Min bäbis blev biten idag :(

Sv: Min bäbis blev biten idag :(

Man förstärker signalerna genom kopplet. Då blir hunden mer på sin vakt. Är då föraren det minsta orolig och sträcker hårt i kopplet. Oj nu är det något på g tänker hunden och blir på sin extra vakt. Minsta lilla så kan det tända till.

Så har jag lärt mig efter 4 st rottisar o kurser

Ok, tack för tipsen, då vet jag det! Kan tänka mig att hon som höll den andre var lite nervös. Min gömmer sig bakom mig om jag blir nervös eller så, men en rottis/pb/staff/golden etc. är väl kanske lite mer försvarsbenägen än en vek vallhund kanske.

*kl*

det där med koppel eller ej är ingen absolut regel, utan vad ska man kalla det, en rekommendation. en del hundar störs inte av kopplet, andra gör det och ytterligare andra behöver ha koppel på sig. men oftast funkar det bäst om hundarna är okopplade.

sedan tycker jag inte att man genast ska lasta en hund för ett bråk. it takes two to tango, eller hur? det kan räcka med en blick, avsiktlig eller ej, och den blicken är lätt att missa.

Mem jag lastar inte bara en hund! Det kan ju ha varit ett missförstånd mellan hundarna eller vad som helst, vi människor ser väl bara en bråkdel av alla deras signaler även om de brukar markera rätt så tydligt att "passar du dig inte så jävlar". Och vi såg ju vem som bet vem, det kanske var så att hans signaler inte är så tydliga och min hund missförstod honom, men han högg i alla fall min hund och inte tvärt om. Det är ju lätt att det blir missförstånd raser emellan också, inte konstigt när de kan se så olika ut!

Jag tänkte på en sak... Är du säker på att det inte blivit en sårficka? De där syns inte utanpå utan kan vara mkt stora. När vår hund blev biten (iof lite allvarligare än det här tycks vara) så hade han en sårficka som gick runt hela halsen mer eller mindre. Tog mycket tvättande och dränering innan det hade läkt ihop som det skulle. Kan vara en idé att åka till vet och kolla så att han inte har något sådant. Och hur som så bör man hålla såret öppet ett tag för att se till att det läker inifrån och ut av samma anledning.

Ja ibland är de värre än vad det ser ut.

Min schäfer blandning bet grannens lille terrier o de såg inte så farligt ut men då grannen själv inte va hemma utan hade en hundvakt så valde jag att ta med hunden till vetrinär. När vi kom dit sa de att han hade en 15 cm lång luft fick. Fick raka hunden o sätta in dreninerings rör mm. Va inte roligt o åka hem med denna lilla misshandlade hund o överlämna han till ägaren som hade hunnit komma hem vid det laget.

Jag frågar igen iochmed att jag inte fick något svar.

Ska de fortsättningsvis ha munkorg på hunden?
Eller har de någon annan lösning om hur de ska göra med den uppenbart opålitliga hunden?

Jag hade inte munkorg på min hund efter den incidensen men Griffon terriern. Beror ju lite på om de är något som brukar inträffa och hur situtionen såg ut.
Jag hade bara min hund under strängare uppsikt.

Men sen påstod jag aldrig att min hund va snäll o gullig mot andra hundar. Han började inte ett bråk men tackade sällan nej om de bjöds till ett.

Tycker inte du skall ta det så hårt. Det händer att hundar ryker ihop. Jag har två stycken. En 6-årig tik och en 1-årig hane. Ibland så kan de bli lite gruff mellan dem. De kan låta hemskt när de morrar och ryker ihop men det är över på några sekunder. Då brukar den lille slokörat lunkar iväg till mig. Antagligen har gamletiken tyckt att han är tyken och behöver en åthutning. Sen tar det bara några minuter och så leker de igen som om ingenting hänt.

Mvh

Tora

Jag frågar igen iochmed att jag inte fick något svar.

Ska de fortsättningsvis ha munkorg på hunden?
Eller har de någon annan lösning om hur de ska göra med den uppenbart opålitliga hunden?

sedan tycker jag inte att man genast ska lasta en hund för ett bråk. it takes two to tango, eller hur? det kan räcka med en blick, avsiktlig eller ej, och den blicken är lätt att missa.

*host harkel* :angel:

Vad tråkigt att din hund har blivit biten. Vad gäller det här med att släppa ihop med andra hundar igen lämnar jag till någon annan att svara på. Mycket - hur man ska bete sig och under vilka omständigheter - är ju beroende av hur din hund reagerar efter bråket (exempelvis om han har blivit mer osäker på andra hundar). Min blev biten och blir numera lätt hysterisk om andra hundar kommer för nära när hon själv är i ett trängt läge med resultatet att hon triggar den andra hunden till bråk. Så det är säkert väldigt individuellt.

Vad gäller hundbett så blir de nästan alltid infekterade. Jag skulle åka till veterinären och kolla upp det eller åtminstone tempa hunden morgon och kväll.

Hoppas att det ordnar sig, att såret läker fint (liksom självförtroendet hos både hunden och dig). Det är ju alltid en risk att släppa ihop två hundar och jag tycker nog att du under rätt former och tillsammans med rätt hundar ska våga göra det. :)

Det är väl redan skrivet men...
Tvätta runt såret med klorhexidin men inte i. Spola rent minst en gång om dagen med koksaltlösning så att vätskan verklin´gen kommer ned i såret. Hundbett är ofta infekterade redan från början så håll koll på det så det inte svullnar eller guggar sig.

knapplån ...

Enligt Ceasar Milan på tv 4+ så är det bästa sättet att låta hundar träffas att låta dem promenera en runda bredvid varandra och inte låta dem träffas nos mot nos direkt. Någon som har tankar om detta eller har provat?

Jodå, så gör jag alltid med min när han träffar nya hundar. Funkar bra då min hanhund kan vara dum mot andra i någon inbillad tanke om att han måste vara störst bäst och vackrast och då är det lika bra att nita den andre direkt om han tycker det behövs... Fåntratt på många kilo.

:crazy:

Tyvärr har han en hög smärttröskel och slåss han kan han nog fortsätta hur länge som helst. Vissa hannar går bra, men dem har han fått träffa på det sätt du beskriver. Blir inte samma spänning för hunden.

Det är väl redan skrivet men...
Tvätta runt såret med klorhexidin men inte i. Spola rent minst en gång om dagen med koksaltlösning så att vätskan verklin´gen kommer ned i såret. Hundbett är ofta infekterade redan från början så håll koll på det så det inte svullnar eller guggar sig.

Har redan tvättat i såret med klorhexidin ... Nu har det ju blivit en skorpa på såret, hur kommer jag då ner med koksaltet?

Det ser fint ut idag och hunden mår bra. Han har inte ont och det är inte svullet. Är 50 mil hemifrån nu, ska åka hem ikväll och börjar han må dåligt eller om såret blir infekterat så åker jag in i morgon, när vi är hemma igen. Hur nu det ska gå med bil på lagning ...

Stackars, hoppas att det inte blir ngn inflammation eller liknande. Men hundar brukar klara av att läka sig ganska bra.

Min hund blev också överfallen här i förra veckan. Av en rottis- såklart. VARFÖR skaffar folk såna skarpa och starka hundar om de inte klarar av dem? Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att uppfostra en hund som är stor? Att man som ägare av en så stark och tung hund inte är medveten om detta och jobbar med djuren redan som små, det är ju farligt. En rottis har en enorm kraft i sina käkar. Helt fantastiska, fina, underbara hundar. Har dock aldrig hittat ngn som varit att lita på - och det pga av ägarnas okunnighet.

Ägaren var livrädd - stor, stark karl - och skriker på oss att vi ska ha koll på vår hund. När det i själva verket var hans kopplade hund som gav sig på vår, och vår som höll sig på sin kant från början till slut och dessutom inte ens bet tillbaka eller försökte bita/hota när han blev anfallen. Han slet i sin hund och sambon slet i vår tills de tillslut lossnade. Slita i en rottis som fått grepp - hallå!! Avledningsmanöver snälla.

Som tur var blev det av ngn anledning inte hål på vår vovvsing - han måste fått tag i halsbandet eller pälsen för han hängde där ett bra tag och det HÅRT. Men inte myckt hål, bara lite, lite blod. Det slutade med att vi ursäktade oss för att vi haft vår hund lös - trots att det inte var därför det hela skett, och man får ha hundar lösa i vårt område. Han har heller aldrig påpekat det förr - vi känner varandra lite smått då man ju möts en del i ett litet område som hundägare.

Önskar att världen kunde skonas från så ointelligenta djurägare.

Jo förresten! Två rottistikar har vi i området och dom är riktigt väl uppfostrade. Min hund har, efter en hel del erfarenheter nu, inte något till övers för just rottisar. Men dessa två tikar är så uppfostrade och vänliga att våran bebis faktiskt tar sig in på deras tomt ibland när han är riktigt understimulerad och åsiosatt. :D Helt tillåtet från deras sida. Hittade faktiskt ena tiken på vår tomt en gång men hon hade nog tagit sig vatten över huvet för hon var inte anns trygg med att vara ute själv och leta efter sällaksp - vår vovvsing. Så jag skickade hem henne.

Så jag tar tillbaka - jag har träffat rottisar som är att lita på. :bow:

Man förstärker signalerna genom kopplet. Då blir hunden mer på sin vakt. Är då föraren det minsta orolig och sträcker hårt i kopplet. Oj nu är det något på g tänker hunden och blir på sin extra vakt. Minsta lilla så kan det tända till.

Så har jag lärt mig efter 4 st rottisar o kurser

Exakt, men det är ngt som många verkar ha svårt att förstå. Min hund är tryggast om han är under kommando, utan koppel. Med koppel ser jag en märkbar skillnad, ffa om jag tar i det. Det gäller även om jag tar tag i honom i pälsen eller halsbandet. Därför jobbar jag endast under kommando, på löst koppel, när jag passerar en annan hund oavsätt om den verkar aggressiv/hotfull eller snäll/nonchalerande.

Stackars, hoppas att det inte blir ngn inflammation eller liknande. Men hundar brukar klara av att läka sig ganska bra.

Min hund blev också överfallen här i förra veckan. Av en rottis- såklart. VARFÖR skaffar folk såna skarpa och starka hundar om de inte klarar av dem? Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att uppfostra en hund som är stor? Att man som ägare av en så stark och tung hund inte är medveten om detta och jobbar med djuren redan som små, det är ju farligt. En rottis har en enorm kraft i sina käkar. Helt fantastiska, fina, underbara hundar. Har dock aldrig hittat ngn som varit att lita på - och det pga av ägarnas okunnighet.

Ägaren var livrädd - stor, stark karl - och skriker på oss att vi ska ha koll på vår hund. När det i själva verket var hans kopplade hund som gav sig på vår, och vår som höll sig på sin kant från början till slut och dessutom inte ens bet tillbaka eller försökte bita/hota när han blev anfallen. Han slet i sin hund och sambon slet i vår tills de tillslut lossnade. Slita i en rottis som fått grepp - hallå!! Avledningsmanöver snälla.

Som tur var blev det av ngn anledning inte hål på vår vovvsing - han måste fått tag i halsbandet eller pälsen för han hängde där ett bra tag och det HÅRT. Men inte myckt hål, bara lite, lite blod. Det slutade med att vi ursäktade oss för att vi haft vår hund lös - trots att det inte var därför det hela skett, och man får ha hundar lösa i vårt område. Han har heller aldrig påpekat det förr - vi känner varandra lite smått då man ju möts en del i ett litet område som hundägare.

Önskar att världen kunde skonas från så ointelligenta djurägare.

Fel folk har rottisar.
Inget fel på just denna ras. Även den minsta hund kan bli farlig.
Jag är inne på min 4 rottis. Det har aldig hänt något. Jag har även 4 barn.

Så är det så att du skall ha din hund i koppel nu.
mars till agusti

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: Luff
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 735
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar