Min häst springer över mig!

fejko

Och i förlängningen.. hur hjälper hoppspö och hingstkedja hade du tänkt..? Liksom "åh min häst är pigg och har överskottsenerig, jag vet jag slår den!" ?? :confused:

Dålig karma fejko.. dålig karma... :smirk:

Hage i zig-zag lät som en klurig idé.
Tycker många andra har kommit med ok förslag också.

~I wasn't born with enough middlefingers~ :devil:

Jo, min häst "tål" spön. Han har nämligen aldrig blivit slagen av ett spö (tänker inte börja med det nu heller) så han har inte större respekt för dem än för mig. :smirk: Att slå honom med spö då han tänker slänga sig iväg är av två anledningar inte nån speciellt bra idé. Dels finns det inte en möjlighet att vara "snabbare" än honom, det går inte att se på honom att "nu exploderar han" utan han bara gör det... Dels så finns det ingen anledning till att använda spö för att tillrättavisa honom, han tycker att det är precis lika obehagligt att jag ryter "NEJ!" till honom som han skulle tycka om jag rappade till honom med ett spö. Han VET att han gör fel när han slänger sig, han prioriterar bara inte att göra rätt just i det ögonblicket utan det är någonting annat som är viktigare för honom just då. En hårdare bestraffning i detta läget gör honom enbart mer stressad och mindre påverkbar.

Hjälm och väst. Ja, jag vet, jag borde ha det, men latheten tar oftast över och man tänker "ja men jag ska ju bara leda ut honom till hagen..." :smirk:

Ja, sick-sack hage har jag funderat på. Det är bara det att i nuläget så har jag en lite "boxhage" ca 4*4 m som jag flyttar varje dag för att pållen alltid skall ha färskt gräs att pilla med (mat är det enda som håller honom hyffsat lugn). En sick-sack hage hade blivit lite jobbigare att flytta varje dag...

Ingen som har nåt konkret förslag på övningar? Har kikat lite på NH men det är inte så lätt att hitta nåt vettigt...

en skitt maskin är det sämsta du kan välja...för en häst blir helt förtvivlad av att gå i den. kan inte bestämma om den vill vända m.m. då tycker jag hellre att du sak gå ut med honom med som sagt hjälm trtäns hingstkedja eller stigbett.. ta med en kompis eller ngt

Det där med skrittmaskin var inte på fullt allvar från min sida (tror inte att idén var helt allvarligt menad från början heller...). Kommer knappast att flytta till ett annat stall för en skrittmaskin... Men jag måste erkänna att man blir fruktansvärt trött på att promenera med hästen fram och tillbaka längs en rak grusväg ett par gånger per dag i hur många månder som helst, då börjar man fundera på om inte hästen kunde gå själv... :smirk:

Övningar kan ju vara att gå banor. Tex backa genom bommar. Träna på att flytta rätt del (bak,fram). Gå i vattenpölar. En annan sak som är bra det är att när hästen går bakom och bestämmer sig för att gå förbi så byter du rikting när du går, på så sätt blir du alltid ledarn och behöver inte *slå* tillbkaka han. man kan ju pyssla mycket, bada han kanske. kan du tömköra i skritt? lite granna som man kan göra kanske.

jag tror att en rejäl åthutning med rösten, samtidigt som du dunkar till honom lätt på näsan med knoppen på ett spö, kan hjälpa dig. Oftast gör vi människor det felet att vi börjar tala lugnande till våra hästar när de börjar dumma sig. Det är ju då vi säger "lugn, inget farligt, sååja!" Då tänker hästen, som är piggelutt o letar efter anledningar till att på busa, att "Wow, hon lugnar mig, vad är det som är farligt?". Nä, dra tag i honom ordentligt, gapa till på honom i rätt sekund och skulle han försöka springa över dig, beväpna dig med pisken och dra till honom över näsan, men så han inte märker att det kom från dig.
Skulle det inte hjälpa, be veterinären skriva ut Pegicil, lugnande medel, så han blir lite dåsig när du ska promenera honom. Jag är ingen förespråkare för att dänga hästar till höger o vänster, men det är STORA djur vi har att göra med och ibland MÅSTE vi sätta en tydlig gräns!!!

Han får hö (stort sett fri tillgång, äter bara knappt 5 kg), 4 kg kraffts lusern mix (eftersom höet har väldigt dåliga värden), chevinal plus och biomineral. Inget kraftfoder. Sen äter han ju lite gräs varje dag också (typ så mkt som finns på 4*4 kvm...) plus att han sätter i sig lite bark och blad från grenar (asp).

Jo då, jag försöker allt sätta tydliga gränser. Det syns ganska tydligt på min häst om han blir verkligen är rädd eller om han bara fjantar. Fjantar han så ryter jag till alternativt ger honom en dask med grimmskaftet (om han inte lyssnar direkt). Hårdare metoder funkar inte eftersom han då blir så stressad. Om han verkligen blir rädd så brukar jag ignorera honom (om han inte går på mig, då säger jag ifrån) för att han skall förstå att det inte var något att stressa upp sig för.

Jag har fått Vetranquil utskrivet av min veterinär (motsvarande Plegicil) och det ger jag honom för att han överhuvudtaget skall klara av tillvaron just nu. Problemet är att han behöver ganska stor dos för att det skall "ta" och han skall promeneras 2 ggr per dag + att jag tar in och ut honom till hagen, jag kan inte ge honom en stor dos varje gång jag ska hantera honom utan det får räcka med 1 gång/dag (vill inte ha honom konstant drogad...).

Det jag hoppas på nu är att det skall bli riktigt varmt snart för då lugnar han sig automatiskt. Han är väldigt värmekänslig och blir i vanliga fall väldigt dåsig om det är varmt. Hoppas att det kan funka nu också. Tyvärr ser vädret inte ut att bjuda på så mycket värme det närmaste...

Tack för tipsen! :)

Jag skall testa att bygga lite "banor" med bommar i paddocken och se om jag kan få honom att jobba lite med hjärnan istället för med kroppen. :p Tyvärr får han inte gå så länge i paddocken, det är för mjukt underlag och vi har inte något annat bra ställe att lägga ut bommar på. men en stund i paddocken borde han nog klara.

Vattenpölar tycker han bara är roligt, tyvärr har vi inte så många att plaska i, men som vädret ser ut här just nu så kan det nog bli några snart... :D

Tömköra kan jag göra, men bara rakt fram på samma sätt som jag leder honom så det blir kanske inte så stor skillnad. Men kanske tycker han att det är roligare, det kan vara värt ett försök iaf.

Stackars dig och stackars hästen! Ingen kul situation. Boxvila tär på psyket och även den mest välfostrade häst kan flippa ut, massor av stresshormon och glukogener som väntar på att användas, ren biologi. Ta inte ledarskapstvisten för personligt.

Som du skriver själv så tror jag att hästen letar anledning att bli rädd, han har ett fysiskt behov av att öva flyktreflexen, inte så konstigt. Har lite olika förslag som du kan fundera kring, förkasta eller prova.

Jag är också delvis emot boxvila, fast jag vet att det är nödvändigt i vissa fall. Det finns dock en övertro på dem, eller så kanske de ordineras lite av slentrian eller i brist på alternativ? Just senor sägs ju faktiskt läka bättre vid ordentligt med rörelse, för cirkulationens skull. Dock ingen högbelastande rörelse, men det är så svårt att undvika just efter vila. Det blir så mycket mer explosivitet i hästen när den stått. Plus att de blir mer sköra pga musklernas tillbakabildande utan rörelse, så de riskerar att skada sig igen lika fort som man sätter igång dem.

Jag tror inte att han blir mycket lugnare av att skrittpromeneras uppsuttet faktiskt. Jag tror att en häst som påtvingas vila kommer att flippa så fort den ser chansen, det går liksom inte att undvika helt, tyvärr. Det blir i hage, eller under ridning, eller under promenader. För den allmänna säkerhetens skull tror jag mer på att då släppa i en hage och låta dom springa än att låsa in dom. Iallafall efter det akuta stadiet, men det beror på hur länge man känner att man har kontroll på hästen.

Tömkör istället för promenera om det känns lättare, gör det som ger dig störst kontroll, eller växla mellan olika varianter. Under promenaderna kan du ju aktivera honom genom att be om lite mer koncentrationskrävande uppgifter än att skritta rakt fram.
Du kanske kan lägga ut bommar att kliva över, så han får tänka på var han sätter fötterna? Lägg dem i ett virrvarr, typ plockepinn, så han inte får en anledning att se det som hoppning = skitkul = måste springa fortfort.
Du kan be honom att kliva upp på lådor / pallar. Först med frambenen, sedan med bakbenen, prova olika sätt att balansera på.
Be honom att gå jättelångsamt, en fot i taget. Flytta fram- och bakdel. Flytta sidvärtes. Aktivera hans huvud på annat än bus, om möjligt.

Ett oortodoxt tips kan vara att i boxen visa honom grejer som kan uppfattas som läskiga, alltså låta honom fnysa och skutta för en fladdrande plastpåse, ett viftande täcke, en stor kon eller så. Han får ju inte bli hysterisk eller springa rundor, men det kan vara ett tillfälle för honom att få hoppa av sig lite stress, kanske. Du ska isåfall inte skrämma honom, själv ska du visa att det inte är något läskigt du sysslar med, bara stå lugnt och stilla med det farliga, kanske utanför boxen. När hästen är lugn och kommer fram och nosar är han skitduktig och kan få beröm. Klappa över hela kroppen, klappa med det läskiga föremålet. (det är lite nh-aktigt)

Jag skulle också rekommendera att utöka boxhagen lite grann. Kanske 10 x 10 meter? Då kan han få slänga med huvudet och bocka av sig lite mer, utan att få upp alltför hög speed. Man kan bygga den ännu större, om man bygger den till en "labyrint", där han måste svänga typ 180 grader var 7:e - 12:e meter, då kan han heller inte få upp någon speed, men ändå röra sig lite mer.

Skrittmaskin tror jag faktiskt kan vara en idé, om han blir för stökig. Vad är mer själadödande än boxvila? Bättre han rör sig under kontrollerade former än skadar sig eller matte. Kanske en idé kan var att tillfälligt stalla honom som konvalecent i ett stall där sådana möjligheter finns.

Sedan finns det på vissa ställen simträning för häst, vilket jag tror skulle vara en lysande idé, även om det är dyrt. Säg att han får göra det ett par gånger bara, bli riktigt trött och få röra benen ordentligt utan att belasta dem - då kanske han klarar att släppas i lite större hage sedan utan att bli helvild? Du kan ju linda honom ordentligt inför ett hagsläpp förståss. Kanske plegga första dagen så han inte har så mycket spring i sig?

Plegicil i maten kan vara ett tips. Jag skötte en välfostrad fin gammal läromästare som skulle stå på box i ett halvår - han blev skogtokig efter ett par månader och rusade runt i sin box och vrickade knän och leder på helt nya ställen, och blev mer skadad än frisk ju längre han stod, så det blev plegg för honom på veterinärs inrådan. Det blir ju farligt att hantera hästen annars, och det finns gränser för vad man ska utsätta sig för.

Tack så jättemycket för ditt svar! Det innehöll en hel del tänktvärt som jag skall fundera på. :bow:

Jag känner mig också rätt så tveksam till hur bra det egentligen är med boxvila. Han har ju varit konvalecent under totalt över 1,5 år och jag har all anledning att misstänka att senskadan mycket beror på att han helt enkelt har varit för "skör" efter den långa vilan. Av den anledningen känner jag att det bästa för honom vore att han kom igång och fick stärka upp sin kropp så snart som möjligt. Annars är risken överhängande att han så snart han är frisk från denna skadan istället skadar sig på nytt. Trots att jag är av denna åsikt har jag lite svårt att följa min instinkt utan att ha stöd från den veterinär som har behandlat honom. Som "lekman" vill man ju ändå tro att det är veterinären som "vet bäst". Men jag har i alla fall bestämt mig för att försöka hitta en annan veterinär att rådfråga för att få en "second opinion". Förhoppningsvis kan jag hitta någon som tänker lite mer i samma banor som jag...

För många år sedan hade jag en häst med senskada som både deppade ihop och blev svår att ha att göra med av boxvilan. Jag gjorde flera små utehagar i alla vädersträck så vi kunde växla om och han fick olika utsikt att kika på olika dagar. Att leda honom fram och tillbaks på vägen de där minutrarna jag fått order om av veterinären var inte det lättaste.

Som någon skrev - att presentera "läskiga saker" är inte dumt. Jag hägnade av en bit av ridbanan (var rädd att hästen skulle slita sig i början så det kändes skönt att vara inhägnad) och byggde där som en "agility"bana för häst med många läskiga saker. Jättefin mental träning. Där låg bla vit balplast, en hoprullad presenning att kliva över och sen gå på allt eftersom vi vecklade ut den mer och mer, en bro att gå över av stadiga plankor, ett parasoll som vi så småningom hade uppfällt, labyrint av bommar, ballonger som hängde på en elstolpe av plast, en fasadflagga också fastknuten på en elstolpe. Vi tränade också med flaggan att stryka över kroppen och huvudet. Hade en hög med tomma konservburkar fastsatta i ett rep som skramlade när jag drog det, först en bit från hästen och så småningom bredvid när jag samtidigt ledde pållen. En hög med fotbollar och lite senare fick jag tag på en sån där stor "sjukgymnastboll" som var sådär 80-100cm i diameter. Den var kul att puffa framför sig. Har man några fastsättningsmöjligheter högt upp kan man göra ett "vattenfall" dvs långa plastremsor fastknutna på ett snöre som man spänner så högt att hästen kan gå under snöret och genom remsorna. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Numera tävlar man ju t.o.m. i detta ;), som ett moment i bruksridning/TREC

Hästen jag hade tyckte det var läskigt och måttligt roligt de första dagarna, men redan efter en vecka spetsade han öronen och var förväntansfull och ivrig att komma till sin skrämselbana. Det riktigt syntes hur kul han tyckte detta var. På köpet fick man även en bra allmän mental träning och en säkrare häst. Jag tyckte detta var så bra så det slutade med att vi tränade alla våra hästar på banan.

Skrämselbanan hade ytterligare en positiv effekt, förutom den mentala biten för hästen. Efter att ha gjort dagens pass på banan gick det efteråt hur bra som helst att leda hästen på vägen och sedemera skritta ut på de av vet. ordinerade skrittpassen, utan att riskera dessa "tuppjuck" pg av en överladdad häst.

Sv: Re: Min häst springer över mig!

Jag vet flera tävlingshästar som är som din - ofta ger man dem lugnande när man sätter igång dem, det kan vara kemiskt eller naturmedel (typ devils claw). Man ger dem så klart bara när man ska rida och trappar ner succesivt när de lugnar sig.

Inte ge dem något kraftfoder (bara stråfoder) brukar hjälpa på dem som inte är helt ko-ko. Piskor och stigbett gör dem nog ännu mera stressade tror jag.

Sv: Min häst springer över mig!

Det finns inte särskilt mycket du kan göra åt detta just nu, eftersom din häst inte får röra på sig speciellt mycket pga skadan, men så fort han är frisk rekommenderas en liten lektion i uppfostran för hans del.

Att stå i en pyttehage tenderar att bygga upp rätt mycket överskottsenergi som han inte kan göra sig av med på annat sätt än att larva sig just då du är ute och promenerar med honom vid hand.
Rekommenderar att ta med dig ett spö, inte för att smiska hästen, utan enbart för att övertala honom att hålla ett rimligt avstånd till dig, så slipper du bli översprungen tills du kan ta tag i problemet ordentligt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama