Min bästa vän förlorade sin son inatt

Migo

Trådstartare
Min närmsta vän och hans fru förlorade sin son inatt, tre timmar efter förlossningen.
Det är så fruktansvärt hemskt att det inte går att sätta ord på hur det känns och jag vill på alla sätt hjälpa dem.
Hur hjälper man någon igenom en sådan tragedi? Vad kan jag göra som stöd för dem?
Jag bor en dryg dagstur ifrån dem, men vet att de har sina föräldrar på plats som stöd...

Ibland är det bra så fruktansvärt orättvist, de skulle ha blivit underbara föräldrar:cry::cry:

Sv: Min bästa vän förlorade sin son inatt

kaarje2Dengel.jpg

Livet är så förbannat orättvist :cry:

Du kan finnas där, dra dig inte undan och lyssna men träng dig inte på. Det är alltid svårt att veta hur man ska förhålla sig när en sådan hemsk situation uppstår.​

Jag har en vän som förlorade sin dotter innan förlossningen, hon fick havandeskapsförgiftning som inte uppmärksammades i tid, och de fick välja mellan att rädda livet på min vän, eller hennes dotter...

I början höll vi endast sms kontakt, och jag väntade ut tills hon själv ville ringa, hon fick hela tiden ta de första stegen.

Det är fruktansvärt orättvist, och det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra, bara man gör något.

Tänker på din vän och hennes man i deras svåra stund.
:cry:

Låt dem veta att du finns där.

Oavsett om det är ett nyfött barn, barn, förälder, mor/farförälder, syskon eller vän så är det en fruktansvärd upplevelse när någon man älskar går bort. Det är alltid skönt att veta att ens vänner finns där för en om man behöver det.
Ta inte illa upp om de är otrevliga och korta mot dig, ta det inte personligt.

En del uppskattar verkligen hjälp medan andra inte alls gör det. Men saker som slippa handla, laga mat, städa och liknande kan vara väldigt skönt att slippa eller i alla fall ha sällskap till det. En del vill å andra sidan fortsätta med allt som vanligt. Du känner ju din vän bäst så det kan nog du avgöra.

Och ja, livet är förbaskat jäkla orättvist.

Fy så hemskt! Vad orättvist :cry:

Vet inte om jag har något bra tips, sms kan vara bra om man inte orkar prata.

Fy vad sorgligt.

Jag har inga konkreta råd mer än att fråga dem, säg att du finns du lyssnar och kan hjälpa till med praktiska saker om/när de vill.

Min barndomskompis (Vi har känt varandra sedan sandlådan) mamma dog efter en tids sjukdom (som kommit plötsligt på och som var med dödlig utgång), för ca ett år sedan och jag ringde upp henne några dagar efter jag fått reda på det och sa:

Kompis Hej det är *kompis*
Jag Hej det är Johanna,
Tystnad i luren,
Jag Du, jag hörde om din Mamma.
Kompis Ja, det känns hemskt
Jag Jag ville bara säga att jag tänker på dig och finns här om du vill prata,
Kompis Lite snyftningar + tystnad, tack det känns skönt att veta.
Sedan sa vi hejdå och la på.

Det kändes rätt för mig att göra så, funderade på sms först, men kände att jag vill att hon hör att jag verkligen menar det jag säger.

Men du måste känna efter själv vad som är rätt för dig och din kompis.

Vilken mardröm, att ens barn dör, usch jag vill inte tänka tanken.

Usch vad hemskt!
Svårt att sätta sig in i det läget :cry:
Fick själv missfall i tisdags, men det går inte att jämföra med detta, då när man fött sitt barn är så lycklig och har lagt 9 månaders väntan och längtan bakom sig.
Jag skulle nog ringa och säga att -Jag är ledsen, och vill ni ha hjälp eller vill prata så finns jag här dygnet runt.
Tror inte man behöver säga så mkt mer om inte personen själv säger nåt.

Sen behöver de kanske ha lugn och ro och få sörja ifred, men det märker man nog på om de hör av sig själva eller inte.
Då kan man ju skicka ett sms efter ett tag och erbjuda sin hjälp igen.

Kom på att när vi skulle få nr 3 för 2 1/2 år sen så skulle sambons bekant få sitt första barn 3 veckor innan oss. De var ute hos oss en del innan då de köpte en bil av oss.
När hon skulle in och föda så fick de inte liv i bebisen och den kom ut död.
Det var jättehemskt dels för deras skull, dels blev man orolig för sin egen skull.

Min sambo ringde honom 3-4 dagar efter att han berättat vad som hänt. Och jag tror att han uppskattade det då det blev väldigt tyst i deras telefoner ett tag. Folk blir nog lite rädda och vet inte om man stör.
När vi fått vår lille skrutt kände jag mej väldigt berörd och skyldig när vi stötte på dem. Men sen berättade hon att de skulle försöka igen.
Så när jag jag blev med barn 1 år senare så var hon oxå gravid igen och fick sin pojk 3 veckor innan vår. Jag var nog mer nervös för deras förlossning än för min egen =)
Så det var nog skönt för dem att de ändå vågade chansa igen.

Fy vad hemskt!!:cry: Lider verkligen med dem...

Min kompis pappa dog nu i början av januari, helt pang bom utan att ha varit sjuk eller nåt. Och inte var han gammal heller... Funderade en del på hur jag skulle göra och kom fram till att det var en sån chock för henne att jag inte ville ringa just då. Fick veta det samma dag det hänt.

Så jag skickade ett sms direkt och skrev att hon kunde höra av sig när hon ville. Hon svarade dan efter och vi bestämde att jag skulle ringa henne till helgen. Pratade lite på msn innan dess med. Just eftersom detta var så oväntat sa hon själv att hon inte hade orkat prata ändå om jag hade ringt dan efter eller så. Nu i mars ska jag åka upp och hälsa på henne.

Allt beror ju på situationen och vilken relation man har, men i detta fallet kändes det helt rätt som vi gjorde för oss båda!!

Hör av dig och säg att du finns. Om du vill göra nåt mer konkret;

Köp mat, eller laga mat. Åk dit och lämna, utanför dörren om det känns konstigt att ringa på.

Jag har gått igenom förlusten av mitt livs kärlek, och det jag minns mest är några som lagade matlådor som bara var att värma. Det var så underbart skönt, mat är det sista man vill tänka på i en sån situation. Bara att nån hade tänkt så långt som att köpa frukostmat och lagat en lasagne, det var obeskrivligt. Underbara vänner.

Jag lider med er allihop.

Såg nu att du bor längt bort, missade det först. Sorry.

Senast ändrad:

Fy, vad fruktansvärt!
Det finns inga ord!

Som andra har sagt så försök att bara finnas där, att bara vara någon man kan gråta hos och krama om.

Vet du vad som har hänt? Jag har bf om två veckor och börjar verkligen oroa mig för allt som kan hända...

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt för ett långt och lite rörigt inlägg, men det återspeglar väl rätt bra hur mina tankar går just nu. Min häst verkar nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Senast: yennork
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 142
Senast: Björk
·
E
Övr. Katt Hej på er!! Nu är goda råd dyra!! :confused: Som flera av er vet så blev vår underbara lilla Kajsa överkörd för drygt en vecka...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: Explicit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka