Min häst sliter sig på gången!

E

Extasia_ox

Visste inte riktigt om detta skulle lägga denna tråd i Grundutbildning. Så jag lägger den här ist :)
Min unghäst är jätte lurig på gången.. Hon står jätte fint, men backar gärna. Ända tills hon känner att det tar emot. Och då rycker hon :devil: Fast repen som hon sitter fast i ger inte med sej. Så hon förlorar varje gång. Har aldrig släppt lös henne så att hon tror att det är bra att slita sig för då slipper man stå på gången.
Utan hon har fått känna att hon sitter fast!
Och det är så jobbigt när man måste stå på helspänn hela tiden. Och om repen någon gång ger med sig när hon försöker slita sig så har hon vunnit, och då kommer det
väl att bli värre efter det. Och då undrar jag om man kan förhindra detta på något sätt. När hon väl börjar backa då brukar jag försöka
få fram henne men ibland är hon så j*vla stönig, men det går ju till slut.. Finns det något mer jag kan göra?
Hon har ryckt ordentligt 2 gånger. Men sen har det varit lugnt för den gången. Men nästa gång vi står på gången måste hon testa igen.
Det är inte alltid att hon har ryckt varje gång, för ibland när jag känner att jag inte orkar med några spel så brukar jag koppla loss henne och sätta fast henne i ett boxgaller med bara ett grimskaft ist.
Idag sa jag till en tjej att "hon brukar kasta sig" och precis i den meningen så gjorde hon det! Fast var bara en stegring (ist för flera stycken frispel) sen så stod hon lugnt där igen. Det kanske börjar bli bättre..

Någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Min häst sliter sig på gången!

Köp ett gummigrimskaft, det töjs ut när hon drar och de flesta hästar brukar tröttna, plus att det inte blir några nackskador.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: Loretta713
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp