Min häst skrämmer mig...

P

pima

Nu har min nordis blivit föör farlig för omgivningen... jag vågar knappt röra henne längre pga att hon ofta bits och sparkas när man gör det.
Jag kan inte sadla utan att slåss med henne... hon sparkar och jag sparkar tillbaka tills någon av oss ger sig (förhoppningsvis blir det ju hon...)
Hon spränger Alla staket som hon tycker är i vägen... hon drar av staketstolparna som de vore tandpetare... spelar ingen roll att det är el på, hon är så målmedveten att hon inte känner den. Vill hon ha gräset på andra sidan så går hon dit helt enkelt... mkt påhittigt. :(

Igår när jag kom hem hade hon flugit på halvblodet hemma och eftersom halvblodet är större och har längre ben så var det ju nordisen som fick alla skador... ett stort sår på hakan och ett hovformat på baken... :(

Jag blir såå trött på henne... och dessutom börjar jag bli så rädd för henne att jag knappt vågar gå in till henne i boxen (eftersom det händer att hon vänder upp och sparkar mot en och trycker upp en i väggen... hon brukar kunna knäa en och bita om man går förbi framför henne också så hon är inte säker i ngn ända).

Hon var värre i början och blev sen mkt bättre fast nu har non blivit mkt värre igen och på andra sätt än tidigare.

Jag tycker på ngt konstigt vis om henne förfärligt mkt... hon är min första häst och vi har gjort en hel del tillsammans (tex sommaren 2003 red vi 20 mil mellan näsfället och rättvik, vilka äventyr *drömmer*).

Men eftersom jag känner mig rädd för henne nu så känns det som att jag inte kan ha henne kvar (=Slakt). :cry:

Skulle Ni ens lägga ner någon tid på en sådan häst eller skulle Ni skicka henne till slakt med en gång...

Jag har haft henne i 2,5 år (hon är 14,5 år nu och man kan tänka sig att hon tidigare har blivit mkt illa behandlad).
 
Usch vad jobbigt .Finns det ingen som kan hjälpa dig?
Fick själv hem en hingst i sommras som sprang ner alla kunde inte enns leda honom från transporten utanatt han slet sig sen fick jag inte tag i honom på nästan 3 veckor. Bets och sparkades. Men med rätt träning så har det blivit jätte bra i dag gör han inget avde :D Så ge inte upp. Hahe gärna hjälpt dig så gått jag kan :)
 
Man sparkar inte på hästen, även om den sparkat en. Det blir bara värre och värre om man gör så. Den tappar bara all tillit till människan när den fått ta emot sparkar... :crazy:
Kan mkt väl förstå att denne häst har fått på tok för mkt med stryk tidigare...
Eller så har den lynnesfel...

Du kan be någon, som du känner, hjälpa dej med din häst jobba NH med den och en sak ska man ha klart för sej - bruka INTE våld mot hästen för det hjälper absolut inte den blir bara räddare och kommer att försvara sej totalt så till slut kan det bli väldigt,väldigt farlig både för dej och andra.

Be om hjälp om du inte vågar själv,det är inge konstig med det.
 
a synd. Jag funderar på om hon har omt någonstans... Jag hade ringt en veterinär och rådfrågat. Jag tycker att du är modig som erkänner att du är rädd för henne, många andra hade nekat till rädsla och bara låtit hästen stå för att de ska ha kvar hästen.... (har en sån tjej i stallet)... Din häst verkar utråkad, kan du kanske stimulera den mer? lycka till. (har själv haft en nordis hon va härlig men envis :D) mvh malin
 
Min sambo ska hjälpa mig... vi ska försöka med ledarskap/markträning och börja om från början igen och se om det funkar... tänkte ta med henne till min ridlärare (Johan) på Okna Ranch också och se om han har lust att ens ta i henne... han skulle i alla fall titta på henne lovade han.
Kände mig jättemotiverad efter ridlektionen igår (vi körde markträning) och tänkte Nu sjutton ska jag hem och ta tag i den där damen och verkligen vara Bestämd och Orädd... men när jag kommer hem är hon "helt söndersparkad" och jätteblodig och pga det ännu surare och svårare att komma i närheten av... så mina ambitioner föll direkt... blir så less... :cry:
 
Men skall han titta på henne så kan du säkert få lite råd till hur du skall gå till väga var bor du?
 
Det behöver inte alls vara så att hon haft det svårt eller blivit illa behandlad tidigare. Det är en vanlig föreställning när hästen man har börjar konstra!

Det kan helt enkelt vara så att hon tagit "makten" ifrån dig och lyckats "fostra" dig...du är under i rang.

Men det kan lika gärna vara så att hon har ont någonstans och du har inte lyssnat på henne...kanske sadeln det är fel på? Kanske 20 mils-ritter var för mycket? Hon skadade sig på nåt sätt? Och hon har försökt tala om det för dig...men du har tvingat henne till vad du vill?

I vilket fall som helst, så är du i en farlig situation! Du kan riskera ditt liv. Tycker du ska sluta rida henne till en början! Kanske få henne undersökt av equiterapeut tex? Ta det lugnt o var försiktig!
 
Önskar dej lycka till!
Hoppas att allt går bättre sen med din nordis.
Själv har ja varit lite rädd för min märr vissa perioder. Hon är liten,men ändå är hon ganska tuff och ENVIS.
Det har gått jättebra med henne nu iallafall. Håller fortfarande på och jobbar med henne annars blir hon så understimulerad vilket gör att hon kan hitta på en massa konstiga saker och beter sej konstigt, oxå.
 
Förresten, tänk också på att det är ganska typiskt för just MÄRRAR! De kan va sura,griniga, och kan få för sej att sparka/hugga en...PMS-problem liksom... :crazy:
 
Har till för två veckor sen varit jättesnäll mot henne och aldrig gjort så mot henne tidigare... hon har blivit så mkt värre nu på sista veckorna och jag måste försöka stoppa hennes framfart innan hon har ihjäl någon (har barn och andra djur också som kan hamna ivägen för henne, hon har redan sprungit omkull mig rejält en gång, fast då blev hon skrämd).
Hon är så jävla stark både psykiskt och fysiskt så man har svårt för att rå på henne... Kan för lite själv också... :(
Jag gör lika mot henne som hon gör mot mig... så gör hästarna i hagen, de är väldigt hårda mot varandra för att visa vem som bestämmer (ser man bla på hennes haka... ett rejält hack från halvblodets bakhov... :( )
 
synd. Har en gudomligt :love: bra tränare. Som har hjälpt mig med de hästar jag köpt från slakt bilen som var hopplösa en ligt andra. Men har lyckats reda ut dem :D och i dag är det helt underbara ponnyer som vem som helst kan hålla på med. Lycka till du fixar detta!
 
jag tror inte att hon är skadad på ngt vis... (förutom sen igår då) hon har vilat upp sig i mer än en månad efter sommarens äventyr och har varit som vanligt efter det.
Och när vi flyttade till egen gård nu för 3 månader sen så blev hon en helt ny häst (till en början) och var from som ett lamm... hon gick tom att sko utan att sitta fast (gick inte ens att röra benen på henne när jag köpte henne och hon hade aldrig varit skodd (12 år gammal). Har varit lite bråkig med hovslagare och även om det blivit bättre för var skoning så var hon inte helt perfekt där utan kunde sparkas ibland).
I alla fall så var hon jättesnäll tills för några veckor sen...
Tror starkt på att hon är väldigt understimulerad då det bara blivit korta ridturer på vägarna runt där vi bor sen vi flyttade. Hon skulle behöva gå ridlektioner och marktränas.
Red privatlektioner i western förut men det har inte blivit på över ett halvår nu. :( Efter en lektion var hon väldigt lugn och harmonisk (jobbade mer psykiskt än fysiskt då hon var otränad och hade dålig balans).
 
Tack så mkt! :)

Börjar kännas lite bättre nu när jag får prata av mig lite... ska hem och ta tjuren vid hornen... :D
 
Åh tack så mkt!! :)

Klart jag fixar det här! :) Hon var ju ännu värre när jag köpte henne (alla i stallet var livrädda för henne) och då fick jag ju henne så mkt bättre att folk inte trodde det var samma häst, fick jättemkt beröm... :bump:

Tack för peppingen, nu ska jag rycka upp mig! :)
 
de ordnar sig hör gärna av dig och berätta hur det går :D vill höra en fortsättning
 
Jag gör lika mot henne som hon gör mot mig... så gör hästarna i hagen, de är väldigt hårda mot varandra för att visa vem som bestämmer (ser man bla på hennes haka... ett rejält hack från halvblodets bakhov... :( )

jag vill bara säga att om du tittar en gång till i hagen så ser du att hästen som försvarar sig är den som sparkar. Den hästen som attackerar är den som går på med huvudet först. När din häst sparkar emot dig, så känner den sig alltså attackerad. Det tycker i alla fall jag är värt att stanna upp och fundera varför... Visserligen så går din egen säkerhet före, och om hästen sparkar så tycker jag nog det mesta är tillåtet för att sätta sig i säkerhet. Gäller det dock inte säkerhet (som i ditt fall: du vill sadla, hon känner sig attackerad av dig och sadeln) så skulle jag nog ta ett steg bakåt. man måste ju inte sadla hästen! Att pyssla med Nh handlar ju inte bara om att domdera hästen med sitt kroppsspråk, utan fram för allt att lära sig förstå hästenskroppsspråk så att man kan bli en juste ledare.
Din häst skriker ju att något är fel! När du inte lyssnar gör du hela värre, eftersom hon förlorar respekten för dig då, och kan bli farlig.
Det är jättebra att du skall få hjälp av tränare! Kanske ser han något som du kan förbättra. Jag tycker också att du skall fundera över vad som kan ha ändrats, och gjort detta. Kan ju vara allt ifrån att hästen har växt ur sadeln till att vädret har ändrats, eller hon är i en "hormonig" period.
Hoppas du hittar svaret.
Mvh/Marie
 
Det är inte helt ovanligt att hästar får tumörer, sätter dom sig i hjärnan kan dom bete sig som din gör....."utbrotten" kan dessutom komma i skov under flera år, tyvärr brukar man aldrig komma på detta förrän hästen slaktas...jag tycker det låter som en sån grej, eller att hormonerna har fått totalt frispel....... :crazy:
 
men visst kan väl hästar sparka utan att det behöver vara försvar :confused:, dom kan sparka av frustration över nåt eller att försvara maten och revir....visserligen är det ett försvar men inte ett hotfullt på det sättet(Hmmm)det är ju inte för att försvara SIG, utan nåt annat.
Annars så håller jag med dig.......och det kan vara vadsomhelst....och NORMALT är det ju inte......en normal häst beter sig inte på det viset....
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp