MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Sv: MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Jag skulle nog göra som TS.
Vara med min far på hans sista jul!

Jag ser ingen som helst anledning till att svärmor ska svälta hästen.
Jag tror svärmor gör lite som hon vill för att TS är "släkt"...

Jag tror att svärmor känner sig tvungen att ta hand om den där hästen oavsett om hon vill det eller inte.
Därför att TS är "släkt".......

Säga "nej" finns nog inte på kartan i detta fallet.

Har hon mage att kalla TS häst tjock och strunta i att hon vill att hennes häst ska få mer mat så tro jag inte denna svärmor har svårt att säga nej...

Men varför har man sin häst på ett sådant ställe?
Det är för mig totalt obegripligt.

Svärmor kommer inte att gå att ändra på.
Hästen kan man däremot flytta.
Svärmor är övertygat om att hon har rätt.
Det är bara att leva med det.
Så ja, svärmor gör som hon vill, och så kommer det att förbli.
Svärmödrar är inte möjliga att styra.

:) Du förstod nu att svärmor är en tjurig en.

TS har skrivit varför hon måste ha hästen där.

Men jag tycker TS borde ta hjälp av sin kille/sambo, han kanske bättre kan ta sin mor.
Om det är fler än TS som påpekar att hästen är mager så kanske kanske...

Eller att sonen säger till sin mor att TS måste ju själv få bestämma över sin häst, ÄVEN om svärmor tycker det är fel.

Vilket som, hoppas det löser sej för TS:)

Hoppas det blir en trevlig jul!

Saknar en julig smilgubbe!

Det är ingen lätt situation du sitter i.
Men snart får du hem hästen och då måste det vara en stor lättnad, så vet du till nästa gång vart du inte ska ställa hästen..

Jag är lite fundersam över varmblodet och shettisen som står i hennes stall.
Hur pass magra är de egentligen?
För även om de inte är dina hästar så skulle jag ändå känna ett litet ansvar för att de också ska få tillräckligt med mat, när man vet hur de har det.
Om det är så pass illa som det låter så går det väl att anmäla anonymt till djurskyddsmyndigheterna, så får de komma ut och göra en bedömning?
Det kanske svärmor kan behöva för att det ska gå upp ett ljus för henne att hästarna behöver mer mat..

Lycka till med allt och God Jul!

:) Du förstod nu att svärmor är en tjurig en.
Det har jag förstått hela tiden.
Men det är ingenting som går att ändra på.
Och det verkar inte du och några till här på tråden att förstå.

Eller att sonen säger till sin mor att TS måste ju själv få bestämma över sin häst, ÄVEN om svärmor tycker det är fel.

Men nu så är det du som inte förstår.
TS kan inte bestämma över svärmor.

TS kan inte säga till svärmor att göra sådant som svärmor inte vill göra.
Hon vill inte mata denna hästen mera än vad hon gör.
Och då så kommer hon inte att göra det.

TS kan bestämma över sin häst och flytta den därifrån.
Eller mata den själv eller vad som helst som inte kräver inblandning av svärmor.

Men HUR vet du det!?
Att svärmor inte går att ändra på.
Att svärmor inte till slut kan förstå att hästen behöver mat.

Jag vet att min mamma lyssnar på mej.
Jag vet att min svärmor lyssnar på min sambo.
Däremot säger jag inte att jag BESTÄMMER över min mamma.
Eller att min sambo bestämmer över sin mor.

Det vore helt annorlunda om svärmor visar sej vara utan armar och ben, för DÅ förstår jag att hon inte kan mata hästarna.

Du verkade inte tro att svärmor va tjurig, du trodde ju att hon kunde vara "gammal och klen" inte orkade sköta en till häst.

Men om du inte vill det då?
Då så finns det ju bara 2 saker för hästägaren att göra.
1. Ta det som det är.
2. Flytta därifrån.

Enligt varianten "Om hästen bor här så är det på det här viset, duger inte det så får du flytta!"
En hästägare kan inte bestämma över hur stallet skall drivas.

Läste du hela mitt inlägg eller högg du bara på en mening?? Jag tycker jag formulerade mej bra och tydligt.. Tycker att du försöker missuppfatta nu.. det dissar jag..

Det är din häst, så du har ansvaret för henne.

Och vad gör det att bli osams med nuvarande stallet om du ändå ska flytta OCH om de faktiskt inte skött sitt ansvar o gett den mat som du ändå betalt/betalar för?!?

när stallägaren tillhör familjen o anser att de kan allt om hästar och jag som arbetat som vet assisstent seminassistent unghästutbildare
haft egna tävlingshästar i 17 inte kan nåt enligt dem så förstår ni problemet de vill att hästen ska vara kvar där, men glöm det säger jag nu är problemet att hästen står 7 mil ifrån mig och jag inte har körkort annars skulle jag fodra själv varje dag.

Nej, jag förstår inte ansvaret. Hästen är din och därför DITT ansvar. Din skyldighet att ta hand om. Speciellt om ni inte skrivit papper på att stallägaren får göra som h*n vill.

Låter du verkligen stallägaren styra så, och riskera din hästs hälsa? :crazy:

Att jag har ansvaret för min häst är helt klart men om jag ska flytta henne tillbaka till det andra stallet måste nån köra och får jaginte sambo nmed på noterna är det svårt. Svärmor är fullt arbetsför och jobbar heltid, har haft två nadra hästar inhyrda innan som stått där gratis.
Jag betalar för allt stör och foder och sköter hästarna på helgerna.
jGa har en döende pappa och om jag flyttat tillbaka hästen till det andra stallet innan jul, så hade jag ändå blivit tvungen att be nån sköta henne för där betalar jag inte för mockning och skötsel.
Det är en knivig situation. Samma som att hon tog ut hovis för att slå på en tappsko på min häst , fast jag skor själv, för hon tror inte jag kan det. Har tom papper på det men .
har iallafal börjat fixa för flytten tillbaka till det andra stallet.
Jag vet att svärmor vill att hon står kvar där men inte en dag mer än nödvändigt.

Du, hon tror att hon gör dig en tjänst.
Du kommer liksom ingen vart där.
Så är det bara.

Har lite av ditt problem med mina stallägare eftersom de tycker att jag ger hästen MASSOR med hösillage, utan att han behöver det, men jag är ju av den meningen att hästar ska ha fri tillgång på grovfoder.

De har till och med satt upp en extra våg i vårt lilla stall för att jag ska väga det mer noggrant, eftersom de tycker att hösillage-balen har gått åt fort. :mad:

Men jag har helt enkelt sagt till dem att sålänge Armani äter upp det och mår bra av det så ska han ha allt hö, punkt slut.
Man kan vara ärlig, utan att vara otrevlig, sedan att stallägarna väljer att ta åt sig på fel sätt är ju upp till dem.

Lycka till!!

Att jag har ansvaret för min häst är helt klart men om jag ska flytta henne tillbaka till det andra stallet måste nån köra och får jaginte sambo nmed på noterna är det svårt.

Varför skulle din sambo inte gå med på att köra? Sen finns det många bra transportörer som kör från stall till stall.

Du har ansvaret för din häst. Om den inte får det den behöver är det din skyldighet att ge den det. (Antingen får du åka ut en gång/dag och då ge rejält med mat eller så flyttar du hästen).

Om du flyttar till det nya stallet kanske någon mot betalning kan ta hand om din häst när du firar jul med din pappa. Eller om du förklarar läget kan dom säkert göra det gratis eller mot att du hjälper dom någon annan gång.

/Maria - som aldrig skulle acceptera att min häst svälter oavsett anledning

KL

Hästen svälter inte i den bemärkelsen så att den är döende som jag fattar det.

Jag trodde att varje rätt funtad människa med en normal familjesituation självklart vill vara med sin döende far och fira hans sista jul!

Till TS, hur har det gått?
Har du kunnat flyttat hästen ännu?

Tänker på dig i din svåra situation...

Fy vad hemskt! stallägaren i stallet där min pålle står blåser oss jämt på pengar för att min häst äter upp höt så dom andra inte får nåt! fast vems jobb är det att köpa in hö när vi betalar hutlöst för det... visst 12 kg är mycket med han BEHÖVER det (han såg ut som din häst om inte värre i sommras när han inte åt tillräckligt)´. Det finns en i stallet som svälter sin häst så han blir ännu grinigare och ger honom bara 5 kg med förklaringen att han är fet efter sommarbetet :eek: tycker så synd om hästarna.. :(

Herregud! 5 kg hö är väldigt lite för en häst! I vilt tillstånd äter de nästan hela tiden! Mina hästar äter ca 12 kg hö var per dag!

NU när äntligen en sådan här tråd är uppe så skulle jag vilja höra era synpunkter om min stallägare.
Hon tycker att min pålle är fet, problemet är att hon jämför honom med sina ädla halvblod, pållen är ett kallblod, ett lettiskt halvblod men ser ut som en korsning mellan ardenner/nordis

Vi har väl bantat honom lite då, vågar nästan inte lägga fram maten annars..
Det är faktiskt jättejobbigt, hon lägger sig f*n i allt, hur vi hanterar honom, att han e korkad, elefant, j***a buffel...allt har vi hört.
Han är det bästa jag har, ända sen vi kom dit har en hel massa ändrats, pga av hennes eviga tjat, nedlåtande, skällande.
Vad ska jag göra!! Skäll på mig eller nåt, vi behöver göra något!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka