Min Beagle

U

UrsusRex

Nu har jag i vart fall lyckats få till en avatarbild av min Beagle *lol*
Så ser hon ut - 2år gammal.

Hur gör man för att lägg aupp bilder så man kan länka?
Såg att det finns en tråd där folk visar bilder på sina hundar, hur gör man?

Mvh
Björn

Sv: Min Beagle

UrsusRex skrev:

Mvh
Björn

Titta på menyn ovanför rutan där du skriver ett svar. Där finns knappar. Femte knappen är en "bildknapp". Där skriver du i bildens url-adress (du måste lägga den på någon websida - ex. yahoo.photo eller någon annan.)

Vill du länka så trycker du bara på "länk-knappen", skriver i adressen till ditt fotoalbum på nätet och den bild du valt. Skall bilden vara inne på Bukefalos, så att man kan se den direkt, så måste du högerklicka på bilden i ditt album - kopiera url-adressen där det står "egenskaper" och sedan sätta den på bildknappen här.

UrsusRex skrev:

Mvh
Björn

Åhh, så fin!! Men vad lite vitt hon har!!
Är sjölv helt beaglefrälst!! Vi har haft beaglar i familjen sen jag var nio år. Just nu har vi två, Molle och Loffe!!

//Julle

Har bara träffat en enda Beagle i mitt liv, det var på flygplatsen i Miami USA och den lilla söta voffsingen var en "frukt-hund"!! :D Han nosade efter frukt, frön och nötter precis som "knark-hundar" nosar efter knark. En i vårt ressällskap hade haft frukt i sin väska, den hade hon ätit upp på planet men hunden markerade ändå på hennes handbagage och vi blev livrädda!! Trodde ju att alla dessa sniffande hundar var ute efter knark eller bomber!! :eek:

Men hundens förare förklarade vänligt för oss att hunden letade efter frukt, frön och nötter (som man inte får ta med sig in i landet) och frågade om vi hade frukt i väskan, vi sa att vi hade haft frukt men att den var uppäten och så visade vi dom väskan, så fick vi gå sen.

Kul händelse, gullig hund och så lärde vi oss att det finns "frukt-hundar" också! :)

Tack för hjälpen :D

Här är de hundar som varit mina egna och de jag har mest erfarenhet ifrån då jag häver ur mig varmluft här på forumet ;)

215830089pIxVLV_ph.jpg

Dom gamla odjuren! Liten Münsterländer. (bortgågna) Hanhunden till höger och tiken till vänster. Helt outstanding jakthundar som jag tävlade lydnad och jakt med. Jakt endast med hanhunden (fick tiken från uppfödaren vid fyra års ålder.)

215830047DaNFxh_ph.jpg

Engelsk Springerspaniel (jakt) (4år) efter ett bad vid sommarstugan. Väldigt bra hund till "fältjakt" och att jaga i täta buskage med. "Dåligt" (dvs trångt) sök dock eftersom hon aldrig försvinner ur hagelbössans räckvid - ca 30 meter. Extremt fin apporthund (klarar rådjur utan större bekymmer) och förvånansvärt skarp tvärtemot vad jag trodde om rasen.
Hopplöst hussekär och vill helst vara med precis jämt (mkt mitt eget fel, men också typiskt för rasen = VÄLDIGT kontaktsökande!)

215830061QOiKvK_ph.jpg

Beaglen (2år) som jag la ner extremt mycket tid att hitta "rätt" för att få en bra harhund. Hon jagar häcken av stövarna kan jag säga! :d Snödjup är inte heller något problem. Vi får sällan mer än 3 decimeter här och det grejar hon med råge.
"Drev" första haren vid 11 veckors ålder femhundra meter innan husse av oro fångade in henne. Längsta hardrevet hitills har hållt på i 12 timmar - jag ville se hur länge hon tänkte hålla på och till sist var jag tvungen att gå och hämta henne. Lite "oroande" stort rådjursintresse just nu efter en slö säsong från husses sida.
Hon är nog husses princessa och Beaglar är helt enkelt UNDERBARA!
Hon ser lite konstig ut på ena ögat, men det är jag som försökte redigera bort ett rött öga på datorn då jag la in bilden.

Har tyvärr inga bättre/fler bilder på dom, men så ser/såg dom ut.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Av ren nyfikenhet... Hur är Beaglen rent allmänt, hård/mjuk Träskalle/smart osv? Det är min mans högst dröm att våran nästa hund ska bli en beagle och jag vill gärna vet om det skulle kunna funka för oss... :) Vi har ju en springer spaniel idag som i år fyra år gamal äntligen har fattat att han inte dör om han är ensam inne... Det är en ganska lång historia bakom, men det märks väldigt tydligt på honom att han har mognat väldigt mycket över sommaren och hösten. Men nu var det inte honom det skulle handla om...
Jag har mest hört mardrömshistorier om beaglar som rymmer ur huset så fort de får en chans och jagar i flera dygn utan att hejdas av något... Med största sannolikhet beror ju detta på uppfostran men ialla fall... Jag vill ju ha en familjehund och jakthund! Helst ska det funka med agility oxå! ;)
Min man tänker alltså i första hand jaga rådjur men det börjar även komma in vildsvin på våra marker så jag kan väl lika gärna slänga ut en fråga om de kan tänkas funka på det oxå. Jag har aldrig hört talas om det men ialla fall... :)

Jag kanske ska tillägga att du har/haft jättefina hundar! :)

Senast ändrad:

Snurrfian skrev:
Av ren nyfikenhet... Hur är Beaglen rent allmänt, hård/mjuk Träskalle/smart osv? Det är min mans högst dröm att våran nästa hund ska bli en beagle och jag vill gärna vet om det skulle kunna funka för oss... :) Vi har ju en springer spaniel idag som i år fyra år gamal äntligen har fattat att han inte dör om han är ensam inne... Det är en ganska lång historia bakom, men det märks väldigt tydligt på honom att han har mognat väldigt mycket över sommaren och hösten. Men nu var det inte honom det skulle handla om...
Jag har mest hört mardrömshistorier om beaglar som rymmer ur huset så fort de får en chans och jagar i flera dygn utan att hejdas av något... Med största sannolikhet beror ju detta på uppfostran men ialla fall... Jag vill ju ha en familjehund och jakthund! Helst ska det funka med agility oxå! ;)
Min man tänker alltså i första hand jaga rådjur men det börjar även komma in vildsvin på våra marker så jag kan väl lika gärna slänga ut en fråga om de kan tänkas funka på det oxå. Jag har aldrig hört talas om det men ialla fall... :)

Jag kanske ska tillägga att du har/haft jättefina hundar! :)

Beagle är helt enkelt jättemysiga men något tjurskalliga och som alla drivande hundar svåra med kontakten (i förhållande till tex spaniel).
Dock inte lika "tjurskalliga" som tax har jag fått för mig. Beaglen är lik en katt till sättet, sker saker och ting på dess vilkor så går det jättebra om inte så går det trögare men det går ;) . Andra kattlika beteenden är dess självvård eller vad jag ska säga - åtminstone min är extremt noga med sin päls och tassar och lägger åtskilliga timmar på det.

Men självklart är den ändå en hund eller vad jag ska säga = den fungerar bra att arbeta dressyr med. Med min är det så att så länge hon är inom femton meter fungerar lydnaden oklanderligt men så fort hon får chansen så rymmer hon och då hon jagar är det minst sagt problem med kontakten. Jag får vråla som en tok för att få kontakt och sedan utfärda komandon för att det ska fungera.
Men det gäller att hålla koll för rasen tar varje chans till att rymma!
Men jag kan ha henne lös utan problem så länge jag är alert och ser när det börjar suga lite för mkt i "rymmartarmen".

Det är en VÄLDIGT social och trevlig gossegris, gillar att ligga vid fötterna i sovsäcken eller under en filt vid husses eller mattes fötter i soffan vilket tydligen är en rastypisk egenhet. En annan rastypisk egenhet är att dom är väldigt bestämda om hur saker och ting ska gå till och blir griniga om man tar deras plats i tex soffan och liknande.
Dom älskar barn (faktiskt!).

Dom fungerar bra för lydnad men kräver mkt kontaktarbete, för aggility kan jag tänka mig att de är kanonbra - min hund klättrar på allt! Hyllor, fönster, stegar, staket you name it.

Dessutom är de väldigt kända för sin hälsa samt för att vara lätthanterliga och det är mkt därför de används som försökshundar på tex smittskyddsinstitutet. :cry:
När man är hos vetterinären får man alltid höra detta om hur friska Beaglar är.

Men som sagt utan en grundlig dressyr så jagar de tills de stupar och det kan nog ta ett tag. En dag eller så *lol*.
Nu vet jag inte hur det är egentligen men då jag kontaktade avelsrådet och sa att jag ville ha en Beagle för jakt så sa han att det inte finns sällskapsbeaglar längre.
Klubben har arbetat stenhårt för att främja jaktegenskaperna och det krävs både utställningsmeriter och jaktmeriter för att vara med på A-listan i aveln. Sedan flyttas hanhunden ner efter tre parningar och för att få vara kvar i aveln krävs att minst tre valpar ur samma kull meriterar sig... bra tycker jag men som sagt nog svårt att hitta registrerade uppfödare som säljer till annat än jakt pga det. Det är ju iofs inget problem för er. :)

Personligen är jag dock av åsikten att så länge hunden arbetar så är det bra. Oavsett om det är jakt eller agillity så aktiverar det hunden.
Självklart är dock Beaglen en väldigt jaktkrävande hund så den bör ju få jaga åtminstone någon dag per vecka under säsongen tycker jag och jagar man in den mot hare så förlängs ju även säsongen.

Sedan är det viktigt att leta fram en valp till vad man ämnar jaga. Särskillt om man ämnar jaga hare så att man inte får allt för mkt problem med rådjursrenheten. Dock är de kända för sin goda haregenskaper och jag har hört om flera som inte jagat in mot hare utan bara släppt. Sedan har hundarna själva gått över till hare då rådjursdreven blivit för enkla - så det är absolut fina harhundar vilket även syns i förhållande till stövarresultaten (Beaglen har fler harettor än stövarna)
Men det är viktigt att leta valp även om man ska jaga rådjur tror jag.
Min är som sagt en utpräglad harhund - högbent och överhuvudtaget rätt stövarlik i kroppen och hon går lite för snabbt för rådjur tycker jag. Inte så att hon river dom men hon bjuder inte på dom där fina lugna skott-tillfällena som taxarna, det är full fart på viltet hela tiden de hinner aldrig stanna till och lyssna efter hunden.

Säkert kan man också finna riktigt skarpa Beaglar men de är till mans mjukare än tax och till vildsvin skulle jag personligen välja någon av de tyska allroundhundarna. Om jag absolut skulle vilja ha en drivande hund, vilket jag skulle undvika till vildsvin, så skulle jag välja shillerstövare.
Münsterländrarna var tex väldigt fina vildsvinshundar samtidigt som dom var fenomenala på småvilt och fågel. Bättre med en ställande hund till vildsvin tycker jag. Kanske skulle er spaniel fungera bra till det?

@ Cilla
Ja visst är det :)
och dom var inte komenderade dit heller, dom var alltid sådär kärvänliga med varandra, låg på varandra i fotöljer och plockade fästingar från varandra, rensade varandras öron osv.... rätt kul!

Mvh
Björn

En till sak angående det här med kontakt. En övning är ju att gömma sig bakom ett träd eller liknande då hunden är valp för att den ska lära sig hålla reda på föraren inte tvärtom.
Det har aldrig fungerat med min Beagle, hon drog helt enkelt iväg och var aldrig orolig att inte hitta tillbaks oavsett om det var hemmavid elle ri okända marker.

Det är VÄLDIGT självständiga hundar!

Mvh
Björn

En sak till bara *lol*

Min Beagle är den absolut stabilaste och sundaste hund jag någonsin stött på! och det tror jag också är rastypiskt .... samt ännu en orsak till att de används som försökshundar.

Mvh
Björn

tar tillfället i akt att fråga en jakthundsexpert! :)

På min användarbild syns vår blandrashund. Hans mamma var långhårig dvärgtax, pappan mer av så kallad okänd härkomst. De trodde att han var pudel och någon slags terrier . Han hade mjuk och lockig päls, brun med vita toppar och lite vetefärgade ben - vansinnigt ful hund faktisk. När jag tänker efter så såg han faktiskt ut som en lagotto i högbent jack russel-storlek.

Hur som helst, jag var orolig för att min hund skulle dra på vilt så snart han kunde - eftersom taxar ju har den driften. Men mina farhågor var grundlösa. Jag har en hund som är otroligt mattekär, han släpper mig sällan utom synhåll och han är faktisk ganska vek. Han kan vara enormt envis, men för det mesta vill han vara till lags och är man bara mjuk så kan han göra allt för sin matte. (behöver jag säga att det tog ett tag att programmera om sig efter att ha vuxit upp med och haft rottis? :D )

Nu till frågan! :idea:

För en tid sedan var en väninna och jag ute i skogen på ett motionsspår. Där är många joggare, liv och rörelse, men jag kan ha hunden lös. Han springer max 30 meter framför mig och kommer på inkallning eller så snart jag stannar eller hittar på något. Denna dag var vi mer eller mindre ensamma i skogen och allt var som vanligt. Min hund var lös och höll sig runt oss och barnvagnen.

Plötsligt tog min hund ett kliv ut i buskarna - blev helt vild, skällde med upphetsatt skall i "falsett" och sprang fram och tillbaka. Jag ropade in honom, men han lydde inte - så jag tog ett par långa steg ut i buskagen för att få fatt i honom - eller åtminstone få honom att stanna på kommando. Jag uppskattar att han var ca 20 meter ifrån stigen.

Jag ser honom inte, men så hör jag hur det prasslar bakom mig när jag vänder mig om är ingen där - men väninnan ropar: "Han är här, jösses - en hel råbock!" och så kallar hon på hunden som då har drivit upp ett rådjur - mitt framför näsan på henne, bara någon halvmeter från barnvagnen! När jag rusar ut på stigen är rådjuret borta och hunden nosar runt på andra sidan stigen.

Jag är vid det laget måttligt road och ryter i från tårna. "Kom hit!" Hunden kommer direkt, men med sänkt blick och sätter sig vid min sida. Han flåsar fortfarande av upphetsning och jag kopplar honom.

Jag blev helt ställd! :confused: Hur gör man? Vad hände? Varför gjorde han som han gjorde? Jag kan ingenting om jakthundar - bara att de springer och jagar och att de ibland komemr bort. Jag vet att fågelhundar fungerar annorlunda, men jag vet egentligen ingenting.

Nu gjorde jag ingen större affär av det. Hunden slutade trots allt och han kom på inkallning. Efter det hände så har han inte visat andra tendenser igen. Det jag gjort under hans uppväxt är att jag avbrutit hans spårande så snart jag sett att han blivit lite intresserad. Visst har det hänt att han dragit iväg någon gång, men han har alltid kommit tillbaka kvickt på inkallning.

Så kan du berätta för mig varför det blev så här? Vad var det för jaktegenskaper han visade upp? Eller var det bara så som hundar reagerar om de får chansen? (jag hade en schäfer en gång och hon stack på vilt, men var borta i timmar! Den hunden kunde jag inte ha lös i skogen alls, så det här beteendet är alldels nytt för mig)

Jag upplevde det som om han "vallade" djuret till min kompis. Han sprang fram och tillbaka och liksom parerade rådjuret. Tyvärr såg jag ingenting för vegetationen var ganska tät, men av skallen och prasslet att döma så var det så han gjorde.

Senast ändrad:

Varför det blev så? Antagligen hade bocken precis gått över vägen/stigen där hunden gick fram och spåret var rykande färskt samt att bocken ju var väldigt nära er. Det skulle få vilken hund som helst med minsta gnutta jakt i sig att tända till - de luktar ju gott och är spännande! ;)

Men jag skulle inte oroa mig om jag var du. Du fick in hunden utan problem och skulle det bli värre så är det ju bara att fya jaktbeteendet, upprätta kontakt, komendera inkallning och berömma då hunden kommer samt göra något riktigt kul som är roligare än de där rådjuren.
Om du undrar hur man får en hund rådjursren däremot så är det bestraffning som gäller då den visar minsta intresse för rådjur, samt att det ligger mkt i generna.
Men din hund har nog inte så fasligt mkt jaktlust eller så har du mkt fin kontakt och lydnad på den för det uppstod ju ingen nämnvärd konflikt mellan dig och rådjuret. Hunden valde helt klart dig som jag ser det.

Vet man att en inkallning inte kommer fungera så är det bättre att låta bli och istället ge sig efter hunden för att fånga in den alternativt uppräta kontakt samt avbryta jakten genom kontakten och sedan kalla in.
Men ofta vare sig orkar eller hinner man ikapp hunden och då är det bättre att vänta ut den tils man har en rimlig chans att upprätta kontakt och avbryta jakten... och då beroende av om den upprättar kontakt och lyder eller om den trotsar så gäller beröm eller bestraffning.
Viltet springer runt runt i samma spår så har du sett var det springer kommer det förr eller senare förbi där igen om hunden håller tempot på drevet. Så sätt dig väl dold en bit ifrån (30-50 meter) och låt viltet passera och gå sedan själv fram till dit där det sprang. Strax efter kommer hunden komma i samma spår med nosen i backen och knappt märka att du står där förns det är för sent att låtsas som ingenting.

Ge aldrig upp och gå hem och vänta på hunden för att ge den beröm eller bestraffning vid hemkomsten. Både beröm och bestraffning har i det skedet totalt tappat sin mening, bättre då att gäspa åt hunden och ignorera den helt. Vara som en gammal tjurig och långsint tik helt enkelt! ;)

Mvh
Björn

UrsusRex skrev:
Beagle är helt enkelt jättemysiga men något tjurskalliga och som alla drivande hundar svåra med kontakten (i förhållande till tex spaniel).
Dock inte lika "tjurskalliga" som tax har jag fått för mig. Beaglen är lik en katt till sättet, sker saker och ting på dess vilkor så går det jättebra om inte så går det trögare men det går ;) . Andra kattlika beteenden är dess självvård eller vad jag ska säga - åtminstone min är extremt noga med sin päls och tassar och lägger åtskilliga timmar på det.

Men självklart är den ändå en hund eller vad jag ska säga = den fungerar bra att arbeta dressyr med. Med min är det så att så länge hon är inom femton meter fungerar lydnaden oklanderligt men så fort hon får chansen så rymmer hon och då hon jagar är det minst sagt problem med kontakten. Jag får vråla som en tok för att få kontakt och sedan utfärda komandon för att det ska fungera.
Men det gäller att hålla koll för rasen tar varje chans till att rymma!
Men jag kan ha henne lös utan problem så länge jag är alert och ser när det börjar suga lite för mkt i "rymmartarmen".
Använder du horn eller pipa vid inkallning eller använder du "bara" rösten? Vi har använt horn vid inkallning från början, men numera endast vid jakt och när hornet ljuder så ska man bryta allt, vilket fungera på våran springer, då rösten tydligen bara hörs ibland... Hm
Men det är alltså lite så som jag "fruktade" att det kräver lite mer av oss som förare och vara alerta om vi kunna ha en beagle lös... Vi bor extrem dåligt till egentligen för att ha jakthund lös på gården men med våran har det fungerat. Men det blir nog jag som får ta grunddressyren för jag har mest tålamod av oss och ställer högre krav... ;)

UrsusRex skrev:
Det är en VÄLDIGT social och trevlig gossegris, gillar att ligga vid fötterna i sovsäcken eller under en filt vid husses eller mattes fötter i soffan vilket tydligen är en rastypisk egenhet. En annan rastypisk egenhet är att dom är väldigt bestämda om hur saker och ting ska gå till och blir griniga om man tar deras plats i tex soffan och liknande.
Dom älskar barn (faktiskt!).

Det låter ju väldigt bra, att de älskar barn om det inte var till föda du menade... :D Men klarar de av att vara ensamma oxå eller blir de oroliga då? Det är visserligen oxå en träningssak men i grund och botten liksom.

UrsusRex skrev:
Dom fungerar bra för lydnad men kräver mkt kontaktarbete, för aggility kan jag tänka mig att de är kanonbra - min hund klättrar på allt! Hyllor, fönster, stegar, staket you name it.

Dessutom är de väldigt kända för sin hälsa samt för att vara lätthanterliga och det är mkt därför de används som försökshundar på tex smittskyddsinstitutet. :cry:
När man är hos vetterinären får man alltid höra detta om hur friska Beaglar är.

Ja det vore ju kul med en hund för en gångs skull inte har "rastypiska" sjukdommar stup i kvarten... Våran har visserligen "bara" öron problem men det är drygt bara det...
Men det är skönt att det finns lite sunda raser kvar, och att alla inte är totalt sönder avlade!

UrsusRex skrev:
Nu vet jag inte hur det är egentligen men då jag kontaktade avelsrådet och sa att jag ville ha en Beagle för jakt så sa han att det inte finns sällskapsbeaglar längre.
Klubben har arbetat stenhårt för att främja jaktegenskaperna och det krävs både utställningsmeriter och jaktmeriter för att vara med på A-listan i aveln. Sedan flyttas hanhunden ner efter tre parningar och för att få vara kvar i aveln krävs att minst tre valpar ur samma kull meriterar sig... bra tycker jag men som sagt nog svårt att hitta registrerade uppfödare som säljer till annat än jakt pga det. Det är ju iofs inget problem för er. :)
Personligen är jag dock av åsikten att så länge hunden arbetar så är det bra. Oavsett om det är jakt eller agillity så aktiverar det hunden.
Självklart är dock Beaglen en väldigt jaktkrävande hund så den bör ju få jaga åtminstone någon dag per vecka under säsongen tycker jag och jagar man in den mot hare så förlängs ju även säsongen.

Ja under jakt säsongen jagar de ibörjan minst varje helg, så snart det fryser så de kan sluta jobba på heltid så är min man och hans kusin ute nästan varje dag mer eller mindre... *suck* ;)
Det är mycket därför jag har lagt till agilityn oxå för att det ska hända saker under restän av året men vi har alltid lite diskussioner nu på hösten om vem som ska få ha hunden... ;)
De har pratat om hare och speciellt nu när det finns nästan fler harar än rådjur i våra skogar... Fast i dag sköt de två rådjur för våran under drev. Om man får "skryta" lite... :love:

UrsusRex skrev:
Sedan är det viktigt att leta fram en valp till vad man ämnar jaga. Särskillt om man ämnar jaga hare så att man inte får allt för mkt problem med rådjursrenheten. Dock är de kända för sin goda haregenskaper och jag har hört om flera som inte jagat in mot hare utan bara släppt. Sedan har hundarna själva gått över till hare då rådjursdreven blivit för enkla - så det är absolut fina harhundar vilket även syns i förhållande till stövarresultaten (Beaglen har fler harettor än stövarna)
Men det är viktigt att leta valp även om man ska jaga rådjur tror jag.
Min är som sagt en utpräglad harhund - högbent och överhuvudtaget rätt stövarlik i kroppen och hon går lite för snabbt för rådjur tycker jag. Inte så att hon river dom men hon bjuder inte på dom där fina lugna skott-tillfällena som taxarna, det är full fart på viltet hela tiden de hinner aldrig stanna till och lyssna efter hunden.

Ja det vore roligt om de kunde driva både rådjur och hare så man kan få lite av varje... ;) En av killarna som brukar komma och jaga, "inbjuden" har en stövare som är rådjursren som de brukar släppa ibland. Faktiskt så har jaktlaget det sista året ökat ut andelen hundar något extremt... När vi köpte våran var han nästan helt ensam, de andra som fanns var bara älghundar, i dagsläget finns det ialla fall tre andra hundar oxå! Vilket är väldigt skönt så vi slipper åka på alla eftersök när det är påkört...

UrsusRex skrev:
Säkert kan man också finna riktigt skarpa Beaglar men de är till mans mjukare än tax och till vildsvin skulle jag personligen välja någon av de tyska allroundhundarna. Om jag absolut skulle vilja ha en drivande hund, vilket jag skulle undvika till vildsvin, så skulle jag välja shillerstövare.
Münsterländrarna var tex väldigt fina vildsvinshundar samtidigt som dom var fenomenala på småvilt och fågel. Bättre med en ställande hund till vildsvin tycker jag. Kanske skulle er spaniel fungera bra till det?

Mvh
Björn

Jo vi hoppas att han ska kunna fungera men än så länge är stammen av vildsvin så pass liten att man inte är riktigt säker om det är det han stötter på och dessutom vet inte de andra i jaktlaget så mycket om vildsvin heller. Däremot så är en bekant väldigt duktig och de har väl tänkt ta hjälp av honom och hans hundar när de ska jaga på "allvar" De har skjutit ett vildsvin som tydligen bara var en unggris, men som de själva upplevde "jättestor". Våran bekanting kom och hjälpte till och stycka och talade om att den var liten, den vägde ju knappt 100 kg...

Ja det lutar nog åt beagle men det får nog vänta ett år eller två men då har man mer tid att titta runt och hitta en uppfödare som passar en och med "rätt" stam. Våran Springer var ju nästan ett impuls köp så vi kanske ska lägga ner lite engagemang i nästa hund! :)

Din stackare du ville ju bara visa dina hundar så blev du totalt ut frågad! Så kan det gå när man hamnar på Buke! ;) Jag hoppas att du trivs här ialla fall!

Jag har använt pipa och rösten men börjar förstå att det finns anledningar till att man använder horn så vi har börjat gå över på det lite smått i träningen nu. Had eman tänkt till lite så had eman ju tränat på horn från början.

Nädå, de älskar att vara med barn. Annars kan ju hundar ha svårt för barnens rörelser osv men inte vår Beagle inte, hon fullkomligt älskar ungar. Alltså verkligen gillar barn och att vara med dom plus att hon ju både är i en bra storlek och leker med barnen på ett bra sätt.

Jag har haft lite problem med min Beagle och ensamhet. Eller problem och problem; En granne tyckte så synd om henne för att hon ylade när vi inte var hemma så jag började ta med henne överallt och ensamträningen sköts upp. Själv har jag aldrig hört henne yla dock och jag tror nästan att grannen hörde hunden då vi var hemma.
När jag sa att spanieln är hopplöst hussekär och alltid vill vara med så menade jag i vardagen. Hon slappnar liksom aldrig av utan håller precis hela tiden koll på mig. Reser jag mig och går till ett annat rum följer hon efter, lagar jag mat så ligger hon på mina fötter, badar jag ligger hon under badkaret - men bara för att jag sagt ifrån att hon inte får vara i det osv osv. Jag ska erkänna att jag tycker det är rätt mysigt det där och det är därför jag "skämt bort" henne med det, skulle säkert gå att dra gränserna annorlunda.

Beaglen lämnade jag korta stunder med ett ben och kom inte tillbaks förns hon var tyst tog väl ett par dagar att vänja vid att vara ensam hemma men inga större problem tycker jag.

Beagle är nog annars en utmärkt drivande hund att kombinera rådjur och hare på om den inte tappar intresset för rådjur med tiden vill säga - så som jag hört kan hända. Min har jagat två säsonger. Den första la jag mkt tid på rådjursrenhet och harjakt. Den här andra har det blivit dåligt med jakt från min sida pga olycksfall i familjen så jag har haft lite dåligt samvete och låtit henne driva rådjur lite mer men inte skjutit. Hon söker fortfarande hare aktivt men om hon går på ett rådjur under söket så driver hon det.... dock MKT lättare att kalla in från rådjursdrev än hare.
Men i princip skulle man ju kunna säga att just nu driver hon det man släpper henne på vilket iofs är rätt ultimat. Men för att meritera för framtida avel så är det både bättre och lättare med hare. Jag är ännu lite i valet och kvalet om jag ska avla på henne eller inte. Uppfödaren ser ju helst att jag gör det och dessutom vore det nästan synd att inte göra det, men åandrasidan finns det ju två tikar till i kullen som absolut kommer gå till avel.
För att skryta lite jag med då ;) så är stammtavlan full med jakt-och utställningschampions flera Nordiska och internationella champions. Men en grej med det förresten! Hon var billig! Trots den fina aveln så kostade hon endast 7.000:- motsvarande fågelhund hade kostat mer än det dubbla - minst.

Och ingen fara, det är kul att svara på frågor samt att själv få massor av fina tips och råd.... så jag gillar Buke skarpt! Har fastnat lite på hundsidan känns det som dock - hittade hit av en slump då jag sökte på hästar och forum i Google. Men Buke är kanon! :)

Mvh
Björn

Tack så jättemycket att du har orkat tagit dig tid att svara! Det har gett väldigt mycket och en klar pusch mot beagle! ;) Du får väl höra av dig om du tänker avla på din tik så kanske det vor en valp för oss! :)
Jag återkommer om det är det något mer jag funderar på!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V