Min bäbis blev biten idag :(

Glimfeather

Trådstartare
Min hund har blivit biten av en enorm blandis :cry: Det blev ett hål mellan skulderbladen. Det har gått igenom skinnet in till köttet men inte mer (tur att han har ett sånt överflöd med skinn!). Jag har klippt rent och tvättat med klorhexidin. Tänkte fortsätta tvätta med tvål tills det är läkt. Är det rätt, eller hur hade ni gjort?

Detta är andra gången han blir biten och såret är ungefär lika stort som förra gången (bara det att förra gången fick han en spricka i nosbenet) så jag vet att de inte kommer göra något mer än tvätta det om jag åker in till veterinären.

Vi fick isär hundarna väldigt fort och min hund var precis som vanligt efteråt så han blev inte rädd i alla fall. Men jag blev! Hur ska man våga släppa ihop sin hund med okända hundar igen? Jag har aldrig haft något "kamphundshat" eller varit mer rädd för såna hundar än andra, men med tanke på att det är både pit bull och amstaff i den här så blir man ju skiträdd :crazy: Men hur blir man av med rädslan?

Sån jäkla tur att han har så mycket skinn att han inte fick tag i strupen eller nåt. Fy, känner mig som världens sämsta matte :(

Sv: Min bäbis blev biten idag :(

Helst ska du ju använda koksaltlösning på ett färskt sår pga att annars hindrar du den allra första läkningen, kan vara bra att ha i åtanke.

Annars, se till att ta tempen och kolla allmäntillståndet noga hos din hund. En infektion kan gå fort. Min hund bet den andre hannen som blev dålig inom några timmar med chock och infektion.

Hundbett är sånt som händer, även om jag aldrig skulle släppa min hund ihop med okända hundar. Detr är helt enkelt inte värt det.

Håller tummarna för att såret ska läka utan problem

Någon gång måste ju vara den första de träffas om de inte är uppfödda ihop, och det har alltid funkat bra innan med alla andra hundar. Vi hade inte ens släppt dem utan de var kopplade och nosade på varandra. Men det kanske var dumt att ha dem i koppel.

I alla fall så är han precis som vanligt, precis lika busig. Han springer runt och leker här nu. Men får såklart hålla koll för det kan ju komma senare.

heee?
Dom flesta hund ägare vet väl att det är riskabelt och varning på att låtaa hundar hälsa på varandra kopplade. Speciellt om det ä'rhundar som inte känner varandra!
Det är oftast då det blir gruff!!!

Jaha. Då är jag väl dum i huvudet då och världens sämsta hundägare. Tack för att du upplyste mig om det.

Hur är det nu? Den ana säger att hon aldrig skulle släppa sin hund med en okänd, den andra säger att man aldrig ska låta dem hälsa kopplade. Hur är det egentligen?

Jag vet att det är bäst om de kan få hälsa på varandra okopplade. Men det har alltid funkat att låta honom hälsa på andra kopplad innan och det är lätt att dra isär dem om det blir gruff. Men den här hunden högg utan varning och min hund tyckte det var jätteroligt med en ny kompis. Innan han blev biten.

Senast ändrad:

Hur ska man våga släppa ihop sin hund med okända hundar igen?

Finns saker jag INTE gör no matter what! och det är just att släppa ihop sin hund med okända hundar!!
Du hade tur att det gick så bra asom det gick.. Men jag skulle aldrig lita på en okänd hund, hur "snäll" ägaren säger att den är..
Man kan aldrig veta...
fast nu vet ju inte jag om du umgås med den ägaren eller hur det är.. då kan jag ju förstå att ni vill att hundarna ska lära känna varandra :)

O du... bara för det där så är du INTE världens sämsta hundägare!!

Lycka till med såret! hoppas det läker fint :)

Jaha. Då är jag väl dum i huvudet då och världens sämsta hundägare. Tack för att du upplyste mig om det.

Välkommen till bukes hundavdelning :idea: , erkänn att du låter din hund hälsa på andra, leka med dem (alla hundar man låter sin hund leka med måste då alltså per automatik vara känningar från födseln, annars får jag inte ihop det), erkänn att du inte är hemma med din hund MINST 23 timmar om dygnet,inte alltid bara använder mjukaste metoderna, har en blandras eller annan icke-buke-godkänd ras (nakenhund, amstaff, APBT m fl), NÅN gång har den lös, kombon nån gång har den lös samt att den nån gång inte kommit på inkallning (då jäklar dubblar vi straffet).. ja det var ett utdrag ut lagboken..
då är det bara att ta plats så ska bilan falla snarast!! :banana:

Ursäkta ironin men ibland får jag spatt på folks attityder härinne.

Eftersom han är glad & kutar runt är det ingen vidare chockrisk skulle jag tro (men jag bedömer efter mina människo-medicinska kunskaper), det nån skrev om koksalt stämmer, håll koll på honom & såret (vilket du säkert redan gör). Olyckor händer, se det som att du hade tur & att hunden verkar ta det bra!

Självklart är inte TS världens sämsta hundägare. Jag tror att folk reagerade just på meningen "Hur ska man våga släppa ihop sin hund med okända hundar igen?" och svarade att det är ganska vanligt att man INTE vågar det just pga sådana här saker.

Det är min pappas frus sons hund så det var därför vi tyckte att de skulle få hälsa. Men de ska inte få träffas igen, det är ett som är säkert. Men han får hälsa på hundar vi möter ute ibland också och hittills har det alltid gått bra även med bitchiga pms-tikar som aldrig har gått ihop med ne annan hund.

Lenis: Tack för det inlägget, haha :rofl: Min hund har många hundkompisar, men inte en enda från födseln och detta är första gången det har gått snett.

Hur är det nu? Den ana säger att hon aldrig skulle släppa sin hund med en okänd, den andra säger att man aldrig ska låta dem hälsa kopplade. Hur är det egentligen?

Jag vet att det är bäst om de kan få hälsa på varandra okopplade. Men det har alltid funkat att låta honom hälsa på andra kopplad innan och det är lätt att dra isär dem om det blir gruff. Men den här hunden högg utan varning och min hund tyckte det var jätteroligt med en ny kompis. Innan han blev biten.

Nej du är då inte dum i huvudet. Tänk om alla skulle släppa sina hundar över allt bara för att de ska få hälsa på en annan hund? Hur skulle det se ut?
Det är lätt hänt att hundar ryker ihop. Det händer alla förr eller senare, alla hundar kan omöjligt tycka om varandra. Du tycker väl inte heller om alla du träffar?

Det jag funderar på är, vad sa ägaren till blandisen?
Ska hon fortsättningsvis ha munkorg på sin hund? Iochmed att den är opålitlig? Tänk om någon mer hund blir biten? Eller ett barn?
Eller ska hon sluta helt att låta sin hund hälsa på andra?
Om du inte kände människan, tog du hennes uppgifter?
För det är h*n som ska betala dina vet räkningar.

Skölj med koksalt och håll koll på att det inte kommer i smuts, ring vet och be och få komma in så de får ta en kik på det iallafall.
Be vet om rejäla kvitton och skicka till ägaren till blandisen.
tempa och håll koll på allmäntillståndet, så hon inte blir jätte sjuk..

Hur ska man våga släppa ihop sin hund med okända hundar igen? Jag har aldrig haft något "kamphundshat" eller varit mer rädd för såna hundar än andra, men med tanke på att det är både pit bull och amstaff i den här så blir man ju skiträdd Men hur blir man av med rädslan?
Det vågar du, men prata med ägaren först, och fråga om de verkligen är snälla, låter de tvekande så låt bli.
Det är sånt här som gör att de rasrena hundarna (pit, amstaff) får dåligt rykte. Någon oansvarig har en blandis som gör dumheter och sen kopplar folk ihop det med att även rasrena hundar göra samma sak(visst gör de det ibland, alla raser gör dumheter) Det är så synd.
Du får gärna träffa min rasrena pit, så kommer du nog inte vara rädd mer.. För henne iallafall.:p

lycka till med vovven och hoppas hon kryar på sig snabbt.

Det är min pappas frus sons hund så det var därför vi tyckte att de skulle få hälsa. Men de ska inte få träffas igen, det är ett som är säkert.

ahh okay, då vet du ju vart du ska skicka vet räkningarna.
vad sa han om det som hände?

Men det är inte så jag menar. Självklart släpper jag inte ihop min hund med första bästa jycke på stan. Men någon gång måste vara den första som den får träffa sin nya kompis och som sagt har det alltid funkat innan! Och nu hade det varit bra om de här hundarna hade funkat ihop eftersom ägaren är någon jag umgås mycket med när jag är här i sthlm. På samma sätt som att jag vill att min hund ska bli kompis med mina vänners hundar och det är han. Även om de också var okända i början.

Han är bara 12 så han sa inte så mycket eftersom han inte ens var med. Han bor hos sin pappa och det är deras hund. Men pappas fru blev ganska ställd och gick hem med hunden igen och han ska inte få hälsa på hanhundar igen. Tikar fungerar bra och hon tänkte väl inte på att det kan vara annorlunda med hanar.

Tänk om alla skulle släppa sina hundar över allt bara för att de ska få hälsa på en annan hund? Hur skulle det se ut?

Menar du att jag gör det? För det gör jag verkligen inte! När vi är ute och går och någon frågar om hundarna kan få hälsa så brukar jag säga ja, men jag släpper aldrig min hund bara sådär.

Han är bara 12 så han sa inte så mycket eftersom han inte ens var med. Han bor hos sin pappa och det är deras hund. Men pappas fru blev ganska ställd och gick hem med hunden igen och han ska inte få hälsa på hanhundar igen. Tikar fungerar bra och hon tänkte väl inte på att det kan vara annorlunda med hanar.
är hunden ägd av en tolvåring?....
Menar du att jag gör det? För det gör jag verkligen inte! När vi är ute och går och någon frågar om hundarna kan få hälsa så brukar jag säga ja, men jag släpper aldrig min hund bara sådär.

förlåt, det var inte så jag menade, jag menade i största allmänhet.
För tänk om alla skulle släppa sina hundar överallt så fort de skulle hälsa på en annan hund (dvs inte vara kopplade.)
Bland bilar , andra sjur osv. bara för att de ska hälsa. Givetvis ska hundar klara av att hälsa kopplade.

Jo jag reagerade på meningen om hur man ska våga släppa ihop sin hund med okända hundar igen.
Det lät nämligen som om din släppt ihop dem på vinst eller förlust, inte alltid lätt att få fram alla detaljer i ett inlägg, särskilt om man är stressad över att ngt hänt hunden.

Vad jag menar är: alla hundar måste inte få hälsa på varandra. Jag väljer att inte släppa ihop min hund med okända hundar. Känner du ägaren och litar på den är det en annan sak, framgick inte av inlägget att ni var bekanta, stod bara okänd.

Att det sedan var två hanhundar hade gjort att jag personligen varit väldigt tveksam då jag personligen vet att min hund kan vara lite ful och dessutom har väldigt hög smärttröskel.:o

I övrigt fick du smarta råd av mig och en önskan att din hund tillfrisknar. Att jag berättar vad jag aldrig skulle göra med min hund får du ta som du vill.

Låter skönt att han inte verkar påverkad. :)

Nej, men hans familj. Tyckte det var enklare än att skriva pappas frus sons pappa.

Nej, jag är ledsen och uppskakad så jag skrev nog lite skumt. Skulle skrivit att det är en hund som tillhör någon jag känner :) Annars skulle de såklart inte fått hälsa.

Min hund går ihop med hane som tik, stor eller liten så jag var inte rädd att det inte skulle gå. Och speciellt när den andra hunden accepterade att min hund nosade överallt på honom. Men nu vet jag bättre! Och det viktigaste är att han inte blev rädd! För det hade ju kunnat göra honom ilsk på andra i framtiden.

Ja, tack för tipsen! Glömde skriva det. Är lätt att man uppfattar skrivna saker fel, speciellt när man är uppstressad för något.

Senast ändrad:

När man låter hundar hälsa skall de vara helt lösa. Då har dom inte prägel från sin förare.
Det blir ofta bråk om dom är i koppel.

Ja, enligt dig. Andra säger tvärtom. Som en annan skrev: Hundar ska klara av att hälsa på varandra kopplade. Och jag tycker det är bäst eftertsom de är enkla att dra isär ifall den ene skulle börja gruffa. Har aldrig varit med om en hund som gör utfall helt oannonserat innan och tror inte heller att det är ett särskilt normalt hundbeteende. Till och med morbrors rottis slängde sig på rygg efter ett fräs från mormors bichon frisé och det hade min också gjort.

Min vovve har varit i slagsmål med sin bästis (YorkWanns hund) flera gånger innan de fick gjort upp vem som skulle bestämma, men då har man sett i förväg att de kommer ryka ihop. Och det har alltid låtit mer än det är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: Luff
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 735
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar