Stackars dig och stackars hästen! Ingen kul situation. Boxvila tär på psyket och även den mest välfostrade häst kan flippa ut, massor av stresshormon och glukogener som väntar på att användas, ren biologi. Ta inte ledarskapstvisten för personligt.
Som du skriver själv så tror jag att hästen letar anledning att bli rädd, han har ett fysiskt behov av att öva flyktreflexen, inte så konstigt. Har lite olika förslag som du kan fundera kring, förkasta eller prova.
Jag är också delvis emot boxvila, fast jag vet att det är nödvändigt i vissa fall. Det finns dock en övertro på dem, eller så kanske de ordineras lite av slentrian eller i brist på alternativ? Just senor sägs ju faktiskt läka bättre vid ordentligt med rörelse, för cirkulationens skull. Dock ingen högbelastande rörelse, men det är så svårt att undvika just efter vila. Det blir så mycket mer explosivitet i hästen när den stått. Plus att de blir mer sköra pga musklernas tillbakabildande utan rörelse, så de riskerar att skada sig igen lika fort som man sätter igång dem.
Jag tror inte att han blir mycket lugnare av att skrittpromeneras uppsuttet faktiskt. Jag tror att en häst som påtvingas vila kommer att flippa så fort den ser chansen, det går liksom inte att undvika helt, tyvärr. Det blir i hage, eller under ridning, eller under promenader. För den allmänna säkerhetens skull tror jag mer på att då släppa i en hage och låta dom springa än att låsa in dom. Iallafall efter det akuta stadiet, men det beror på hur länge man känner att man har kontroll på hästen.
Tömkör istället för promenera om det känns lättare, gör det som ger dig störst kontroll, eller växla mellan olika varianter. Under promenaderna kan du ju aktivera honom genom att be om lite mer koncentrationskrävande uppgifter än att skritta rakt fram.
Du kanske kan lägga ut bommar att kliva över, så han får tänka på var han sätter fötterna? Lägg dem i ett virrvarr, typ plockepinn, så han inte får en anledning att se det som hoppning = skitkul = måste springa fortfort.
Du kan be honom att kliva upp på lådor / pallar. Först med frambenen, sedan med bakbenen, prova olika sätt att balansera på.
Be honom att gå jättelångsamt, en fot i taget. Flytta fram- och bakdel. Flytta sidvärtes. Aktivera hans huvud på annat än bus, om möjligt.
Ett oortodoxt tips kan vara att i boxen visa honom grejer som kan uppfattas som läskiga, alltså låta honom fnysa och skutta för en fladdrande plastpåse, ett viftande täcke, en stor kon eller så. Han får ju inte bli hysterisk eller springa rundor, men det kan vara ett tillfälle för honom att få hoppa av sig lite stress, kanske. Du ska isåfall inte skrämma honom, själv ska du visa att det inte är något läskigt du sysslar med, bara stå lugnt och stilla med det farliga, kanske utanför boxen. När hästen är lugn och kommer fram och nosar är han skitduktig och kan få beröm. Klappa över hela kroppen, klappa med det läskiga föremålet. (det är lite nh-aktigt)
Jag skulle också rekommendera att utöka boxhagen lite grann. Kanske 10 x 10 meter? Då kan han få slänga med huvudet och bocka av sig lite mer, utan att få upp alltför hög speed. Man kan bygga den ännu större, om man bygger den till en "labyrint", där han måste svänga typ 180 grader var 7:e - 12:e meter, då kan han heller inte få upp någon speed, men ändå röra sig lite mer.
Skrittmaskin tror jag faktiskt kan vara en idé, om han blir för stökig. Vad är mer själadödande än boxvila? Bättre han rör sig under kontrollerade former än skadar sig eller matte. Kanske en idé kan var att tillfälligt stalla honom som konvalecent i ett stall där sådana möjligheter finns.
Sedan finns det på vissa ställen simträning för häst, vilket jag tror skulle vara en lysande idé, även om det är dyrt. Säg att han får göra det ett par gånger bara, bli riktigt trött och få röra benen ordentligt utan att belasta dem - då kanske han klarar att släppas i lite större hage sedan utan att bli helvild? Du kan ju linda honom ordentligt inför ett hagsläpp förståss. Kanske plegga första dagen så han inte har så mycket spring i sig?
Plegicil i maten kan vara ett tips. Jag skötte en välfostrad fin gammal läromästare som skulle stå på box i ett halvår - han blev skogtokig efter ett par månader och rusade runt i sin box och vrickade knän och leder på helt nya ställen, och blev mer skadad än frisk ju längre han stod, så det blev plegg för honom på veterinärs inrådan. Det blir ju farligt att hantera hästen annars, och det finns gränser för vad man ska utsätta sig för.