Precis som ett barn med en välfungerande relation till sin förälder vet när föräldern menar allvar så vet hästen det med. Det behövs inget våld till det och inget ledarskap heller. Det som behövs är förtroende och att hästen litar på att dess människa inte kommer utsätta hen för fara eller smärta. Att hästen litar på sin människa och är trygg med henom. Det handlar inte alls om vem som bestämmer över vem, jag skulle aldrig kunna knäcka en häst så att hen inte längre vågar visa vad hen tycker ifråga om saker och ting utan jag vill att hästen fortfarande tänker själv, reagerar och reflekterar. Mina hästar frågar mig och det gör en häst som litar på sin människa. De frågar om de behöver göra si eller så om de är tveksamma till något, de frågar om de får ta en galopp uppför backen, de frågar om de får äta och de frågar också en så enkel sak som om de får klia sig på mig för de går inte över mina gränser. De vet att jag lyssnar på dem och bryr mig om dem och deras åsikt och då lyssnar de också på mig. Det är vi människor som så ofta är så urusla på att lyssna på hästen och dess frågor som ställer till med problem. Det skapar en frustration hos hästen som sedan många kväver med våld och det är så sorgligt att så många anser att våld hör hemma i hästvärlden och det enbart för att de inte lyssnar själva.
Jag uppfattar att det du beskriver ändå till stor del är samma saker som jag menar.
Du skriver att dina hästar frågar dig och ber om lov - vem är det då som bestämmer och har sista ordet i relationen? Hade det varit hästen så hade den inte frågat om lov. Självklart behöver man som människa vara lyhörd för hästens behov på alla plan, men om man själv på samma sätt behöver
be hästen om lov för att galoppera, borsta den, flugspraya den, sko den etc - då har vi en situation som riskerar att bli både svårhanterad och direkt farlig. Det handlar inte om att "knäcka en häst", det är ett uttryck som jag aldrig skulle vare sig använda eller mena. Inte heller om att kväva någonting med våld. Utan om att det behöver vara
en part som har
sista ordet.
Du skriver att hästen "vet" när människan menar allvar, i en välfungerande relation, och att det inte behövs något ledarskap för det. Avsaknad av ledarskap innebär per definition att hästen har
precis lika goda förutsättningar som du att få sin vilja igenom - och så vill åtminstone inte jag ha det, där kanske våra uppfattningar också går isär.
Hästar ser förvisso inte oss människor som flockmedlemmar, men det betyder inte att vi inte kan eller bör etablera en tydlighet kring Vem Som Bestämmer när någonting verkligen behöver bestämmas. Det handlar inte om kuvande utan just om Vem Som Bestämmer.
Att hästen har förtroende för människan, litar på att människan inte utsätter den för fara eller smärta, och känner sig trygg med människan
står inte i motsatsförhållande till ett etablerat och tydligt ledarskap. Tryggheten kan tvärtom luckras upp om hästen får anledning att ifrågasätta vem det är som bestämmer. Är det inte tydligt att människan bestämmer så kommer hästen att försöka ta kommandot.
Eftersom vi inte har möjlighet att t ex resonera med våra hästar i talspråk som vi kan göra med människobarn så behöver vi använda de kommunikationssätt som hästar kan relatera till. I praktiken innebär det att vi mentalt dominerar hästen mer eller mindre,
i normalläget och i stora delar av den hantering vi gör. Dessutom dominerar vi dem regelmässigt fysiskt, exempelvis redan vid lugn kravlös ridning. De signaler vi ger - tryck och eftergift med sits, skänklar och framför allt bett - är alla exempel på mycket mild fysisk dominans, eller om man så vill mycket milt våld. Redan en så grundläggande funktion som att hästen går undan för tryck innebär ju att vi dominerar hästen och att den agerar enligt våra önskemål. Har vi inget ledarskap och ingen tydlighet kring Vem Som Bestämmer, då har vi en häst som inte går undan för tryck.