Min digivande tik är stressad!

bettan200

Trådstartare
Min tik fick valpar den 19/4. Nu efter 5 dagar (det började redan efter ett dygn) så står hon vid grinden och vill komma ut emellanåt! Hon diar sina valpar och dom har ökat mycket bra i hull men ibland så vill hon som sagt komma ut. Ibland händer det att dom piper lite och hon har inte alltid någon större brådska tillbaks till dom utan kan sitta kvar ute hos mig en stund till istället! Är det normalt eller vad ska jag göra?? Hon verkar inte må dåligt fysiskt iaf!

Sv: Min digivande tik är stressad!

sådär betedde sig min tik också vid hennes första (och än så länge enda) kull. enl min mentor var det inte alls ovanligt (om detta gäller alla raser vet jag inte) och ingen fara så länge valparna gick upp i vikt och tiken slickade magarna på dem som hon skulle. tiken hade verkligen inget som helst tålamod att ligga hos dem längre stunder alla gånger, och det funkade bra för oss iaf.

absolut inget illa ment, men har du ingen mentor på närmare håll än ett internetforum att vända dig till? det är guld värt att ha någon som kan guida en genom den djungel av konstigheter som dyker upp under valpning och valparnas första veckor. personligen hade jag blivit galen omväxlande med livrädd utan att ha någon att diskutera de mysko grejer som dök upp i beteende och "hur gör jag när/om....". ett tips för framtiden, om det blir fler kullar för din och din hunds del. (och posta bilder, VALPSJUK!!!!!!!! :D )

Jodå! Jag har en kollega som har fött upp hundar i många år men jag känner mig som en telefonterrorist när jag ringer henne hela tiden!:laugh: Ville mest höra om det fanns fler därute som har varit med om samma sak! :)

Vissa tikar ligger nästan 24 timmar per dygn hos sina valpar och kan knappt ens ge sig tid att gå på toa - andra tikar är bara hos sina små mest när det behöver mat. Och så finns alla däremellan:)

Så länge valparna äter bra, ökar i vikt och blir ompysslade så de kan sköta magen, så behöver du nog inte vara orolig:)

Vad skönt att höra! :) När jag har googlat på ämnet så står det överallt att tiken inte vill lämna sina valpar förutom att gå ut en snabbis för att göra sina behov. Så då blev man ju lite konfunderad när hon plötslig betedde sig sådär!:confused:

I mina tidigare kullar har tikarna inte velat gå ifrån valparna knappt alls de första 2 veckorna. Man har mer eller mindre fått dra med dem ut och sen när de gjort vad de ska var det snabbt in igen. Däremot har dessa tikar från att valparna varit 5-6 veckor enbart matat dom ett par gånger per dygn.

Senaste kulle jag hade (samma ras, helt andra linjer än tidigare) vill tiken följa med ut på promenader redan första dagen. Inte speciellt bråttom in och efter en vecka fick hon följa med på promenader upp mot en timme. De första 5 dagarna sov hon hos dom på nätterna, efter det i min säng men hoppade ner och gav dom mat en gång på natten. Den här tiken tycker dock att det är jätte roligt nu när valparna är äldre och leker mer än gärna med dom och spenderade även mycket tid med dom när de var 5-6 veckor.

Det jag vill komma till är att det är väldigt olika och att varken det ena eller andra sättet är bättre. Och att det ärftligt, har du kontakt med din hunds uppfödare?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 456
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: Fibusen
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 156
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka