Träning med 2½-3åring!

Sv: Träning med 2½-3åring!

Jag skulle nog vara försiktig med att longera, tycker det sliter på hästar som inte har stärkt upp sin kropp helt än.
Tömkör hellre den på rakt spår då, gärna ute i naturen om du har en medhjälpare. Bra träning inför kommande ridning.

Även ridningen skulle jag vara försiktig med så här pass tidigt (jag tkr det är ganska tidigt....) Kanske mest sitta upp max 2 ggr i veckan, skritta några steg, göra halt, skritta några steg, svänga vänster en gång o höger en gång, sen göra halt o sitta av.
Det måste ju ha slitit lite på kroppen eftersom hon fått föl, ta det lugnt med ridning om du vill ha en häst som ska hålla i många år framöver.

Promenader i skogen ser jag inget problem med.
Som du skrev är det viktigt att låta dem vila helt i perioder, för att smälta det de lärt sig och låta kroppen växa i fred.

Varför inte börja så smått med löshoppning ngn gång ibland? Börja med att trava o galoppera över bommar, sedan små kryss.

Du kanske ska ta det lite lugnare med din unghäst mot andra jämngamla, eftersom hon fick föl för inte så länge sen!
Ska hon visas på 3års?

Hade din häst varit en "vanlig" 2,5-åring, hade jag tyckt att ditt upplägg vore OK, kanske lite långa pass. Men nu har hon ju faktiskt fått föl, under en period då hon själv fortfarande växer relativt mkt. Att både försörja ett föl och sin egen tillväxt kan inte vara optimalt, om jag var du skulle jag sakta ner rejält, kanske bara tömköra/promenera ett par dar i veckan, släppa på bete till våren och börja om med ridningen till hösten. Så att hon får tid att återhämta sig både fysiskt och mentalt.

Hannely skrev:
Hade din häst varit en "vanlig" 2,5-åring, hade jag tyckt att ditt upplägg vore OK, kanske lite långa pass. Men nu har hon ju faktiskt fått föl, under en period då hon själv fortfarande växer relativt mkt. Att både försörja ett föl och sin egen tillväxt kan inte vara optimalt, om jag var du skulle jag sakta ner rejält, kanske bara tömköra/promenera ett par dar i veckan, släppa på bete till våren och börja om med ridningen till hösten. Så att hon får tid att återhämta sig både fysiskt och mentalt.

Håller med till 100 %

Nytt föslag..:d
Måndag - Vila
Tisdag - Promenad för hand i skog o mark ca40min.
Onsdag - Tömköra ute eller en stund i i paddock ca20 min.
Torsdag - Rida ut ca15min. Bara lugnt o inget krävande alls.
Fredag - Vila
Lördag - Promenad för hand i skog o mark ca40min.
Söndag - Rida ca15 min.

Hade tänkt börja lite med detta efter nyår. Inte allt på gång men lite i taget.
Vad tror ni nu då?

Hon ska inte visas alls.

Lät ju mycket bättre!:) Om hon inte ska visas så har du ju all tid i världen! Glöm inte att låta henne bara vara häst i perioder också, o inte göra nånting.

Jag longerar min 2,5 åring innan jag sitter upp. Han behöver springa av sig lite först. Jag vill att han bockar av sig det värsta innan jag sitter upp. Blir ca 2 ggr i veckan, säg 10 minuter. Han börjar bli lite mindre busig/brallig numera så jag hoppas jag snart kan lägga ner longeringen innan!

ca 3 ggr i veckan blir det någon aktivitet. Alltid vilodag mellan.

2 ggr i veckan: Promenad 15 min, Longera 10 min, sedan ridning skritt, trav ca 15 minuter, promenad 15 min.

1 ggr i veckan: Promenad ca 30 min, gärna med inslag av klättring.

Löshoppning 1-2 ggr /månad.

Hästen går ute i stor hage 9-20 varje dag.

Började inridningen i mitten september. Han har haft 2 viloperioder á 2 veckor. Fortsätter nu dec ut och så blir det vila hela januari för att börja i februari.

Senast ändrad av en moderator:

Född april 2003, så räknas som tre efter årsskiftet.

Min dam har ju varit konvalescent mer eller mindre hela senaste året, men är nu under rehab och förhoppningsvis på bättringsvägen. 'Ordern' är träning varannandag (anledningen ska jag komma till sen), och hon ska JOBBA, det ska vara tills hon är strax innan hon börjar svettas (eller strax innan en normal häst börjar svettas, hon är ju arab och har lååångt till svettning). Så omväxlande träning som möjligt.

Nu har underlaget gjort att det inte riktigt fungerat som tänkt (det är stenhårt i marken här, och ingen snö längre.. Innan dess var det snorhalt och hon hade ingen brodd) så vi ligger sjukligt efter 'planeringen'.

Men hon 'rids' ca 15 minuter/gång, mest skritt med korta-korta snuttar trav (bara haft ryttare fem ggr, travar två). Rids ut efter väg, har tagit några enstaka varv i skritt på stor volt nu senaste ridturen (jag rider in och grundutbildar ute i skogen, inte på ridbana)Gärna skrittpromenad före eller efter ridningen. Har inget behov av att longera av henne eller så innan ridning, utan det räcker med en promenad, hon har rätt mycket energi *host* men är väl uppfostrad med..

Hon rids själv förresten, inriden så med. Inga framåtbjudningsproblem alls (utom när man vänt hem då hon av någon mystisk anledning kan få kola under hovarna.. Det är en arbetsglad dam det här!)

Tömkörs på rakt och böjt spår i ffa skritt men även trav(ca 30 minuter/Gång), går som handhäst i skritt och trav (ca 6 km/gång) och så går vi lite offroadpromenader i skogen. Longering försöker jag undvika i möjligaste mån, men det händer. Då är jag, på order från equiatrikern, noga med att jag står STILL i mitten, jag ska helst vara fastlimmad, så att volterna verkligen blir exakt lika stora åt bägge hållen, att det blir VOLTER och inget annat osv. Longerar i alla gångarter men där har vi tonvikt på trav. Aldrig längre longering än 10 - 15 minuter.

Tiderna är 'mian egna', jag har väldigt svårt att försöka 'räkna ut' vad som är lagom sett till hur equiatrikern vill se det, så än så länge kör vi det där, och kommer öka därifrån.

Ang varannandagsträningen så är det equatrikerns order med, och när jag väl 'vant mig' vid tanken så insåg jag att det är en väldigt bra motivering i grunden. Om hon jobbar en dag så dagen efter är okej, men dag två kommer ev träningsvärk, därför ska hon jobba då, så hon aldrig går runt med träningsvärk.

Sen, SKRITTA kan jag göra avsuttet hur mycket som helst, hon kan gå som handhäst i en timme ibland, och har jag en möjlighet att släpa med henne på promenad gör jag det. Det går aldrig att f för mycket skritt rakt fram!

:bow:
Hej
Jag har läst alla inlägg och är du ingen tung och stor ryttare så är det nog inte för tidigt att börja med sin häst lite, jag började med min treåring i mars för hon skulle gå treårstest, så skall de kunna alla tre gångarterna gärna i form + löshoppning. Då var jag tvungen att börja i tid, Men innan jul som du håller på nu skall du nog vara ganska försiktig, bara träna lite med HM- och sånt. Kanske bara nu när du suttit upp vänta till ev, mars-april att rida "ordentligt". Tänk på att din häst skall hålla många år. Löshoppning gjorde vi en gång i månaden då inför testet. Linlöp inte mer än nån gång i månaden, det kan slita fel om hästen är i obalans.
Lycka till.
oxå Lidköpingsbo

varför inte longera med bett? På vilket sätt kan det vara olämpligt eller skadligt?

ann80 skrev:
varför inte longera med bett? På vilket sätt kan det vara olämpligt eller skadligt?

alltså jag syftade på att longera I bettet, eftersom tanken var att longera med chambon osv. Man longerar aldrig med linan fäst i bettet, det var det jag menade. Kontakten i munnen blir då ryckig och helt olik för den delen den inverkan som bettet har "normalt", med tygel till handen, i och med att trycket (eller läs rycket) kommer från ett annorlunda håll/vinkel, och dessutom drar från endast ena sidan. även med ett delta så blir trycket fel.

Longera med kapson.

Helt rätt:)
Tanken med chambon är ju litegrann att hästen ska förstå att när det "drar" i munnen ska de sänka huvudet så försvinner trycket. Därför tänkte jag att det kunde vara ett bra sätt att vänja henne vid bettet.:d Hon har ju haft bett i munnen flera ggr, men jag har använt sidepull när jag ridit och tömkört och vid longeringen, det lilla vi gjort, har jag bara haft grimma hittills.:bump:

Men tack för alla svar!! Toppen:)

Jag rider iof bara islandshästar men att börja innan hästen ens har fyllt 3 år tycker jag låter tidigt men det är klart att ni som dagligen håller på med "stor hästar" vet bättre.

Då hon är så pass ung kanske du skulle hålla på och leka lite med saker som Join up och liknande, bara för att aktivera och leka samtidigt så hon verkligen lär sig att med dig är hon trygg.

Hejsan!

Jag har skummat igenom allas förslag och kan bara säga att många tycker lika men inte alla. Det är väl så det är i stort.

Så här gjorde jag med min Lipizzanerhingst, nu 3 1/2år gammal.

Nyåret 04-05 satt jag på honom för första gången. Då var han 2 1/2 år. Innan dess hade jag bara jobbat med ledövningar och tömkört, både på volt och ute i skogen. Jag hade använde en kapson på honom. Ville inte ha bett i munnen, eftersom min tanke är att munnen skall var mjuk och behaglig i många, många år. Så jag såg ingen anledning till att ha bett på en så ung häst, som dessutom av och till tappar tänder samt sätter nya tänder.

Fram till juni 05 satt jag korta stunder på min hästs rygg, med ledare, utan bett, tog vi korta skrittprommenader. Jag kallade det lite ironiskt för "min 10-kronors ponnyridningstur". Ni mins hur det var förr när man var liten och blev ledd runt av en vuxen på en superliten ponny? Precis så. Detta gjorde jag max 3 gånger i veckan. Utöver det var det prommenader i kapson och tömkörning 1-2 gånger i veckan. Alltid 2 vilodagar i veckan, då vi inte gjorde någonting alls. Var tredje vecka så vilade min häst helt. Ingen aktivitet alls, förutom bus i hagen.

I juni red jag in honom "på riktigt" och jag skickade honom även till en utbildare i tre veckor, för att få grunderna i alla gångarter. Fortfarande så reds han helt bettlöst på kapson.
Sedan red jag 3 dagar i veckan i juni, juli, blandat med löshoppning, arbete i rundkorrall och ledövningar. Minst en dags vila varje vecka.

I augusti 05 satte jag bett i munnen på honom. Ett stångbett med tillhörande seretas. Seretasen (ungefär som kapson men sitter som en nosgrimma) är till för att jag inte skall behöva ta i bettet ännu. Utan det sitter bara där för att han skall vänja sig. Det fungerade mycket bra och min häst är mycket mjuk i munnen. Det krångliga är att rida med fyra tyglar i en hand (rider barockinspirrerat).
Från mitten av augusti 05 har jag börjat träna honom lite mer. Nu skall han gå i form när jag rider, och jag vill inte ha honom framåt- nedåt utan framåt-uppåt. Jag rider privatlektion var annan vecka (om underlaget tillåter) och vi har nu börjat jobba med öppna och sluta, skänkelvikning och rakriktning. Jag rider fortfarande korta stunder, max 60 minuter dressyr och inga uteritter som är längre än 1 1/2 timma. Och jag varvar fortfarande med löshoppning, lekar och tömkörning. Vila är av vikt, eftersom det är då han bygger muskler och smälter det han lärt sig, varför jag ibland låter honom vila 5-7 dagar om vi jobbat intensivt i några dagar.
Min hingst går på lösdrift med hästkompis och fri tillgång på hö. Kraftfoder varje dag.

Jag tycker att mitt upplägg har fungerat bra. Han verkar kunna mycket mer än min stallkompis häst som är lika gammal som honom, men inriden "på riktigt" (klassisk dressyr) redan i jan 05. och som rids regelbundet varje dag.
Min grabb är arbetsvillig och positiv, litar på mig som människa. Men att jag ridit in min Lipizzaner vid så unga år är inte vanligt, men jag valde att göra det eftersom alla problem är lättare att lösa ju yngre och mindre hästen är. Ju större, starkare och äldre hästen är, ju svårare att lösa de problem som eventuellt uppstår.

Jag vet inte om du blev hjälpt av något av det jag skrev men som du ser finns det i alla fall fler sätt att göra rätt sak rätt på. Bara det fungerar och hästen mår bra.

Lycka till!

"Kullerbytta", vems inlägg menar du?
Är det mitt vill jag gärna fråga vad du menar.

Hej!

Jag ska köpa mig en 3 åring, mina planer är att ta det väldigt lugnt och försiktigt första halv året tills fram efter sommaren, jobba mkt på marken, vänja sig med all utrustning osv, sen ska jag åka på alla 3 års test oscv, ner till flyinge och strömsholm, ska se till att löshoppa, ut och gå, rida max 3 gånge ri veckan i 15 minuter och sedan tömköra. sen tycke rjag man får gå lite efter hästens behov och personlighet. :)

mackan skrev:
alltså jag syftade på att longera I bettet, eftersom tanken var att longera med chambon osv. Man longerar aldrig med linan fäst i bettet, det var det jag menade. Kontakten i munnen blir då ryckig och helt olik för den delen den inverkan som bettet har "normalt", med tygel till handen, i och med att trycket (eller läs rycket) kommer från ett annorlunda håll/vinkel, och dessutom drar från endast ena sidan. även med ett delta så blir trycket fel.

Longera med kapson.
Jag vet att man inte longerar I bettet, men det stod MED bett därför frågade jag. Jag använder träns med bett vid både tömkörning o longering, och det fungerar utmärkt, stör inte unghästarnas munnar om handen som håller i tygeln/tömmen är lugn, hästarna är lugna och tar det fint, använder inte kapson. Så det var ingen fråga varför du inte tyckte man ska använda bett:mad:

kullerbytta skrev:
Om du fick bestämma skulle vi inte ha något treårstest i det här landet:angel:

Hej!
Jag vet inte om ovanstående citat var riktat till mig, men jag kan svara så här: Min unghäst var vid 2 1/2 år inne i sin absolut mest, värst aktiva växtperiod. Om jag hade försökt att få honom klar till att visas i ett 3 års test så hade han gått sönder och/eller inte fått några vidare smickrande poäng. Nu är det dock så att just Lipizzanerrasen inte visas före 4 år och under ryttare inte före 5 års ålder, just för att man här inser att rasen inte är mogen att visas/ridas/tränas inför ett test vid 3 års ålder.

Jag tycker att man som hästägare får ta eget ansvar och se till sin egen häst och dennes utveckling och sedan själv bestämma om man vill träna sin häst inför 3 års testet.

Mvh Myy

Oj vad många som inte gillar longering här..hmm.

Jag longerar mina unghästar ca 1-2ggr i veckan (f-03) Och har börjat lite smått att spänna in dem lite smått.

Jag har bara bra erfarenheter av att ha jobat hästen på lina. även bra erfarenheter av tömkörning vilket jag oxå gör.

Det är ju bra för en så pass gammal unghäst att börja att lära sig gå i rätt form och muskla sig rätt i sin rygg(korta stunder ca 5 min /varv totalt)
Istället för att allt kommer när du( ca 75kg tunga ryttare) kommer upp på ryggen. Så är dom redan förbereda att jobba i rätt form..

Jag tycker bara att det är possitivt att jobba dem ifrån marken, hellre än att sitta och traggla ifrån ryggen på en ung häst.

Man måste lära sig att läsa av sina hästar! Ibland behöver dom en extra paus, lyssna på dina hästar.

Har haft ca 20st hästar i mina dar(just nu 3st) och ALDRIG Några problem med hältor! Och jag har longerat dom sen unghäståldern. Den äldsta är 21 i år köptes som 2åring gått MSV dressyr och Hopp. Har aldrig varit halt i hela sitt liv....

Sunt bondförnuft tycker jag är viktigt!!!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 275
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar