Min häst rusar i hoppning

Marye

Trådstartare
Min nya häst är världens bästa tycker jag, mitt livs bästa köp. Hon är den av de hästar jag haft som jag klickar med. Hon är 11 år o tävlat 130 felfritt men i markarbete så går hon o drar upp huvudet o vill inte jobba. O när man skall hoppa så blir hon väldigt het, o på det hoppar hon väldigt mycket med ryggen o det gör are det lite obehagligt. Jag gillar heller inte att rida med starkt bett för att få kontroll.

Har hon ont någonstans?
Är hon bara så eller finns något jag kan göra för att hon ska bli mer kontrollerbar i hoppningen o börja gå i form i dressyren?

Hon är ett svenskt halvblod.

Sv: Min häst rusar i hoppning

Hur länge har du haft den? Besiktigade du före köp och vad visade besiktningen? Jobbade hästen i en bra form hästen när förra ägaren red? Vad säger din tränare?

Bra frågor att börja med. ;)

Ska tillägga att om jag själv har problem med något i ridningen så ber jag min tränare sitta upp och om det funkar då så vet jag att det är jag som måste förbättra mig. :D
Om det inte funkar när hon rider så bokar jag tid på klinik för utredning.

Jag har haft henne i en vecka. Skall flytta på söndag så mina träningar börjar nästa vecka.
Hon besiktigades utan anmärkning innan köpet.
Hon gjorde så med förra ägaren också.

Hoppas få hjälp från tränaren nästa vecka :)

det hör kanske inte hit, men varför köpte du en häst som rusar och är svår att rida? :)

Den verkar ju inte vara en häst man stoppar i en femkrona i och sedan styr runt, och du har haft den ganska kort tid, så jag skulle nog boka in träningar ganska tätt nu i början och få hjälp att hitta knappar. Jag skulle no inte heller vara rädd att betsla upp vissa pass, men det kan du ju rådgöra med tränaren om :)

Låt hästen landa.
Kolla upp tänderna.
Passar sadeln och tränset?
RID FÖR TRÄNARE!

Till att börja med hade jag satsat på en bra martingal och ett starkare bett, tex Flippanbettet eller ett pelham med två tyglar.

Fungerar detta (om hon är känslig kanske ett Beris/Mjukt bett fungerar bättre) så tränar du mycket markarbete och bommar tills du har kontroll och hon lyssnar, sen betslar du ner och fortsätter!

Därefter kan du börja hoppa igen! :)

Jag har haft henne i en vecka. Skall flytta på söndag så mina träningar börjar nästa vecka.
Hon besiktigades utan anmärkning innan köpet.
Hon gjorde så med förra ägaren också.

Hoppas få hjälp från tränaren nästa vecka :)

Men du, om du bara haft henne i en vecka så kommer det säkert lösa sig. Med tränarhjälp så brukar det gå lättare att hitta knapparna. Det är inte alltid så jäkla enkelt att rida en ny häst. :)

Min nuvarande häst var likadan i början. Ville helst springa ifrån allt som var lite jobbigt men det har vi sakta men säkert fått ordning på. Tid, tålamod och en bra tränare så fixar man det mesta. ;)

Har du inte flyttat hästen ännu och ska göra det imorgon? Har du haft en vecka och redan börjat hoppa så är det klart att hästen kan reagera på det. Ni har ju inte haft någon chans att lära känna varandra. Varför inte börja jobba lite mer från marken, skapa en relation och lära känna varandra?

Och när du flyttar hästen gå promenader de första veckan, låt den vänja sig vid miljön, vid nya hästar och hagar o.s.v. Sen ut i skogen med er de första veckorna uppsuttet, ha kul, lär dig att hitta hästens knappar och låt hästen känna av hur du rider och dina hjälper. Sen kan du börja med mer organiserade träningar både markarbete och hoppning.

Varför kommer alltid dessa råd om att man ska promenera, markarbeta och bla bla hela tiden?
Jag har aldrig någonsin behövt göra något sånt för att lära känna en ny häst. Hanterar den gör man ju ändå varje dag. Är hästen skadad så, javisst, då kan promenader för hand vara strålande men en frisk häst? Näää.

Håller med!
Haft min nya tre veckor och vi har varit igång och tränat från dag 1. Skulle vilja påstå att vi har en väldigt bra relation trots att vi inte tramsat runt från marken. Jag behandlar honom med kärlek och respekt.

Och jag, galen som jag är, red ut min häst alldeles ensam andra gången jag satt på den. I´m still alive! ;)

håller med, köper man en häst i god kondition, "rycker upp den med rötterna" och sen ska vila den i form första veckorna är det lätt hänt att man skaffar sig problem. En rastad häst är mer mottaglig för disciplin/träning.

kl. Jag o min kille skall flytta till en gård i en annan stad, nu i helgen. O i den nya staden ska jag börja träna för tränare ordentligt. Jag har ridit ut i skogen o galopperat på henne själv så hon är inte svår riden.
Förra ägaren hade gett henne massa havre också, o jag har ändrat hennes kost o ser fortfarande skillnad. Hon gör alltid som man säger o protesterar inte.
Jag använder vanligt tränsbett på henne för jag tycker skarpare bett har dåligare effekt o hästen vänjer sig ju vid det. Jag har ridit för dressyrtränare på henne två gånger o hon säger att jag har för mjuka unghästhänder o att jag ska hålla ganska "hårt" o inte ge efter. Men jag tycker att hon blir hetare när jag håller i henne än när jag ger efter.

Till viss del så får man väl ge det hela lite tid, det tar ju en stund att hitta knapparna på en ny häst.
Sen blir det ofta bara ett krig när man försöker hålla ut hästen från hindret. Du drar för att hon är het och hon är het för att hon försöker ta sig fram till hindret. På en vuxen, utbildad häst skulle du ju kunna testa att bara låta henne rusa in hur mycket hon vill en gång. Om hon river med framknäna då så backar hon säkert av själv nästa gång. Observera dock skillnaden mellan att låta henne springa och rida till.
Finns många bra hopphästar som aldrig blir riktigt fina på marken, trots bra ridning. Om hon går i en bra, aktiv galopp och lyssnar på förhållningar så behöver det ju inte vara hela världen att hon inte kröker på nacken...

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar