Min häst fick semester!

A

AnnaPaanna

Jag ramlade av för en tid sen och har gått gipsad i 6 v, och med kryckor ytterligare två. Min häst fick då semester. Nu har jag sett henne stå o förfalla:crazy: i 8v. Skippa kryckorna nu i veckan och har longerat henne 2ggr med en dags mellanrum i ca 10-15min, skritt bara. Så idag satt jag upp o skritta en sväng o jag kände då att min fot inte på långa vägar är bra, så det känns som att det kommer ta tid innan jag får igång kusen igen.:( Vad blir följderna av detta, kommer jag få börja om från början, hon är 8år,utbl. LB och regelbundet hopptränad upp till 90cm.

Sv: Min häst fick semester!

Finns det inte någon du känner som kan rida din häst så länge?

Jag har försökt ordna med att en vän till mig ska rida henne, men det blir så oregelbundet o kanske en dag i veckan bara, känns som det varken gör till eller ifrån...

Min erfarenhet är att det du måste träna upp på hästen när du sätter igång henne igen är kondition och styrka. Kunskaperna hon har sitter kvar.
Det blir inte riktigt lika mycket jobb som innan alltså.

Ston brukar ju ställas av i 5-6 års åldern för att få ett eller ett par föl innan de åter sätts i träning och tävling. Om allt jobb man lagt ner med stona då gått förlorat så hade det inte sett ut på det viset.

På 8 veckor tappar hon inte speciellt mycket.

Jag har skrittat min konvalescent ungefär varannan dag under tiden oktober - april och hon har inte tappat speciellt mycket, bör vara i tävlingskondition om ca en månad.

Du kan mycket väl hålla igång henne genom att longera, men gör det då i skritt. Jag tycker det sliter för mycket på dem att longera i trav.

Och när du kan rida igen, sätt igång henne successivt så är ni snart i form båda två igen!

Jag tror att man blir lite lurad oxå när man bara tittar på henne, hon har ju tappat så mycket av musklerna, hon sr ju ut som en unghäst igen, men när man hanterar henne från marken märker man ju att kunskaperna finns kvar. Men man har ju ständigt dåligt samvete iaf...men ikväll ska jag försöka sitta upp igen o skritta en sväng. Om foten inte säger ifrån kommer jag försöka skrittjobba henne en 20-30 min varannan dag den här veckan. Låter det som ett bra upplägg? Ev. ska jag tömköra henne nåt...

Visst tappar hon muskler när hon inte arbetar men de kommer igen på ett par veckor ska du se! :idea:

Och under tiden går det jättebra att underhålla med skritt, det finns förresten inte bättre sätt att bygga "snygg rumpa" på en häst än att skritta mycket.
Var rädd om foten. :idea:

nu har jag skrittat en sväng...o vilken tur att hon kommer få snygg rumpa av skritt för dels är det mest den som tynat bort o dels för att jag nog bara kan skritta henne ett tag framöver...kan inte röra skänkeln så mkt:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 268
Senast: Karminnie
·
I
Träning Hej hej! Min pålle är ungefär 2½år nu och jag har börjat rida på henne nyligen men inget regelbundet så. Bara ungefär 10-15min. Nu kan...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 555
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar