Min bäbis blev biten idag :(

Sv: Min bäbis blev biten idag :(

Exakt, men det är ngt som många verkar ha svårt att förstå. Min hund är tryggast om han är under kommando, utan koppel. Med koppel ser jag en märkbar skillnad, ffa om jag tar i det. Det gäller även om jag tar tag i honom i pälsen eller halsbandet. Därför jobbar jag endast under kommando, på löst koppel, när jag passerar en annan hund oavsätt om den verkar aggressiv/hotfull eller snäll/nonchalerande.

Jag hade en tik som var mycket jobbig. Var hon i koppel så blev hon domenat. mm
Men lös kunde vi gå överallt på komado

Kan förstå rottis ägarens beteende.
Våran gamla hane va inte särskilt glad i andra hundar. o när vi va ute på promenad blev jag trött på folk som hade lösa hundar o tyckte at våran hund såg ut som en snäll lite valpig schäfer och gärna släppte fram dem.

Oftast ropade man till dem att koppla upp sin hund av rädsla för vad ens egna hund skulle göra med den andra annars.

Har pratat med en vän som är sjukvårdsutbildad nu och hon gav mig en massa tips och trodde inte det var någon fara med honom :) Och han är precis lika pigg och glad som vanligt. Och det viktigaste är att han inte blev rädd av händelsen! Vår förste beardis blev överfallen som valp av en vuxen hane och han blev så rädd efter det att han inte kunde umgås med andra hanar efter det :( Förutom såna han kände sedan innan och valpar. Jättetråkigt!

Håller helt med om det att fel folk skaffar fel hundar! Det är ju så mycklet enklare att en rottis eller andra lite skarpare hundar blir "farliga" än en ras som är lite mer vek (som min beardis till exempel, som säger "mamma, rädda mig" så fort han blir lite rädd).

Tror att den här hunden som bet min Sirius bara har problem med andra hanar för han leker bra med tikar och är jättego och har stor respekt för människor.

Rotterö: Man får ha hundar lösa om man har lika stor koll på dem som om de hade koppel.

Precis vad jag ville få fram.

Och enl de jag pratat med behöver hunden ej vara bunden. Den ska hindras från att ströva fritt. Mao är det tillåtet att ha den under kommando - men jag kan kolla upp det igen. Jag kollade upp det just för att jag alltid har min hund lös, både under de få promenader jag går med honom och under ridning. Vi går dock sällan på promenad. Bara någon gång ibland, på helgerna.

Det kan jag hålla med om. Att man ska koppla när man möter andra hundar, och det gör vi i regel. Denna gång kom de fram från en tomt lite hastigt och sen satt hans hund fast i min. Jag bad dock som sagt ändå om ursäkt för att vi haft hunden lös med så "dålig koll". :bow:

Ja det sitter ju inte hos hunden i regel. Sen kan alla inte vara experter, men då ska man inte skaffa sig en så stark, tung, skarp och kraftfull hund som en rottweiler. Då kanske man istället ska skaffa sig en hund som man iaf har mer fysisk styrka än, eller som väljer att backa istället för att gå på.

Sen säger jag inte att jag är felfri heller, men just därför har jag inte heller ngn skarp hund.

Hur är det nu då..olika besked ang koksaltlösningen. Ena säger att man skall tvätta i och nästa säger bara runt omkring.

Och kan inte hundar slappna av och hälsa lugnt o fint när dom står med slappt kopplade så skulle jag aldrig släppa i hop dom.
Självklart så stärker kopplet känslan att något är på gång, men det är ju inte bara kopplet som är avgörande.

Jag förstår inte frågan... Varför skulle den ha munkorg?

det var ju det jag gjorde, och det var därför jag tycker att frågan är märklig.
Ska hon fortsättningsvis ha munkorg på sin hund? Iochmed att den är opålitlig? Tänk om någon mer hund blir biten? Eller ett barn?

varför skriver du att den bitande hunden är opålitlig? den kan visst ha sagt "back off", TS hund kan ha utmanat, det vet varken du, jag eller TS.

visst KAN det vara så att det är något totalfel med denna hund som gör att den måste ha munkorg, men att dra den slutsatsen när man inte ens var där är lite tokigt. de flesta hundar, även de som fightas lite, är helt normalt funtade.

Hur är det nu då..olika besked ang koksaltlösningen. Ena säger att man skall tvätta i och nästa säger bara runt omkring.
*Lägger mig i* Undrar också vad skillnaden skulle vara. Varför skulle man inte ha det i såret?

Koksaltlösning ska ju vara sterilt och är ju till för att just kunna skölja ur sår och skador från bakterier, smuts och annat som inte ska vara där.

*Lägger mig i* Undrar också vad skillnaden skulle vara. Varför skulle man inte ha det i såret?

Koksaltlösning ska ju vara sterilt och är ju till för att just kunna skölja ur sår och skador från bakterier, smuts och annat som inte ska vara där.

Japp, stämmer.

Koksaltlösning kan man ha i såret det är bra men klorhexidin skall man inte ha i såret utan endast tvätta runt med.../Natta som tvättat många bitsår :(

min katt kom hem utan hud på bakbenet en dag, och då skulle jag tvätta med väteperoxidlösning (och smörja med antibiotikasalva). har även använt det till att spola ur en sprucken böld på hunden och till mugg på hästar. det verkar funka väldigt bra på infekterade sår.

Jo jag reagerade på meningen om hur man ska våga släppa ihop sin hund med okända hundar igen.
:)

Men alltså, min och glims hundar var ju tex "okändahundar" för varandra innan vi började umgås, sen skulle hon bo hos mig ett tag, hur ska man lösa det då? Ni som säger att min hund ska då ALDRIG på hälsa på okända hundar! :crazy:

Och enligt min erfarenhet så har det gått bättre att ha fler hanhundar ihop än tikar. eller gått smidigare ska jag säga.

Ja, och nu är de ju bästa bögkompisar :D Trots en massa fighter, men de behövdes nog tror jag. Och han går bra mycket bättre ihop med hanar än många tikar han har träffat.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 744
Senast: Luff
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 735
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar