Min häst skulle få stå ensam!!

M

mellon

I förra vecka flyttade jag in min häst i ett stall med islandshästar.
Ägarens egna och en inackorderings isis. Min häst är halvblod.
Islandshästarna går i stora fina hagar med gräs och skog.
Min häst blev ställd ensam i en liten sandhage. Skall han inte gå med
de andra blev min fråga. Vi kan vänta lite fick jag till svar.
När det gått fyra dagar frågade jag igen och fick till svar att det gjorde väl inget om han gick ensam för han kunde ju se de andra från sin hage (inte om de var långt uppe i skogen).
Så han skulle alltså få stå ensam i sandhagen hela vintern medans de andra gick i stor fin hage! Jag blev vansinnig och flyttade genast hästen till ett annat stall där han får gå tillsammans med fyra andra hästar. Visserligen i en sandhage, men iallafall tillsammans!!
Nu undrar jag om det är något speciellt med islandshästar, skall de inte kunna gå med halvblod. Obs att min häst är väldigt snäll och lugn och klok. Bråkar ej med någon. Vad skulle ni gjort. Flyttat eller stått kvar? Stallet är för övrigt väldigt välskött och har bra ridvägar och fin paddock.

Sv: Min häst skulle få stå ensam!!

Jag hade aldrig ens flyttat in med mina hästar i ett sånt stall! Kollade du inte innan hur han skulle gå i hage? Hagrutinerna är en av allt jag kollar innan jag ens överväger att byta stall. Ett ställe vi stod på gick de ute enbart halvdagar, men eftersom stallet för tillfället inte var fullt kunde vi utverka att vår häst gick ute heldagar. Sen flyttade vi till ett bättre stall. :cool:

jag skulle oxå ha flyttat därifrån! det värsta är att man verkligen måste ha allt på papper innan man flyttar hästen, det har jag fått erfara. stackarna jag ska flyttatill kommer få skriva på både det ena o det andra. pinsamt men nödvändigt...du gjorde helt rätt!!

varför skulle du inte kunna släppa in din häst till islänningarna?
vi har haft storhästar/ ponnyies i vårt isis stall och vi har bara släppt in dom till våra hästar inga problem.
1 stor fd. ridskolehäst han tyckte det var underbart och gå i stor hage.
han var med på långritter och ställdes i en liten hage med endast 1 tråd runt några träd tillsammans med 4-5 isiar, inga problem alls.

1 d-ponny tävlingshäst som bara gått i liten hage själv.
han visste inte hur man galopperar i en hage utan rusade 10 m för att sedan vända och springa åt andra hållet.
han stortrivdes med pälsbollarna.
vi har haft ett par stora till och det har gått hur bra som helst.
lycka till och hoppas det löser sig.

Hej
Du måste ha kommit till väldigt konstiga människor. Hästarna hade säkert accepterat din häst. MIn i-häst går tillsammans med 12 andra hästar varav endast en är i-häst. Rasproblemen är en mänskligt påhitt. Hos oss är det så att de hästar vars ägare umgås och rider mycket tillsammans också går tillsammans i hagen.

kotte

Tragiskt att det ska finnas "rasism" inom hästvärlden oxå...
Det är det de känns som tycker jag i alla fall.. men jag kan ju ha fel.

Lycka till med nya stallet (vilket jag oxå hade valt!!)

Innan jag köpte min häst stod han i ett stall med islandshästar. Han fick gå med dem i hagen men inte ridas ihopmed dem, då han kunde förstöra deras gångarter om de såg en häst som tex travade när de töltade. Larv säger jag. Islandshästar kan väl oxå trava och isåfall förstöra varandras gångarter lika mycket...
ibland verkar det vara lite dalt med islandshästar, de är sååå speciella...men det är kanske bara jag som råkat träffa konstiga ägare...

pimy, det låter mera som ägarproblem än att det har att göra med hästrasens särdrag...

Har själv islandshästar och den ena skulle jag faktiskt inte släppa in andra hästar till hur som helst. Han är otroligt tuff och väldigt ranghög, och om det inte går rätt till vid bekantskap ser han till att få sin rangposition vad som än krävs verkar det som. Detta är inte något som påverkar relationen häst/ människa då vi ju i vår tur är ranghöga - men man riskerar ogärna att någon annans häst får skador. Det är å andra sidan EN individ och inte ras-specifikt.

Bytte jag stall skulle jag dock kolla alla rutiner vädligt noga innan jag ställde dit hästen.

pimy skrev:
Innan jag köpte min häst stod han i ett stall med islandshästar. Han fick gå med dem i hagen men inte ridas ihopmed dem, då han kunde förstöra deras gångarter om de såg en häst som tex travade när de töltade. Larv säger jag. Islandshästar kan väl oxå trava och isåfall förstöra varandras gångarter lika mycket...
ibland verkar det vara lite dalt med islandshästar, de är sååå speciella...men det är kanske bara jag som råkat träffa konstiga ägare...

*asg* sa de så? nu skratta rjag snart ihjäl mig, vilka kormade människor! nu ramlar jag av stolen... *s* :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Pimy - Du måste ha stött på väldigt okunnigt islandsfolk. Jag har haft islandshästar i 25 år och dessutom ägt flera halvblod, både avlat och ridit. Under några år även samtidigt med islandshästarna.

Visserligen stämmer det att en islandshäst som har problem med takten i tölt kan få hjälp av att lyssna till takten hos en annan häst som töltar klockrent bredvid.
Det kan även vara så att vissa halvblod (och andra 3-gångarraser) kan bli lite väl upphetsade av det rytmiska ljudet från tölten.
Men aldrig har jag då märkt att våra hästar skulle störas i tölten av att vi haft med någon som inte töltar ut på ridturen. Vi rider ju i trav själva, och inte alltid samtidigt med varandra ;).

Det som möjligtvis kan upplevas vara jobbigt med blandad grupp, är att ett halvblod som travar kan ha svårt hålla de olika tempon vi rider i. Ibland går det för fort och ibland för långsamt. Det går ju bra om man tar hänsyn till varandra, men kan kanske vara en orsak till varför man inte vill rida ut i sällskap med ett halvblod varje ridtur.

Mellon - Tycker det var synnerligen dåligt av stallägaren att "mobba ut" din häst på detta sätt. Detta med hagarna var självklart något som du skulle fått veta innan du flyttat in.

Även om ni inte pratat om haguppdelning innan du flyttade dit hästen, tar man ju för givet att ens häst får sällskap i hagen, såvida den inte visar sig vara helt omöjlig ihop med andra.

Däremot tycker inte jag att det är konstigt om någon väljer att bara ha islandshästar i en hage. Det gör jag själv - se längre ner.

Det är inte rasbundet om flocken går bra ihop, men - däremot kan en häst med annan social kompetens störa en lugn och homogen flock där allt fungerar bra tillsammans. Våra islandshästar har verkligen mobbat ut både ensamma halvblod och även andra raser bla en fjording och även en trädgårdsuppfödd islandshäst. Dessa kom in i flocken och pratade inte samma språk, dvs körde med metoden "attack och bråk" istället för att hälsa och bete sig på ett socialt rätt sätt.

Jag vet också många ställen där det fungerar hur bra som helst med blandade flockar, med betoning på blandad.

Själv har jag valt att inte ha islandshästarna tillsammans med halvblod och de gånger jag haft inackorderade halvblod har jag aldrig bara haft ett halvblod, utan flera, så inackorderingarna fått sällskap i "halvblodshagen" och självklart har de blivit upplysta om detta innan.

Här är några av de anledningar till varför just jag valt att ha islandsästflocken i en egen hage:
dels att vi har en så bra fungerande islandsflock med en fantastiskt fin flockledare och vill behålla det så,
dels fodrar vi flera mål i hagen och skillnaderna blir för stora + att många halvblod är "trögare" att lära sig respekt i bla matsituationerna då de ofta inte fått lära sig det som föl/unghäst,
samt att de trampar sönder betydligt mer/djupare i hagen. Våra islandshästar går för det mesta på lösdrift och vi vill behålla deras vinterhage så lite lerig som möjligt.

Joo, jag har också träffat på sådana ägare, man börjar fundera på vad en del av dem pysslar med. Det finns SJÄLVKLART sådana ägare till alla raser men just daltandet med framför allt gångarter verkar vara stoprt bland de isis-ägare jag har träffat...

Här är några av de anledningar till varför just jag valt att ha islandsästflocken i en egen hage:
dels att vi har en så bra fungerande islandsflock med en fantastiskt fin flockledare och vill behålla det så,
dels fodrar vi flera mål i hagen och skillnaderna blir för stora + att många halvblod är "trögare" att lära sig respekt i bla matsituationerna då de ofta inte fått lära sig det som föl/unghäst,
samt att de trampar sönder betydligt mer/djupare i hagen. Våra islandshästar går för det mesta på lösdrift och vi vill behålla deras vinterhage så lite lerig som möjligt.[/QUOTE]

Varför skulle inte ett halvblod kunna funka lika bra i den flocken?? Så halvblod ska inte äta lika många gånger som en islandshäst?! Och halvblod skulle vara trögare än islandshästar?! :mad: detta var bland det värsta jag hört!! Sen att islandshästar trampar sönder mindre än "vanliga" hästar?! Hallå eller!!

kotte skrev:
Hej
Hos oss är det så att de hästar vars ägare umgås och rider mycket tillsammans också går tillsammans i hagen.

kotte

Ja visst är det där ett roligt fenomen! Min matte känner din matte, verkar det som ...

Araton skrev:
Varför skulle inte ett halvblod kunna funka lika bra i den flocken?? Så halvblod ska inte äta lika många gånger som en islandshäst?! Och halvblod skulle vara trögare än islandshästar?! :mad: detta var bland det värsta jag hört!! Sen att islandshästar trampar sönder mindre än "vanliga" hästar?! Hallå eller!!
:D :D Jösses där stack alla taggarna ut :D

Få se om jag lyckas förklara bättre denna gång. ;)

Vi tar det punkt för punkt...

Så halvblod ska inte äta lika många gånger som en islandshäst?! - Självklart, men nu handlar det inte om antal gånger utan mängden foder.

Och halvblod skulle vara trögare än islandshästar?! :mad: - Nja, det kanske var fel ord menade nog trögfattade ;) Eftersom det var ett halvblod tråden handlade skrev jag just "många halvblod" och det står jag för, har ägt ett stort antal själv och det ÄR många gånger stor skillnad, inte alltid men ofta. MEN, det behöver ju inte tyda på att det är halvbloden som ras, utan att de fått en annan uppväxt och uppfostran än de islandshästar jag har, som vuxit upp i flock och tuktats av en bra 4-bent flockledare. Detta gör också att vi 2-benta har det mycket enklare att överta flockledarrollen, när unghästen är van att underordna sig en chef. De blir mao lättare för oss att hantera i många situationer. Dock finns det även islandshästar som inte alltid platsar i flocken, dem brukar vi på skoj kalla "trädgårdsuppfödningar". Har haft en sån "trögis" själv. ;)

Sen att islandshästar trampar sönder mindre än "vanliga" hästar?! Hallå eller!! - Jodå, visst hallå ;) Tänk till lite - Det säger väl sig självt att en häst som kanske väger uppemot det dubbla trampar ner djupare spår både i skog och mark och i en hage. I vårt ridhus och på utebanan märks detta väldigt tydligt. Stor skillnad i hur ofta vi måste harva/sladda om där dressyrridits stora hästar eller bara islandshästar.

Och till slut - Varför skulle inte ett halvblod kunna funka lika bra i den flocken?? - förutom de för mig rent praktiska anledningarna jag skrev i mitt inlägg högre upp, kan jag berätta att jag haft ett par halvblod i min ägo och flera hästar av andra raser dessutom som alldeles utmärkt fungerade att gå ihop med islandshästarna, innan jag skaffade mig så många islandshästar och det fortfarande var mest praktiskt att låta hästarna gå tillsammans i samma hage. Det är ju mycket det det handlar om, att underlätta hästhållningen och att det skall vara praktiskt och lättskött, när man har många hästar och så bra för hästarna som möjligt förståss.

Nu är det så att det är jag som bestämmer på den här gården och vill jag ha min islandsflock "ren" så blir det så :D Ingen har rätt att ifrågasätta det. På samma sätt som att det skulle gå utmärkt att hoppa i vårt ridhus, men att jag bestämt att det skall vara hoppförbud där, för att inte förstöra underlaget som vi rider dressyr och töltar på - vilket ev. inackorderingar varit införstådda med innan de flyttade hit.

Pust :p - och det var ju precis det jag ville komma med att jag gav mig in i den här tråden. Nämligen att uttrycka min sympati för att trådskrivaren blivit så dåligt upplyst av stallägaren, det är vi väl eniga om i alla fall ;). Men även ge en liten annan vinkling, varför någon t.ex. en sån som jag då (som visserligen upplyser ev. blivande inackorderingar om förhållandena i förväg) väljer att inte släppa in t.ex. ett halvblod i vår homogena islandsflock.

Japp, i dag är det alla taggarna ut! :devil:
Jag fattar inte alls vad som är så speciellt med islandshästar som inte kan gå tillsammans med vanliga dödliga halvblod som inte är ett dugg mer trögfattade än islandshästar!! :mad: Det finns många halvblod som oxå är uppväxta i flock, unghästbeten osv. Varför skulle islandshästar vara bättre bara för att de "växt upp i flock"?

Nepp, vanliga hästar trampar inte sönder mer. Mitt halvblod har samma skostorlek som den största islandshästen i stallet och det blir precis lika myckte trampat om inte mer av islanshästen. Sen blir det ju mkt mer trampat av en islandshäst med skor än av ett halvblod utan! :smirk:

Så det är synd att trådskaparen blivit så dåligt upplyst och inte knepigt av stallägarna att låta den hästen gå ensam?! Det verkar himla dåligt tycker jag!! :(

Sen blir väl inte underlaget förstört bara för att man hoppar?! Det går ju att harva till igen!
:D

Islandshästar är inte "bättre" än halvblod, bara mer artiga och hänsysnfulla.
Jag har försökt ett par gånger att ha halvblod i islandsflocken och det slutar med mordförsök. Islänningarna står ut ett tag med halvblodens ofina sätt men en dag tar det hus i helvetet.
Halvblod ÄR lite trögare just vad gäller flockspråk och lita annat. Ridbarheten är deäremot bättre på halvbloden, alla raser har sina fördelar.
Jag har själv både islänningar, travhäst och halvblod och skillnanden i deras psyke är stor. Och nej, det är inte bara på mina hästar skillnaden är så stor, det gäller generrelt sett, jag har jobbat med alla raserna i många år och sett mkt.

Flyttat.
Förövrigt undrar jag samma som du om det är nåt spec med islänningar eller är det bara äg som är spec? ;)

Du som initierade tråden: Kanske den egentliga anledningen var en helt annan, låter inte som att ni gick till botten i er diskussion.
Står själv i ett stall där alla hästar har varsin hage, vill förstås helst ha min i en flock, hon är van vid det och jag tror att hästarna trivs bättre då med livet i stort. Men jag har valt att acceptera detta, dels verkar min häst tycka att allt går bra bara det finns något gräs att äta, men framför allt uppfattar jag det som att hästarna ska gå i varsina hagar mer för att ägarna ska hålla sams än för att hästarna ska hålla sams. Fast få skulle erkänna det högt. Annars skulle den ena ägaren säga till den andra: "din häst har pucklat på min häst, nu har den varit halt i flera månader och vi har fått ställa in alla tävlingar..." Tror jag!
Har tyvärr också sett ett exempel där alla hästarna gick i en hage och en av dem stod i mitten och kontrollerade alla andra totalt, styrde upp dem i varsitt hörn och gjorde allt som krävdes för att hålla dem kvar. Vecka efter vecka.
Att hålla flera hästar, även med olika ägare, i en hage ihop är ett ideal, men kräver rätt mycket av ägarna vad gäller beteendekännedom, ärlighet och rakrygghet.

Har själv en isis som står i ett stall med porslinshästar. Alla hästar är individer i första hand och ras i andra hand, även om vissa drag är mer frekventa eller utmärkande.

Alla hästägare har en massa idéer om hur hästar ska skötas och tränas, en del idéer är bra, en del har både för- och nackdelar, en del idéer grundar sej på missförstånd och okunskap, en del idéer far hästarna direkt illa av. Ingen hästhållning är perfekt i alla hänseenden, men så länge vi söker med öppna sinnen och försöker att acceptera att andra ibland kan veta mer än vi själva, så kan vi väl kompromissa om det mesta.
Det borde de gjort i ditt isis-stall, men det låter som att de inte tycker om halvblod. I så fall borde de inte tagit in dej från början!

En del is-folk tycker säkert att isisar är de enda rätta hästarna, men den fanatismen är de verkligen inte ensamma om utan rynkade näsor tycker jag att man möter inom alla ismer i hästvärlden? Självklart kan man tycka att min häst är den enda rätta för just mej, men det är bra om man ändå inser att helt andra hästar kan vara de rätta för just någon annan ägare...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 790
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar