Min häst vägrar gå in...

E

Emblaheart

Jag har en 4 årig basjkir valack som sedan igår helt enkelt tvär vägrar att gå in i stallet om man inte mutar honom med godis.. Jag vill inte låta honom vinna men jag ahr inget val eftersom han drar iväg med mig genom halva hagen om jag petar till med spöt på bakbenen. Vet verkligen inte vad jag ska hitta på vill ju inte att han ska lära sig att han kan vinna om han vill:(.
Snälla hjäl mig är det någon som har något tips? (tänker prova med homeopati då jag har en mamma som är homeopat och använder det själv men jag måste hitta på något innan jag kan börja med detta eftersom medlet inte kommer förrän nästa vecka..)

Sv: Min häst vägrar gå in...

PÅ vilket sätt skulle medlet hjälpa mot det? är det flera hästar i stallet? Har han hela livet gått på lösdrift eller varit installad förut?

PÅ vilket sätt skulle medlet hjälpa mot det? är det flera hästar i stallet? Har han hela livet gått på lösdrift eller varit installad förut?

Homeopati hjälper ju inte bara mot skjukdommar utan även mot betenden som är fel. Det är får han står tillsammans med men de går in efter honom, det är som sagt bara sedan igår innan har det funkat jättebra. Han har varit uppstallad hela livet bara gått på lösdrift den senaste månaden.

Skaffa en häst till. Fåren är väl inte tillräckligt intressanta.

Lägg tryck i grimman och vänta ut honom. Eller enbart vänta ut honom. Inget medel kommer att hjälpa, du måste lösa det själv. Problemet har ju bara funnits sedan igår.
Så han är van att gå med hästar tidigare, träffar han inga hästar alls nu?

Lägg tryck i grimman och vänta ut honom. Eller enbart vänta ut honom. Inget medel kommer att hjälpa, du måste lösa det själv. Problemet har ju bara funnits sedan igår.
Så han är van att gå med hästar tidigare, träffar han inga hästar alls nu?

Så du vet att inget medel kommer att funka..o.O Vet du något om homeopati? Om inte kanske du ska läsa om det:). Han träffar inga hästar nu nej men som jag sa till korven så är det nog mer så att det är för att fåren är kvar ute som det blir så.

Inget medel tar bort hästens ovilja att gå in i stallet. Hästen är inte dum, varför ska han in i stallet?
Vill folk ge medel till brunstiga ston och sådana grejer, visst men man tar inte bort vad hästen vill/inte vill genom att ge något utspätt medel.
Det är ingen åkomma han har utan han visar ovilja pga någonting.

Varför inga hästkompisar? Det är väl inte ens ok enligt lag?

Homeopati hjälper ju inte bara mot skjukdommar utan även mot betenden som är fel. Det är får han står tillsammans med men de går in efter honom, det är som sagt bara sedan igår innan har det funkat jättebra. Han har varit uppstallad hela livet bara gått på lösdrift den senaste månaden.

Jag vill ha en hel pall!! :idea:
Så kanske pålle slutar vara rädd för kossor, plastpåsar, mörka stenar, ljusa stenar, kexchokladpapper, och allt annat som kan tänkas döda en häst.... :rofl:

Hur är ljusförhållandena ute vs inne? En del hästar tvekar att gå in när det är mörkt ute och väldigt ljust inne i stallet, ögonen ställer inte om sig så snabbt.

Om beteendet är så färskt som du skriver, börja inte med godis utan låt honom få en chans att se vad som finns därinne och var bestämd med att inte låta honom backa och liknande.

Om hästen springer iväg när du driver bakifrån måste du nog vara nogrannare med din timing och se till så att han inte drar iväg med dig eller kommer loss. Hästar som lär sig det beteendet riskerar att utnyttja det även i andra situationer sedan.

Inget medel tar bort hästens ovilja att gå in i stallet. Hästen är inte dum, varför ska han in i stallet?
Vill folk ge medel till brunstiga ston och sådana grejer, visst men man tar inte bort vad hästen vill/inte vill genom att ge något utspätt medel.
Det är ingen åkomma han har utan han visar ovilja pga någonting.

Varför inga hästkompisar? Det är väl inte ens ok enligt lag?

Det är fullt lagligt du kan kolla det på jordbruksverkets hemsida:).
Och jag tror fakltiskt att du inte förstår homeopatin så det är lika bra att vi ger upp den delen av diskutionen för jag diskuterar inte med folk som ändå inte tror på det!

Jag tror att homeopatmedel kan hjälpa mot besvärliga beteenden OM beteendet kommer av något som medlet rättar till. T.ex. hormonstörningar, smärta och liknande.

Men är din häst bara olydig eller har fått övertaget så som hästar vanligtvis brukar kunna göra utan att det är något fel på dem, då är du ganska lurad.

Är hästen utredd och vad är det för specifikt problem som medlet ska rätta till?

Hur är ljusförhållandena ute vs inne? En del hästar tvekar att gå in när det är mörkt ute och väldigt ljust inne i stallet, ögonen ställer inte om sig så snabbt.

Om beteendet är så färskt som du skriver, börja inte med godis utan låt honom få en chans att se vad som finns därinne och var bestämd med att inte låta honom backa och liknande.

Om hästen springer iväg när du driver bakifrån måste du nog vara nogrannare med din timing och se till så att han inte drar iväg med dig eller kommer loss. Hästar som lär sig det beteendet riskerar att utnyttja det även i andra situationer sedan.

Det låter mycket rimligt att det är ljuset som ställer till det. Men problemet är att jag faktiskt inte kan hålla honom när han backar och springer iväg så det funkar inte..:( han använde detta beteende när vi skulle lasta när vi hämtade honom också så vi fick bokstavligen dra in honom i transporten.

Det är fullt lagligt du kan kolla det på jordbruksverkets hemsida

Vad som är OK enligt lagen och vad som är sunt förnuft från den som vet något om hästar kan ibland vara två vitt skilda saker.

Då måste du ta hjälp med att bryta det beteendet, det kan bli väldigt besvärligt framöver annars.

Jag tror att homeopatmedel kan hjälpa mot besvärliga beteenden OM beteendet kommer av något som medlet rättar till. T.ex. hormonstörningar, smärta och liknande.

Men är din häst bara olydig eller har fått övertaget så som hästar vanligtvis brukar kunna göra utan att det är något fel på dem, då är du ganska lurad.

Är hästen utredd och vad är det för specifikt problem som medlet ska rätta till?

Han är allmänt trotsig, men lurad är jag inte, 2 homeopater som säger samma sak.. då måste det ju vara sant eller hur.

Jag vill ha en hel pall!! :idea:
Så kanske pålle slutar vara rädd för kossor, plastpåsar, mörka stenar, ljusa stenar, kexchokladpapper, och allt annat som kan tänkas döda en häst.... :rofl:

Inga inlägg som inte är serriösa tack!

Han är allmänt trotsig, men lurad är jag inte, 2 homeopater som säger samma sak.. då måste det ju vara sant eller hur.

Men vad säger de då? Du måste ju ha fått någon slags diagnos på felet?

"Allmänt trots" botas ju vanligtvis med uppfostran, inte kemi. ;)

Eller så kan du förklara vad medlet ska göra för att få hästen att sluta visa att den inte vill in av någon anledning?
Tror inte att tex örtet är verkningslösa men det här är ett hanteringsproblem som verkar sitta i att hästen av någon anledning inte vill in och att Du inte kan hantera det. Stöter man på problem i hanteringen bör första tanken inte vara något medel, utan att hantera det som det problem det är. Skulle mer tro att det beror på stallmiljö. Hade han inga problem med det före igår?

Men vad säger de då? Du måste ju ha fått någon slags diagnos på felet?

"Allmänt trots" botas ju vanligtvis med uppfostran, inte kemi. ;)

Homeopati är inte kemi det är det som är grejen! Jag diskuterar inte med folk som inte tror på det alla måste komma på det själva!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 164
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar