Min häst springer över mig!

Sv: Min häst springer över mig!

svar till B-B
Har man sin häst uppstallad som de flesta har här så är allt det där fixat och ska man göra allt så låt hästen få vara med under tiden.
har man egen gård så är ju tiden inge problem

Jag tror faktiskt inte att de flesta här har fullservice i de stall de har sina hästar uppstallade. Personligen har jag aldrig haft det trots att jag har haft häst uppstallad i ett flertal olika stall.

Det kan ta 2 år att komma tillbaka efter en skada och komma ner i varv för en häst har du aldrig brutit nåt ben , stukat ,skadat opererat dej och känt att du vill rida igen snabbt,snabbt men blivit frustrerad när du inte kan ..för oss kan det ta 1 år ibland längre varför ska hästen få så kort tid på sig ??

Hade en igångsättningshäst förra våren, snäll som en ängel när hon får röra på sig som vanligt men blev heltokig av 2 månaders boxvila. Det krävdes en hel del fantasi och inte minst ett antal ömma tår samt en hel del blåmärken från min sida innan hon lugnade ner sig och återgick till sitt normala jag. För hennes del berodde det hela på understimulans, vilket förmodligen är den största boven i dramat för de flesta konvalecenter, men med hjälp av hindarbanor liknande de någon redan rekomenderat och andra övningar var hon så pass lugn i skallen när hon fick börja ridas igen att hon höll sig på mattan, vilket jag är glad för. :angel: Men de första veckorna när hon bara skulle ledas såg jag mest ut som ett vandrande blåmärke
sick09.gif
Lagom kul sådär till studenten :smirk:

ylvalill: kid verkar inte ha nån bra koll. kul att höra att det löst sig någorlunda i alla fall

tips på bra hage

om du har tillgång till en större yta, så kan du ju göra så här detta är lite svårt att förklara skulle helst vilja måla det men jaja. tänk dej en rektangel. och så sätter du upp liksom staket i mitten utav rektangeln, men gör kortsidorna på den inte så långa så att hästen måste skritta för att kunna vända och gå in i nästa. jag kankse kan visa så här .

-----------
] ]
]--------- ]
] ---------]
]--------- ]
] ---------]
] ]
------------

så där ja, du kanske förstår vad jag menar. och så kan du ju göra två större ytor på bägge två sidorna som är typ 4x4. detta håller nog hästen sysselsatt. men du behöver ju inte ha så många zigzic grejer för hästen kanske får panik om den känner sig instängd och bara springer igenom. men jaja, bara ett litet tips!

nej men gud, den där bilden blev inte alls som den var när jag skrev det!!! men du kanske fattar ändå!!

Som sagt så har jag nu sedan ett par månader tillbaka hästen i hans vanliga stora hage tillsammans med hans kompisar. Nu är han alltså lugn och sansad igen. Skadan är visserligen inte helt läkt ännu och vi promenerar fortfarande (fast nu är det för att vi inte har nån sadel som passar...) men så länge han får gå ute i hagen med sina kompisar så är han lugn, nöjd och glad.

hej.
förstår att du tycker de e jobbigt när han gör sådär.. jag hade också en häst som var skadad.. en arab som fick en hovbensfraktur. han var 5 år gammal och blev också sådär knäpp... han fick stå i ett år och blev helt knäpp. Han gjorde exakt som din häst gör/gjorde fast lite lungnare då han är väldigt försiktig och skulle göra allt för att inte göra illa mig.:smirk:
men det jag gjorde då var egentligen att strunta i det... i vissa fall för skäller man på honom för mycket och han inte lyssnar då kommer han slute helt.. nu e ju de här ett frustrationsfall och mycket finns inte att göra... men som du säger vill du ju inte ha ett spö.. men när han börjar vifta sådär med bakbenet kanske du bara skulle ta å dutta till han lite där. å sen bara säga till han att gå framåt eftersom du inte kan styra med rösten vart baken ska vara.. hästar måste alltid tänka framåt och sen när han tänker framåt då kan man göra halt annars blir de bara lättare för honom att kicka. min häst blev iaf bra tillsut och när ja läste de där om zig.-zag hagen tyckte ja de lät som en skitbra idé. fast då måste de vara säkert å stadigt.
:bump: jaja.. jag hoppas verkligen att de gåpr bra för dig. för det värsta so finns är att ha problem med den man älskar.
Lycka till.och de ja skrivit e absolut inget illa menat mot någon bara lite tips som ja vart med om. :D

jag vill inte bli kallad B-B, det räcker med att du klickar på [snabb-svar]-knappen på min ruta så blir saret automatiskt till mig..

så du menar att de flesta har sin häst uppstallad på ett ställa där mockning, sopning, rengöring av vattenkopp och visitering av häst ingår?
i vissa stall ingår foderuppmätningen om det är bra hö och det kompletteras av jämna halvkilon av ett eller två olika fodermedel, men långtifrån alla..

men jag förstår ändå inte hur du hinner träna på 10 min..

Förstår ditt problem, köpte nyligen en fjordherre som hade samma olat (han var dock inte skadad utan hade helt enkelt inte respekt för människor).
Antar att din häst är lätt att hantera i vanliga fall och att detta beteende har uppträtt nu.
Säger som många andra, NH-övningar. Låna bra böcker med markövningar.
En bra övningar är att pränta in ditt ledarskap, behandla hästen som flockledaren behandlar sin flock. Låt honom aldrig gå förbi dig.
Då du stannar ska han stanna. Markera tydligt din halt genom att stampa till med foten då du stannar, höja handen och ev. förstärka med rösten. Går han då på dig, gör som en häst skulle ha gjord mot honom, markera en spark mot bogen, tala om att han får inte gå förbi, försök undvika att vända dig om. Gör ingen stor grej av att han hoppar omkring, tala lugnt om på hästars vis att det inte är tillåtet att gå på dig. Bestraffa honom inte med spö och dylikt, det ger bara en osäker häst (han vet inte att han gör fel, han ser helt enkelt sig själv som ledare), tala om att du är ledaren och dig går han inte förbi utan tillåtelse.
Lär honom att följa dig med löst grimskaft, bygg småbanor med koner eller dyl.
Det är en frän känsla när du har en häst som lös följer dig i ryggen utan att du behöver hålla honom i något.
Öka svårighetsgraden med trav, ryggning etc. Lek med honom men låt honom veta att du säger till när det är nog. Pränta in ledarskapet genom att aktivera hans hjärna. Beröm honom varje gång han stannar eller följer dig.
Vill du ha mer ingående info får du gärna maila mig. Lycka till! :)

Har du läst alla inlägg så vet du säkert redan att "mitt problem" redan är historia eftersom hästen har fått komma ut i hagen igen och därför är tillbaka till sitt vanliga jag igen. :idea:

De saker du beskriver om hästhantering är självklara för mig. Jag kan hantera min häst utan grimma och grimmskaft ("leker ofta med honom på det sättet i hagen eller i paddocken men annars föredrar att ha grimmskaft "i fall att" ;) ), han följer mig i alla fall precis så som du beskriver, går när jag går, stannar när jag stannar, backar när jag backar, springer när jag springer osv. Andra människor som hanterar honom brukar efter första gången förvånat utbrista "nämen, han stannar ju så fort jag stannar..." :smirk: Tyvärr är det ju lite för ovanligt att hästar är uppfostrade på detta sätt...

Vårt problem är (var) alltså inte detta att den "vanliga" hanteringen inte fungerar. Problemet var att när han blev så himla frustrerad, förbannad, full av överskottsenergi osv, DÅ fungerade inte detta samspel som vi brukar ha. Han ifrågasatte, och ifrågasatte och ifrågasatte och när jag inte vek mig en tum så kokade han helt enkelt över och bestämde sig för att ta över med "våld" om det så krävdes.

Min fråga här var alltså "vad gör jag när allt det vanliga inte fungerar?". Jag kan se även vissa av dessa tendenserna när det t ex handlar om att göra saker som han är paniskt rädd för (åka transport samt gå i närheten av lastbilar i rörelse) så jag förstår ju att jag inte har nåt 100% ledarskap över min häst, men likväl följer han ju mig som en hund "i vanliga fall"... Det är lite rörigt det här och svårt att förklara men jag hoppas att du förstår på ett ungefär vad jag menar.

Kul allt allt har löst sig till det bättre :)
En av mina hästar är ganska "stirrig" men jag börjat att använda ljud för att få kontakt med henne. hon blockerar nämligen när hon blir rädd eller upprörd över något och då är hon inte kontaktbar alls.
Jag har börjat vissla lugnt när jag vill ha hennes uppmärksamhet, det fungerar faktiskt. Det tar lite tid innan hon förstår vad det betyder, men det är lite som en "halvhalt" med rösten och det fungerar i de flesta situationer.
Visslingen gör att jag får kontakt med henne och sedan kan prata med henne för att hon ska lugna ner sig.
Jag vet inte om din häst gör likadant och blir lite "okontakbar" men det är iaf ett tips som kanske fungerar. Du behöver ju inte använda visslingen utan ta vilket läte som helst som du märker att han kanske reagerar på.
Ha det gott! :bump:

Sv: Re: Min häst springer över mig!

kommer mest på att flytta på honom när du har honom uppbunden. lär honom at inte inkräkta på ditt personliga område. det kanske hjälper om du kan få honom att lyssna mer på tryck.
men det verkar som om han inte är särskilt uppmärksam på dig när ni är ute. få honom att alltid koncentera sig på dig. träna på att stanna och att gå framåt mycket. träna på att han aldrig får gå förbi dig, utan måste hålla sig lite snett bakom. och att han ska stanna när du stannar osv.

Tack för tipset! Använder "ljud" gör jag väl i viss mån redan men inte på det sätt som du beskriver, skall definitivt prova det. :idea:

Sv: Re: Min häst springer över mig!

szanna skrev:
kommer mest på att flytta på honom när du har honom uppbunden. lär honom at inte inkräkta på ditt personliga område. det kanske hjälper om du kan få honom att lyssna mer på tryck.
men det verkar som om han inte är särskilt uppmärksam på dig när ni är ute. få honom att alltid koncentera sig på dig. träna på att stanna och att gå framåt mycket. träna på att han aldrig får gå förbi dig, utan måste hålla sig lite snett bakom. och att han ska stanna när du stannar osv.

Som jag har sagt så himla många gånger vid det här laget, läs gärna HELA tråden innan ni svarar TACK! :smirk:

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
21
· Visningar
1 186
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka