Min häst har börjat väva :(

Kirie

Trådstartare
Jag visste när jag köpte henne att hon kan göra det vid stress men det har inte visat sig förrän nu.

Anledningen är stress över maten. Det började med att hon fick blindtarmskolik i januari, och fick gå ett par veckor på jättelite grovfoder för att tarmen skulle tömma ut det som låg och skräpade. Hon var givetvis jätteledsen under denna perioden eftersom tuggbehovet inte tillfredsställdes.

Allra mest väver hon i hagen, innan lunch och innan det är dags att gå in. Jag har släpat dit sly och grenar som de har att pilla med men annars har de väldigt tråkigt i hagen just nu och står mest och hänger vid grinden.

Fri tillgång ute hade ju varit idealiskt men hennes kompis som hon går med är rätt kraftig och inte igångsatt så jag tror inte att de har lust med fri tillgång.

Personligen tror jag att det kommer lätta av sig själv så fort som det finns lite grässtrån att pilla med men vad gör jag tills dess? Blir så ledsen när hon står och mår dåligt.

Sv: Min häst har börjat väva :(

Kan du inte dela av hagen på något sätt så du kan fodra din häst mer? Lite svårt när det är fruset men har du bara en hage?

/Gg

Man kan köpa hönät med extra små hål, eller så drar man flera nät över varann "i kors" och så hänger man ut några höbollar att pilla med under dagen. Förlänger ättiden och de kan inte bara mangla i sig :idea:
Blanda med halm kan man också göra om man vill ha mer volym.

Vill helst inte låta henne gå själv för det blir hon också ledsen av. Det hade kanske funkat om hennes kompis går bredvid och hon har fri tillgång men jag är osäker. Kan ju vara värt och prova kanske men risken finns nog att hon blir ännu mer upprörd.

Vill helst inte låta henne gå själv för det blir hon också ledsen av. Det hade kanske funkat om hennes kompis går bredvid och hon har fri tillgång men jag är osäker. Kan ju vara värt och prova kanske men risken finns nog att hon blir ännu mer upprörd.

Jag tror mer på att hon håller sig lugn o hon går i en hage full med mat och med kompis jämte. Du sa ju själv att de mest står å hänger.

Mjo, jag borde nog testa det. Ska höra med stallägaren vad vi kan göra.

Du kan kanske prova med att lägga in nya leksaker lite då och då, typ båtboj eller häst boll. Sedan kan du ju ta bort dom ett tag och lägga in något nytt, det kanske ger lite variation i vardagen och gör saker mer spännande. Du kanske också kan ge höt i många små högar, så att dom måste röra på sig och leta upp maten. Då tar det ju också längre tid att äta.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Anläggning Har börjat fundera på lösdrift åt min häst, han går ute dygnet runt på bete nu och det har funkat bra så länge jag haft honom. Annars...
Svar
6
· Visningar
1 388
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 443
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar