Min hanhund kissar i annan hunds matskål!

rabalder

Trådstartare
Har en welsh springer hane på två år. Sedan tre veckor tillbaka har jag fått hem ytterligare en hund, en kastrerad welsh på 2,5. De grabbarna har jättekul ihop. Men den kastrerade hunden är mest dominant och styr över leksaker och mat om han kan.

Nu har jag upptäckt att min hanhund går och kissar i och vid den nya hundens matskål. Först trodde jag att det var den nya hunden som "läckte" även där. Han hade svårt att hålla sig inne och kissade en del gånger på golvet. Men det är inte han utan min första hund som kissar i skålen. Han har aldrig gjort något liknande tidigare. Kissar där även om det finns mat kvar.

Är detta nån form av revirpinkning? Vet att han är lite sur över att den nya ibland tar över hans mat, men då hade de ju kunnat byta skålar bara, men icke. Han kissar hellre.

Har ni hört talas om detta tidigare?

Sv: Min hanhund kissar i annan hunds matskål!

Min daghund kissar i de andra hundarnas (eller ja, just nu är det ju bara EN annan hund) skål/ar.
Kalle är en väldigt speciell hund när det gäller andra hundar, han gillar dem inte och slipper därför att ha andra hundar omkring sig. Undrar hur han hade varit om han inte kastrerats tidigt, förmodligen mer eller mindre ohanterlig med tanke på hur han var som valp/tidig unghund innan kulorna rök.

När han var yngre (innan kastreringen) kissade han även i min säng, helst på kudden, så fort han kom åt :mad:...

Jag har aldrig varit med om det och aldrig hört talas om det. Men jag hoppas verkligen att du inte låter hunden fortsätta nu när du upptäckt vad den gör?

Jodå detta förekommer, en markering mot den andra hunden. Var med nu och lämna inte hundarna att göra upp själva, kom ihåg att det är du som är ledare och båda dina hundar har rätt att få känna sig trygga och ha sina leksaker, sina ben och sin mat ifred!

Då jag har flera hundar hemma och ibland träningshundar hemma som vaktat sin mat osv är jag stenhård med att varje enskild hund har total äganderätt till sin matskål och sin mat (sina ben osv), dvs bara den matskålen den blivit tilldelad. Ingen får gå över och nosa i någon annans skål eller liknande. Det är jätteviktigt att de kan lita på att de får ha sin mat ifred och vet vilka regler som gäller. När hundarna ätit upp tas alla matskålar upp så de inte står framme. Låt inte heller ben eller annat de kan gnabbas om ligga framme nu i början.

Det kan tyckas vara småsaker, men sådant växer med tiden, och du måste ta ansvar som ledare.

Senast ändrad:

Jag har gjort som du sa och kissandet har försvunnit i matskålen. Jag blev verkligen förvånad när jag såg vad han gjorde för trots att det bara är han som har kulorna kvar så är han ranglåg och det är alltid den nya kastrerade hunden som suktar efter hans mat. Den kastrerade är ett matvrak medan min hanhund är rätt så kräsen. Så jag trodde aldrig att han skulle börja markera runt sånt.

Nu verkar det gå bättre men då och då får den kastrerade istället ett återfall och kissar på golvet, varpå den andra måste kissa på väggen bredvid. Inte lika ofta längre men lite irriterande.

Annars måste jag säga att det var verkligen en lyckoplacering att få hem en jämngammal kastrerad hund till lekkompis. De har verkligen jätteroligt med varann. Glada hundar!

Kul att höra att det löst sig!

Lite nyfiken... hur gamla är dina hundar? Jag tror att pinkandet inne kommer att försvinna med tiden när båda känner sig trygga i flocken.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 882
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 294
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka