Min häst skrämmer mig...

Jobbig situation! Jag tror som många andra att din häst har tagit över ledarrollen. Jag tror också att du måste lära dig hästspråket. Vad jag inte tror på är att sparka tillbaka när hon sparkar o.s.v. Detta kommer bara att bekräfta din låga rang och dessutom avslöja det fysiska underläge som du som människa faktiskt har.

Mina råd till dig är
1. Sätt henne i en hage tillsammans med en häst som hon är harmonisk tillsammans med. Om det inte går, låt henne vara i en separat hage! Visst, hästar är flockdjur, men din häst kommer garanterat att må mycket bättre i separat hage än som hackkyckling tillsammans med en tyrann.

2. Strunta i att rida din häst den närmsta tiden. Lägg ner energi på att arbeta henne på marken i stället. Och gör bara enkla saker som du känner att du klarar av. Sen kan du avancera allteftersom. Gör så enkla saker som är nödvändigt. Sätt på henne grimman i boxen och kräv att hon ska vänta på att få gå t.ex. Led sedan ut henne i stallgången och på gårdsplanen och in i stallet igen. Gör jättemånga stopp på vägen och så småningom även ryggningar. Denna övning kanske inte passar just dig, men den är ett exempel på hur enkel ett "träningspass" kan bli och ändå ge ett gott resultat.

Och kom ihåg att våld aldrig lönar sig, hästen är alltid starkare än du.
 
Re: Fodret då?

Visst, fodret spelar mycket stor roll. Bra mat = harmonisk häst. (Många verkar bortse från det.)

Om jag ser tillbaka på mina egna ston, som är mycket dominanta och kloka, så tror jag dock inte att tokigheterna berodde enbart på havren, eftersom jag i efterhand vet att det var flera faktorer som spökade; hö med på tok för låga värden, tandfel, muskelbristningar m.m ... ;)

Ledarskap är det mycket prat om, ja visst är det bra, men förtroende är något som man inte kan trumfa eller trotsa sig till, och utan förtroende så kommer man inte långt.

Att vara vass mot irriterade ston kan gå mycket illa. Det gäller att kunna bruka andra metoder och lära sig var bristerna sitter (foder, miljö, skötsel, träning, hälsa) och som ledare ändra på detta för att skapa en optimal miljö.

Jag tror att det måste finnas en viss form av ödmjukhet i ett ledarskap för att få en stark och fungerande kommunikation - om det är en sådan relation man eftersträvar...
 
Hej på dej! Du kan ta kontakt med en "hästpratare". De kan ta reda på hästens bakgrund, om det är nåt som den t.ex. är rädd för o.s.v. o.s.v.... Det har varit en hästpratare på vårat stall. Då fick vi bl.a. reda på varför en av hästarna var så människo-skygg och lättskrämd, det var för att den tidigare hade blivit misshandlad. En annan häst berättade att han älskade att bada och när man skrattar åt honom, han tyckte även att han var väääldigt snygg :p, en annan berättade att han var en stor häst och stark häst som behövde mycket vätska, han tyckte alltså att han hade fått för lite vatten. Sådana saker kan en hästpratare alltså ta reda på. En sådan kan säkert få reda på om din häst störs av något! Jag vet egentligen inte alls så mkt om det här, men men.. MVH Marre :smirk:
 
Jo, det är så att det är hon som är ledare över mig och inte tvärtom... :(

Men hon verkar ha coolat ner sig sen en "undersåte" i hagen gav henne lite stryk (en spark i baken och en under hakan så hon fick ett rejält sår).
Det fick henne att komma ner på jorden lite verkar det som. :)
I lördags när jag markträna lite så gjorde hon Allt rätt och utan protester!! :confused:
Hon var hur duktig som helst. :love:
Hon gick undan för tryck osv (höll bara på 10-15min för att det gick så strålande).

*GLAD!* :)
 
Re: Fodret då?

Tack så mkt! :)

Det känns redan lite mer hoppfullt nu efter helgen, du kan läsa hur det gick här ovan. :banana:
 
1. Sätt henne i en hage tillsammans med en häst som hon är harmonisk tillsammans med. Om det inte går, låt henne vara i en separat hage! Visst, hästar är flockdjur, men din häst kommer garanterat att må mycket bättre i separat hage än som hackkyckling tillsammans med en tyrann.

Det är Min häst som är "tyrannen"... :( Hon muckade med halvblodet och sen är halvblodet ganska högt i rang (min är högst i rang) så hon började försvara sig och eftersom hon har längre ben var det min som blev skadad. (Har bara hänt en gång att de bråkat, de bråkade inte ens vid ihopsläppet).

Min pålla skulle Aldrig kunna gå själv i en hage då hon går dit hon vill vara (dvs med de andra två hästarna som hon är närmast oskiljaktig ifrån) så staket och stolpar ryker direkt.
Kan inte ta ut någon av de andra hästarna utan att hon kommer efter... genom staketet. Måste hela tiden ta in alla hästarna om jag ska rida/köra en av dem för att slippa köpa nya staketstolpar och bygga upp hagarna igen :( (om det inte är nordisen jag ska ha för de andra två kan stå kvar ute).

2. Strunta i att rida din häst den närmsta tiden. Lägg ner energi på att arbeta henne på marken i stället. Och gör bara enkla saker som du känner att du klarar av. Sen kan du avancera allteftersom. Gör så enkla saker som är nödvändigt. Sätt på henne grimman i boxen och kräv att hon ska vänta på att få gå t.ex. Led sedan ut henne i stallgången och på gårdsplanen och in i stallet igen. Gör jättemånga stopp på vägen och så småningom även ryggningar. Denna övning kanske inte passar just dig, men den är ett exempel på hur enkel ett "träningspass" kan bli och ändå ge ett gott resultat.

Det är något liknade jag planerat att försöka göra nu ett bra tag framöver.
Provade i lördags (som du kan se på ett av mina andra inlägg här ovanför) med lite enkla övningar som Jag känner mig säker på och som min häst har kunnat och det gick strålande, är såå glad! :)
 
Jag har varit inne på det här också, men vet inte om jag ska tro på det eller inte...
Gäller ju i så fall att få tag på en bra som verkligen har en form av förmåga att se/höra saker hos hästen.
Finns nog fler kvacksalvare än vettiga människor i den branschen verkar det som. :(
Men jag skulle gärna prova det om jag fick en Bra hästpratare rekommenderad för mig. :)
Skulle vara superspännande!
 
gott! hoppas allt e på väg åt rätt håll.. det som e kruxet är att man inte får glömma bort sig när man bara leder dom från hagen osv.. man måste behandla dom på samma sätt som när man mark tränar.. allt du gör med din häst är igentligen markträning även om man inte tänker på det..
hoppas allt gå bra
 
Låter precis som mitt sto!!!!
Tog in henne en dag i vintras, hon var helt förbytt, hotade mig, försökte sparka, visade ögonvitorna, stegrade sig, ville inte veta av människor över huvud taget.
Jag var så rädd att jag grät när jag såg henne.
Jag tog ut en equiterapeaut och det visade sig att hon hade så jäkla ont i nacken att hon var röd i ögonen, samt att bäckenet var snett (förmodligen har det varit det länge men hon kan ha halkat i hagen och det blev värre.).
Hästen var ett nervvrak ända tills 1:a behandlingen, och innan hon började med dessa beteenden så var hon snäll att hantera, visade inga som helt tecken på att hon ville sparka eller stegra.

Så mitt råd är att ta ut en equiterapeaut om du inte redan gjort det, om en häst beteer sig konstigt brukar jag alltid fråga mig själv-
"Har hästen ont någonstans?".
Om hon har ont och ni lyckas räta ut det så får man börja om med ledarövningar sen.

Lycka till.

Mvh Lisa.
 
Vad är en equiterapeaut? Är det en kiropraktor typ?
Hade en kiropraktor ute i förra stallet, innan jag flyttade, för kanske 6-8 mån sen och då var hon felfri men lill ponnyn hade snett bäckene som han rättade till då.

Men eftersom hon lugnade ner sig efter fighten i hagen så är det kanske inget sånt...
Fast man kanske ska låta ngn kolla på henne ändå, trots att man säkert måste ge henne lugnande för att våga göra det ordentligt...

Fast jag för min del tror att det bara är en maktgrej eftersom hon alltid har försökt var ledaren.
Hon var ju ännu värre när jag köpte henne och har bara blivit bättre och snällare (till för en månad sen, sen slogs hästarna i hagen och då gick hon tillbaka till den lugnare typen igen). Känns inte som att hon borde ha ont någonstans då.
Sen är hon ju alltid värre när hennes hormoner spökar... du är hon ganska ilsken, men det kan man ju inte göra så mkt åt. :)
 
När jag frågade våran equiterapeaut om vad man kan kalla henne så folk förstår vad det är så är det en blandning av naprapat och massör. De berättar för en vad som är fel på sin häst, vilka naturmedel man skall ge dem, stretchövningar, massageövningar osv. Min sköthäst kunde inte skritta när han kom + att han hade problem med magen o därför inte tog upp all energi från maten som han skulle. Har stretchat, masserat, lagt till lite saker i kosten och nu börjar man se stora resultat :love:

*kram*
 
Okej.
Då är det säkert det som en bekant till mig har utbildat sig till, låter så.
Kan ju fråga henne om hon kan/vågar kolla igenom nordisen någongång när de har vägarna förbi.
Men som sagt... man kan nog inte göra det Ordentligt utan att man drogar hästen. :(
 
Personligen tror jag inte det är så smart i just det syftet att droga hästen. För hästen kommer då inte att kunna berätta till 100% vad som är fel. Det kan ju vara värt att låta henne komma ut o titta på djuret iaf. Vem vet, du kanske få en helt annan syn på hästen. Och en massa svar på dina frågor som gör det lättare o förstå dig på henne o utifrån det vinna tillbaka lite självförtroende.
 
Om hon är på sitt bästa humör så kan hon förvåna en och vara snäll :) men har hon sina hormonstörningar så är hon hopplös att hålla på med...
svårt att veta vilket humör hon är på från dag till dag.

Skulle aldrig vilja droga en häst, men det finns nog många människor som inte skulle ta i min pålla utan att man först gör det. :(
 
Men hormoner och ston...det finns någon medicinalväxt som får dem snällare. Vi hade ett sto i ett stall där jag stod som var ilskebitta som fick sådant o blev jättesnäll. Tycker absolut du skall ta ut tjejen du kände så hon kan 'lyssnar' igenom hästen. :)
 
tycker det låter som att hon har fått övertaget över dig.
Hon känner att du är rädd för henne och utnyttjar det.
Försök att inte visa att du är rädd för henne ( kan vara svårt jag vet) ta några djupa andetag innan du går in till henne, var bestämd och hotar hon med tex att sparka eller nafsa säg ifrån ordentligt. (typ säg Nej bestämt och tryck undan bakdelen på henne. Gå med bestämda steg in i boxen) Hon måste veta vad hon får och inte får göra. Skulle absolut inte slakta henne, träna mycket markövningar med henne och ledarskapsvningar. Hon har inte ont nånstans eller så då? tänkte eftersom hon trilskas vid sadling.
skulle nog kolla det. Skriv gärna hur det går.
Lycka till!
 
Sv: Min häst skrämmer mig...

Hej Pima!

Hur gick det med din nordis? Fick du ngn ordning på problemen. Har själv ett hormonsto, som är knepig ibland.

Mvh Lena.
 
Sv: Re: Fodret då?

Tack så mkt! :)

Det känns redan lite mer hoppfullt nu efter helgen, du kan läsa hur det gick här ovan. :banana:

Hej pima!

Har du fått ordning på din nordis? Har själv ett knepigt sto och i så fall vad gjorde du?

Kram lena.
 
Sv: Min häst skrämmer mig...

d va ungefär såhär den senaste tiden med min nordis (medryttare dygnet om året iom)nu,jag va helt allvarligt asrädd för henne,jag gav upp,hon fick stå på sin jävla lösdrift en vecka,jag gick INTE dit för att ens kolla till henne,han som äger den gjorde d,går me kosser.

så idag när jag gick till henne så såg hon jätteglad ut:love: hon tog tillåme två steg frammåt mot mig i leran(vilket hon ALDRIG har gjort,och hon går inte mer än nödvändigt i lera)hon följde me hyfsat snabbt ut ur hagen,vilket man alltid va tjungen att använda linor på/piska.Jag ledde henne ner till ängen och tömkörde därifrån en runda i skogen,hantering ferån marken har vart åt helvete fel,en massa bråk och sparkar.så nu e ja helt nyförälskad i henne:love:

så nu kan man ju fundera på att hälsa på henne en gång i veckan:rofl: ska vänta ett par dar med att åka dit så hon hinner sakna mig lite,inte ta så jättestenhårt på ledarskapsövningar,tror d va d som knäckte henne lite.

Hoppas detta blir en nystart för mig och min bäbis,hoppas detta kan hjälpa dig!:smirk:
 
Sv: Re: Min häst skrämmer mig...

jag vill bara säga att om du tittar en gång till i hagen så ser du att hästen som försvarar sig är den som sparkar. Den hästen som attackerar är den som går på med huvudet först. När din häst sparkar emot dig, så känner den sig alltså attackerad. Det tycker i alla fall jag är värt att stanna upp och fundera varför... Visserligen så går din egen säkerhet före, och om hästen sparkar så tycker jag nog det mesta är tillåtet för att sätta sig i säkerhet. Gäller det dock inte säkerhet (som i ditt fall: du vill sadla, hon känner sig attackerad av dig och sadeln) så skulle jag nog ta ett steg bakåt. man måste ju inte sadla hästen! Att pyssla med Nh handlar ju inte bara om att domdera hästen med sitt kroppsspråk, utan fram för allt att lära sig förstå hästenskroppsspråk så att man kan bli en juste ledare.
Din häst skriker ju att något är fel! När du inte lyssnar gör du hela värre, eftersom hon förlorar respekten för dig då, och kan bli farlig.
Det är jättebra att du skall få hjälp av tränare! Kanske ser han något som du kan förbättra. Jag tycker också att du skall fundera över vad som kan ha ändrats, och gjort detta. Kan ju vara allt ifrån att hästen har växt ur sadeln till att vädret har ändrats, eller hon är i en "hormonig" period.
Hoppas du hittar svaret.
Mvh/Marie

Konstigt för dom som bestämmer i min hage, visra först vad dom vill och om dom andra inte lyder så är sparken ett faktum. Och ja en häst sparkar hårt på en annan min lilla D-ponny, kung i hagen sparkade omkull ett stort vbl.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp