, och lyckats med det, då vet han det och gör likadant igen. Basjkirerna behöver klara och tydliga regler, lätt att de tar över helt annars. Min första var också tvekdsam till att gå in i stallet i början, om de andra hästarna var ute.

Jag gjorde då så att jag hade grimma med lång lina, gick in i stallet och ställde mig en bit in, och la tryck i grimman. Stod där sedan och väntade tills han gjorde en antydan till att gå fram, släppte trycket i grimman-paus.
Sedan tryck i grimman-ett steg fram-paus. Viktigt med rejält lång lina så man inte tappar hästen.

Så höll jag på några gånger och det gick lättare och lättare. Han kan fortfarande stanna till i stalldörren om han inte varit inne på ett tag, men det räcker nu med ett litet tryck i grimman så går han in.

Detta är en häst som inte gillar trånga passager, tycker det är obehagligt att gå genom dörrar. lastning osv.

Träna på att han ska följa dig på andra ställen också än in i stallet.
Lycka till!
/Anette

Tack Anette! Jag har redan lyckat och gjorde då ungefär som du sa nu:), ja han var ju väldigt svårlastad så vi får nog träna på förtroendet:p

Det du behöver göra är att lösa problembeteendet, inte stoppa i honom verkningslösa medel.
Att homeopati är bullshit är liksom att betrakta som fakta.. Om du inte själv vet hur du ska lösa era hanteringsproblem bör du söka hjälp utifrån av en duktig tränare.

:bow::bow:

*kl*
Skulle vatten ha minne? Då undrar jag varför vattnet glömmer bort allt annat äckligt som har varit i kontakt med det genom årtusenden, men kommer ihåg ämnena som homeopaten vill använda...?

Nåja, alla tror på vad de vill. Så länge det inte går ut över hästen. Att få lite vattendroppar som "medicin" gör ju inget när man är frisk, men den dagen hästen behöver riktig hjälp av skolmedicinen så hoppas jag att man tar förnuftet till fånga och slänger vattendropparna åt helskotta.

För att citera en klok man:
http://www.lyricsmania.com/storm_lyrics_tim_minchin.html

TS, skönt att det löst sig med hästen. Håller med de andra här, det låter ju som ett klockrent hanteringsproblem, och du verkade ju lösa det på ett bra sätt- med vissa hästarna får man helt enkelt vara ENVIS! :idea: Lycka till!

:bow::bow:

*kl*
Skulle vatten ha minne? Då undrar jag varför vattnet glömmer bort allt annat äckligt som har varit i kontakt med det genom årtusenden, men kommer ihåg ämnena som homeopaten vill använda...?

Nåja, alla tror på vad de vill. Så länge det inte går ut över hästen. Att få lite vattendroppar som "medicin" gör ju inget när man är frisk, men den dagen hästen behöver riktig hjälp av skolmedicinen så hoppas jag att man tar förnuftet till fånga och slänger vattendropparna åt helskotta.

För att citera en klok man:
http://www.lyricsmania.com/storm_lyrics_tim_minchin.html

TS, skönt att det löst sig med hästen. Håller med de andra här, det låter ju som ett klockrent hanteringsproblem, och du verkade ju lösa det på ett bra sätt- med vissa hästarna får man helt enkelt vara ENVIS! :idea: Lycka till!

Skolmedicinen har förstort mitt imunförsvar vf skulle jag då använda skiten på min häst? :O Det är förresten inte vattendroppar och håll käft om sånt ni inte har en aning om tack:) hoppas era hästen inte behöver avlivas pga skolmedicinen som min förra<3

Skolmedicinen har förstort mitt imunförsvar vf skulle jag då använda skiten på min häst? :O Det är förresten inte vattendroppar och håll käft om sånt ni inte har en aning om tack:) hoppas era hästen inte behöver avlivas pga skolmedicinen som min förra<3

Detta är ett forum där alla har rätt att uttycka sina åsikter. I det här fallet är det många som inte har samma åsikt som du och det får du lära dig att acceptera.

Ett hanteringsproblem kan inte lösas med varken homeopatmedel eller mediciner. Om du börjar i rätt ände, dvs med hanteringen, så har du större förutsättningar att kunna lösa ditt problem.

Detta är ett forum där alla har rätt att uttycka sina åsikter. I det här fallet är det många som inte har samma åsikt som du och det får du lära dig att acceptera.

Ett hanteringsproblem kan inte lösas med varken homeopatmedel eller mediciner. Om du börjar i rätt ände, dvs med hanteringen, så har du större förutsättningar att kunna lösa ditt problem.

Jag har löst mitt problem!

Det var ju sanslöst vad otrevlig du var!
Och kom inte och säg att jag inte kan någonting om homeopati- du har ingen aning om hur mycket jag kan eller inte kan. Jag tror fortfarande inte på det, och det finns inga bevis för att det fungerar.
Ämnen utspädda flera gånger om i socker eller alkohol (förlåt, inte vatten!), det säger sig självt hur verkningslöst det är.

Att du har en dålig erfarenhet av skolmedicinen beklagar jag verkligen.
Skulle uppskatta om du vill berätta mer i detalj hur skolmedicinen förstört ditt immunförsvar och vad som hände din gamla häst. Det låter hemskt tråkigt, men väldigt intressant om du vill dela med dig!

Jag ville ha hjälp inte kritik för att jag tror på natur medicin och inte skolmedicinen så skriv nåt tips som kan hjälpa mig istället det vore till mer hjälp!

Du behöver en person som kan motivera hästen att gå in i stallet.

Du behöver antagligen bättre belysning i stallet. Det tar 15 minuter för hästens öga att ställa om från ljust till mörkt och tvärt om.

Du behöver se till att hästen vet att det finns nåt gott i krubban då den går in.

Du behöver skaffa en hästkompis till din häst. Då inte en till egen utan en inackordering vars ägare kan hästars beteende. Nu har den bara en fårflock att söka trygghet hos, därför att du inte har kunskap nog att vara substitut till hästflock, vilket bevisar att den inte följer dig in i stallet.

Du skulle också förklara för mig exakt hur detta medel fungerar och exakt vad det heter.

Du kommer att få problem med hästen om du inte lär dig att åtminstone lyssna OCH avväga vad folk råder dig till.

Om du skall bli en bra hästmänniska så MÅSTE du lära dig att ta kritik. Annars kommer du att stampa på ruta ett i all evighet.

AM

Kl.

När jag fick min första ponny, så var han hyfsat ohanterad, och hade dessutom sällan varit inne i stall, utan att hans mamma ( han var precis avvand när vi köpte honom) följde med. Självklart ville han då inte gå in i stallet när vi fick hem honom.

Men vi väntade hel enkelt ut honom och hade en lång lina i grimman. När han gick in efter över en timmes försök, ja då gav vi honom en liten godbit- berömde honom.

Och sedan gick vi GENAST Ut igen och började om från början.

Nu tog det lite kortare tid innan han bestämde sig för att gå in, och vi gav honom en liten godbit och berömde honom- och gick genast ut igen!

Så här höll vi på under ett par timmars tid- ända tills han gick in glatt och villigt och inte tyckte det var en stor deal. Då fick han komma in i boxen.

Dagen efter så tvekade han endast marginellt när han skulle in från hagen.

Vi gjorde samma sak, godis, beröm och ut igen. Denna dag behövde han bara göra om det ett par gånger.

Efter några få dagar så gick han rakt in precis som om han gjort det varje dag under hela livet, och vi hade aldrig några liknande problem när han skulle in genom en stalldörr i fortsättningen.

Helt utan våld och med varaktigt resultat. Det behövs bara gott om tid,lugn utstrålning från den som håller i grimskaftet och TÅLAMOD!

Några homeopatiska eller andra medel behövs inte för att få en sån här sak att fungera. Det är bättre att spara sånt tills det finns ett verkligt behov tex vid sjukdom. Däremot kan det mycket väl vara så att om man själv tror starkt på tex ett homeopatiskt medel- så gör detta att HÄSTENS ÄGARE blir lugnare och tar allting mera kallt- vilket självklart förmedlar ett lugn även till hästen.

Med hästar har man sällan så kallad "quick fix", man får vara beredd på att ett problem kan ta tid att lösa. Så fort man själv känner sig nervös eller stressad så märker hästen detta DIREKT och blir misstänksam, det är ju så pga av att hästen är ett flyktdjur, den är MYCKET uppmärksam på allt som kan tyda på att det sitter en tiger i buskarna och lurar, och är människorna i dess närhet osäkra- är det fö hästen precis som om en annan häst i flocken plötsligt blir nervös när den anar en fara.

Senast ändrad:

Alltså bara en tanke om ni skulle ta in fåren först (alltså om ni tar in dom varje kväll) så han blir ensam kvar. Vissa hästar tex en av våra går inte in om inte flockledaren går in spelar ingen roll hur vi lockar eller att dom andra två hästarna vi har redan gått in , står ardenner tanten kvar högst upp i hagen och "sover" så kommer inte nordisen in heller hur vi en provar och hur tarv han är på sitt gottis som ligger i krubban och väntar, om vi därremot går ut och hämtar han i hagen mitt på dagen så följer han med direkt men INTE på kvällen om inte stoet tänkt gå in.

Senast ändrad:

:confused:
Den 4/2 15:37 har du problem.
Den 4/2 19:57 har du löst problemet.

Jag hänger inte riktigt med..
Hur gjorde du?

Jag hade dragkamp med honom tills han gav sig och sen dess har han gått in:)

Alltså bara en tanke om ni skulle ta in fåren först (alltså om ni tar in dom varje kväll) så han blir ensam kvar. Vissa hästar tex en av våra går inte in om inte flockledaren går in spelar ingen roll hur vi lockar eller att dom andra två hästarna vi har redan gått in , står ardenner tanten kvar högst upp i hagen och "sover" så kommer inte nordisen in heller hur vi en provar och hur tarv han är på sitt gottis som ligger i krubban och väntar, om vi därremot går ut och hämtar han i hagen mitt på dagen så följer han med direkt men INTE på kvällen om inte stoet tänkt gå in.

Jo vi tar in de varje kväll men det går inte att ta in hästen om fåren är inne eftersom den bakre stalldörren är i fårens box och man alltså går igenom den då vi har tagit en del av stallgången till att utvidga fårens box. Så han måste in först men nu har vi kommit överens om att det är jag som bestämmer att han ska in och då ska han så nu går han in utan att tveka:).

Sista två raderna raderade av moderator, då de var utformade som en annons.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle det lösa problemet om att hästen inte ville in i stallet?

Låter dyrare att bygga en utedrift än att lära en häst att gå dit man vill..eller?

AM

Såg inte att man av konstruktionsskäl tar in fåren sist.

Men vad säger att hästen inte hellre är ute, får eller inte får?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 164
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar