Min häst springer över mig!

Sv: Re: Min häst springer över mig!

Har du sån erfarenhet av skrittmaskiner så du kan uttala dig om det??

Jag har skrittmaskin och det är nog det absolut bästa investering jag någonsin gjort...hästarna går lösa i maskinen och jag ändrar varv ca var 4:e minut...en häst skrittar avslappnat i maskinen, vilket den INTE gör vid hand efter 2-3 månaders konvalecens...

Eftersom jag haft maskinen nu i drygt 5 år och aldrig någonsin har en häst vägrat att gå in....det roligaste i världen kanske det inte är, men heller inte så tråkigt att dom vägrar gå in.....man ska tänka på att det inte är roligt för en häst varken att skrittas för hand/vagn/sadel heller under en konvalecens....dessutom så kan det hända mycket större olyckor om hästen kommer lös för dig...

*martha som jobbar med konvalecenser...sen 1995*

Sv: Min häst springer över mig!

Sök på internet efter markövningar,som några skrev! det lönar sig...

En häst med massa överskottsenergi är ingen leksak precis.
Ta bort allt kraftfoder har du väl redan gjort.
Jag skulle allvarligt fundera på lite lugnande medicin typ plegazil.
Risken är ju stor att skadan förvärras, och att du också blir skadad om hästen far i luften.
Lugnande preparat, är ju egentligen inget man vill ta till, men en häst som fullständigt är på tårna är både en fara för sig själv och för sin omgivning

Var rädd om dig

Prova med att tömköra. Sedan kanske du kan ge honom lite att tänka på medan ni tömkör?
Låt honom t.ex. gå tio steg och stanna. Räkna högt! Efter ett tag brukar de nästan lära sig räkna. Var noga med exaktheten. När han kan räkna till tio så kan du kanske gå fem steg och stanna, fem steg och stanna. Gärna på nåt kommando.
På så vis får han nåt att tänka på samtidigt som han lär sig att sätta sina bakben under sig och bli uppmärksam. Du får heller inte lika tråkigt på era promenader utan får också nåt att fokusera på. Det är nästan nåt meditativt över det där ett, två, tre, fyra, fem stop. Jag har i o f s aldrig prövat det med tömkörning men gör det ofta när jag rider. Enkel övning och effektiv, ett tips från den akademiska ridningen.

Min häst blev också galen av att stå i minihage och han bara rymde, slet sig och rejsade iallafall så jag sket i konvalecenshagen till sist med resignationen att bli frisk ändå eller dö. (Han lever än och är frisk)
Det var ju ändå ingen mening när han levde loppan värre än vanligt på de 25 m vi skulle gå dit, bockade, brallade, stegrade sig och landade med en duns på de arma inflammerade kotlederna. Jag kom inte så långt som till tömkörning utan gav alltså upp långt tidigare.

Kokopelli Mana

Senast ändrad av en moderator:

Ylvalill! Hur har det gått med din häst? Såg att orginalinl var från juni. Hade varit kul att veta om pålle blivit bättre i sitt ben och lyckligare av att få komma ut kanske?

Du har möjligtvis inte kollat över hur mycker foder han får? Har du samma foderstat som innan är det inte konstigt att han är "explotions artad". Har du dragit ner fodret så är det bara övningarna som du kan förlita dig på. Jag hade själv helt vanliga fotbollar till hästarna som de pillade med, både inne i boxen och i hagen. De tyckte att det var toppen! Då hade de alltid något att hitta på, lite tanke verksamhet på köpet fick de också.

När han försöker springa ner dig så säg nej och backa han 5-6 steg, fortsätt sedan att gå som om inget hade hänt. Detta används mycket i horse man shipen i western. Håller själv på med det. Men vad du än gör, ge inte upp. Var konsekvent hela tiden, han kommer att lära sig att det inte hjälper att springa ner dig. Lycka till i alla fall och hoppas att det finns något "matnyttigt" som jag skrivit. :bump:

bazzochic skrev:
en skitt maskin är det sämsta du kan välja...för en häst blir helt förtvivlad av att gå i den. kan inte bestämma om den vill vända m.m. då tycker jag hellre att du sak gå ut med honom med som sagt hjälm trtäns hingstkedja eller stigbett.. ta med en kompis eller ngt

Och vad baserar du det på? Egna erfarenheter?

Håller med om att vissa hästar inte passar i skrittmaskiner, men de flesta älskar dem faktiskt :smirk: man kan tycka att maskinen ska stressa hästen, men det är ytterst få hästar som blir det. Ominte annat brukar de lära sig.

I skrittmaskinen får hästen följa sitt naturliga beteende (fast lite konstlat är det ju) o vandra. Precis som i det fria skrittar hästarna på led efter varandra. Har varit med om hästar som kommit lösa o sprungit in i skrittmaskinen.. finns även dem somnästan inte vill gå ut efter avslutat pass. Udda? Ja, kanske ;)

Prova att leda han med en riktig repgrimma (med knutar) och långt grimskaft. Hjälpte väldigt bra när min unghingst började tuffa till sig och explodera. Fördelen är att han "bestraffar sig själv" när han rycker iväg eller exploderar. Du kan också ta kontakt med någon som är insatt i horsemanship. Brykar ha mkt bra ideer om hur man hanterar problem från backen. Lycka till.

Ps om han är lätt att stanna- varför inte prova att tömköra.

Lånar knapp

Hur har det gått? Många fler än jag är säkert nyfikna och skulle bli glada över att höra hur det löste sig.

Måste bara fråga ! Har du ändrat hans foderstat under vilan?
Kan bero på detta eftersom du inte har några proplem tidigare med denna energi...
Han kan behöva lite sällskap ta dej tid...lek lite så han får andvända huvudet det brukar trötta mer än att springa.

en häst på ridskolan fick också hovbensbrott. Boxvila ett halvår, sen ut på korta promenader varje dag och in i boxen igen.
Hon blev också ganska studsig efter ett tag. ;)

Hoppas innerligt att jag slipper ha Herman på boxvila någon gång.
Han skulle bli helgalen efter en vecka. ;)

En liten uppdatering till alla er som undrar hur det har gått för oss:

Först och främst: Som jag har skrivit tidigare så fick pållen endast hö, lite gräs samt Lucern Mix att äta, INGET kraftfoder naturligtvis.

I mitten av sommaren bestämde jag mig för att släppa ut pållen i sommarhagen tillsammans med hans bästa kompis (en stor, lugn och sävlig häst). Jag gjorde detta trots att veterinären rådde mig att låta bli och trots att jag visste med ganska stor säkerhet att han skulle springa som en galning. Anledningen var delvis att han var helt omöjlig att hantera och delvis för att han vid det laget hade sprungit rakt igenom staketet till sin lilla sjukhage 3 ggr (och ja, det var ett högt, tätt och stabilt staket) sista gången fick det till följd att han skar sig så illa i karleden att han fick sys (han skar sig då han trasslat in sig i eltråden). Stallägaren var dessutom mer eller mindre redo att slänga ut oss från stallet eftersom dom inte fått sova på flera veckor på grund av att min pålle stått och skrikit i stallet hela nätterna. Alltså bestämde jag mig för att det fick bära eller brista, antingen springer han sönder sig helt då jag släpper ut honom i hagen eller så går det bra. Jag släppte alltså ut honom...

Första veckorna fick han vetranquil 2 ggr/dag för att hålla sig hyfsat lugn men därefter fick han helt enkelt gå på bete som vanligt. Själv var jag så nervös första veckorna efter att jag hade släppt ut honom så jag mådde konstant illa... I vilket fall som helst så lugnade han ner sig och blev sig själv igen efter bara några dagar ute. Det var precis som om han sa "Äntligen har ni fattat vad det var jag ville, varför lät ni mig inte bara gå ut hit med en gång...?". Visst det blev ganska många repor i hagen och han har definitivt sprungit mycket mer än vad veterinären skulle ha viljat men vi har varit på flera återbesök på veterinärkliniken och skadan läker väldigt fint nu sedan han fick gå ut (nu senast vågade t om veterinären hoppas att han kommer att bli helt återställd =) )

Visst, vi har en lång väg kvar att gå innan skadan är helt läkt men nu går pållen ute med de andra hästarna som vanligt och han är pigg och glad och snäll att hantera. För tillfället är vi tillbaka på promenad-stadiet eftersom han på nåt sätt har lyckats muskla sig ur sin gamla sadel och vi har ännu inte hittat nån ny som passar, (och jag är lite för feg för att rida honom barbacka). Promenaderna funkar dock fint nu när han inte är så explosiv.

Det där med att ta sig tid är inte alltid så lätt när man jobbar heltid och dessutom har lång resväg till jobbet...

Vem jobbar inte heltid men tiden finns om man vill eller ??
det handlar inte om 3 tim kan räcka med 10 min beroende på vad man hittar på..när man beslutat sig för att skaffa sej ett djur hund,katt och i det här fallet häst så har man ett ansvar eller ??
ATT DAGLIGEN SE TILL ATT DE MÅR BRA och har man valt att ha medryttare så ser ju han/hon till den de dagar man inte är där.

Att skylla på jobb och resväg är ingen ursäkt

Men snälla nån. Självklart lägger jag MYCKET tid på min häst (varje dag, så "de dagar jag inte är där" existerar inte i min värld). Det är ju därför jag har honom, för att umgås med honom. MEN jag har INTE möjlighet att t ex promenera med honom och aktivera honom 3-4 ggr/dag osv som många föreslog i samband med att han var som värst i somras. När han var som värst spenderade jag minst 4 timmar/dag med honom och med allt "runt omkring" honom, men det var ändå inte tillräckligt för att han skulle må bra. Att vara med honom och sysselsätta honom 24 h/dygn är ju inte riktigt rimligt, man måste ju faktiskt kunna leva själv också.

Jag antar att jag överreagerade lite på ditt inlägg kanske just på grund av att jag under en lång tid (läs flera år) har ägnat ALL min vakna lediga tid åt att försöka ta hand om och sysselsätta min häst (som har varit konvalecent i flera år till och från). Då är det inte så lätt att lägga mer tid på honom...

När det gäller skötare/medryttare har jag faktiskt försökt få tag på det ända sedan jag flyttade pållen i våras men det är inte helt enkelt att få tag på någon om man som jag bor långt ut på landet... Särskilt inte när hästen i fråga är en halvgalen konvalecent...

10 minuter?!?!?

ursäkta men hur fasen hinner du:
Mocka
Sopa
Fixa foder
Fixa vattenhink/kopp
ta in häst
borsta och visitera häst
och släppa ut

hinner du ALLT det där OCH träna på 10 minuter?!?!?

Låter ju bra!
En bra hästägare tycker jag.
Får önska dej lycka till och att det kommer att gå bra.
Men enträgen vinner..till slut fast det kan ta en lååååång tid räkna med minst 2 år..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama