MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Sv: MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Ursäkta, men jag tycket det är ditt ansvar att se till att hästen mår bra! Får inte hästen tillräckligt med mat på stället du har stallat upp den får du väl åka dit varje dag och se till det?

Jag tycker det är slappt att skylla på någon annan när det är du som har ansvaret.

Angående klippningen, så tycker jag inte du ska klippa hästen i och med att den redan är tunn och behöver extra värme.

Men klipp inte hästen bara för att bevisa att hon är smal! Bara om det behövs för att hon svettas för mycket. Annars fryser hon ju och då går det åt ännu mer energi som hon inte har!

JAg skyller inte på nån annan men om du har din häst uppstallad nånstans o de inte ger den kvällsmaten för den behöver inte det skulle du tycke det var ok då?
Hästen flyttade från uppland i april högdräktig pha extrema omständigheter, stall har vi där uppe, ner till mig här i dalsland.
När fölungen skulle vänjas av måste jag välja på tt ta en fölunge som vägrade äta i egen hink och flytta henne rakt av eller flytta bägge två och få en lugnare avvänjning där jag visste hur mkt fölungen åt innan hon flyttade.
Att sen min svärmor ansera tt hästar ska svälta det trodde jag inte, att deras klarat sig ändå kanske beror på att de inte har så stor ämnesomsättning men min klarar inte deras utfodring.
Nu ska jag upp till min pappa som ägde hästen som firar sista julen i livet, jag kan inte flytta hästen innan jul då jag inte har nån som sköter om den åt mig.
Hade det varit i Uppland hade hsäten haft 100st frivilliga här nere har jag ingen familj och ingen släkt o inga hästmänniskor att fråga.
Så dt är inte lätt att få ihop det.

Stallägaren äger inte hästen, utan det är ägaren och ingen mer än ägaren som bestämmer över hästen.

Men hästägaren kan inte bestämma vad och hur stallägaren skall göra om inte stallägaren är med på det.
Om stallägaren får X antal tusen i betalning för att sköta hästen enligt hästägarens instruktioner, så javisst.
Men inte om hästen är lämnad där vind för våg av hästägaren och stallägaren inte vill göra jobbet.
Då kan inte hästägaren tvinga stallägaren till det.
Utan om servicen inte duger så får man vackert flytta hästen till ett bättre ställe.

Det kan och skall hästägaren bestämma - i vilket stall som hästen skall bo.

Har jag haft andra hästar hos mej så har jag skött hästen på ägarens vis.. .

Men om du inte vill det då?
Då så finns det ju bara 2 saker för hästägaren att göra.
1. Ta det som det är.
2. Flytta därifrån.

Enligt varianten "Om hästen bor här så är det på det här viset, duger inte det så får du flytta!"
En hästägare kan inte bestämma över hur stallet skall drivas.

Men om du inte vill det då?
Då så finns det ju bara 2 saker för hästägaren att göra.
1. Ta det som det är.
2. Flytta därifrån.

Enligt varianten "Om hästen bor här så är det på det här viset, duger inte det så får du flytta!"
En hästägare kan inte bestämma över hur stallet skall drivas.

Tror inte det var så lady_mike menade...så uppfattade jag det inte. Självklart har man grundregler och rutiner i stallet som stallägaren sätter på pränt helst i ett kontrakt. Sen är det en förhandlingssak om man som hästägare vill ha nåt specifikt kring sin häst utfört.

I mina kontrakt skrev jag in ett par klausuler där uppenbar vanvård eller våld omedelbart skulle anmälas till djurskyddsmyndighet samt att det resulterade i uppsagd stallplats omgående...

6kg??? det är ju nästan svält...

Jag har en häst på ca 600-650kg han äter 9½ kg just nu och då har jag honom på diet!!!

Men är det jobbigt för svärmor att fodra fler ggr får hon väl bära ut mer åt gången ist!
Finns ingen ursäkt tycker jag till att svälta en häst!

Men om nu inte svärmor egentligen vill ha den där hästen där.
Varför måste hon liksom bära hundhuvudet för hästens hälsa?

Mera åt gången är ju tyngre.
Varför skall svärmor göra sig allt detta arbete?
Hon kanske inte mår bra och orkar riktigt.

Det finns ingen ursäkt att skylla på svärmor när man inte lyckas att ta hand om sin häst.

Men?
Är du svärmor själv eller då du försvarar en okänd människa så där.
TS har beskrivit det som att svärmor helt enkelt tycker att hästen är tjock därav för lite mat.

Sjuk och klen torde hon ju inte va då dom har va var det, två hästar till själv som dessutom oxå är mager.

Du tycker TS ska lämna sin som jag förstår döende far och hämta sin häst, vara hemma med den i jul ist för att svärmor tar tummen ur r*ven och ger hästen den betalda mat den behöver!

JOOOBBIIIGGT!!!! ingenting blir tillräckligt bra om man inte gör det själv- ofta - tyvärr :mad:

Oj, jobbigt läge hur du än gör. Kan hålla med inte_ung på många punkter men jag anser inte att man svälter en häst under några omständigheter, det skulle inte du heller göra, hoppas jag?!
Dessutom spelar det väl ingen roll om TS så säger att hästen ska ha 100kg hö/dag om svärmor fortfarande bara ger 5kg.. Och när man inte har körkort så brukar det försvåra saken, som sagt j*vligt jobbig sits, men oavsett hur du vrider och vänder på det så är a*slet bak!

Jag kan inte se att det skulle vara svärmoderns ansvar att ta hand om den ditdumpade hästen, nej.

Jag är stallägare.
Och vet hur mycket jobb som det är med eget stall.
Och jag undrar fortfarande om TS betalar för hästens service eller tycker att det ingår i familjeservicen?

Om man får något gratis så kan man liksom inte klaga på det.

Och ja, jag tycker att TS skall ta hand om sin häst själv om det inte duger.
Den döende fadern är också hennes sak att hantera.
Svärmodern är inte ansvarig för något av detta.

Senast ändrad:

Hästen skall ju absolut ha mat.
Och jag skulle ju aldrig svälta en häst.

Men denna häst är fortfarande inte svärmoderns ansvar.
Den är hästägarens ansvar.
Det är ett jobbigt läge.
Men fortfarade inte svärmoderns fel.

Men???
Det är ju det!
Det är hon som inte ger hästen den mat den behöver enligt TS.
Hur menar du att du kan tolka det på nå annat vis?

Har jag som stallägare tagit på mej att ha/sköta en annans häst i mitt stall,
då får jag väl banne mej göra det riktigt oxå!

Svärmor kan väl annars säga : Nej, jag orkar inte ta hand om en till häst.

Jag har haft inneboende i mitt stall och inte *pip* har jag bestämt över fodermängden på den hästen!
Förutsatt att den är normal efter hästens behov.

Vem skulle ta hand om hästen om svärmodern sa nej? TS verkar ju inte ha tid/möjlighet själv om jag förstår det rätt.

Den som äger hästen har ansvaret för att hästen mår bra.

Jag måste nog hålla med om att hästägaren har ansvaret men vill man inte som stallägare sköta fodringar som man borde så tycker ju jag att man ska säga det innan hästen kommer annars får hon ju sköta det ordentkigt om det är överenskommet att hon ska sköta fodringarna.

Ja, det vet jag inte...
Men tror du hon överhuvudtaget flyttat hästen dit om hon vetat att hästen skulle svältas???

Nej, det tror jag inte. Jag tror TS vill sin häst det bästa. Men då får man kanske göra uppoffringar ibland, för att det ska fungera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka