MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Sv: MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Acceptera inte det här.. Jag kan lova att jag skulle expldera om det hände mej..
Jag hyrde ut boxar förr och vi turades om att ta ut o in hästarna.. En tjej som då hyrde av mej la inte täcke på min häst även fast hon skulle ha.. Och vid ett tillfälle i förra november så kom jag till stallet och min häst skakade när jag tod in henne.. Det hade regnat på eftermiddan och växlat till minusgrader mot kvällen.. Hennes egen häst hade dock dubbla täcken.. Ett flees under ett regn täcket..
Gissa om det blev bråk i stallet. Efter flera insidenter fick tjejen hitta ett annat stall åt sin häst..:cool:

Du bestämmer över din häst.. Låt ingen köra över dej..;)

:eek: :eek: :eek:

Jag hade blivit såå frustrerad och arg!
Vilken människa!

Och vad jobbigt att ha en släktrelation till henne!

MEN! Det är din häst och hästens hälsa måste väl ändå gå före lojaliteten till svärmor?

Stå på dig!:bump:

*kl*
det är din häst och du ansvarar för den, fortsätt försöka få dem att förstå att din häst behöver mer mat!!! Men om du ska upp jul o nyår o sedan ändå flytta hästen så kanske det är värt att inte skapa familjefejd... den ser för smal ut på bilden, men inte så den tynar bort ännu... försök putta till lite extra över jul o nyår och flytta den sen så fort du kan!!

Har stått i ett stall med likadana stallägare:mad: , nu har jag flyttat till ett stall med vettiga ägare.:)
Hon tyckte min häst var sjukligt överviktig och anmälde mig till Djurskyddsinspektören! :mad: När inspektören var ute och tittade på min häst ( i nya stallet) hade de inget att anmärka på, tyckte han såg fräsch ut för att vara en 25-årig kallblodstravare, bra hull. Så de avskrev ärrendet.

Svärmor...:devil: ja då förstår jag ditt dilemma! Men kan du inte prata med din "gubbe" då? Ser inte han att din häst och tydligen svärmors travare är alldeles för undernärda? Kan du inte säga att de kan bli anmälda för det?:angel:
Usch kanske inte det bästa att "hota" men på bilden syns det att din häst inte är ok i hullet..

Lycka till!

Ja när fölis var där då fick han ta ett rejält snack med mamma.
För hon tyckte att fölet skulle ha en näve havre på morron och lite hö kl 17 o sen inget mer. Det slutade med att hon fodrade henne tre ggr om dan med havre o musli. Nu har hon flyttat och det är skönt men nu ska jag ta en rejäl titt på hästen och säger de ngt så säger jag bara att det är min hsät och mina regler. Jag har aldrig haft en mager häst nån gång, Jag kommer skämmas när hon kommer tillbaks til det andra stallet men hon tror i alla fall på mat till hästen.

Sputnik: Din häst svälts och du är rädd att be svärmor fara och flyga?!?!
Jag skulle inte bara bett henne fara och flyga utan lite till om hon gjorde så mot min häst! spelar ingen roll om det är svärmor eller nån främmande stallägare, ingen skulle fått behandla min häst på det sättet du beskriver!

Du har ingen svärmor eller?
Att inte totalt bryta ut på henne är ett av de svåraste beslut jag tagit men det hjälper inte min häst.
hon ska snart få åka tillbaka till det gamla stället o då blir det lugn o ro igen.
Att man som som de påstår vana hästägare inte kan se en häst som svälter det är så totalt asburt o skitsamma de ska väl respektera hur jag vill at min häst ska se ut. Vill jagha henne fet ska väl de bara skita i det eller hur.
Nåja får hålla tyst under jul, då ger jag henne mat själv.

Har du sagt till henne att du inte vill att hon ska banta henne? :angel:

Sputnik: Jopp jag har en svärmor..som tur är så är hon ingen hästmänniska så min häst rör hon inte men skulle bett alla som sagt oavsett om d va min svärmor eller nån annan att dra åt skogen och lite längre om de gjorde nåt som var dåligt mot min häst!hästen är för mig mer värd än svärmor!

jag hade utan tvekan bett min svärmor fara å flyga dit pepparn växer!! hon Svälter din häst för guds skull! :crazy:

så du skulle låta ditt barn gå kvar på ett dagis där den inte får någon mat (nya blöjor) pga av att personalen tycker att den är för tjock/dem vet bättre än du hur ditt barn ska skötas?

Senast ändrad av en moderator:

tur att du flyttar henne...

Sen så är det ju inte stallägaren som bestämmer hur mkt som hon ska ha och äta...

Vad är viktigast för dig? Att din häst mår bra och får ordentligt med mat och att det är du som bestämmer över honom, eftersom att han är din häst eller är det viktigare att din svärmor får göra som hon vill, så att hon tycker om dig på så sätt?

Jag tror inte att hon kommer att bli sur på dig och blir hon det, så får hon väl bli det. Det är sånt som går över. Det är ju egentligen en struntsak! Hon borde inte bli arg på dig bara för att du vill att din häst ska få mer mat. Då är hon bara patetiskt löjlig..

Tur att du flyttar din häst, så att du och din häst slipper lida mer.

Men varför i hela världen skall hästen stå hos din svärmor för då?

Jag ser ett kommunikationsproblem här.
Du dumpar hästen hos svärmor.
Hon skall alltså sköta den åt dig på ditt vis.
Men eftersom det är hemma hos henne så gör hon det på sitt vis.

Om inte hennes vis passar dig och din häst så bör inte hästen vara där.
Jag går emot många andra här och säger att stallägaren gör som stallägaren vill i sitt stall.
Och så får hästägaren se till att ha sin häst i ett stall där stallägaren gör rätt saker.

Finns det inga trevliga grannstall att flytta hästen till?

Men varför i hela världen skall hästen stå hos din svärmor för då?

Jag ser ett kommunikationsproblem här.
Du dumpar hästen hos svärmor.
Hon skall alltså sköta den åt dig på ditt vis.
Men eftersom det är hemma hos henne så gör hon det på sitt vis.

Om inte hennes vis passar dig och din häst så bör inte hästen vara där.
Jag går emot många andra här och säger att stallägaren gör som stallägaren vill i sitt stall.
Och så får hästägaren se till att ha sin häst i ett stall där stallägaren gör rätt saker.

Finns det inga trevliga grannstall att flytta hästen till?

Där tycker jag att du har helt fel. Hästägaren är fortfarande ägare till hästen och stallägaren äger visserligen stallet, men det är allt. Stallägaren äger inte hästen, utan det är ägaren och ingen mer än ägaren som bestämmer över hästen.

Där tycker jag att du har helt fel. Hästägaren är fortfarande ägare till hästen och stallägaren äger visserligen stallet, men det är allt. Stallägaren äger inte hästen, utan det är ägaren och ingen mer än ägaren som bestämmer över hästen.

Ja jag håller med.. Har jag haft andra hästar hos mej så har jag skött hästen på ägarens vis.. Har jag problem med det pratar jag med ägaren och diskuterar saken.. Den gången jag förde en dikution med en tjej så hade det att göra med att hennes häst drog innan jag fått av grimman så jag kunde rent av släpas efter hästen.. Hon ville att hästen skulle vara utan grimma i hagen.. Så jag gjorde klart att hon fick träna sin häst på den punkten.. Och jag talade om hur jag skulle göra.

Men när det gäller maten så är det hästägaren som har sista slutgilltliga ordet.

JAg *dumpade* inte hästendär utan antingen så ställde jag henne o fölungen där för att få avvänja på det sätt jag vill för det fanns inte plats på det andra stället eller nånstans inom den arean,jag ringde runt till alla stall i närheten.
Svärmor är en självlärd hästmänniska som anser att hon kan allt och ingen annan kan något.
JAg är ute där minst tre dar i veckan och sköter min häst och fodrar och påpekar att hon är för mager och försöker öka maten.
JAg betalar för foder och strö + att jag mockar åt henne och släpper ut mm när jag är där.
Jag hade redan flyttat tillbaka hästen hit där jag bor om det inte vore för julen och nyåret. JAg kan inte lämna det ansvaret till den stalläagren pga andra orsaker.
Vad jag nu funderar på är att klippa henne för att de verkligen inte ska kunna missa revbenen. Hon är rätt påpälsad just nu men meningen har avrit att hon ska ridas igång men jag vill inte rida en sjukligt smal häst heller,

Hon som har det stallet dit hästen ska efter nyår kan också påpeka saker men hon vill iallfall göda hästen inte banta den, då är det ok.
Hästen har inte ens några muskler kvar och det här är en rejäl donna egentligen.
Nånting har ju hänt eftersom hästen har ändrat beteende helt i matsituationer. Har aldrig sett henne sparka åt en annan häst bara lägga öronen bakåt.
Nu får hon tokspel när de andra får godis.
Hade jag haft körkort hade jag hämtat henne direkt men nu måste sambon köra och då vill han veta varför osså drar det på igen.
Nåja på juldagsmorronen är nog hästen klippt så vill jag se dem säga att hon är fet sen.Ska dock inte helklippa utan spårklippa har jag tänkt just över revbenen och virveln

Hej!

En häst ska äta 1 kg TS per 100 kilo häst. Så om din häst ska väga 500 kg så ska den äta ca 8-10 kg beroende på höet. 5 kilo är alldeles för lite!!! Och utöver det ska den ju ha kraftfoder och tilläggsfoder. Hur mycket får du komma fram till själv men den ska absolut inte ha mer kraftfoder än hö, då blir den sjuk!

Och det är ALLTID hästägarens ansvar att se till att hästen mår bra. Så säg till den där kärringen att stoppa upp nått!

Lycka till! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka