Min häst har fått Bronkit :cry:

T

Tvistjarna

Vetrinären kom igår och kollade på henne, för hon har hostat jätte mkt de senaste och vi har sagt till vetrinären men han har sagt att de inte var ngn fara! Men nu så hostar hon ännu mer, så han kom ut å kolla på henne och vi fick veta att hon fått bronkit :cry: Men vi har fått medicin mot de nu som vi ska ge i 14 dar och sen ska vi ringa å berätta hur hon mår . Men finns de typ några örter eller nått sånnt som är bra mot bronkit? Hon får vitlök nu + hennes medicin.
Någon som vet?? :confused:

Sv: Min häst har fått Bronkit :cry:

Jag har en häst på foder som har bronkit!
Ger honom lite vitlök för det har jag hört ska vara bra!
Han hostar ibland bara men det är inte ofta. På vintern när
han får hö så vattnar jag det så det inte är så torrt.

Han går på lösdrift!!!!!

Det viktigaste är stallmiljön, ett 'vanligt' stall med dålig ventilering är rena döden för hostande hästar. När/om du har ordnat med miljön kan du se dig efter div. örtblandningar och alger som påstås hjälpa. Sök här på forumet, det finns en hel trådar skrivna om ämnet.

Om man bara följer några riktlinjer så brukar bronkithästarna hålla sig friska och krya utan återfall:

Varning för stall med höloftet ovanför om golvet är otätt (dammiga hösporer tränger ner).

Dammigt stall, ridbana, ridhus förvärrar snabbt symptomen.

Fodra med hösilage eller hö som LEGAT i höbad, och uppblött eller dammfritt kraftfoder.

Använd vattnad torv eller ströbädd, ej halm.

Utevistelse så länge som möjligt, om lösdrift ej finnes.

Sörj för god ventilation i stallet under de tider hästen står inne.

Undvik uppstallning i stall med dålig luft.

Sopa aldrig stallet och ströa aldrig en box eller sortera hö/halm när en bronkithäst står inne.

Håll koll på hostattackerna, ge vid behov slemlösande mediciner som gör det lättare för hästen att hosta upp slemmet som bildas.

Min märr är mer eller mindre utdömd pga kvickdrag, men är helt symptomfri på lösdrift och får inga mediciner, vitlök eller liknande.

Din stackare, hoppas allt löser sig. Jag är inte så bra på bronkit men frisk luft är väl det bästa. Lycka till!

hej, min medryttar häst fick bronkit. Jag kollade upp MASSOR med information och kom p massa bra lösnignar, men ägaren tyckte ändå att ästen skullet-märkas och gå till avel.

det som orsakar bronkit, är som många har sagt STALL MILJÖN.

får hästen ensilage eller vanligt torrt hö?

står den på torv eller spån eller liknande?

Försök att så snabbt som möjligt byta stall till ett mer ventilerat och damfritt stall.

om inte detta går, köp en utebox och ställ den i.

har även hört att om man bor vid havet så får bronkti hästar mer besvär eftersom det är fuktigt.

på internet finns det många som säger att man ska ge hästen alger, men ja... läste några trådar här på buke och där skrev dom om hemska fall. ta reda på såmycket information som möjligt innan du börjar med örter och liknande saker.

men i de flesta fall så lungnar sig hostan och besvären om man byter stall!

Förhoppningsvis är hennes problem akuta och ännu inte kroniska.

Min häst började hosta i våras, och efter någon vecka åkte jag in till djursjukhuset med henne. det visade sig att hon hade akut luftvägsinflammation och att luftväggarna var täckta med gult, sekret (i princip var :crazy: ) Hon fick en kur penicillin samt Fabrol (slemlösande) i tio dagar.

Vid återbesöket var hon bättre, men inte bra. Då satte vi in Ismovit, som är ett örtpreparat. Kostar skjortan, men verkar fungera. Samtidigt flyttade jag hästen, så att hon går ute hela dygnet.

Efter nio veckor gjorde vi ett nytt återbesök. Då fanns det kvar slem i luftvägarna, men det var vitt och "bubbligt". Veterinären övervägde att ge cortison, men vi valde ändå en ny Ismovitkur.

Ska på återbesök igen i mitten av september. Hästen hostar ibland, men det är väldigt sällan.
När hösten kommer och det blir dags för uppstallning kommer hon ändå att vara ute minst halva dygnet. Hon ska stå på en bädd av torv och spån, och naturligtvis kommer jag att fortsätta ge hösilage och inte torrt hö.

Hoppas att din häst blir frisk. men som du ser kan det behövas många radikala förändringar i hästens miljö.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 133
Senast: mars
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 593
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar