Träning med 2½-3åring!

Sv: Träning med 2½-3åring!

Som många skrivit redan så behöver du inte ha så bråttom när hon inte ska visas och har fått föl i så ung ålder.

men min filosofi är att vänja dem relativt tidigt men försiktigt. Ska man visa hästen så är det ju extra viktigt att börja i god tid. Sedan beror det ju på hur hästen ser ut, växtperioder osv...

min 03 har gått som handhäst sedan hon var 1år ungefär, samt att vi tömkört henne, vant henne med sadel o träns hängt på henne men försiktigt och långsamt. i början/mitten på dec 05 tog hon sina första steg med ryttare på ryggen. Skrittar mest ut i skog o mark men lite trav blir det samt att vi försöker befästa hjälperna. Hon är inte det minsta bekymrad över att vi sitter på henne. Mycket bärig och balanserad för sin ålder.

Vi försöker jobba med henne varannan dag varvar tömkörning, ridning och handhäst samt lite löshoppning. man får vara lyhörd o kontrollera henne nogrannt efter o före passen.

Men vi kommer inte att utgöra något större hot på visningen för hon är ganska "liten" landar nog på 158cm färdigvuxen skulle jag tro.

Lycka till med din unghäst.

haha det blev att jag svarade på fel=) det var trådskaparens inlägg jag menade=)

Så här har jag gjort med min numera 3-åring. Tömkördes och löshoppades på våren som 2-åring ( en gång av vardera varje vecka). Inridning av proffs i september-05, vilat från ridning och endast löshoppat 1 gg/ vecka i oktober-november, riden av proffs i alla gångarter ca 20-30 minuter varannan dag i december, kommer att vila med löshoppning ca 1 gg/vecka i januari-februari och ridas ca varannan dag mars-april för att förhoppningsvis visas på 3-årstestet i början av maj. I mars rider jag själv och proffset får sedan ta vid i april och även visa honom. Han får sedan gå på bete juni-augusti.

Om det är tufft eller inte beror nog på hur hästen är både mentalt och psykiskt. Jämför jag med de som rids in som 4-åringar är det tufft, jämför jag med min valacks nu 3-åriga hagkompis som förbereds för bruksprovet så är det väldigt lugnt. Hur som helst så tror jag att om man rider hästen rätt korta stunder och lägger in långa viloperioder så är hästen mer förberedd för t ex treårstest än vissa skräckexempel på treåsrtesten som jag har sett där hästen knappt orkar galoppera ett varv p ga av för dålig kondition och i värsta fall är den sutten på för första gången några veckor innan testet bara för att den "ska" gå det. Där jag har hästen är erfarna utbildare och de har rekommenderat detta upplägg om jag vill visa hästen som 3 åring. Visar det sig att han inte är redo då eller om han kommer in i en växtperiod väntar jag med visning till han är 4 år. Man måste också kontrollera hästarna noga varje dag innan ridningen, känns han trött får han vila en extra dag under de månader han rids.

Jag tycker du ska vänta med ridingen, hon är för ung och är inte klar i utvecklingen.. Om du slutar rida henne nu, kommer hon ändå komma ihåg det du lärt henne och det blir inte som att "börja om från början" igen sen när det är dags..

Det skadar inte att vänta för länge, det är bara bra.. börja sitta på henne och gör enklare övningar vid kanske 4 års ålder, då håller hon längre!...:)

Att det inte kan skada at vänta för länge är en sanning med modifikation. Visst ska man ta det lugnt med unghästaran men de behöver även förberedas för sitt kommande arbete och väntar man för länge ökar faktiskt risken för skador igen. Lagom är bäst, sen är det ju så himla svårt att veta vad lagom är bara.

Du har helt rätt - lagom är bäst!! :)

En idé kan ju vara att låta hästen arbeta enklare övningar fram till sommaren, sen bara gå på bete och vara HÄST!!! Då hinner den mogna fram till hösten och känner sig kanske inte stressad.. :rofl:

Jättebra inlägg!!:bow:
De måste ju vänja sig succsivt vid fysiskansträngning.=)

jag ska göra så här med min som i år blir tre år..

han är nu longerad, haft tömkörningsjord på sig och börjar lyssna på komando, så fort ridbanan blir brukbar så ska jag börja lägga på sadel och hänga och förhoppningsvis kunna börja rida han lite.. sedan ska han visas på treårstesten och sen blir det sommarbetet och sen igång til hösten lite smått igen och börja bygga upp lite muskler..:smirk:

tycker du har gått lite fortfram kanske, med tanke på att den har fått föl, och om du ändå inte ska visa den så hade du ju kunnat vänta iaf till våren?

Jag håller med dig Tulip! :bow: det är så jag tänker med min unghäst i hennes utbildning, långsiktig och uppbyggande belastning.

Hej hej igen=) :bump:
Har ännu inte kommit igång med ngn träning, hon har vilat hela vintern. Och nu har det ju varit så kallt och tråkigt väder att det inte blivit ngt arbete av, några promenader då och då. Men men det är väl bara bra att hon får ta det lugnt.=) Flickan har tagit flytten finemang och verkar trivas utmärkt i det nya stallet.:)
tack för alla tips!;)

Jag har en 3-årig valack som jag haft ca 1 år. Född i mars -03. Han var Hingst när jag köpte honom och i stort sett ohanterad.
Han blev valack i april-05.

Den första investering jag gjorde var en riktig repgrimma och ordentligt grimskaft med läderflärp i änden.

Det är en grabb som testat mycket. Han gick heller på två ben än fyra och tjuvnyps. Repgrimman har man i alla fall lite respekt för.

Väldigt mycket tid har fått läggas på ledarskapsträning, Vem som bestämmer. Han ska gå bakom mig och stanna när jag gör det. Backar jag så ska han backa.

Våren -05 gick vi en massa promenader i skog och mark. Tittade på bilar skogsmaskiner bäckar och allt annat. Börjat med träns. Vant vid tömkörningsgjor och tömmar. Provat sadel innen sommaren

Sommaren -05 bete och några promenader.

Hösten-05 Fortsatt med tömkörning både i ridhus och skogen. Skaffat Loksele och fortsatt tömköra. Dragit lite släpa och haft vagn provisoriskt efter sig. (lätt att få av om något händer)
Promenader ute med sadel och träns. Jag har alltid repgrimma och långt grimskaft på så jag inte behöver dra honom i munnen.

årsskiftet 05-06. Börjat hänga på honom. Konstigt nog tyckte han det var helt OK! Suttit och blivit ledd några gånger. Sedan skrittat själv, 3 ggr hittills ca 5 min per gång. Promenad ute innan ridningen.

Försöker aktivera honom ca varannan dag. Promenad, löshoppning, tömkörning eller nu ridning.

Han är fortfarande en testare och studsar gärna fram om han inte får någon stimulans. Konstigt nog har allt arbete gått utan problem och han verkar älska det.

Tanken är att vi ska starta 3-årstestet i vår. Om jag väntar längre vet jag inte hur vi ska hinna allt till dess

Hej ville bara framföra min åsikt och det jag fått lära mig! Jag tycker att det är jätte viktigt att man inte börjar rida/arbeta hästarna för tidigt, som tidigast vid tre årsålder. När hästen är tre brukar jag vänja hästen vid ryttare i skritt och trav. Sen får hästen ett par månaders vilotid för att smälta allt. Hela unghästperioden därefter tycker jag ska präglas av korta perioder med arbete och sedan viloperioder för att smälta allt.

Men innan man rider in hästen, dvs innan tre årsålder, så tycker jag att man ska träna hästen psykiskt, dock inte för ofta och det måste även finnas långa perioder av "vila" där unghästen får gå omkring "och bara vara häst".

Tycker för övrigt att schemat ser tufft ut för en så ung häst, men du bestämmer ju över din egen häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 275
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar