Min häst kna inte vara ensam i hagen...

mina hästar måste kunna bli kvarlämnade ensam i hagen. Jag låter dom vänjas så länge dom inte har ideer för sig som att hoppa eller spränga staketet.

Jag har bara två hästar så en blir alltid själv då jag rider/grejar med den ena.
Det brukar vara en hel del spring och gnägagnde de första månaderna men sedan så lugnar de ner sig och tar det med ro.

Jag kör den taktiken att så länge de stannar kvar ihagen så får de vara där, skrika hur mycket de vill och springa.
De lugnar sig med tiden.

han springer som en toking och skriker.
Dock vet jag att han aldrig skulle få för sig att gå på staketet eller ev. försöka sig på att hoppa över så det känns skönt.

Han har inte blivit lämnad längre stunder nu på senaste... men när han var yngre så slutade han springa och skrika och ställde sig och åt istället efter en stund.

Dessutom har jag inga problem att släppa honom ensam i en hage utan han gör bara så när det redan finns en häst i hagen som någon hämtar sedan.

Min islänning har också varit ute i 6 år. :) Nu till hösten ska hans hag-kompis gå in på nätterna, då blir det inte så roligt för oss! Det tar stryk på både hovar och psyke. Man får ta allt i beräkning och fundera noga på vad man sysslar med!! :confused:

Min häst kan vara ensam i hagen utan några som helst problem. Man kan med lätthet plocka in alla andra hästar runtomkring honom och lämna honom ute i ytterligare några timmar, det är väldigt skönt att veta. Han blinkar knappt, kanske i enstaka fall att han gnäggar en gång, annars strosar han lugnt runt... :)

Mvh Huntress

Sv: Min häst kna inte vara ensam i hagen...

:confused: Men är det snällt o lämna en häst kvar i hagen en längre tid? Den har ju ingen hjälp att vakta då?

Mina pållar går på lösdrift, fast just i den ena pållen fall har det hänt att hon blivit lämnad ensam i hagen. Inget som bekommer henne det allra minsta, jag tror att det handlar om hur trygg hästen är i sig själv. Pållan här har en grundtrygghet som är enorm, och det klarar hon sig mycket långt på.

Min ispålle har ju bara en sak i huvet och då är inte kompisar prio ett . Om han lyfter blicken och ser att han är ensam så bekymrar det inte honom ett dugg. Men så har det inte alltid varit, han har lärt sig med åren.

JGA skrev:
Jag skulle vilja veta hur era hästar reagerar om de blir kvar i hagen en timme eller två, ensamma... Jag har hästen i ett litet stall där det ibland kan hända att kompisarna rids eller tävlas och min häst kan då bli ensam en timme eller två i hagen. Jag tycker att hon måste nog väjas vid det såd et inte blir så jobbigt när det händer...men de som har stallet tycker det är så himla synd om henne när hon springer fram och tillbaka och gnäggar. Så efter några min kommer gubben i stallet och tar upp henne intill huset och låter henne beta på tomten. För att hon ska vara mindre ledsen.
Om hästen inte är heltokig och löper runt så hon blir dyngsur av svett eller försöker forcera stängsel så tycker jag du kan låta henne vara själv. Säg till "gubben" att låta hästen gå kvar i hagen, men det är ju bra att han finns o kan se efter hur hon reagerar. Det är ju ingen större fara om hon bara galopperar litegrann eller gapar lite efter kompisarna. Om hon skulle bli värre o värre i reaktionen får du väl fundera över saken igen. Men troligtvis kanske det lugnar ner sig eller håller sig på samma nivå (acceptabel?).

Min pålla lärde sig på förra stället att bli lämnad i hagen. Det har gått bra. Hon kan gapa lite efter de andra och kanske springa o leta lite, men oftast finner hon sig numera lugnt och gnäggar någon gång ibland bara.

Sv: Re: Min häst kna inte vara ensam i hagen...

JGA skrev:
Det är ju inte mitt stall och det är ett litet stall så boxarna är upptagna...hade hoppats på att man på något sätt skulle kunna få henne att acceptera att vara i hagen ensamma en timme eller två några gånger då och då, kanske handlar om 3 gånger i månaden. Jag vet dock inte hur jag ska kunna träna henne till det och det känns lite pinsamt då gubben i stallet tycker det är synd om henen och hon inte riktigt får en chans att lugna sig heller, har inte vågat träna dels för att jag känner det nästan skamligt att vilja träna henne lite och för att han tycker hon kan gå på tomten. Jag gillar inte alls att hon ska gå där för det är precis intill vinterhagarna och vet hon att gräset finns där men inte i vinterhagarna sen till hösten...då kan hon gå igenom dem. Det känns bara inte bra helt enkelt att hong år där. Men det är ju hästen jag ska rätta mig efter, inte efter hur jag själv känner...men känner bara neeeej när man kommer till stallet en sådan dag och han har släppt upp henne intill verandan typ...

Det är ju din häst! 3 gånger i månade á ett par timmar är inte mycket. Så jag tycker du ska strunta i om "gubben" tycker synd om henne. Du får förklara att du vill att hon ska vänja sig- kanske inte bara för hur situationen är nu utan även om det i framtiden skulle uppstå en situation där hon måste gå själv (tex konvalescens). Du bestämmer själv hur din häst ska ha det! Om du inte vill den ska beta i trädgården så säger du till honom att han inte FÅR ta dit hästen.

Gussen1998 skrev:
:confused: Men är det snällt o lämna en häst kvar i hagen en längre tid? Den har ju ingen hjälp att vakta då?
Är verkligen "några timmar" = en längre tid??

JGA skrev:
Jag ska höra med dem i stallet... Kanske blir hon lugnare då.
HAde varit intressant att veta om fler hästar har samma problem och hur ni löser detta? Alla säger ju alltid att hästar ska gå ut så mycket det bara går, men kanske är det i dettas fall bättre att de står inne?

Tycker inte man ska tokhänga upp sig på principer som att det alltid är bäst för alla hästar att vara ute så mkt som möjligt. Man måste se på individen o på hur saker faktiskt funkar i den egna verkligheten.

Hästar är flockdjur, och det är inte på någiot sätt ovanligt att det inte funkar att lämna en ensam häst i hagen. De flesta funkar det dock att lämna i stallet. Kan de inte bara ta med din in om den som har den "näst sista" hästen i hagen ska hämta den, och släppa ut din totto igen när de ridit klart.

Jag lämna aldrig hästarna ensamma ute, trots att mina inte är speciellt hysteriska av sig. Däremot kan det funka att släppa ut en häst själv o t ex rida den andra. Jag gör så med ponnyn, hon får gå ut ensam om jag ska rida den stora på morgonen. Däremot oínte tvärt om, den stora blir ledsen ute ensam, o jag vill inte riskera skador. Det blir inte samma sak som om man hämtar in en o lämnar den andra.

Hej!
Jag delar stall med en häst som inte kan stå själv alls! När jag ska ut och rida, får vi ställa in en annan häst i "min" box och skulle det bara vara den hästen och min kvar på gården skulle jag få hoppa över att rida. Hon går inte att lämna alls, för hon blir sjövild och går igenom staket/stallväggar/dörrar eller vad det nu kan vara. Hon går heller inte att rida ut eller leda själv några längre sträckor. Har ingen lösning på henne, alla andra är så vana vid det.. / Lavinia, lite trött på det..

Håller på o lär min 1,5-åring att vara ensam i hagen. Lämnar helt sonika henne där, springer hon runt är det väl hennes problem. Sålänge hon inte går ut genom staketet så är det ok. Och det gör hon inte, vi har passat o tittat. Gissar att hon kommer lugna ner sig ju mer hon blir lämnad. Som det är nu far hon runt o gnäggar en stund, sen lugnar hon ner sig och efter ett tag kan hon ta en repa till. Brukar inte kuta runt hela tiden iaf.
Hennes mamma går fram o tillbaka längs staketet tills det är en 20 cm djup ränna typ :crazy: hon är hopplös.. Kommer från ett 2-hästars stall. Så jag tänkte att dottern skulle uppfostras iaf. :smirk:

Snällt och snällt, allt vi gör kompromissar ju med hästarnas naturliga liv.
För mig är det en självklarhet att hästskrället kan gå ensam i hagen om jag vill det. Han behöver inte älska det, men han skall inte fara runt som en tok för det.

Min häst har gått veckor i sträck ensam i hagen, ibland (tyvärr) helt utan att kunna se andra hästar - och det bara SKA gå bra. Hur gör man med en sådan hysterisk häst som i ursprungsinlägget om den måste stå i sjukhage exempelvis, eller ännu värre boxvila?

Låt hästen springa i början, om den nu är sådan. Tycker en häst skall vara såpass trygg i sig själv att den inte går i taket över att bli ensam - hur sjutton orkar man med annars som hästägare?

Håller med dig fullt ut. Det är viktigt att se om de testar oss också. Vår ponny gick bra själv i en hage. Inga problem men när vi släppte på honom med andra hästar blev det direckt mycket tråkigare att bli lämnad ensam. Han gnäggade och sprang lite och då tog de andra in honom. Det lärde han sig snabbt av. Har nu börjat vänja honom igen genom att låta honom vara kvar en stund på eftermiddagen. Det är inte så farligt utan han springer en liten stund och gnäggar men lugnar ner sig när han förstår att det inte hjälper. När han börjar beta igen får han komma in.

då brukar jag ta en hel dag till at vänja hästen vid att vara ensam. Ta ut de andra hästarna massor av gånger och släpp in igen. 5 minuter i taget, sen 10 o.s.v. Gör detta så ofta du hinner. Till slut lär hästen sig att de alltid kommer tillbaka.
En gång tog jag in en häst 18 gånger på en förmiddag för att lära en annan häst vara själv. Det hjälpte.

HAde varit intressant att veta om fler hästar har samma problem och hur ni löser detta?

När jag köpte min kunde hon inte vara ensam utan nån annan häst vart hon än var.
Men eftersom vi kom till ett större stall så trodde vi att det inte skulle vara några problem, men det fanns ett. Eftersom jag var ganska liten och absolut inte ville sitta och träna varje dag utan ville ut i skogen så fanns det inte folk som ville med (Stod i ett tävlingstall) så då fick min arma lilla ponny och jag försökta att ta oss ut till skogen och rida själva. I Början så gick min mamma med mig ut så ifall jag fick problem kunde hon hjälpa mig, och efter en sommar utan andra hästar i skogen så gick det jätte bra, men det var inte lätt :o . Efter det fick hon också bättre självförtroende och med tiden så klara hon sig utan andra hästar.
Han har aldrig under sina första år med mig varit ensam i hagen men nu för ca 2 veckor sen kom vi till det stadiet att det enda sto som fanns kvar (Min också) i stallet var tvungen att flytta och hon blev ensam. vad jag ser på henne nu så trivs hon så, klarar sig riktigt fint också när hennes pojkar går in.

Bästa är nog att ta det steg för steg. Sen så kan en del bero på hur ni tar in dom andra hästarna, är det så att hon är van att komma in bland dom första och sen komma ut bland dom sista så blir det ju en vana.
Kanske försöka släppa ut henne först på morgonen??

Lycka till!

Har inte läst hela tråden men vi har haft ett gäng travare som inte uppskattar att vara själva i hagen.
Dom har lärt sig att vara själva i hagen och några av dom även i stallet, fast det har varit mycket svårare.

I hagen har vi kört den brutala varianten och helt enkelt lämant hästen där och gått i väg. Oftast finns det häst kompisar i hagen brevid. Så länge dom inte hoppar över så gör det ju ingen skada.
VÅra har bara sprungit runt, runt, skrikigt och blivit svettiga.
Men vant sig med tiden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar