Min häst skrämmer mig...

Sv: Min häst skrämmer mig...

Jag skulle först utesluta att hon hade ont någonstans, väldigt viktigt enligt mig.
Min korsning sålde jag som femåring till en tjej. Hon var hur snäll som helst kunde göra precis vad jag ville med denna hästen, hade ju haft henne sens hennes första timmar i livet :banana: När jag sedan köpte tillbaka henne 3år senare så var hon som förbytt :(
Gick inte hantera henne alls hon kunde även göra utfall mot mig, men det var ju mitt lilla föl från början så jag visste ju vad det var för någon häst som döljde sig längst in i denna varelse hon hade blivit, säker på att om nån annan hade köpt henne så hade hon med all säkerhet sprungit på de evigt gröna ängarna idag :cry: Tre år senare så är hon snart sig själv igen, första året var hemskt. Men det är hur tydligt som helst att hon hade lärt sig att hon bestämde ALLT. Jag låter inte vem som helst hålla på med henne nu heller för det räcker att någon backar 1cm för henne så går hon 1m (vits)

Lycka till hoppas alt löser sig, men uteslut först ch främst att den inte har ont någonstans.
 
Sv: Re: Min häst skrämmer mig...

När jag frågade våran equiterapeaut om vad man kan kalla henne så folk förstår vad det är så är det en blandning av naprapat och massör. De berättar för en vad som är fel på sin häst, vilka naturmedel man skall ge dem, stretchövningar, massageövningar osv. Min sköthäst kunde inte skritta när han kom + att han hade problem med magen o därför inte tog upp all energi från maten som han skulle. Har stretchat, masserat, lagt till lite saker i kosten och nu börjar man se stora resultat :love:

*kram*

som en kinesiolog då eller? Vet inte hur det stavas?
 
Sv: Re: Min häst skrämmer mig...

Okej.
Då är det säkert det som en bekant till mig har utbildat sig till, låter så.
Kan ju fråga henne om hon kan/vågar kolla igenom nordisen någongång när de har vägarna förbi.
Men som sagt... man kan nog inte göra det Ordentligt utan att man drogar hästen. :(

Citronmeliss är en lungnade ört finns flera. tips hästägarens örtbok
 
Sv: Min häst skrämmer mig...

något stör henne helt klart... har ett liknande problem med en av mina kompisars hästar, fast inte lika allvarligt. Han biter gärna i allt och alla. Var ute hos honom idag och började borsta och pyssla, stod och studerade honom och märkte att han bara då och då slappnade av innan han började tugga i linorna han stod fast i eller i mig om ja stod nära. Med honom vet jag iallafall att han inte gör det för att vara elak, tror bara inte att det är någon som riktigt lärt honom hur han ska bete sig :D har börjat ta mig an honom nu och försöker lära honom att lita på mig och se mig som högre i rang... men eftersom du fått din häst bättre och att den sen blivit värre verkar betyda att den irriterar sig på något. Du kanske borde tänka på att inte ha den tillsammans med hästen i hagen som den slåss med eller på om det är något som har förändrats från tiden då allt funkade tills nu när hon beter sig så där?

tycker iallafall att du ska jobba på med henne och be om hjälp när du känner dig rädd, hon känner direkt din rädsla och utnyttjar den... lycka till!
 
Sv: Re: Min häst skrämmer mig...

Man sparkar inte på hästen, även om den sparkat en. Det blir bara värre och värre om man gör så. Den tappar bara all tillit till människan när den fått ta emot sparkar... :crazy:
Kan mkt väl förstå att denne häst har fått på tok för mkt med stryk tidigare...
Eller så har den lynnesfel...

Du kan be någon, som du känner, hjälpa dej med din häst jobba NH med den och en sak ska man ha klart för sej - bruka INTE våld mot hästen för det hjälper absolut inte den blir bara räddare och kommer att försvara sej totalt så till slut kan det bli väldigt,väldigt farlig både för dej och andra.

Be om hjälp om du inte vågar själv,det är inge konstig med det.


Ledarstoet fostrar hingstungarna på det sättet, sparkar - om det behövs. Jag står och bara och gör ingenting om en häst sparkar och bits hej vilt och beter sig som om den är störst bäst och vackrast, dock får man ju lära sig läsa hästen, om hästen känner sig trängd kan jag förstå beteendet men inte skulle jag stå och se ut som ett frågetecken om hästen trängde upp mej i ett hörn och sparkade? Jag skulle slåss för mitt liv - herregud.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp