Min dotter har blivit utsatt för övergrepp

Ensam

Trådstartare
Inspirerad av Citrons tråd skriver jag nu om min egna berättelse, dock under anonymt namn. Ett sätt för mig att få lufta mina innersta tankar och för att förhoppningsvis kanske också få råd och stöd från er som läser.

Sedan två veckor tillbaka lever jag ett upp och ner vänt liv. Min dotter, 5 år, berättade då för hennes mormor att hon blivit utsatt för sexuella övergrepp på hennes förskola. En äldre pojke som egentligen går på fritids och inte förskolan utsatte henne för övergrepp. Enligt vad dottern har sagt så "stoppade han sin snopp i hennes snippa".

Just nu är vi, jag och min dotters pappa, fullt uppe i att försöka reda ut detta, samtidigt som vi försöker få vardagen att se ut som vanligt. Dottern går fortfarande på sin förskola, vi valde att låta henne fortsätta med det eftersom hon trivs och vill gå dit och eftersom personalen har tagit detta på allvar. Jag brottas dock dagligen med ångest över om jag gör rätt. Jag har svårt att jobba som vanligt och tänker på henne hela tiden och är orolig. Dottern verkar dock ha tagit det hela ganska bra, fram till nu då hon inte sover så bra om nätterna längre, vaknar och är orolig. Jag har snart julledigt och ska vara hemma med henne då, vilket känns skönt.

Det som har hänt sedan händelsen uppdagades är att vi har haft flera möten med personalen på förskolan och fritids. Händelsen är polisanmäld och bvc ska höra av sig idag för att dottern ska få komma och prata med en psykolog.

Man undrar om livet någonsin blir det samma igen. Det känns som att min dotter har mist sin oskuldsfullhet och kastats in i en vuxenvärld alldeles för tidigt. Själv lider jag av panikångest attacker, jag har otroligt dåligt samvete och undrar om jag någonsin kan lita på att andra kan ta hand om min dotter. På förskolan ska man vara trygg, jag ska kunna lämna mitt barn där och känna mig trygg med det. Det gör jag inte längre.

Sv: Min dotter har blivit utsatt för övergrepp

Usch, det är fruktansvärt. Man lämnar bort det med värdefulla man har och så händer något sådant. Barn ska inte ha möjlighet att göra sådant här mot varandra i förskolan!

Jag blir väldigt fundersam hur killen vuxit upp egentligen som hunnit få såna tankar vid sån tidig ålder. Hur mycket äldre är han?
Fruktansvärt är det i alla fall.

Så otroligt ledsamt att läsa, och verkligen tragiskt med en till tråd om övergrepp. :(

Jag funderade oxå på åldern hos pojken. Hur ser förskolan ut? Hur kan det ha skett? Var finns det ställen där inga vuxna har uppsikt. Varför hade dom inte uppsikt?
Så har vi inte här. Det är tillomed fönster till badrummen i avdelningarna till dom minsta barnen.
Inte på någon avdelning finns det ställen där detta skulle kunna ske. vad jag vet. Inte utan att någon ur personalgruppen ska börja fundera på vart barnen är..

TS: jag är så grymt ledsen för er skull. Önskar jag kunde säga något, hjälpa eller finnas för er. Jag tappar nästan andan och orkar inte läsa allt utan gör det i omgångar.
All min styrka till er i er svåra tid........:(

Vet att mycket kan hända på förskolan. Tyvärr.

Ja det är väl så. Men ändå så vill man veta vad som kunde ha varit annolunda. För förskolan bör ju se över sina rutiner efter en sådan händelse.

Usch vad fruktansvärt! Men vad starkt av din dotter att berätta!

Jag tänkte dela med mig av min historia, det kanske kan ge en del input :)

Jag var 9 år när jag blev utsatt för sexuellt övergrepp av tre killar. De var i min ålder eller något äldre. Min fritidspersonal visste om det, så även mina föräldrar. Dock inte hur allvarligt det verkligen varit, det berättade jag inte för jag ville inte skvallra på de andra killarna...

Jag önskar att jag fått prata med någon professionell redan då. Någon som trott på mig och fått mig att berätta allt och inse att det inte var mitt fel. Nu skriver du att dottern ska få göra det och det är jättebra!

Att dagispersonalen tar det på allvar är också bra, det gjorde de inte i mitt fall vilket ännu mer fick mig att känna att det nog var mitt fel...

Så fortsätt lyssna på din dotter, även när hon inte pratar med ord utan på andra sätt. Om hon är orolig och inte sover kanske det är läge att fundera på att byta förskola även om hon säger att det är kul att gå dit. Jag sa tex att jag gärna fortsatte gå till fritids fast jag inte ville eftersom jag trodde det var det alla ville höra...

Se till att hon får hjälp och stöd! Du verkar klok och samhället är annorlunda nu än för 20 år sedan men jag lever fortfarande med den här händelsen. Att bli lyssnad på, bli sedd och trodd är så otroligt viktigt!

Massor med styrka till dig och din familj! Att göra allt ni kan nu kommer förhoppningsvis göra att er dotter "kommer över" händelsen snabbare än annars.

Många kramar till dej som delar med dej. Jag känner flera som blivit utsatt för grymheter och vet vilken skada det kan göra om ingen tar det på allvar.
Det är nog skönt att få höra andras erfarenheter och att livet kan reda upp sej även efter en sådan händelse. För de flesta som jag känner som varit utsatt som ung/barn har faktiskt bra liv idag.:)

Det har gått två veckor med sömnlösa nätter. Dottern vaknar varje natt av att hon drömmer mardrömmar och sedan är hon uppe och vandrar... Nu har vi bäddat åt henne bredvid vår säng och hoppas att hon ska sova bättre...

Min dotter går på något som kallas fem-års grupp. De har sina lokaler tillsammans med fritids där aktuell pojke som är 10 år går. På eftermiddagarna (efter 16) jobbar ingen förskolepersonal utan då är 5-åringarna på fritids och där låter personalen barnen göra lite som de vill (detta var inget som man hade meddelat oss som föräldrar jag fick veta att det var såhär efter händelsen). Lokalerna ligger väldigt utspritt i ena änden är fritids och i andra änden är en lekhall. Det var i lekhallen övergreppet skedde. Det sjuka med hela historien är att personalen i skolan visste att pojken hade problem och helst ej skulle lämnas ensam innan detta hände....

Var i förra veckan och hämtade dottern på förskolan. Då kommer den aktuella pojken gående och går rakt in till fem-års gruppen. Detta trots att vi har haft möte med personalen dagen innan och det bestämdes att man skulle hålla isär fritids och femårs. Dottern blev stel som en pinne, jag märkte ju att hon inte mådde bra och blev upprörd över det. Det blev ett nytt möte med personalen efter det och en än gång sa man att man skulle ändra rutiner, pojken skulle inte lämnas ensam och han skulle inte få vara i den änden där femårs är. När jag hämtar dotter samma dag kommer återigen denna pojke och går rätt i i femårs lokaler!!! Förskolepersonalen kör iväg honom och ber om ursäkt, får senare veta att det suttit fyra personal på fritids och fikat (!!!!) när detta hände...

Sedan var det dags för lucia, vilket dottern självklart ska få gå på. Vi lockade håret och köpte ny klänning och allt. Hon var så glad och stolt. Efter luciatåget ska det fikas. Då är pojken där med sin familj eftersom han har en bror i min dotters femårsgrupp.... Behöver jag säga att hela kvällen blev förstörd?

Jag är så ledsen, trött och matt... ska vi behöva gömma oss för vad han har gjort???? Vågar jag ha min dotter i samma grupp som pojkens bror? Han kanske blir likadan? Jag hämtar dotter allt tidigare och tidigare på förskolan, vilket inte är helt hållbart för mig eller för henne... Jag har försökt få hjälp av psykolog för att hon ska få prata av sig men svaret på bup var att vi föräldrar helst skulle ta det... (!?!) Jag känner att jag inte vet hur jag ska hantera det, jag vet inte vad jag ska säga? Jag är ju dessutom själv väldigt påverkad av händelsen och håller på att bearbeta detta...

Lyckades idag få ur dottern lite mer, hon har inte velat prata om det utan bara sagt att hon sover dåligt pga. en läskig film (jag har förstått att det inte är det som är den egentliga orsaken...) Idag sa hon att hon var rädd för att pojken skulle göra så igen. Jag frågade om hon inte ville gå till förskolan och då sa hon nej. Jag frågade om hon inte ville träffa sina kompisar då, men då sa hon att hon var rädd för pojken och att hon var orolig och hade ont i magen....

Jag vet inte hur jag ska göra, jag är trött och sliten, försöker ställa upp och vara nära henne, men jag är inte mer än människa och jag behöver också få tid för mig själv och fundera på detta... Idag ringde jag och grät till min sambo och sa att jag tar hem dottern nu, hon ska aldrig mer gå dit! Samtidigt känns det fel, varför ska hon flytta? Sambon (pappan) ringde rektor som sa att hon gjorde allt hon kunde för att lösa problemen, men jag vet inte... Jag vet att i mobbningsfall är det mobbaren som ska flytta om åtgärder inte hjälper, men vad gör man i ett sånt här fall? Han gör ju inget, inte just nu men min dotter mår dåligt av att veta att han finns där. Jag vet inte... just nu känner jag mig arg och bitter och trött och ARG! Vad fan liksom, de visste att pojken hade problem, de visste det efter händelsen också men likt förbannat springer han omkring som inget har hänt!?!

Så trist jeg blir :(
At barn kan gjøre så der mot andre barn er så utrolig vanskelig å forstå. Forhåpentligvis har inte deres dotter lidit pga detta men gud va trist :(
Har selv en fem årig pojke og om noe skjedde honom ville jeg dø ! (jo, jeg har to større barn også, men det er noe spesielt med den fem års alderen, dom e så uskyldiga og friska.)

Massa store krammar

Känns som personalen inte tar det på allvar. Inte heller bup! (?). Klart er dotter ska tala med någon utöver sina föräldrar.
Jag blir hemskt olycklig när jag läser hur ni blivit bemötta. Känns inte som om någon tar er och er dotter på allvar.

Inte heller pojken tycks tas på allvar. Är händelsen polisanmäld? Det blir ju inga rättsliga åtgärder då pojken själv bara är ett barn. Men det kanske behövs för att soc och andra ska ta tag i det hela. Och i just det läget inte för er dotters skull men för pojkens och möjliga framtida offer. Något är galet när en pojke gör så. (tycker inte ni ska tycka synd om honom men får han inte hjälp så kan fler bli utsatt i framtiden).

Jag är absolut ingen expert innom det här.

Så ska det verkligen inte få gå till! Ni måste tas på allvar, din dotter måste tas på allvar och det nu!!

Det kanske är så att även du ska få hjälp? Någon att prata med som kan hjälpa till att sortera alla tankar och all ilska!

Och igen, kanske är det så att dottern ska byta förskola? Om inte annat för att komma bort från platsen där övergreppen skedde. Som jag tolkar dig så är det jobbigt för henne att vara på platsen och det finns inga bra minnen förknippade med den förskolan, oavsett kompisar eller fröknar.

I andra fall tycker jag den som utsätter någon för övergrepp ska flyttas. Men när det skett på området så kan det nog vara läge att flytta dottern som du säger.
Kan säkert vara bra att vara där och möta platsen för att bearbeta. Men inte utan någon som är utbildad innom saken.

Precis. Jag är också för att flytta på den som utfört övergrepp. Det kanske ska ske i det här fallet också, vad vet jag. Men att flytta på dottern ska inte ses som att ge efter utan som ett sätt att komma vidare och få en nystart. Men det är bara mina egna tankar :)

Ja eftersom det är samma miljö. Platsen kommer alltid förknippas med det som skedde.
Pojken behöver hjälp och kanske bör flyttas.
Men framförallt måste ts få hjälp att hjälpa sin dotter. Ingen förälder ska hjälpa sitt barn igenom något dylikt ensam. Inte i dagens sverige där vi faktiskt kommit så långt..

Hur går det för er? Tänker på er och hoppas ni får någon form av klarhet och framförallt hjälp....

*kl*

Vad hemskt det är att barnen inte ska kunna vara trygga på sina förskolor!

Jag känner ett barn som var 2½ år när två 5 eller 6 åriga pojkar på förskolan drog ner hennes byxor och blöja och försökte stoppa in pinnar i hennes rumpa. Det var ute på gården på förskolan och flickans 5åriga storasyster upptäckte det hela och gick och sa till personalen.

Flickans föräldrar polisanmälde personalen och ringde till socialen ang pojkarna, där den ena var känd sedan tidigare.

Personalen hade stått ute på gården i en klunga när det hände, och pratat med sin chef... Ofta när barnens föräldrar kom stod personalen i klungor o pratade o drack kaffe. Tror att de ändrade rutinerna efter detta och roterade efter schema.

Föräldrarna ringde till bup och fick komma dit och prata om hur de skulle bemöta flickorna utefter det som hänt. De fick även en liten bok som handlar om att ingen får röra ens kropp om man inte vill. Den tyckte flickorna om och den stora flickan relaterade till lilla flickan när de läste om den.

Flickan fick inga skador kroppsligt, så förhoppningsvis kom pinnarna aldrig in.

Vet inte hur det har gått med polisanmälan, har inte hört något om det.

Jag tycker att det är så hemskt att våra barn inte är säkra på sina förskolor! Jag har varit med om att hitta ett barn i ca 2årsåldern som en förskola glömt kvar ute.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar