Sv: Min häst har fått Bronkit
Förhoppningsvis är hennes problem akuta och ännu inte kroniska.
Min häst började hosta i våras, och efter någon vecka åkte jag in till djursjukhuset med henne. det visade sig att hon hade akut luftvägsinflammation och att luftväggarna var täckta med gult, sekret (i princip var
) Hon fick en kur penicillin samt Fabrol (slemlösande) i tio dagar.
Vid återbesöket var hon bättre, men inte bra. Då satte vi in Ismovit, som är ett örtpreparat. Kostar skjortan, men verkar fungera. Samtidigt flyttade jag hästen, så att hon går ute hela dygnet.
Efter nio veckor gjorde vi ett nytt återbesök. Då fanns det kvar slem i luftvägarna, men det var vitt och "bubbligt". Veterinären övervägde att ge cortison, men vi valde ändå en ny Ismovitkur.
Ska på återbesök igen i mitten av september. Hästen hostar ibland, men det är väldigt sällan.
När hösten kommer och det blir dags för uppstallning kommer hon ändå att vara ute minst halva dygnet. Hon ska stå på en bädd av torv och spån, och naturligtvis kommer jag att fortsätta ge hösilage och inte torrt hö.
Hoppas att din häst blir frisk. men som du ser kan det behövas många radikala förändringar i hästens miljö.
Immer