min häst sticker?

M

mossssan

hej :D
jag har en c-ponny som har börjat sticka:(
han är rätt stark så han är inte alltid så lätt att hålla. han sticker oftast bara när jag rider ut, de han bivit så att jag inte kan rida ut med andra för han e lite för stark för de:crazy:
har ni några tips på hur jag kan få han att sluta så skulle jag vara glad:rofl:

Sv: min häst sticker?

han är rätt stark så han är inte alltid så lätt att hålla. han sticker oftast bara när jag rider ut, de han bivit så att jag inte kan rida ut med andra för han e lite för stark för de:crazy:

Kolla upp så han inte har ont, har han inte det ta hjälp av en instruktör.

Rid in i en volt när han sticker.

/KT

han har inte ont de har jag kollat, och jag tar hjälp av instuktörer, har tyväär ingen möjlighet till volter:(

men de blir bättre och bättre:)

Tror inte KungTulle menade det så:laugh:

Han menade nog att du ska göra en volt där o då, när han försöker sticka!

hur vet du att den inte har ont? Vem och vad har kollats?

han har inte ont de har jag kollat, och jag tar hjälp av instuktörer, har tyväär ingen möjlighet till volter:(

men de blir bättre och bättre:)

gör en volt där du är ute i skogen...gör du det varje gång han börjar dumma sig så tycker han nog inte att det är särskilt kul att försöka sticka..
volten behöver inte vara jämn och fint riden för det är inte tanken med det hela..

träna gärna på både hel och halvhalter när du är ute i skogen och rider..

Att gå in på en volt är ett bra tips!

Om man nu istället befinner sig t.ex. på en grusväg där det är omöjligt att göra en volt, samt att varken förhållningar (sits, tygel), kraftiga tygeltag eller röstkommando hjälper. Det hjälper inte att driva på hästen för att ta över kommandot och sedan kunna sänka farten. Tar man tag i ena tygeln (böjer halsen) så vänder hästen på en femöring och rusar vidare åt ett nytt håll och då finns en stor risk att hästen inte hinner stanna innan stup/taggbuskar vid kanten av vägen = risk för skador på häst/ryttare. Hästen har inte ont och är inte rädd. Vad gör man? :crazy:

/V

Jag anser att du ska backa lite i din träning. du bör hålla dig till skritt, möjligen trav tills du får hästen dit du vill och att den lyder. Jag anser att du INTE överhuvudtaget ska rida ut så länge du inte har full kontroll. Träna lydnad, det är där det brister mellan er. Och måste du promt rida ut, SKRITTA. Tråkigt jag vet, men i längden mer lönsamt än att ha en skenande häst i tid och otid.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 294
Senast: cewe
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
301
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 635
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
759
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka