min häst är halt !!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linnet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 023
L

Linnet

Vad ska ja göra???
i sep. köpte ja min första underbara lilla häst, allt har gått jättebra fram t nu....innan jul blev hon helt plötsligt halt på höger fram, varm o svullen, inen aning om vad hon haft för sig, hon fick vila mer än en vecka och svullnaden gick ner efter bara nån dag...så börjades hon sättas igång igen, har tagit de lugnt och hon har kännts bra mne så i fredags va hon halt igen:(, halt i höger men varm i vä :confused: varm från hoven o en bit upp....
orolig att de ska va nå allvarligt:(

Sv: min häst är halt !!

Det kan ju vara lite allt möjligt, bäst är nog att kontakta en klinik för hältutredning eftersom det återkommit på det viset.

Vad ska ja göra???
i sep. köpte ja min första underbara lilla häst, allt har gått jättebra fram t nu....innan jul blev hon helt plötsligt halt på höger fram, varm o svullen, inen aning om vad hon haft för sig, hon fick vila mer än en vecka och svullnaden gick ner efter bara nån dag...så börjades hon sättas igång igen, har tagit de lugnt och hon har kännts bra mne så i fredags va hon halt igen:(, halt i höger men varm i vä :confused: varm från hoven o en bit upp....
orolig att de ska va nå allvarligt:(

tyvärr är det omöjligt för oss på buke och ge dig råd via internet.
ring en veterinär idag!
en hältutredning på klinik är det enda som kan ge dig svar.

vrickningar är rätt vanligt och visst kan man som du låta hästen vila lite för att se om det blir bra av sig själv så att säga, men för att bedöma att det blivit bra krävs en del erfarenhet.
din häst har blivit halt igen=det har inte blivit bra.
undersök hästen för både din och hästens skull!

hoppas det visar sig att det inte är ngt allvarligt!
lycka till!

Jag skulle åkt in till klinik för hältutredning. Eftersom det är en nyinköpt häst så kan det ju kan vara en gammal skada.
En grov gissning är att hästen har vrickat sig hö fram och eftersom det fortfaradne gör ont så försöker hästen avlasta till vä fram, och därför blir den varm där.
Om hästen vrickar sig så kan det vara ofarligt, och vara ok ganska snabbt. Eller så kan man ha otur och få skador på ligament, senor, gaffelband. Tyvärr brukar hästen inte visa så mycket hälta vid denna typ av skador, så ta hellre ett klinikbesök i onödan, om du rider vidare och det är en skada så blir det värre.

ja ringde vet. idag o på fredag ska vi åka kolla....skönt o fått en tid så man får veta va de är....men hoppas de inte är nåt allvarligt, hon måste bli frisk!
de är ingen tidigare skada, ja red henne en hel del innan ja köpte henne och då va hon aldrig dålig i benen....=(

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 812
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈