Min 9 veckors valp "juckar"

S

smurfelina

Min 9 veckors gamla hanvalp juckar ibland men ganska ofta på andra hundar...oavsett om det är tikar eller hanar :crazy:
Och nu häromdagen juckade han på en människas ben också...

Varje gång han gör det så tar jag bort honom...men vet inte om det hjälper?
Hur ska jag gå tillväga? Jag vet att det är ett dominans beteende men känns konstigt att en så ung hund gör sånt?

Vad är era erfarenheter?

Sv: Min 9 veckors valp "juckar"

På en 9 veckors valp handlar det inte o någon form av dominansbeteende utan det är stress (typ som övertrötta barn). Ta lugnt bort valpen från situationen och lugna ner den.

Jag säger precis som russinbulle. Det låter helt klart som stress.

Det är sällan ett beteende enbart har en "funktion", framförallt inte när man plockar isär dem.
Som exempel: En viftande svans kan betyda att hunden är skitsur, jätteglad eller försöker göra sig "liten och snäll". Vilket det rör sig om kan man ju inte säga om man bara hör "hunden viftar på svansen, vad betyder det?" om man däremot får se hur hunden uppför sig i övrigt så är det ofta lätt att se precis vilket det rör sig om, bara man har koll på hundspråk (vilket tyvärr inte många har..).

Så gjorde min valp också när han var lite yngre. Oftast hände det när han hade lekt en stund och var lite trött och vimsig. Det gick över efter ett par veckor. När det hände så föste jag undan lite milt, eller så lät jag "offret" för juckandet (min gamla hanhund) sköta situationen själv.

Han kan också vara understimulerad vilket leder till stress. Jag vet en jätte bra bok om sådana hundar. (min hund var sån)
Boken heter "Min Bästa Vän" skriven av Marie Hansson!
Låna på biblioteket det gjorde jag! (för boken är ganska dyr att köpa)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka