P
prince77
mina hästar måste kunna bli kvarlämnade ensam i hagen. Jag låter dom vänjas så länge dom inte har ideer för sig som att hoppa eller spränga staketet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hästen inte är heltokig och löper runt så hon blir dyngsur av svett eller försöker forcera stängsel så tycker jag du kan låta henne vara själv. Säg till "gubben" att låta hästen gå kvar i hagen, men det är ju bra att han finns o kan se efter hur hon reagerar. Det är ju ingen större fara om hon bara galopperar litegrann eller gapar lite efter kompisarna. Om hon skulle bli värre o värre i reaktionen får du väl fundera över saken igen. Men troligtvis kanske det lugnar ner sig eller håller sig på samma nivå (acceptabel?).JGA skrev:Jag skulle vilja veta hur era hästar reagerar om de blir kvar i hagen en timme eller två, ensamma... Jag har hästen i ett litet stall där det ibland kan hända att kompisarna rids eller tävlas och min häst kan då bli ensam en timme eller två i hagen. Jag tycker att hon måste nog väjas vid det såd et inte blir så jobbigt när det händer...men de som har stallet tycker det är så himla synd om henne när hon springer fram och tillbaka och gnäggar. Så efter några min kommer gubben i stallet och tar upp henne intill huset och låter henne beta på tomten. För att hon ska vara mindre ledsen.
JGA skrev:Det är ju inte mitt stall och det är ett litet stall så boxarna är upptagna...hade hoppats på att man på något sätt skulle kunna få henne att acceptera att vara i hagen ensamma en timme eller två några gånger då och då, kanske handlar om 3 gånger i månaden. Jag vet dock inte hur jag ska kunna träna henne till det och det känns lite pinsamt då gubben i stallet tycker det är synd om henen och hon inte riktigt får en chans att lugna sig heller, har inte vågat träna dels för att jag känner det nästan skamligt att vilja träna henne lite och för att han tycker hon kan gå på tomten. Jag gillar inte alls att hon ska gå där för det är precis intill vinterhagarna och vet hon att gräset finns där men inte i vinterhagarna sen till hösten...då kan hon gå igenom dem. Det känns bara inte bra helt enkelt att hong år där. Men det är ju hästen jag ska rätta mig efter, inte efter hur jag själv känner...men känner bara neeeej när man kommer till stallet en sådan dag och han har släppt upp henne intill verandan typ...
Är verkligen "några timmar" = en längre tid??Gussen1998 skrev:Men är det snällt o lämna en häst kvar i hagen en längre tid? Den har ju ingen hjälp att vakta då?
JGA skrev:Jag ska höra med dem i stallet... Kanske blir hon lugnare då.
HAde varit intressant att veta om fler hästar har samma problem och hur ni löser detta? Alla säger ju alltid att hästar ska gå ut så mycket det bara går, men kanske är det i dettas fall bättre att de står inne?
HAde varit intressant att veta om fler hästar har samma problem och hur ni löser detta?