Min gamla hund är orolig

TinyWiny

Trådstartare
Min hund är på sitt 12 år.

Han har alltid varit lugnet själv förut, men nu har han börjat skälla utan andledning:confused:

När någon kommer så skäller han numera jätte mycket, förr sa han till att någon kom och sen var det bra, men nu skäller han tills man öppnar dörren.

Han måste gå ut och kolla läget innan han kan sluta, även om det inte är någon där.

Han verkar orolig och trycker sig tätt emot en som om han vore rädd för något.

Han har också börjat reagera på höga ljud, om man tex ropar på någon så rycker han till och gnyr.

Han är oftast lugn på dagarna när jag och han är själva hemma, men får sina "ryck" ibland då med.

Vad kan det bero på?

Han har alltid gått och lagt sig igen när han hälsat på folk som kommer, men nu verkar han mer misstänksam, det verkar som om han måste hålla koll på allt:(

Han äter dåligt i perioder, har bytt foder till ett mer energirikt så att han inte ska falla ur mer.

Han är pigg i övrigt och verkar inte ha ont någonstans, han drar sina repor i trädgården som vanligt:)

Kan detta vara en form av åldrandet?
Finns det något jag kan göra för min älskling:confused:

Sv: Min gamla hund är orolig

Hundar som börjar höra dåligt brukar bli såna, (plötsig rädsla för vissa ljud kan också innebära skadad trumhinna. kolla hos vet)

Dom kan bli väldigt osäkra och kan börja skälla på ett annorlunda sätt rätt ut i luften, som om dom uppfattar sitt eget skall på ett annat sätt??? och hundar kan ju bli dementa och virriga när dom blir gamla.
Hör åldern till.

Dålig hörsel eller syn eller en kombination av båda var min första tanke.

Tack för era svar:bow:

Han hade öroninflamation för ett tag sedan, kanske är det därför han hör dåligt, eller i kombination med åldern?!

Innan öroninflamationen var behandlad hörde han nästan inget:( den kom så smygande att jag först inte märkte den, mer än att han hörde dåligt, det var därför jag åkte till vet. syntes inget förren dagen innan vi hade tid hos vet. han blev då varm om öronbasen.

Han har också en tumör som sitter precis nedanför analöppningen, därför var vi hos vet ganska snart efter igen, då gjordes en allmän koll också och ett lättare blåsljud på hjärtat hördes.

Ögonen kollade hon dock aldrig, men man ser att linsen är lite grumlig ibland.

Kanske är det bara att inse att han verkligen är gammal:cry: och försöka ge honom den bästa tiden av det som finns kvar:(

Jag vill inte åka till vet. eftersom han stressar upp sig något så enormt när vi är där, men hästarna ska vaccineras inom två veckor så jag får be henne kolla honom då med, då är ju inte stressen med lukten där iallafall.

Finns det något mer jag kan göra:confused: något som kan underlätta för honom?

Skapa en trygg tillvaro för honom, och låt honom pyssla med aktiviteter som han gillar och tycker är roligt.

Lukten är det av hundens sinnen som försämras minst, och därför utmärkt att sysselsätta gamlingarna med.
Vår gammelgubbe (fyller 14 nästa år) ser väldigt dåligt, och hör inte lika bra, men hans luktsinne är fortfarande på topp, och han tycker det är jätteroligt att få spåra upp godisar, både inne och ute

Gamlingar vill ofta ha fasta rutiner, vilket alla hundar mår bra av, men extra viktigt om hunden börjar bli senil.
Med trygg tillvaro, så försök att inte flytta på för mycket saker hemma, ser hunden dåligt kan tex. en golvkruka som flyttats från sin vanliga plats vara oroväckande.
Annars är det bara att tänka på att hunden kanske börjar bli stel och behöver lite mer tid på sig att göra vardagliga saker.

Tack:bow:

Just de här sakerna har jag tänkt på:)

Han reagerade mycket när han fick ta den andra hundbädden när jag tvättade hans vanliga.

Det märks ju faktiskt när han ska hoppa in i bilen att han inte ser riktigt, verkar som om han har svårt att avgöra var han ska hoppa in, han måste kolla en stund först.

Särskilt om han har varit i solen och bilen står i skuggan.

Som tur är så är han inte stel:bow:men han får glucosamin i förebyggande syfte ändå, kan inte ge honom foder med glucosamin då det bara finns för äldre hundar (läs light foder) i den sort han mår bäst av, och han behöver lite extra så nu går han på foder för extra aktiva hundar:D

Jag har ju märkt att han "mår bättre" när jag och han är själva hemma, inte så många att hålla ordning på:crazy:
Han har vall i sig och vill ju helst ha ordning i flocken.
Det har ju också ökat på hans oro att vi har sålt kattungar, även om de har varit den mesta tiden i stallet så hör de till hans flock.

Tack och lov att Buke finns så att jag får vädra min oro.

Citerar från: http://vovve.net/Artiklar/Nar_hunden_blir_gammal.asp

"Gammal eller senilÄven hundar blir senila. Var tredje 11-åring har något symptom på senilitet. Vid 16 års ålder är alla hundar senila. Symptom på senilitet kan vara ett ändrat sovbeteende. Hunden kan börja vända på dygnet, den vankar oroligt omkring på nätterna och håller ägaren vaken. Andra hundar förlorar orienteringsförmågan, de kan t.ex. gå in bakom soffan och inte veta hur man kommer därifrån. Ett annat tecken är att hunden börjar göra sina behov inomhus. Viljan att ta kontakt minskar. Den hälsar inte lika glatt och ber inte om så mycket uppmärksamhet längre. Vissa hundar blir skälliga istället. För hundar med något av dessa beteenden kan man prova ett specialfoder som i försök visat sig ge lindring av symptomen på många. Ytterligare ett alternativ är medicinsk behandling med preparatet Selegilin®.

Den gamla hunden börjar höra sämre eller blir döv. En del hundägare blir duktiga på att kommunicera med teckenspråk när hunden inte längre hör när man kallar på den. Synen påverkas. Ögats synceller försämras och ögonlinsen blir grumligare. Luktsinnet försämras också men är ändå det som åldras minst. Den äldre hunden tycker om fasta rutiner. Allt skall helst vara som det alltid har varit, då känner den sig tryggast."

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
559
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka