Sv: Min häst springer över mig!
Förstår ditt problem, köpte nyligen en fjordherre som hade samma olat (han var dock inte skadad utan hade helt enkelt inte respekt för människor).
Antar att din häst är lätt att hantera i vanliga fall och att detta beteende har uppträtt nu.
Säger som många andra, NH-övningar. Låna bra böcker med markövningar.
En bra övningar är att pränta in ditt ledarskap, behandla hästen som flockledaren behandlar sin flock.
Låt honom aldrig gå förbi dig.
Då du stannar ska han stanna. Markera tydligt din halt genom att stampa till med foten då du stannar, höja handen och ev. förstärka med rösten. Går han då på dig, gör som en häst skulle ha gjord mot honom, markera en spark mot bogen, tala om att han får inte gå förbi, försök undvika att vända dig om. Gör ingen stor grej av att han hoppar omkring, tala lugnt om på hästars vis att det inte är tillåtet att gå på dig. Bestraffa honom inte med spö och dylikt, det ger bara en osäker häst (han vet inte att han gör fel, han ser helt enkelt sig själv som ledare), tala om att du är ledaren och dig går han inte förbi utan tillåtelse.
Lär honom att följa dig med löst grimskaft, bygg småbanor med koner eller dyl.
Det är en frän känsla när du har en häst som lös följer dig i ryggen utan att du behöver hålla honom i något.
Öka svårighetsgraden med trav, ryggning etc. Lek med honom men låt honom veta att du säger till när det är nog. Pränta in ledarskapet genom att aktivera hans hjärna. Beröm honom varje gång han stannar eller följer dig.
Vill du ha mer ingående info får du gärna maila mig. Lycka till!