Min fånghäst äter bajs...

Z

Zephyr

Min ponny, som i måndags diagnosticerades med fång, har under natten till idag ätit sitt bajs som legat i boxen. Ganska mycket. Hon har under en period för några månader sedan också ätit bajs (vilket utretts och kommits till rätta med), så det är inget "helt nytt" för henne så att säga.

Denna gång förmodar vi att det beror på att hästen är hungrig. Samma sak har inträffat under en "bantningsperiod". Nu har ju hästen fått gå ner på så lite hö som möjligt och inget kraftfoder.

Men till frågan: Hur pass stor skada kan bajsätandet ställa till i fråga om att få i sig något "fångalstrande" och få mer i magen än det föreskrivna höet? Såklart får vi nu börja mocka boxen fler gånger per dag än vi gjort tidigare och ta sista gången väldigt sent och första väldigt tidigt, men nattetid kan det ju ändå vara svårt att förhindra att hon äter bajs.

Såklart ska jag även fråga veterinär om detta, men jag det kan också vara bra att få höra andras erfarenheter och syn på saken.

Sv: Min fånghäst äter bajs...

Det är bara nyttigt. Om det inte är parasiter i den vill säga. Gissningsvis ger du henne för litet protein så hon äter upp aminosyrorna i träcket. HH

Tack för snabbt och bra svar! :bow:

Men då blir ju en ny fråga, bör jag försöka åtgärda en eventuell proteinbrist (om det visar sig att det handlar om proteinbrist) redan nu när hästen står på "fångdiet" och -behandling sedan i måndags, eller ska jag vänta tills läget har stabiliserat sig och hon kan börja fasas in på mer "normal" foderstat (då jag ändå ska ändra och räkna om densamma)?

vad tråkigt ,med fång! jag kommer med några tips, hoppas du kan ha nytta av det.

. SÅ nNÄRINGSFATTIGT HÖ SOM MÖJLIGT!! TORRHÖ! det är näringsfattigare än hösilage.
men va bra kvalite såklart , jätteee låga världen!. så lite hö som möjligt, som hästen kan äta!

2 . INGET kraftfoder

3 . Känn varje dag, ' puls' i kotan betyder nytt fånganfall, Detta kan man stoppa, eller förhindra med kylbalsam, som är det effectivaste kylsättet. Från hasen och neråt, och från knät och neråt sänker tilloch med kroppstemeperaturen och hjärtfrekvensen.
Öka cirkulationen i benen med kyla, liniment, kallvatten 2 min / ben, eller så linda på kylgrejjer, mjuka. Kannske vet vad det är ?

4 . 70-80 % av hästarna som har fång är överviktiga,

5. Ett foderbyte ska ske LÅNGSAMT . 3 veckor , är det som gäller.

6 . Pro Equo . Det är forskare som frammstält det, samma som proviva. Eftersom att fång är en störning i tarmfloran sa en fång/hovvårlds expert som hade föreläsning att det sätts in DIREKT.
det är en havre gröt som man kan ge till friska hästar också, nyttigt för dom! denstilerad havre eller nått sånt hette det. http://www.proequo.se

7. Fång kan hästar få av flera annledningar, onderlag, hormoner, för mycket mat, osv.

8 . han sa även att de flästa hästar kan bli bra och tillbaka till ursprungs läget, men det är en kostnads fråga, om ägaren har tid att läga ner mycket tid ( och pengar, en fång häst kostar! ) och STRIKT diet.

maila eller pma om du har några frågor, det är en del jag inte skrivit, efteren tuff skjukdoms tid har man sammlat på sig en hel del lärdom. Hoppad det var något som jag kunde hjälpa till med! hoppas hästen blir bra!
pandora_maria@hotmail.com

Till fånghästar brukar man få te x Probimin utskrivet till hästen(ett pulver som hjälper hästen till en bra bakteriekultur i magen) eftersom fång brukar bero på en sorts förgiftning/hästen har ätit något den inte tål. Ett gammalt "bondeknep" jag hört om är att man till fånghästar/hästar med diarré blandade i hästbajs från en frisk häst i maten till den sjuka. Det ska tydligen hjälpa till med rätt bakterieflora. Så.. din häst är nog en klok häst, men det kanske skulle hjälpa mer om det var bajs från en frisk häst och inte hans eget..?
Har även hört att föl brukar f.ö äta bajs från stoet och därigenom få sin bakteriekultur?

8 . han sa även att de flästa hästar kan bli bra och tillbaka till ursprungs läget, men det är en kostnads fråga, om ägaren har tid att läga ner mycket tid ( och pengar, en fång häst kostar! ) och STRIKT diet.
pandora_maria@hotmail.com

Bra tips osv men jag undrar... vad var det han menade med att de kostar..?

Fjolårshö är oftast billigare än årets finhö..
INGET KRAFTFODER kostar.. 0 :-
Inga stora gröna hagar.....
Verkar man hästen rätt - inga skokostnader....

Nä.. jag får inte ihop att de kostar massor? Vi har en i stallet, kostar varken mer eller mindre än någon annan... mer koll på vad hon äter och i vilka hagar hon går bara..?

Till alla: Tack för bra svar!

Hästen står på minimalt med hö med ganska dåliga värden, inget kraftfoder, och så vidare. Förmodligen handlar det om vårgräset, som trots mycket begränsad tillgång (centimeterhögt glest gräs i liten hage) blev för mycket.

Hade dock ett par frågor till __miiiaa__:

Känn varje dag, ' puls' i kotan betyder nytt fånganfall, Detta kan man stoppa, eller förhindra med kylbalsam, som är det effectivaste kylsättet. Från hasen och neråt, och från knät och neråt sänker tilloch med kroppstemeperaturen och hjärtfrekvensen.
Öka cirkulationen i benen med kyla, liniment, kallvatten 2 min / ben, eller så linda på kylgrejjer, mjuka. Kannske vet vad det är ?

Puls i kotan har de ju alltid, men starkare vid fång. Undrar bara om att kyla benen verkligen kan stoppa ett nytt fånganfall? Fången är ju i grunden en reaktion från tarmen? Dock kan jag tänka mig att kylning lindrar symtomen och om man har tur kanske minska risken för bestående skador? Men rätta mig om jag har fel.

Pro Equo. (...) det är en havre gröt som man kan ge till friska hästar också, nyttigt för dom! denstilerad havre eller nått sånt hette det.

Men eftersom det är baserat på havre, är det verkligen lämpligt att ge till en fånghäst i det akuta stadiet då? Utan att vara ett dugg insatt låter det ju som att det snarare är bra som förebyggande åtgärd när hästen kommit igång och börjat fasas in på mer normal foderstat. Men som sagt, tittade bara snabbt på sidan och är inte ett alls insatt, så kan lika gärna vara ute och cykla!

Tack hursomhelst __miiiaa__ för att du tog dig tid att ge ett så omfattande svar! :)

En till allmän fråga:

Letar efter halm för att kunna ge hästen lite mer att fylla magen med. Just nu är allt hon (kraftig c-ponny) äter 4,5 kg hö om dagen. Förutsatt att jag hittar bra halm med lämpliga värden (förmodligen inte helt lätt i år) ska jag sänka högivan och ersätta viss del med halm, och förhoppningvis efter hand även kunna öka kvantiteten lite för magens skull. Nu undrar jag vad ni tror: Hur snart kan jag i mycket små mängder börja introducera halm i fodret (foderbyte (även om jag inte ska byta helt) är ju mindre bra ur fångsynpunkt, men å andra sidan är ju halmens sämre värden bättre än höet ur fångsynpunkt)? Men förmodligen lär jag inte få tag på lämplig halm, så egentligen är nog frågan överflödig.

Ska såklart även rådfråga veterinär(er) i frågan, men som sagt ovan tycker jag att det är bra att få höra andras erfarenheter i saken även om de inte på något sätt kommer att ligga till grund för det beslut jag sedermera kommer att fatta.

Kom på en sak till, kan lika gärna slänga ut frågan när jag ändå är igång (inte heller här kommer svaren kommer att ligga till grund för mitt kommande agerande utan ska givetvis rådfråga veterinär):

Jag bor i ett fästingtätt område och känner att det börjar vara dags att Switch-behandla min häst. Kan det fungera trots fång och finadynebehandling eller bör jag vänta tills allt stabiliserat sig?

Man ska inte svälta hästar som har akut fång. Tvärtom är det viktigt att de får näring till läkningsprocessen. Protein och mineraler är extra viktiga att ge i tillräcklig mängd.

Eftersom sjukdomen utlöses av att vissa bakterier växer till i grovtarmen ska man göra allt man kan för att de snälla bakterierna ska trivas. Stor mängd grovfoder är det bästa sättet att göda snälla bakterier så de trivs. Dock ska man akta sig för grovfoder som man tror kan innehålla mkt s k icke-strukturella kolhydrater. Väldigt tidigt skördat grovfoder eller hö med mkt rajgräs innehåller mest sådana. Tidigt bete bör undvikas.

Lusern är ett grovfoder som innehåller mkt protein och extremt lite av de farliga kolhydraterna.

Att lägga till en jäst kultur kan också var av nytta för att skapa en miljö där de snälla bakterierna trivs bättre och de elaka sämre. Enklast och billigast är bakjäst.

Kylning av benen har effekt bara innan fången brutit ut ordentligt. Om man ställer hästen i isvatten när man tror att den har en risk/är på väg att få fång så kan anfallet förhindras eller bli lindrigare. Men det hjälper inte när hästen fått fång. HH

Tack för ett bra svar!

Vad förvirrad man blir av att få höra så mycket olika. Min veterinär rekommenderade att sätta hästen på strikt diet med så lite mat som möjligt. Dock tycker jag också att det känns väl lite, så ska höra mig för och rådfråga flera om höjning av fodret.

Det här med lusern och jäst, är det något jag kan fundera på att introducera för hästen redan nu, eller kan ett nytt foder göra mer skada än nytta nu när fången ännu är ganska "nyuppkommen"?

En till allmän fråga: Jag känner att jag inte riktigt har tilltro till min veterinärs rekommendationer angående utfodringen av min häst, då jag från flera håll hört annorlunda rekommendationer för fånghästar. Finns det någon typ av "fångutfodringsexpert" man kan kontakta, eller kan någon kanske tipsa om en nylig studie som gjorts i ämnet? Har ingen idé om vem eller var detta skulle handla om, men jag skulle behöva få kontakt med någon som har ingående kunskaper angående utfodring av fånghästar. Vet inte alls vad som egentligen gäller och vad som är det bästa för min häst eftersom jag har hört så olika rekommendationer!

(Och som vanligt är det lika bra att säga att jag inte kommer att grunda några beslut angående min häst på vad som skrivs här, utan jag tycker bara att det som sagt är nyttigt att höra andras erfarenheter och kunskaper i ämnet.)

Ett alterantiv för att lindra fånghästens problem är att behandla med akupunktur. Jag har själv sett makalösa förändringar hos hästar med svåra problem. Det jag sett är behandlingar enligt Fem elements teorin (inte samma sak som att sätta några nålar för att döva smärta som vissa gör enligt traditionellt västerländskt sätt).

Kylning av benen har effekt bara innan fången brutit ut ordentligt. Om man ställer hästen i isvatten när man tror att den har en risk/är på väg att få fång så kan anfallet förhindras eller bli lindrigare. Men det hjälper inte när hästen fått fång. HH

Erfarenhet visar mig att man genom att trycka på hästens energipunkter TINGPUNKTER (nere vid kronränderna) faktiskt bidrar till att lindra hästens problem vid fång. :)

Ge hö som har en bra balans med protein/energi. Jag har gett hö med kvot ifrån 5 till 6 och det fungerar bra.

Min häst är extremt känslig, klarar inte för mycket av någonting mer eller mindre. Dvs jag ger hö (kvot 6) och mineraler, lite linfröolja. Inget mer just nu.

Lägger till vid behov olika magtarm medel. Aldrig proviva eller havrebaserade dock. Mycket socker och stärkelse där.

Jag har bra erfarenhet av kraffts Mag/tarm det är den som har fungerat bäst för oss. Har provat många olika...

När min häst hade akut fång fick han fri tillgång på hö och ½dl Krafft rehab plus Krafft Mag/Tarm. När det akuta gått över la jag till mineraler. Bytte rehab mot lite lucern så snart jag hittade rätt sort (melassfri) och i vissa fall även kanel/timjan. (Rehaben var pga att jag var tvungen att blanda mag/tarm med något och ½dl betfor fungerade inte eftersom det gjorde honom dålig, det som var minst dåligt som jag kunde få tag på helt enkelt).

Jag har minimerat allt socker och stärkelse eftersom min häst blir sämre av det.

Senast ändrad:

Tack för bra tips! :bow: Absolut värt att kolla upp!

En fråga angående det: Varför var du tvungen att blanda Mag/tarm med något? Måste man "alltid" det eller var det för att hästen inte åt annars? (Har inte läst in mig alls än, men lika bra att fråga)

Hinner inte kolla upp dina tips nu men, som sagt, ska helt klart kollas upp snarast! Tackar för hjälpen!

Han äter inte mag/tarm utan något mer i. Provade att blanda det med lite vatten bara och det fnös han åt..

Det är som b-jäst pulver ungefär.

Gav magtarm för att hjälpa magen iom det var magen som gav fånget var gissningen då.

det beror nog på hur sjuk hästen är också, veterinär kostnader sen medeciner, om man ger proeqou kostar det 600kr/ månad . Sen måste man ju värka oftare, men om man gör det bra själv så kannske det inte blir så mycket dyrare, men ta ut hovslagare är ju kostsamt. :) jag tänkte inte så mycket på vad han sa om det =)

Hade dock ett par frågor till __miiiaa__:

Puls i kotan har de ju alltid, men starkare vid fång. Undrar bara om att kyla benen verkligen kan stoppa ett nytt fånganfall? Fången är ju i grunden en reaktion från tarmen? Dock kan jag tänka mig att kylning lindrar symtomen och om man har tur kanske minska risken för bestående skador? Men rätta mig om jag har fel.
Puls i kotan kannske dom alltid har, men inte så att man kännder det tydligt, vid fånganfall kännder man det riktigt ordentligt..( som du säkert sa! :) ) ( egenerfarenhet :cry: )
Fånf är ju en inflammation i hovbenet, så då det är ett nytt fånganfall blir det en riktigt stor inflammation, som man kan ta 'död' på med kylan, riktigt hur det går till vet jag inte . Men dom hadde gjort tester på hästar , och provoserat framm fång ( med fruktos ; fruktsocker! ) och kylbalsam hade haft en riktigt bra effect och i bästa fall kunnat stoppa det :) hoppas det vart nått vettigt nu som jag skrev :p
[/QUOTE]

Men eftersom det är baserat på havre, är det verkligen lämpligt att ge till en fånghäst i det akuta stadiet då? Utan att vara ett dugg insatt låter det ju som att det snarare är bra som förebyggande åtgärd när hästen kommit igång och börjat fasas in på mer normal foderstat. Men som sagt, tittade bara snabbt på sidan och är inte ett alls insatt, så kan lika gärna vara ute och cykla!

Tack hursomhelst __miiiaa__ för att du tog dig tid att ge ett så omfattande svar! :)
Det är ju inte havren i sig som är farlig för fånghästar, utan något/några ämmne(n) i det ( jag minns inte vad..) Som dom på något vis har fått ur och havren har kvar de nyttiga ämnena. Även tillsattser, men jag skulle maila om du vill veta mera! eller kannske kika på sidan :)
Ett annat tips är att ge vitaminer och mineraler, bvitamin från apoteket är bäst! krafts är bara socker :p

hoppas jag kunde hjälpa! hur sjuk är din häst ? måste den stå på boxvila ?

halm är ett rikgt bra allternativ, men bara du hittar god kvalite ( men såklart så lågt närings inehåll ) utan damm, =)

[/QUOTE]

jag tycker helt klart du ska prova proequo! maila dom!

det beror nog på hur sjuk hästen är också, veterinär kostnader sen medeciner, om man ger proeqou kostar det 600kr/ månad . =)

Inget ont om Proequo men bakjästen = Saccharomyces cerevisio kostar bara 1/10 så mkt. Det finns mer data om jästens gynnsamma effekt på miljön i hästens tarm än om bakteriekulturens i Proequo. HH

Tänk på att man ALDRIG skall ge mindre än 1.5kg grovfoder/100kg häst. Inte ens till fånghästar. Dom skall ju inte behöva lida av hunger för att dom har fått fång. Har du ett hö med höga värden så lägg det mot en solvägg en eller 2 dagar. Eller vattna det länge.

Liknande trådar

Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
66 978
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 169
Senast: snorp
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023